Tuolla naapurisivustolla hieno kuljetin...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja O.J., 13.2.2008.

  1. O.J.

    O.J. 3rd gear

    No perhana, en nyt tähän hätään löydä, mut nettiautossa/-koneessa oli pitkään myynnissä Dodgen 80-luvun pikkarista rakennettu vaihtolavalaittein (!) varustettu työjuhta! Ihan näyttelykelpoinen peli, voitti kai jotain palkintojakin... SISUdieselin moottori vaihdettu orkkiksen paikalle, kapeat mutta tosi aggressiivisella kuviolla olevat nappularenkaat, Danan lukkoakselit edessä ja takana, soralava ja alumiininen kappaletavaralava...

    Oli muuten komea! Ja vielä kiiltävän musta... 8) oisin ostanu pois, jos ois 12k€ ollut ylimääräistä...
     
  2. suorsa

    suorsa 3rd gear

    Eihän niitä lavaan saa kiinnittää... eli lava pois ja suoraan rungon päälle.
     
  3. Damned

    Damned Gearhead

    http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1336654
     
  4. mke77

    mke77 Gearhead

    toi on tosiaan komia!! aikamoinen jos sisusta on kikkara otettu??? siin ois hyvä pohja tehdä se "raami" sissä olis vetopöytä ja vetäis sen sit selkään kun tarvii lähtee venuttaa puoliperää!! :D

    veljen työpaikalla on kaks mersuu ja missä on tosipienet koukku lavaitteet!! toinen on 914 lava oli jotakuinkin 4,20 ja toinen mersu on 609 ja siin on viel pienemmät... ja tohon 914:seen on nummilift kyl tehny yksinkertasesti manuaalisetlukot koska kippaa tai koska rupe työntää lavaa pois kyydistä.... niit olen kattellu et ei olis mahoton tehdä itekkään moista viritystä :eek:
     
  5. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

  6. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Pikku-Peterbilt...! :rotfl:

    Mut on toikin ihan komee, vähän maalia pintaansa kaipailisi vain... Ja kärryyn pressut. :poff:
     
  7. nixu85

    nixu85 1st gear

    justiisa tollasta oon meinannu rakentaa :rotfl:
    on se kumma, johonkin kun soitteleepi niin aina siellä on ne jotka muka jotain tietäs lomalla :odroll: :poff: antovat vaan aina uutta numeroo :mad:
    huomenna ehkäpä selviää toi puolikkaan teko ja ens viikolla telittäminen jos vaan kerkeen / muistan yrittää soittaa 8)
    suoraan rungossahan se tappi on jenkeissäkin. siinä lavassa on luukku jonka ympärikippaamalla sen saa esiin ja sit siinä oli jonkinsortin lukitus.. kerran jututin yhtä heppua jolla oli jenkeistä tuotu voortin lavavani joka oli ollu siellä puolikkaan veturina. oli vaan suomeentuotaessa tehty niin järeet lavavanerit ettei siitä mitää nähny :argue: tietysti siks ettei rupeis himottaan toi puolikashomma :rotfl:
     
  8. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Tänne ekana sit infoa! 8)
     
  9. mke77

    mke77 Gearhead

    ite en ole nähny kun kuulan teräs lapun keskellä!! oiskos n.80mm halkasialta.....ja sähkö jarrun ja valopistokkeet siellä lavan sisäpinnassaa kyljessä!!

    mut mut jos tolla kärryllä ei mitään töitä tarvii tehdä ni kylhän suomes saa olla "hinattavia laitteita" jos jonkin moisia kuorkin perässä.......huippunopeus vaan putoo 60km/h... jos vaik sitä sauna/kylpy osastoa meinaa :rotfl:

    venuuttaa se yks sankari sitä hirsimökkiäänkin työmaaparaakkina pitkin varsinais suomea......ja leveys menee yli 2300cm.... :poff:
     
  10. nixu85

    nixu85 1st gear

    noniin, muistin soittaa 8)
    elikäs telittäminen onnistuu aken puolesta mikäli auto on katastettu kuorkiks ja valmistaja hyväksyy kokonaispainon noston. mut ikävä homma on se että kun näitä ei ole alunperin telillä niin joutuu automaattisesti hakemaan erikoisluvat :( 340€ / kpl :mad:
    sama homma nykyään telitettyä maahantuotaessa. käsitellään kuulemma samallatavoin kun suomessa värkättyä :x aikoi vielä selvittää onnistuuko pakun telitys.

    puolikkaasta kysellessä oli aika hiljasta :rotfl: näitä kun ei siis ilmeisesti ole vielä suomessa :odroll: ollaan siis uranuurtajia 8) aikoi soittaa minulle ensi viikolla kunhan on selvittänyt perusteellisesti mitä hyväksyntämerkintöjä tarvitaan ja mihin osiin. ehkä ainoa kompastuskivi on tuo pystykuorma joka kohdistuu vetokuulaan; nämä suomessa hyväksytyt työntöjarrulliset vetosysteemit kun on vain 70 - 100 kiloon asti :cry: ehdotin metallista laakeroitua rullaa vetokidan päälle joka lepäis kärryn runkoa vasten ottaen näin kuormituksen vastaan estämättä jarrutusta. aikoi senkin selvittää, oletettavasti joutuis tyyppihyväksytyttämään sen. sama oli tuomio kun ehdotin kiinteää kärrynkiinnitystä vaihtolavarunkoon. hyväksytettäväks menis sekin :x ja alustavien tietojen mukaan tälläista puolikasta sais vetää vain kuorma-autoksi rekisteröidyllä ajoneuvolla :eek: vaikka olis vetokuulakytkennällä ja alle 3500 kilonen :mad: kytkentä onnistus kuulemma myös vetopöydällä kunhan se pöytä ja tappi ovat hyväksyntämerkillä varustettuja. tällöin pitäisi tehdä luonnollisesti ilmajarrut.. mutta jos onnistus löytämään esim ruotsista puoliperävaunun kytkentään tarkoitetut 3500 kilon tyyppihyväksytyt laitteet niin niillä sais hoitaa homman suomessakin. hyväksyntäperusteet on kuulemma samat :p eli periaatteessa jos ruotsissa saa niin saa suomessakin :lol: 8) nämä ovat siis hätäisesti puolentunnin puhelun aikana aken virkailijan etsimiä tietoja.

