Kannen kanavien pinta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Rinnewood, 15.2.2008.

  1. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Nyt täytyy kysyä raadilta millainen pinta on hyvä imu ja pakopuolen kanavissa?

    On tuo pikku paineilmavinku hipelöinyt viimeaikoina noita projektikoneen kansia ja valupurseiden poiston ja terävien reunojen ym epätasaisuuksien poiston jälkeen alkaa pian olla sitä aikaa kun tuota viimeistä pintaa täytyis miettiä. Melko peiliä alkaa pikkuhiljaa olemaan mutta pitäiskö antaa olla, lasikuulapuhaltaa mattapinnaksi tai karhentaa paperilla??

    On kaikenlaista mielipidettä kuullut seoksen pisaroitumisesta ja ynnämuuta lekendaa mutta ketä tässä uskoa? Kanavien muotohan ei kuitenkaan ole muuttunut kovin merkittävästi ellei ohjurien sievistelyä lasketa?

    Konehan on tuo eksoottinen voimanpesä eli chevyn pikkuploki ja tilavuutta huimat 305 cid.. :lol: Kannet on alkuperäiset patarautaiset ja pieniventtiiliset, ainakin pienimmät meidän tallissa! joku valunumerokin niissä oli tai sitten se oli tekijän puhelinnumero, aivan sama. Nokkakeppi kuitenkin vaihtuu mutta mäntinä säilyy alkuperäiset kun ne oli niin hienot. Keskellä iso syvennys ja vaikka mitä. Vanhat peltisarjat oli ennestään mutta uusi väri pintaan niin nekin on kuin uudet!

    Voisihan sitä ostaa kaupasta uudet alumiinikannet ja niiden alle vaikka koko koneen mutta tekemisen ilo näyttää olevan toistaiseksi niin pinnalla että kaiken pulaamisen jälkeen alkaa kiinnostamaan miten tuo oma keitos toimii, jonka olen tehnyt ihan omin pikku kätösin? Jos ei toimi niin joutuu käyttämään sitä rahaa jota ei vielä ole liikaa.. :odroll:

    Terveisin nimim. "näinkö kynekolokilääkärit opiskelee?" :D
    (on meinaan ollu sormi reijässä nyt niinpaljon että sen tuntee ku omat taskut!) :rotfl:
     
  2. Pöhö-Andrei

    Pöhö-Andrei 1st gear

    Jostain olen tälläistä kuullut.

    Imupuolen kun on saanut muotoonsa eli ne purseet pois ja muodot kohdalleen voi pinnan kiilloittaa vaikka ns virsikirjalla tasaiseksi jolla pienimmät röpelöt saa pois. Sen jälkeen joko kuula- tai hiekkapuhallus jolla pinta mattaantuu. Tämän tarkoistus on estää bensailma seoksen pisaroituminen, mitä tapahtuu kiilloitetulla pinnalla. Pakopuolen voi sitten kiilloittaa niin kiiltaväksi ja tasaiseksi kuin mahdollista. Tällöin ei edes karstajankki jämähdä kanavin pintaan ja pakokaasut poistuu vihaisemmin kanavasta.
     
  3. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Riippuu vähän siitä, et ootko myymässä niitä vai et. Jos oot myymmässä, niin se pinta on hyvinkin tärkee, jos et, niin muoto. Noi pisaroitumiset sun muutkin on semmosia "guru" juttuja; joka heppu osaa sanoo, et pakosarjan pitää kiiltää kun..., ja imusarjan pitää olla sitte karkeempaa, ettei pisaroidu. Kukaan ei kuitenkaan osaa sanoo, et missä kulkee se raja kun on liian karkeeta. Joskus ihan oikeiden kansiäijien kanssa juttelin aiheesta, ja ne sano, että siinä seinämän "kitkassa" on oikeen muotoillussa kanavassa virtauksesta aika pieni osuus, eikä se kiillottamalla mihkään katoa, vaikka vähän pienentyä voikin. Sanoivat, että toisinaan näkee eroa virtauspenkissä vähän, toisinaan ei lainkaan, mut mitä se sitte johtuu se ero, onks kiillottamalla tehty myös muotoa paremmaks? Mut kivahan niitä on kattella kun on tehty "oikein", imut jollain kasikymppisellä paperilla ja paot sitte vaikka peiliks, ni on niin pro, että niiden täytyy olla hyvät.
     
