Blazer S 10 bensan tuhlaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja NPI80, 15.2.2008.

  1. NPI80

    NPI80 1st gear

    Olisiko kenelläkään vinkkiä millä korjata kohtuuton bensan kulutus.
    Blazer S 10 -92 vie nimittäin n.25 litraa satasella !
    Tämä on se throttlebody-ruisku.
    Kone käy kyllä tasaisesti mutta haisee kuin olisi ryyppy jatkuvasti päällä ja jättää maahan mustan nokikasan kun on käynyt tyhjäkäynnillä hetken aikaa.
    Öljyä se ei kuitenkaan syö yhtään normaalia enempää.
    Happianturi on vaihdettu ja toisia ruiskusuuttimia kokeiltu.
    Auto kävi oikein "ammattiauttajalla", mistä saatiin puhtaat paperit katsastukseen, mutta vialle eivät ole kyllä mitään tehneet !
     
  2. jus57

    jus57 Gearhead

    jokos ruiskun alla oleva tiiviste on vaihdettu?
    Yleensä murtuu poikki vanhuuttaan ja alkaa käydä rikkaalla.
     
  3. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Seuraavanlaisia vinkkejä:
    -Lämpoanturi viallinen--kone luulee olevansa kylmä koko ajan
    -Termari auki
    -Liian alhainen bensanpaine--filsu tukossa, regulaattori rikki, pumppu?
    -Alipainevuoto, varsinkin jos käy epätasaisesti
    -Sytkyt?
     
  4. tähtinenjoni

    tähtinenjoni Gearhead

    oma -91 vie kaupunkiajossa 22l/100km. on vaihdettu lambda,lämpöanturi, syt.ohj.yksikkö,tulpat, suodattimet,sytkä säädetty ja kaikki anturit tarkastettu ja päästöt on ok. kaikissa oli vikaa, mutta kulutus ei tipu millään. ajotavallakaan ei tunnu olevan vaikutusta. maantiellä paasee hiukan allero 20l/100km, jos ajaa 90kmh. jaa niin kattikin on poistettu.
     
  5. vemu

    vemu 1st gear

    Kannattaisi varmaan molemmista S-10:stä logata ALDL-dataa parilta kymmeneltä kilometriltä.
     
  6. NPI80

    NPI80 1st gear

    Kiitos vinkeistä !
    Käytin autoa korjaamolla juuri sen takia, että heillä on tietokoneet joilla selviää vika ylimääräisiä antureita vaihtamatta. Lupasivat vielä että bensan kulutus puolittuu entisestä. Vaihtoivat kuulemma sen ruiskun alatiivisteen ja jotain muita imuvuotoja oli ollut. Ehkä näin on ollutkin mutta pakokaasu haisee edelleen niin kitkerälle, että ajokieltoon menisi jos nyt pitäisi katsastaa. Korjaamolta saatu päästöarvo oli murto-osan edellisestä. Epäilen että oli otettu vahingossa jonkun toisen auton pakoputkesta.
    Bensaahan painava auto vie, sehän on selvää, mutta se haju ja savun tupruttelu hävettää eniten.
    Täytynee alkaa suorittamaan noita toimenpiteitä yksi kerrallaan.
    Näin on käynyt ennenkin että itse se on tehtävä jos aikoo kuntoon saada.
    Tuo katalysaattorin poisto alkoi mietityttämään. Sehän voisi olla hyvä ajatus.
    Poistin omasta Capricesta (-90) ja hyvin on läpäissyt katsastukset.
    Se ei vie muuten kuin 18 litraa satasella :eek: .
     
  7. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    mun -89 suburban 350TBI 4x4 vie hirveimmillään 17 litraa kaupungissa, rauhallisessa maantieajossa alle 15 litraa sadalla. Vakio kattia myoden. Että yläkanttiin on se Capricen kulutuskin. Bensaa saa asemalta ja kaiken se vie minkä laittaa, mutta kertoohan kulutus pelaako kaikki niinkun pitää, ja kulutus alkaa tuntumaan kukkarossa jos autolla oikeasti Ajetaan.
     
  8. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    -87 Caprise classikki vei matka-ajossa alle 10l/100km ja kylällä max 14l/100km
     
  9. jus57

    jus57 Gearhead

    siis neliveto päällä jatkuvasti?
     
