2-tahti Diesel 70-luvun Jenkissä!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Multislayer, 19.2.2008.

  1. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Tuli tällainen hullun päähänpisto... Sori vaan jos otsikko johti harhaan... 8)

    Kun tietyssä vaasalaisessa laivanmoottoreita valmistavassa yrityksessä olin töissä, ja rupes mietityttämään että miksei kukaan valmista pieniä 2-tahti dieseleitä autoihin? Turbolla varustettuna kuin isommatkin? Vai saadaanko se hyvä hyötysuhde vain talonkokoisista moottoreista?

    Palaahan tuo löpö samoin kuin 4-tahtisessa, paitsi että syttyminen käy kaksi kertaa nopeammin... (tehot x 2 8)) Niin ja turbo vielä perään niin huuhtelu käy tehokkaasti. Miksei kukaan ole tehnyt näitä???

    Nimimerkillä: 350dx lahjoituksia tuotekehittelyyn otetaan vastaan... :D
     
  2. kma68

    kma68 Gearhead

    Niitä on varmaan käytetty kuorma-autoissa lisälaitteiden/työkoneiden pyöritykseen, joissa melutaso ei haittaa. Ilmeisesti melu on niiden huonoin puoli ja voiko niitä edes käyttää ilman kompressoria?
     
  3. Pahis

    Pahis 1st gear

  4. -TH-

    -TH- Gearhead

    ihan saaatanan hyvät äänet tuolasessa nakussa,..... tuolanen 6-71 sevyyn oisi mukava. liekkö nuo miilut kalliita ? mitähän painaa?
     
  5. JAWA

    JAWA 1st gear

    Ilmailussa 2/08 juttu kotimaisesta diesel-kopterista. Kun saavat ekan koneeen tyypitettyä niin alkavat rakentaa toista: Delta Hawkin 2t dieselillä!
     
  6. Lepakko

    Lepakko Gearhead

    Faijalla oli joskus kadunlakaisukone, jossa oli nelipyttyinen 2-t Detroit-diesel ja pumppu hoitamassa huuhtelun. Koneen kokoa en muista yhtään.
     
  7. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    eiköhän siinä oo ollut 4pyttyä X 71 kuutiotuumaa ja ahtimena, eiku siis huuhtelupumppuna 4/71

    eli siitä voi tilavuuden näppärästi laskea.
     
  8. Pahis

    Pahis 1st gear

    Kaippa tuommonen pahasesti käy ilman huuhtelupumppua, tuskin se vielä startissa hirviästi ilmaa koneeseen tukkii? Joissakinhan on vielä turbo ahtamassa kaverina.
     
  9. makeheikki

    makeheikki 1st gear

    muistelen kouluajoilta etta toi 2x tehokkaampi teoria ei pida paikkaansa esim. koska vajaatahtisessa iskutilavuus ja ns. tehollinen iskutilavuus on eriasiat, niinkun jokainen muistaa niin moponkin pytyssa on aukkoja eli todellinen tehoa tuottava iskutilavuus ei ookkaan n.50 cc vaan jotain ihan muuta eli vahemman....detroitissahan on muuten 4 pakoventtiilia kannessa..naita 71 sarjan koneita kaytetaan taalla jenkeissa kaikenlaisissa tyokoneissa ja nostureissa ja esim jahdeissa ja tugboatteissa , on 2,3,4,6,8 syl ja on via v8-71kin siina ei muuten muistaakseni oo pumppua se taitaa olla 4-tahtikone?
     
  10. RB-440

    RB-440 1st gear

    Heh, muistelen, että mm. isoissa Bedfordeissa oli joskus noita 2T tekniikan ihmeitä. Paras tapaus mun mielestä oli se, kun kuski jotenkin onnistui sähläämään startissa, ja kone lähtikin yllättäen pyöriin väärin päin. Savu tuli ilmanottimesta ja pakoputken päästä kuului iloinen humpsutus :rotfl:
     
  11. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Joo raskaissa kuorkeissa käytettiin omaa Detroit dieseliä, kun kyse on GM autosta.
    Jossain Bedford rekkaveturissa oli V8 - , ellei V10 ?

    Kuopion kaupunkibusseissa 80-luvun alussa lanseeratuissa - kotimaisissa lahtelaisissa Kabusseissa oli ensimmäisissä koneina Detroit dieseleitä +
    Allison autolaatat. Taisivat olla noi DD.t 2T koneita, mitä ääniä muistelen?

    Syy mikä tappoi 2T dieselit kuorkeista olivat pakoäänet ja päästöt. Eivät mahtuneet kiristyneisiin vaatimuksiin. Tai ilmeisesti tehtaat eivät halunneet polttaa paljoa rahaa,jotta olisi saatu mahtumaan. 4-tahtikoneet sai muokattua päästö ja äänivaatimusten mukaisiksi helpommin??
     
  12. raggar

    raggar Gearhead

    Samanlaisia pelejä oli jyväskylässäkin. Saatanan rumia olivat ja jumalattomat äänet. Kuulemma etuvetosia olivat, vetoniveliä meni enemmän ku tarpeeks...
     
