kortti luokista lähinnä mitä saa vetää ilman pikku e:tä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja kylähullu_maalta, 22.2.2008.

  1. elikkäs tuossa olen kyliltä kuullut monelaista juttua ja virkamiesten vastaus on yleensä laki tekstiä... joten ilmeisesti saan farkku capricen perään laittaa tyhjän auto trailerin ? ja siihen päälle tulisi pelkkä auton kori (ladan koppa) jonka paino ehkä noin 500kg
    eli käsittääkseni tämä yhdeistelmä ei menen yli 3500kg:n eli ilman pikku e:tä saisi vetää..
    niin ja hieman kiinnoistai paljonko trailerit painaaa ?
     
  2. Hai

    Hai Double Gearhead

  3. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Trailerit painaa ~400-700kg riippuen kantavuudesta. Jos capriissi painaa 2000kg (eikä vetopainoa ole rajoitettu) niin tosiaan kärry+kuorma saa painaa 1500kg, silloin ei vielä tarvita pikku e:tä.
     
  4. Teba

    Teba 3rd gear

    B-luokan ajoneuvoon voidaan kytketä maksimissaan 750 kg painava perävaunu. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3500 + 750 = 4250 kg.
    B-luokan ajoneuvoon voidaan kytketä painavampi perävaunu kuin 750 kg.
    Tällöin on voimassa seuraavat rajoitukset:
    * yhdistelmän kokonaismassa saa olla enintään 3500 kg
    * perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa
     
  5. PerttiA

    PerttiA 1st gear

    http://www.ake.fi/AKE/Ajokortit_ja_tutkinnot/Ajokortit/Ajokorttiluokat.htm

    Eli, pelkällä B-kortilla saa vetää yhdistelmää, jonka kokonaispaino (rekisteriotteiden mukaan yhteenlaskettu) on korkeintaan 4250kg, eli kokonaispainoltaan 3500kg vetoautoon saa kytkeä kokonaispainoltaan korkeintaan 750kg kärryn.

    Painavammilla kärryillä (yli 750kg) pätee seuraavat säännöt:
    - Yhdistelmän, rekisteriotteiden mukaan yhteenlaskettu kokonaispaino ei saa ylittää 3500kg.
    - Peräkärryn kokonaispaino ei saa ylittää vetoauton omapainoa (rekisteriotteista katsottuna)

    Eli kortin riittävyyttä kun katsotaan, niin painot katsotaan sen mukaan, mitä rekisteriotteissa lukee.

    En tiedä, mikä on Capricen kokonaispaino, mutta lienee jossain 2700kg:n tienoilla, jolloin B-kortilla ei saisi tyhjänäkään vetää kärryä, jonka rekisteriotteeseen merkitty kokonaispaino ylittää 800kg.
     
  6. Savo

    Savo 1st gear

    Eikös jos jarrut on kärryssä niin tuo massa on isompi ? Njoo.

    Muuten! Riittääkö chevy II:sen hakuun trailerilla nissanin pickuppi (mikä lie 1200ls onkaan) ? Ja paljonko tuo Chevy II:nen painaa ?
     
  7. PerttiA

    PerttiA 1st gear

    Jarrullisuus/jarruttomuus ei enää kärryihin vaikuta muuten kuin talvirenkaiden käyttöpakon kautta.

    Painavampaakin kärryä saa vetää, mutta silloin yhdistelmän yhteenlasketut kokonaispainot eivät saa ylittää 3500kg:a, eikä kärryn kokonaispaino saa ylittää vetoauton omapainoa.

    Siis pelkällä B-kortilla vedettäessä.
     
  8. O.J.

    O.J. 3rd gear

    ...mutta kaikki yli 750kg:n kärryt ovat JARRULLISIA! alle 750kg kärryllä tuo 3500 lasketaan erikseen, eikä ympätä tuota kärryn kokonaismassaa siihen.

    Jarrullisella (yli 750kg!!) kärryä vedettäessä YHDISTELMÄN kokonaismassa (veturi+kärry+kuorma) ei saa olla yli 3500kg.

    Muuten pikku-E
     
  9. PerttiA

    PerttiA 1st gear

    Mutta kaikki alle 750kg kärryt eivät ole jarruttomia.