  10. tähtinenjoni

    tähtinenjoni Gearhead

    ei. ajan pelkällä takavedolla niinkauan ku pärjään. rakentelin tommosen winaldl kaapelin ja otin aamulla työmatkan verran dataa koneelle. en vaan osaa lukea sitä :-? pelkät anturi arvot esim o2 näyttäs vaihtelevan ihan normaalisti.
     
  11. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Älyttömän pieni ero kaupunki ja maantie kulutuksessa???? Mulla on sama maantie kulutus mutta kaupunkiajossa menee nyt talvella 24 litraa. Ajatko neliveto päällä vai pelkällä takavedolla kaupungissa?
     
  12. jus57

    jus57 Gearhead

    Omani joka oli samanvuotinen ja 3"korotettu 31"x10.5".15 karkeilla renkailla vei saman tyylisellä seka ajolla n. 16l. Tosin oli parempi ilman suodatin ja peltisarjat sekä katti poistettu.Siis 2vedolla pääasiassa.Tien päällä takavedolla 14l.
     
  13. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Takavedolla, neliveto hyvin harvoin päällä ja vähän aikaa. Kaupunkiajoa ei kyllä ole tullut kovin paljoa, siitäkin voi johtua tuo pieni ero lukemissa!
     
  14. itkonen

    itkonen 3rd gear

    No joo, mulla pelkällä pätkäajolla kaupungissa lämmittämättömällä autolla neliveto päällä koko ajan. Selittää aikas paljon.
     
  15. Subman

    Subman 1st gear

    Tervehdys,

    Kiinnostaisi tietää minkälaisissa kulutuslukemissa liikkuu -95 vuosimallin blazerit, kaupunki ja maantieajo, kun auto ja säädöt kunnossa.
    Osaiskos joku valaista asiaa?

    T: JK
     
  16. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    OT, mutta tällä ratkesi 50% tilanteista joissa muuten hamuaisi 4x keppiä. Tarkoitus oli tietysti parantaa 4x ominaisuuksia, mutta sivuvaikutus oli tuo.
     
  17. tähtinenjoni

    tähtinenjoni Gearhead

    Tekniikanmaailma testasi s-10 blazerin numerossa 12/90, jossa kulutustestissä oli seuraavaa: 60km/h 9,3l , 80km/h 10,3l , 100km/h 12,2l , 120km/H 14,7l ja kulutus maantieajossa keskinopeudella 81km/h oli 11.4litraa sadalle...eli omani vie "vain" puolet liikaa :D . Testiautossa on tosin 205/75 r 15 renkaat.
     
  18. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Omassa kikkareessa on G80 lukkoperä, toiminee arkikäytössä ihan ok vaikka sitä "isot pojat" huonoksi parjaakin. Pari edellistä vuotta ajelin ajelin työmatkat dieseli LiteAcella. Tämän jälkeen pelkästään se, että risteyksestä lähtee kelillä kun kelillä liikkeelle riittävän rivakasti, tuntuu niin hyvälle, että siitä ilosta jo ostaa sankollisen enemmän bensaa kun käy tankilla :poff:

    Ja onhan toi aivan eri junamainen ajettava nelikko päällä kuin pelkällä takatuupilla. Tykkään siitäkin fiiliksestä.

    Tämän varmaan hankkisin ennemmin jos lukon vaihtoon lähtisin:

    http://reiderracing.com/detroitlocker.htm
     
  19. askut

    askut 1st gear

    missähän kylällä? mäkin voisin muuttaa sinne
     
  20. askut

    askut 1st gear

    tuleeko siitä omistajalle parempi olo ku yrittää kusettaa kulutus lukemissa
    vittu mul on ollu varmasti toistasataa amerikkalaista eikä ykskään ole koskaan ikinä milloinkaan menny alle kympin 100km.oli sitten astro,caprice,chevy van,siks toisekseen jos oikeesti alkaa mittaa jonkun väsyneen piilofarkun kulutuksia kandee varmaan vaihtaa auton merkkiä
    edellämainittu neliveto amerikkalainen vie varmasti"nurkka ajossa"
    20 l /km jot silleen jos joku muuta väittää puhuu paskaa
    jot sellai
     

Kerro tästä muillekin!