Tee se itse takapenkki

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Verhoilu ja sisusta', aloittaja Erkkios, 12.2.2008.

  1. Erkkios

    Erkkios 1st gear

    Onko kukaan tehnyt kotikonstein autoonsa takapenkkiä? Mä ajattelin sellaista alkaa väkertämään PV Volvoon. Jos kellään on tietoja/vinkkejä/linkkejä miten homma kannattaisi toteuttaa, niin olisin kiitollinen :lol:

    Perinteinen jousitettu penkki on poissa laskuista suuritöisenä. Hahmottelin sellaista ideaa että tekisin foamista pohjan (helppo muotoilla) ja siihen päälle jotain millä pehmentäisi tunnelmaa. Kuulostaako ihan karseelta?
     
  2. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Jonkinlainen runko olisi hyvä olla. Onhan noita lankkupenkkejä :eek: tullut tehtyä pariinkin autoon
     
  3. idiot

    idiot Gearhead

    et sitte löytäny sitä takapenkkiä pv:seen ?
    vai mikä siinä oli hätänä ?
     
  4. Erkkios

    Erkkios 1st gear

    No en oo oikeestaan ettinytkään. Kyseisessä korissa taitaa olla muutoksia sielläpäin joten nykyinenpenkki ei sovi. Tuli sitten villi idea koittaa tehdä itse. Jos menee vituiks ni ainahan sitä voi keksiä jotain muuta tilalle :wink:

    Luonnollisesti kaikenlaiset projektikuvat itse tehdyistä penkeistä kiinnostaa.
     
  5. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    vanerista tai kuidusta muotoilee sopivan mallisen rungon, voi tehdä vaikka kuppi tyyliset istuinosat. päälle sit 10cm vaahtomuovia ja rätti päälle. noin varmaan itse tekisin jos ei mitään runkoa olis käytettävissä.

    tai sitten etsit suht lähelle osuvan jakkaran ja muokkaat siitä sopivan, hitailet rungon oikean kokoiseksi.
     
  6. Dart-74Black

    Dart-74Black 1st gear

    Mites olis "tuuning" tyyliin kaks kuppijakkaraa nelipistevöillä takapenkkinä. Olis ainakin tukevaa matkustamista.
     
  7. Wäiski

    Wäiski Gearhead

    Jos rupeisin penkkiä väsäämään, kävisin hakemassa romikselta jonkun kiinan kinnerin jakkaran aihioksi. Ei kannata ruveta ruutia kokonaan uudelleen keksimään.

    Penkkien rakentaminen ja verhoilu on kyllä helpon&mukavan näköistä hommaa esim. discoveryn American Hot Rodissa, mutta luultavasti tylsällä mattopuukolla ja olemattomilla verhoilijan taidoilla lopputulos olis helvetinmoinen läjä superloonisilppua ja vähän toispuoleinen soffa omituisella ergonomialla.

    Tallikaverin rodiin tuli hienot jakkarat vanhasta nahkaisesta sohvakalustosta.
     
  8. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Samaa ehdottelisin...
    Tai käyt katsomasa mallia miten jollain kaverilla on paketti-autoksi rekisteroidyssä vanissa tai farkussa tehty penkki...
    Ja jos ei muuten löydy mistä mallia katsoo, niin tule tänne, niin näet muutaman kiinni olevan ja muutaman irrallisen....
     
  9. Erkkios

    Erkkios 1st gear

    Kuulostaa ihan järkevältä. Pieni täsmennys: Mulla on olemassa siihen penkki/selkänoja mutta jostain syystä eivät mahdu yhtä aikaa niille tarkoitettuun tilaan. Istuinosa mahtuu yksinään hyvin, selkänoja melkohyvin mutta yhdessa eivät sitten millään. Purin verhoilut pois ja alta paljastui puukehikko, lattarautaa ja läjä jousia. Näyttää vaan aika hankalalta konstruktiolta alkaa muuttamaan mitenkään. :oops:

    Ei olisi välttämättä ollenkaan huono idea tulla katsomaan jos vaan aikataulut täsmää :D
     
  10. Rodman

    Rodman Gearhead

    Hämärä muistikuva oli joskus -80 luvun alusta kun tehtiin isälle PV...selkänoja ensin ja sitten istuinosa paikoileen, etupenkkit etuasentoon ja sitten työnnettiin jalat tuettuna etupenkkiin taaksepäin ja alas.

    Offitopiccia: Tehtiin sisusta punaisesta plyysistä ja punainen mirra-maalaus päälle ajan hengen mukaan. Maalaus kiilteli hienosti mutta vuoden jälkeen kiilto himmeni (vika lakassa???). PV oli alkuperäisellä kaasarilla ja 3-vaihteisella.

    Jos uutta teet niin tee tosiaan malli ja vie se johonkin huonekalutehtaaseen niin tekevät istuimen.

    Itse katsellut olohuoneessa tuota kahdenistuttavaa sohvaa ja kävis hyvin kyllä autoonkin, joten samanlaista suunnitellut rodiinkin.
     
  11. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    Itse suunnittelin tekeväni puolikuun mallista takapenkkiä johonkin projektiin. Mahtanee kyllä tulla vaan sanomista.
     
  12. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Noin suunnilleen tapahtui myös amatsonin takapenkin asennus...
    Tosin ei ihan hirveästi tarvinnut voimaa käyttää...
    Tai voihan tietty olla että toiselle vähän voimaa vaativa suoritus on toiselle äärimmäisen vaativa ponnistus... 8)
     
  13. Erkkios

    Erkkios 1st gear

    Voimankäyttöön liittyvillä vinkeillä sain paketin kohtalaisesti punnerrettua paikalleen! Vähä hassunnäkösesti se selkänoja on mutta saa kelvata.

    Seuraavaksi pitäsi ottaa ompelukone esiin ja tehdä verhoilu. Mitään ompelukonetta en tietysti aikaisemmin ole nähnytkään, joten sanomista saattaa tulla. Mulla on vanhat verhoilut malliksi, ajattelin koittaa tehdä mahdollisimman tarkkaan niiden mukaan. Mitä kannattaisi käyttää (tretsi?)nauhana? Sieltä mistä ostin kankaan (keinonahan) sanottiin ettei sitä saa mistään :-?

    Hyvät neuvot kaikesta verhoiluun liittyvästä otetaan mielellään vastaan.
     

Kerro tästä muillekin!