  4. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Voipi olla että jos alan myymään noita kansia niin taitaa jäädä ihan omaan käteen. Ainaskin tonnin tai mielummin enemmänkin tarttis saada että pääsis kohtuullisille tuntipalkoille. Kanavien muotohan on tosiaan se ratkaiseva juttu mutta noissakin on keinuvipujen pulttien kohdalla joku hämärä kuoppa kanavassa ja keskimmäiset pakokanavat jakaantuu jonnekin imusarjaan että mulla loppuu jo nyt ymmärrys miten tuollaisesta saa hyvät.

    Tässä on joku otos jonka otin puolessa välissä viikkoa, ohjurin muotoilua vai mitähän olen puuhannut..?

    Tulipa tuosta pinnasta just mieleen että mitäs jos antais olla sellaisena vinkun tekemänä tasaisen kuoppakoloisena ikäänkuin golfpallossa? Sehän on myös pinnaltaan kuoppainen jonkun aerodynamiikan vai minkälie vuoksi?? :eek:
     
  5. kime2

    kime2 Gearhead

    Oikein hienolta nuo pakokanavat näyttää,selvästi on luettu ainakin jallua kun on tuollaiset osattu tehdä :D
    Muutenki kaikki näyttää asialliselta,jopa ihan hitsauskonetta myöden(ei ole samanlainen kuin meillä)!

    Negatiivista on ainoastaan tuo kuvissa näkyvä bensansekoitin,josta moni on kyllä toistakin mieltä mut "tiim malibu" vannoo holleyn nimeen :wink:

    En saanut selvää noista osista et mikä öljypumppu sulle ois tulossa,mut mellingin M55HV ei sovellu enää nykyään hipo-käyttöön kun ovat muuttaneet jotenkin sen rakennetta!
     
  6. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Emmä osaa lukea, katton vaan kuvia! :lol:
    Tuo holleyhän taitaa olla sellainen on/off kaasari eli samanlainen kuin teidän "tiim mälipy" ikäänkuin, mulle käy tuollainen marttakerhon mehumaija.
    Tuo öölipumppu on nyt tallilla ja minä kotona tietokoneen äärellä että en pääse mitenkään tarkistamaan tarkkaa koodia, mutta "hi-volume" ölppäpunppu pitäs olla kyseessä. Mitenniin ei käy hipo käyttöön? Ai nii mutta eihän mun masiinasta edes tule mitään hippoheiluria.. :wink:
     
  7. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Olisko ollut niin, että mellingin öljypumput on nykyään valurautaisilla rattailla kun ennen olivat teräksisiä? jostain netin syövereistä sattui silmään tollasta puhetta
     
  8. Jonimac

    Jonimac Gearhead

    itellä kans 305 kansien hoonaaminen tässä työnalla. toinen kansi on jo jotenkin tehty mutta vielä pitäisi se toinen roplailla..

    miten tuossa kuvassa näyttää että tuo kansi on halki :eek: uskaltaako tuota paikoilleen laittaa ?
     
  9. Mopar

    Mopar Gearhead

    Muistasin tässä taannoin lukeneeni samaa. Mutta en kyllä yhtää muista missä??
     
  10. kime2

    kime2 Gearhead

    Tarkoittaako Jonimac kuvissa näkyvää "liimasaumaa" pakokanavissa?

    Uskoisin et nuo on täysin ehjät kannet joilla Rinnewood ajoi koko viime kesän ahkerasti ja otti ne sit muun syyn takia työn alle!
     