    pittää muistaa kysyä sitten myös tuota hytin jatkamista taaksepäin 8) lavan kanssa se onnistuu vain sen verran että lava säilyy vähintään 185 cm pitkänä eli pysyy pakettiautona. mitenhän se sitten on kun lava lähtee vetopöydän / kuulan tieltä pois :-? mikäli se puolikashomma nyt onnistuu pakuun :odroll: kuorkkiin sitä hyttiä vissiin saa jatkaa, siinä ei käsittääkseni ole minimirajoja kuormatilalle.. korjatkaa viisaammat jos olen väärässä.

    mistähän kautta noita osais lähtee ruotsista kyselemään? :-?
     
  11. Chevy-74

    Chevy-74 1st gear

    Nuo vaan pitäs olla vielä paripyörillä, niin olis astetta paremman näkösiä 8)
     
  12. mke77

    mke77 Gearhead

    hassua on jos pakuun saa puolikkaan laittaa taakse??? kosk ei henkilö autopainoluokaan kelpuuteta kuin keskiakselikärryjä.

    ei kelpaa edes niin sanotut"sirkus vaunut"( eli ei aisapainoa, vaunun etupyörät kääntyy aisan mukana=dollikärry) edes hinattaviks laitteis.....tästä on väännetty kättä parikertaa paikallisessa..... mut kuorkilla saa....ja traktorilla.....ja liikennetraktorilla, mut ei henkilö/paketti autolla :mad:
     
  13. PerttiA

    PerttiA 1st gear

    Näin muistan joskus aiemmin jostain lakipykälästä lukeneeni, mutta nyt en enää tuollaista rajausta löytänyt, eli lieneekö siirtynyt historian hämärään viimeaikaisten lakimuutosten myötä :)

    Mitäköhän nuo Gooseneck laitteet mahtaisi olla saksankielellä?
     
  14. sub

    sub 1st gear

    muistasin jostain lukeneeni et nykysin ei tarvi ol 185 lavan pituus, jos lavassa on tarpeeks pinta-alaa..
     
  15. PerttiA

    PerttiA 1st gear

  16. -TH-

    -TH- Gearhead

    oisikohan tuota jotenkin loontooks tahi savoks?


    taitaa kuiteskii olla nii että köyhän tarvii koota tuolanen vaunu jotenkin ominvoimin...
     
  17. suorsa

    suorsa 3rd gear

    ...ja tosiaan jos pakusta on maksettu täysi autovero, ei tarvi koko lavaa...
     
  18. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Hieno juttu, että AKE:n setä otti selvittelyn noin asiakseen! :D

    Ja eiköhän henkilö/pakettiautolla saa hinailla noita dollyvirityksiäkin, kunhan painot ei mee yli, ite nähnyt sellaisen JUMALATTOMAN pitkän (8-10m?) KAKSIEKSELISEN pressu-umpikärryn, joka oli tavallisella pikkuperäkäeeyn vetokidalla... ei sillä mitään painavaa saa kuskata, mut... tosiaan ensimmäinen akseli kääntyvä, toinen kiinteänä takana.

    Mulla tuli ekana mieleen tuo vanhan kuorma-auton vetopöydän asentaminen suoraan rungolle, mut jos se alkaa jotai paineilmajarruja sen takia vaatiman, ni...? :oops: mut oishan se aika kova, kun jossain 80-luvun kuorkki-pickupissa ois paineilmajarrut... :rotfl: mitähän vielä, pakokaasujarru...? :poff: mut toisaaltahan se ois hyväkin, jos kärryn kanssa kokonaismassa kasvaa mielenkiintoiseksi, helppohan se toteuttaa on, yksinkertaisimmillaan jain kääntyvä läppä pakopuolta tukkimaan ja joku nopeusanturi, että kytkeytyy pois kun nopeus tippuu alle esim. 10kmh... ja toinen katkonta-anturi kaasupolkimelle, että jarruttaa vasta kun kaasu päästetään irti...
     
  19. Pex

    Pex 1st gear

    Tossa voi sitten lyödä päänsä pantiksi, että et saa valmistajalta AKEn tarvitsemaa lappua kokonaismassan nostoon, sekä valmiiksi laskettuihin akselipainoihin. Tuo 340 euroa olis todella pieni raha siihen verrattuna, että telityksen sais tehdä ihan ilman joutavanpäiväistä lupa-paperia valmistajalta.
    Mä olen tämän saman vanin telitys asian jo kyselly aiemmin, jenkeissä käydessä kysyin Chevrolet-diileriltä että voisko sellaisen lapun mun vanin VIN-numerolla kirjoittaa. Eipä voi, pelkäs lakisyytteitä, jos joku menee vikaan...

    Teoriassa tää on helppoa, paperista jää homma roikkuun.
    Kuten sanottua, olen jo aiemmin taistellut samaa tuulimyllyä vastaan, en millään muotoa halua masentaa innokasta uranuurtajaa.

    VAN ON!
    -Pex-
     
  20. PerttiA

    PerttiA 1st gear

Kerro tästä muillekin!