Tuolla naapurisivustolla hieno kuljetin...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja O.J., 13.2.2008.

  1. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Ei jumalauta, siis toi on jo jotain ihan ylihärskiä!! :rotfl: :rotfl: :rotfl:

    Ei ois pelkoa mihin rahat laittais, jos Veikkauksen peleissä sattuis joskus tuuri käymään... :poff:
     
  2. -TH-

    -TH- Gearhead



    ihan törkee vehe, eli persiistä. :D
     
  3. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Eihän se millään tavalla KÄYTÄNNÖLLINEN varmastikaan ole, mut siinä on munaa... :lol:
     
  4. suorsa

    suorsa 3rd gear

    Tunnustan: minun se on.

    Tällaisena se on Suomessakin ollut joskus:[​IMG]

    Ja tämännäköisenä mentiin viime kesänä:
    [​IMG]

    Telitys on siis tehty jo jenkkilässä asuntoautopajalla. Takimmaisen akselin jousipakat ovat kiinni vetävän akselin U-pulteissa olevissa korvakkeissa ja pakan keskellä oleva tukipiste siirtää kuormitusta rungosta lisäakselille.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Vaan kylläpä se on kuin onkin jarrullinen akseli, ehkä en muista omia kirjoituksiani... Kantavuutta teli ei lisää paljonkaan (n.100kg) koska myös auton omamassa on kasvanut (n.500kg), kuitenkin kokonaismassa 2-akselisessa C10 pikkarissa n.2800kg ja tässä 3480kg eli kyllä tuo kolmas akseli oman osansa kuormasta kantaa...

    No joo, ei kai sitten...
    ...kolmiakselisen telin kansanomainen nimitys on muuten trippeli...


    Pickup ei ole vani. Eikä se keinu taitaisi paljon auttaa kun ei ole läpivetävä tuo teli...

    P.S. lava on muuten ihan home design/made
     
  5. Pex

    Pex 1st gear

    Niin, ei se käytännöllisyys aina ole se mikä ihmisen saa harrastamaan, kaukana siitä!

    Onpa sellainenkin vani tullut nähtyä, missä on kaksi akselia takana, paripyörät molemmissa. Ja se että kabiinista voit ohjata, vetääkö toinen perä, vai peräti molemmat.
    Aika huano kuva konstrukstiosta, mutta....

    Ja koko "Never Enough" vanin tarinan voi lukea linkistä.
    http://www.vannin.com/neverenough/index.html

    [​IMG]


    VAN ON!
    -Pex-
     
  6. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Eli siis oli nuo taemman akselin jouset vain "puolikkaat"? Siis ei olleet tuettuna kuin edestä etummaiseen pakkaan?
    Eikös sillä saisi kantavuutta kun oisi takapäästäkin rungossa?
    Vaikka toisaalta silloin saattaisi olla vaikeampaa saada se "keinuva kiinnitin" pakan takapäässä toimimaan niinkuin pitäisi...??
     
  7. -ari p-

    -ari p- 1st gear

    No voi jumalauta. Tuollainen on pakko saada 8) !
    Oikea merkki ja aivan saakelin mageen näköinen viritys!
     
  8. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Taitais käydä juuri päin vastoin. Tuo puolikas keskeltä tuettu jousi toimii niin, että kun etummainen akseli joustaa sisään niin se siirtää painoa takimmaiselle akselille joka painuu alaspäin. Jos taaemman akselin jousi olisi pitkä ja takapäästään kiinni rungossa, niin etummaisen akselin sisäänjousto vetäis taaempaakin sisään. Pitkän jousen etupäänkin pitäis olla kiinni rungossa eikä etummaisessa akselissa.
     
  9. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Eli tuollainen on ihan mahdollinen itsekin rakennella... Voi vain miettiä konttorisedän ilmettä, ku esim. telitetyllä vanilla pärähtäisi luukulle... :rotfl:

    Ja ihan komia kyllä tuo lava. Tuli ekana mieleen PV:n kamat.
     
  10. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Mutta mitähän leimaukko sanois jos rakentelis semmosen trike-mallisen moottoripyörän missä olis takana tuollainen "teliakselisto" :rotfl: :rotfl:
     
  11. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Niin ja kummatkin akselit vetävinä siis... 8)

    Niin tuosta vielä, siis taaimmainen akseli on yleensäkin kiinni "vain" noiden lehtijousien PÄÄSSÄ ja iskareilla sivusuunnasa pohjassa...? :eek:
     
  12. mke77

    mke77 Gearhead

    :eek: ahaa.....aijemmasta selityksesstä siinä edellisessä topicissa tosiaan ymmärsin et tämä on tosiaan"joutava akseli" ...... mut tämähän on tosiaan tehty kantavaks kuten oikeissa kuorkeissa.......keinu vaan on jousipakalla.... eikä kiinteä heiluri kuten isoissa autoissa.....

    tohon sais nostonkin väkästeetyä!! ja helpolla kuten volvo käyttää, eli hydraulisylinterin päihän molemmille puolille "painorullat"mitkä painaa laahaustallaa mikä on kiinteästi etuakselin takariippukkeissa päälipuolella.....ja "avot" takimmainen nousee ylös!!