  13. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Samat koneet Helsingin bussiliikenteessä Tammisalon linjalla 83
    1970 luvun loppupuolella.

    Automaattilaatikolla, koneet kiersi aika korkealla kokoajan.
    Tai siltä ainakin kuulosti.
    Muistan pikkupoikana ihmetelleeni erikoisia käyntiääniä bussipysäkillä seistessäni.
     
  14. MudMax

    MudMax Gearhead

    Voihan se olla myös 4-53;kin:
    http://www.youtube.com/watch?v=uYuGtoniiZk
    YouTube - Oliver 1950 GM 4-53 Detroit Diesel start up

    -TH-;lle tiedoksi järkyttävät painot, kuutoskoneet alk. 1485lbs:
    http://www.adieselengine.com/new_page_1.htm
     
  15. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Nykyäänhän perämoottoreissa on jo ihan fiksuja kaksitahtisia joissa on suihkutus niin että tyhjäkäyntikin on tasainen ja voitelukin järjestyy ilman sankkaa savua. Kaksitahtisen iso etu olisi hyvä tehopainosuhde. 60-luvun pikkuautojen kaksitahtikoneet olivat niin keveitä että yksi mies jaksoi nostaa sen paikaltaan käsivoimin. Isommat moottorit tarvitsisivat varmasti jo isomman äijäköörin, mutta painosäästö vastaisikin jo melkoista kasaa kuituosia. Luultavasti suuri este kaksitahtisuuden uudelle tulemiselle on se, että ne olisivat liian suuri muutos. Autoalalla kehitys etenee mallisukupolvesta toiseen pienin askelin ja kaikki kehitystyö saadaan aina maksetuksi sen yhden sukupolven aikana. Kaksitahtisen kanssa pitäisi katsoa niin pitkälle ettei kvartaalitaloudessa uskalleta.
     
  16. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Niin mut entä jos muuttais nelitahtikoneen kakstahtiseks lisäämällä nekkukeppiin tavaraa, niin että kummatkin venttiilit olis jossain vaiheessa auki ja turbolla puhallettais pytty tyhjäksi... 8) Sitte tuon tehollisen iskutilavuuden suuruuden vois ite päättää, ja tietysti jättäis sen mahdollisimman lähelle oikeaa tilavuutta...

    -Edit, ja lisäis syöttöpumpun rinnalle toisen mokoman jolloin saadaan löpöä pyttyyn joka kierroksella 8)
     
  17. SamiL

    SamiL Gearhead

    Tammelundin Liikenteellä taisi olla ainakin yksi takamoottorinen Sisu 2-tahtidieselillä. Se kuulostaa käyvän korkeilla kierroksilla siksi, että 2-tahtikone lyö tulta männän päällä joka kierroksella eli kaksi kertaa useammin kuin 4-tahtinen.
    Koiviston Autolla oli itsetehtyjen Detroit Diesel-Kabusien lisäksi myös ainakin yksi Kutter 8-korinen perätuuppari-Sisu, jossa oli 6-pyttyinen Detroit. Olen ollut kyydissäkin. Koska Koiviston Auto omistaa Jyväskylän Liikenteen ja Kuopion Liikenteen ja omisti myös helsinkiläisen Oy Liikenne Ab:n, näitä Kabuseja levisi näidenkin alueiden lähiliikenteeseen. Kaupunkibusseissa käytettiin kai myös 4-sylinterisiä Detroiteja. Sittemmin he alkoivat laittaa autoihinsa vanhoillisia brittiläisiä vajaatehoisia Gardner-dieseleitä. Kustannussyistä kai.
     
  18. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Samoin. Joskus 1970-luvulla ajoi silloi tällöin linjaa millä kuljin kouluun. Kuskin vieressä ohjaamossa oli isot logot "Detroit Diesel" sekä "Allison", eli oli automaattilaatikolla. Yhtenä pakkasaamuna 15 km:n matkalla siitä jäätyi joku jarruventtiili parikin kertaa ja summeri alkoi huutaa. Kuski sulatteli sitä polttamalla sanomalehteä auton alla. Meteli oli kova joo, ääni kuului pysäkille monta minuuttia ennen kuin autoa alkoi näkyä. Mikähän noissa koneissa möykkää pitää? Luulis, että pakoäänen sais vaimennettua.
     
  19. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Tätä samaa taisi olla mm Kabusin kaupunki linja-autossa. Siihen se ei sopinut alkuunkaan.
     
  20. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Nuo nelos koneisten kaupunkibussien koneet korvattiin MAN boxeri kutosella. Itse kerkesin ajaa viimeisellä nelos koneisella katurilla vuoden 98 alussa jolloin se meni kone swappiin.
    Pikavuoro autoissa he käyttivät Gardneria. Näissä taisi alunperin olla Detroit Diesel kutoset.
    Bussit ovat yhä käytössä.
     

Kerro tästä muillekin!