    Ennen vanhaan tuolla jarrullisuudella/jarruttomuudella oli myös merkitystä katsastuksiin, jarrutonta ei tarvinnut katsastaa, mutta jarrullinen piti, vaikka olisi ollut alle 750kg.
    Ei, vaan rekisteriotteista yhteenlasketut kokonaismassat eivät saa ylittää tuota rajaa, eli sillä onko kärryllä kuormaa vai ei, ei ole merkitystä.

    Ajokortin riittävyyttä katsottaessa homma määritellään eri tavalla kuin vetoauton sallittua vetopainoa haettaessa.
     
  10. Buick55

    Buick55 Gearhead

    :eek: Mitenkä tulee mieleen että täällä on joitain poliitikkoja antamassa lausuntoja.
    Koska olen yksinkertainen niin en tarvitse monimutkaista vastausta,siispä kysyn,mitä saa vetää:

    B kortilla

    Pikku E kortilla
     
  11. impala1968

    impala1968 Gearhead

    B:llä saa vetää yhdistelmää jota vetää henkilöauto tai pakettiauto ja jonka kokonaismassa on alle 3500kg ja kärri ei ole vetoautoa painavampi. Muuten e
     
  12. Hai

    Hai Double Gearhead

    Lueppa linkistä alkupäässä laittamani artikkeli.
    Siinä käsitellään kortit ja yhdistelmät erikseen.

     
  13. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Sitten on vielä sekin että jos perävaunu painaa enemmän kuin vetoauto niin tarttee vetoauton olla neliveto
     
  14. daimleri

    daimleri Gearhead

    nyt menee OT mutta .........

    C kortilla, ilman mitään pientä tai isoa ee:tä, saa ajaa esim. 5-akselista maa-autoa täydessä kuormassa minkä perässä raahataan ei rekisterissä olevaa kompuraa (työkalu). yhdistelmän kokonaispaino "hieman" yli 3500 kg ...... :rotfl:

    T kortilla voi vuorostaan 15 vuotias ajaa traktori (4x4) +lavetti-yhdistelmää jonka kokonaispaino nousee käytännössä tuonne 30 tonnin hujakoille. näitä tämän kohdan laskentasääntöjä en muista koska ei ole koskaan ollut moista traktoria, muistelen että tuo 4x4 ansiosta sai vetää 2 x oman painonsa, eli käytännössä tuo n. 30 tonnia ?!?!? :rotfl:

    eli hieman :eek: :eek: :eek: kun vertaa jarrutonta 750 kilon kärryä ihan minkä tahansa mossen takana ............... :eek: :eek: :eek:

    2. OT samaan nippuun

    jarruton peräkärry -> max. kokonaispaino siis tuo 750 kiloa, kärry JA kuorma.

    tee hyvästä kamasta tukeva ja kestävä kärry niin voit laittaa x kg kuormaa.

    tee vähemmän hyvästä kamasta, vähemmän tukeva, KEVYEMPI kärry niin voit laittaa x + SÄÄSTETTY PAINO verran kuormaa

    oi näitä meidän sääntöjä
     
  15. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    No tämä ei pidä useinkaan paikkaansa. Mm. takatuuppari bemari, jonka omapaino 1770kg saa vetää 2000kg. Saman 2000kg saa kiskoa 1500kg:n painoisella E-mersulla.

    Joo kyllähän säännöissä sanotaan, että katsotaan kokonaispainosta, mutta kai sitä järkeäkin saa käyttää. Jos vetävässä autossa on vain kuljettaja niin sen auton paino on sama kuin omapaino. Jos poliisi siitä huolimatta käyttää kokonaispainoa (eli kaikki matkustajat + tavarat) niin en varmasti suosiolla sitä niele. Sama koskee traileria, jos trailerin omapaino 500kg ja siinä on tonnin auto niin en tasan tarkkaa hyväksy jos painona käytetään vaikka 2500kg:n kokonaispainoa. Eikös ne vaa'at saa helposti paikalle.
     