    heh...kaikkea sitä näkeekin kun vanhaks elää.... :rotfl:
     
  13. Pex

    Pex 1st gear

    Jää haaveeksi. Täällähän sinä et omista ajoneuvoa, vaan AKE. :poff:
    Pitää saada ajoneuvon valmistajalta LUPA muuttaa akselistoja, sekä samassa paperissa pitää olla laskettuna uudet akselimassat.
    Mä olisin telittänyt omani jo aika päivää sitten, mutta kyllä em. paperin saaminen on mahdottomuus, ainakin GM-laitteeseen.
    Ja sitten vielä pitää olla SYY minkä takia homman tekee.
    Ja AKE ei kysele mitään kuponkeja, jos telitys on tehty jonkun kori-"apajan" toimesta Jenkeissä. Tarvii varmaan ettiä valmiiksi telitetty ja tuoda sellainen sitten.

    Ja Never Enough vanin omistaja Frank oli viime kesän Van Nationalseissa laittanut lapun ikkunaan; "for sale". 25000 taalaa oli pyynti.
    Heh, kun olis tilanne toinen, olisin kiljuen ostanut...

    VAN ON!
    -Pex-
     
  14. nixu85

    nixu85 1st gear

    pittää tänään käydä konttorilla taas heittämässä muutama kysymys ilmaan :rotfl: joskus käyny mielessä ton mun pontiacin telittäminenkin 8) vois olla härski mut se on hiukka hankalampaa kun ei oo lehtijousia. joutus paineilman kanssa vehtaamaan..
    samalla vois kysellä tosta puolperävaunun tekemisestä pikkariin
    vois olla katseidenkerääjä jos ois telipikkari puolikkaan veturina :rotfl: :odroll: pääsispähän eroon tosta pajan canterista ku ois parempaa kuletuskalustoa :poff:
     
  15. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Juu, tuolla forumillahan olikin joku asuntovaunu, josta oli pakennettu "puolikas" ja veturina oli pickup, jossa oli ilmeisesti lavalla tappi... :rotfl:

    Taitaapa olla totta tuokin, turhaan innostuttiin... :lol: vois käydä kyselemässä... jos tulee paskaa naamalle heti kun suunsa avaa kyseisestä aiheesta, mä rakennan vittu viisiakselisen perävaunun, ihan vaan kiusallani. niistä ei kukaan kai muuta määrää, kuin että aisa on oltava hyväksytty ja ilmakumirenkaat. :wc:
     
  16. suorsa

    suorsa 3rd gear

    Tuo 'tappi lavalla' ei taida riittää puolikkaan vetoon. Eikä pakettiautolla muutenkaan saa sitä tehdä...paitsi että...katsastuksessa kävi ilmi sellainenkin porsaanreikä että puoliperäveturin saisi tuosta meikäläisenkin Chevystä tehdä kunhan maksaa täyden autoveron. Silloinhan ei vaadita pakussakaan mitään vähimmäistavaratilaa...
     
  17. PerttiA

    PerttiA 1st gear

    Tuota BE-kortilla ajettavaa yhdistelmää pähkäilin paripyörä-Bedfordia rakentaessani, ja jossain lakipykälissä kiellettiin vetolaitteiden kiinnittäminen lavaan.

    Mutta entäs, jos lavaan tekee luukun ja runkoon kiinnitetyt vetolaitteet kääntyisivät/nousisivat tarvittaessa kyseisestä luukusta esiin?
    Eivät olisi lavalla, eivätkä lavaan kiinnitettyjä.

    Tuo porsaanreikä alkoi muuten kiinnostamaan, kertoivatko enemmän perusteista (pykälät jne.)?
     
  18. -TH-

    -TH- Gearhead




    tuo homma kiinnostaisi minuakin, crewcabiin tahtoisin mahollisuuven hilata puolikasta perässä...siinähän voisi sinkkupoeka vaikka asua ku kyhäisi asuntoversion vaunuun.
     
  19. mke77

    mke77 Gearhead

    jos laittais koukkulavalaitteet(mallia teesse itse) ja nimeen omaan kuorkkiin!! kuormaauton akselimuutoksia saa aikalailla tehdä enampi verraten pakettiautoon!! ja siihen koukkulaitteiseen vetopöytä/tai lava kumman haluu! isot natolavetit on useest vaihtolavalaitte kiinnityksellä eikä suinkaan rekkaveturin vetopöydän korkeudella!! jarrut voi olla murhe....voi olla et vaateis ilmajarrujärjestelmän kun on vetopöytälaite....vai onko siitä sähköhydraulijarrusta kuulunu jotain uutta??

    ja tekis sen ilmapusseilla.....samaan tapaan kuin kuorkeissa et toinen pussi nostaa auton ylös ja kannattamaan ja et saa kärryn kiine , ja kun haluu jossain käntyy toinen pussi painaa akselin ylös......ei kajois vetävvään takaakseliin/lehtijousiin ollenkaan....

    eihän niillä kanikoillakaan pääsä talviliukkauilla mihinkään kun takinmainenn akseli on pussien varassa niin paljon et vetopyörät melkeen ilmassa!!
     
  20. sladiaattori

    sladiaattori Guest

    Ei oo teliä mut telat on :poff:
    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!