  11. Jonimac

    Jonimac Gearhead

    nii en mä tiiä mikä se o, näytti vaa äkkiä katsottuna että ois halki ku tuo ura menee melkein pakosarjanpulttien tasalla puoleltatoiselle.
     
  12. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Tuossa on joku valuhuokos-sauma joka kiertää ympäri kanavan ja näyttää kuin olis pakosarjapultilta toiselle menevä skarvi.. En ollu vielä riittävän syvään työstäny noita kansia.. Kyllä tuon hintaiseen koneeseen uskaltaa laittaa vaikka mitä terveisiä! Jos pamahtaa niin toivottavasti joku saa videolle. Jos kestää niin ihmetellään ensitalvena mistä johtuu.. :rotfl:
     
  13. kime2

    kime2 Gearhead

    Nelkein aina noissa jotain valuhuokos saumoja on eikä ne siltikään vuoda!

    Tuosta kannen "puhelinnumerosta" sen verran et sen perusteella nuo olis 58cc:n palotiloilla,mut mittaas piruuttaas ne et paljonko on tuota ilmoitettua isommat :D
     
  14. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Joo hain jo toissa päivänä apteekista lääkepruutan jolla voi antaa palotiloille tuota löpöä, näkee miten paljon menee! Nyt :pinup: huutelee jotta tilataan mittari että päästään kattoon Remua tuonne keskustan kansanjuottolaan, joten soon huomiseen! :D
     
  15. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Ilmeisesti se imukanavan pinta saa olla melkoisen karhea, ennen kun siitä on mitään haittaa, mut jos se on kiillotettu, se tosiaan saattaa aiheuttaa sen että bensa tiivistyy kanavan pintaan tyhjäkäynnillä kun virtaus on heikkoa, siitä kun läpät avataan lähtee tiivistynyt bensa liikkeelle ja seos menee hetkeksi tosi rikkaalle ja kone tukehtuu...
    sit kun se siitä virkoo, ei varmaan taas huomaa mitään eroo karheeseen kanavaan...eli taitaa kyseessä olla enemmän ajettavuuteen kuin tehoon vaikuttava juttu...
     
  16. SC 285

    SC 285 1st gear

    Oho.... Onko nyt niin että mun pitää vaihtaakin öljypumppua kun se ei enää oo hipo.... :rotfl: Vai koskeeks toi vaan letukan pumppuja... :eek:
     
  17. kime2

    kime2 Gearhead

    Se koskaa vaan uusia/uudehkoja pumppuja,olkoot onnellisena ne keillä on näitä "vanhanliiton" mukaisia mellingin pumppuja tai löytyy mellingiltä edelleen hipopumppu,mut hintaakin kertyy n.3X tavispumppu :-?
     
  18. petrib1

    petrib1 Gearhead

    Ei nyt suoranaisesti noihin kannen kanaviin liity, mutta kuitenkin.Rätkän 900cc moottoriin tehtiin kaasuttimiin tällainen muutos.Kaasuttimen kanava sekä imutorvi oli siis tehtaan koneistuksen jäljiltä hyvin sileä.Läpät ja akselit pois ja vingulla hyvin kevyesti kanavan ja imutorven sisäpinta karheaksi.Tekijä perusteli tuota sillä,että karheassa pinnassa
    virtaus kulkee tavallaan irti tuosta pinnasta noitten karkeitten huippujen päällä jolloin virtaus paranee,jos oikein ymmärsin..
    Vaikustus oli n.4hv takarenkaalta (lisää) tehoa.Ajettiin dynossa ennen muutosta ja muutoksen jälkeen.
     
  19. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    eikö tehty mitään muuta samalla?
     
  20. petrib1

    petrib1 Gearhead

    Ei tehty muita muutoksia.Tarkistin juuri noista käyristä tehon nousu oli tuolla muutoksella tasan 3 hv. Sen jäkeen muutettiin vielä neulojen asentoa ja muistaakseni vielä pääsuuttimia. Lopullinen tehon nousu oli huimat 7 hv.
     

Kerro tästä muillekin!