  16. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    No ei oo poliisit pysäyttäny kun on trailerin kans ajellu. Kerran tosin tuli semmonen tilanne, kun kärry painoi tuplasti sen mitä vetoauto, että huomattiin kyllä ettei niitä vetopainoja huvikseen ole asetettu :oops: :oops: :oops: Enkä tarkoita että olis hyytyny.....
     
  17. PerttiA

    PerttiA 1st gear

    Laki on laki, eikä lain tulkintaohjeissa myönnetä vapauksia järjen käytön tai sen puutteen perusteella.

    Pelkällä B-kortilla vedettäessä, ei yhdistelmän, rekisteriotteista yhteenlaskettujen kokonaispainojen summa saa ylittää 3500kg:a

    Vaakojen haku ei kortin riittämättömyyden kohdalla merkitse mitään.

    Jos samaa yhdistelmää vetäisi BE-kortilla, niin vaakojen kanssa voitaisiin katsoa, saako kyseisellä autolla vetää kyseistä peräkärryä, lastattuna kyydissä olevalla kuormalla, mutta sitä ei tässä ketjussa ole kysyttykään.
     
  18. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Eipä saa... Jos traktoriin laitetaan perävaunu --> automaattisesti C.


    ---
    C-luokka:
    kuorma-autot ja muut ajoneuvot, joiden kokonaismassa ylittää 3500 kg ja joissa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle, ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg, sekä liikennetraktorit niihin kytkettyine hinattavine ajoneuvoineen.

    Myös maatalouskäytössä olevien liikennetraktorien kuljettamiseen vaaditaan C-luokan ajo-oikeus.
    ---

    Siis jos liikenneyraktori kyseessä... Peltoraksaa saa ajaa...
     
  19. mke77

    mke77 Gearhead

    ...nimeen omaan kun ajetaan traktorilla muuta kuin "maataistelukoneita" eli tässä yhdistelmässä missä puhuttiin lavetista ja kaivinkoneesta., ni ei tule kuuloonkaan!! mut omaa maansiirtoa peltokärryllä kyllä saa vetää "jontikalla" sitä 25tkg painoista kärryä..... ja liikenne traktorit erikseen!!

    ....aikasempaaan mainintaan "5-akselin maa-auto täydessä kuormassa ja kompura takana" ei pidä paikkaansa....... ei sillä ole mitään merkitystä onko kuormaauton koukussa kiinni"hinattava laite" vai "varsinainen perävaunu" , vetäminen on aina ehdoton EI kun vetoauton paino menee yli 9000kg(vai oliko se 9600kg :oops: )

    kyllä näin on ett E-kortti tarvittan jos esim: 12000 vetoauton taakse laittee 450kg henkilöauton kevytperävaunun(jarruttoman) ja tähän ei riitä edes C1E-kortti koska vetoauton paino menee yli sallitun(C1E-kortin yhdisteklmä paino raja on 12tkg ja vetoauton painoraja 9000kg(9600kg))

    tosta on ollu muutaman kerran kiivasta keskustelua kun lähipiirissä on 11tkg mersu mikä olis pirunhyväkärryn vetoon+lavalle sais viel toisen auton......mutkun ei korttiriitä kellään kaveriporukasta :oops:
     
  20. daimleri

    daimleri Gearhead

    ...nimeen omaan kun ajetaan traktorilla muuta kuin "maataistelukoneita" eli tässä yhdistelmässä missä puhuttiin lavetista ja kaivinkoneesta., ni ei tule kuuloonkaan!! mut omaa maansiirtoa peltokärryllä kyllä saa vetää "jontikalla" sitä 25tkg painoista kärryä..... ja liikenne traktorit erikseen!!

    ***********************************************************

    jossain joku lakipykälä tms. missä rajoitetaan mitä siellä peräkärryssä/lavetilla saa olla ja/tai ei saa olla ?? :eek: :eek: :eek:

    **********************************************************

    ....aikasempaaan mainintaan "5-akselin maa-auto täydessä kuormassa ja kompura takana" ei pidä paikkaansa....... ei sillä ole mitään merkitystä onko kuormaauton koukussa kiinni"hinattava laite" vai "varsinainen perävaunu" , vetäminen on aina ehdoton EI kun vetoauton paino menee yli 9000kg(vai oliko se 9600kg :oops: )

     

Kerro tästä muillekin!