Alumiinilohko?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Lyhkäne, 14.10.2003.

  1. Lyhkäne

    Lyhkäne 1st gear

    Päivää gurut
    Missäs hevosvoimamäärissä alumiinilohko alkaisi olla kilpailukykyinen ton valuraudan kanssa?
    Entäs runkolaakeripukit? Onko mitään järkeä laittaa katukäyttöön alumiinisia runkolaakeripukkeja?
    Saavutetaanko alumiinin käytöllä ko. kohteissa muuta etua kuin painonsäästö?
     
  2. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Guruista tiedä, mutta yritetään vastata edes jotain.
    Siinä vaiheessa kai kun se rautalohko ei enää kestä, eli ei ihan heti.

    Jenkit väitiit, että noi alumiinipukit on ainoa keino mopsin kakspulttisessa isolohkossa välttää lohkon ratkeaminen joka niiden mukaan tapahtuu ennemmin tai myöhemmin kun tehoa on 600+ heppaa. Alsaveivit auttaa siihen myös, eli pehmentää iskuja, ja tollaset TF aluveivit kestää katukäyttöä kuulemma rajattomasti. En ole itse kokeillut, mutta kyllähän ne painaakin sen mitä rautaveivit. Omissa koneissa noi runkopukit on laukkailleet aika tavalla, nyt on käytössä alumiiniset pukit ja toistaseks on toimineet hienosti.
     
  3. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Eikä rautalohkoa moittiminen käy, painaa vaan. Alulohkoissa on omat ongelmansa, putkien tiiviys, ratkeilut eri paikoissa, tyyp. nostajien seutu, vuodot jne.
    Kyllä hyvä "käytetty" eli stressit poistettu valurautalohko on ihan jees.
     
  4. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Riippuu vähän mihin käyttöön se alsalohko on tehty ja missä käytössä ollut.
     
  5. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Niin, yleensähän ne on aika revittyjä. Jo hinta/huoltovinkkelistä katukäyttöön alu on kuitenkin ehkä aika exo.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tuleeko mieleenne Suomessa jenkkejä kadulla joissa olisi alu-lohko. Tarkoitaan siis viri pelejä (hemit yms) ettei joku taas pääse viisastelemaan :smile: Oliko Lahdessa tai jossain tarinan mukaan joskus Challenger kadulla Keith Blackillä !
     
  7. superbird

    superbird Gearhead

    Oliko Lahdessa tai jossain tarinan mukaan joskus Challenger kadulla Keith Blackillä !
    [/quote]
    Kyllä lahdessa sellainen pitäis olla.
     
  8. country sedan

    country sedan Gearhead

    Eikös se ole vanha mäskimoottori johon on tehty vesitilat? Ainakin huhun mukaan..
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eikös nuo Indy MAXX lohkot ole alumiinista, Mopemanilla on sellainen Valiantissa.
    http://www.usacarclub.net/keskustelu/vi ... tart=15&29
     
  10. mg

    mg Gearhead

    niitä ei ole montaa, mutta omaani en millään haluis laitta rautasta; tosin kyllähän rautalohkonkin kanssa tulee katu-uskottavuutta? ..
     
  11. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Kaikissa vanhemmissa mäskimoteissa, ja jopa TF moteissa on vesitilat, niissä vaan ei käytetä vettä. Niissä vaan on märät putket, ja ne vanhat lohkot tahtoo olla enempi tai vähempi paikattuja ja ne on erittäin tunnettuja taipumuksestaan vuotaa kun vestilat täytetään vedellä. Alsalohkot elää aina jonkinverran ja vaikka tollanen märkäputkilohko jonkin aikaa pitäiskin, niin tilanne saattaa muuttua milloin hyvänsä. Katukäyttöön tarkoitetut alsalohkot on kuivilla putkilla, eli sylinteriputket on umpialumiinissa, seinämän takana on alumiinia eikä vettä. Niitä saa sekä Fordiin GM:n, että mopareihin. Tunnetuimpia valmistajia lienee Keith Black, jolta löytyy sekä GM:n iso-, että mopar hemi- ja wedgelohkoa kuivilla putkilla. Pikkulohkojakin löytyy alumiinisina ainakin mopariin ja letukkaan.
     
  12. Lyhkäne

    Lyhkäne 1st gear

    Eli siis jos haaveilee siitä yli 600 heppaisesta katumoottorista, niin alumiinilohko ja - runkopukit ovat yksi varteenotettava vaihtoehto?
    Mut sit varmaan tolla tehotavoitteella vois ainaskin MoParissa unohtaa Edelbrockin alumiinikannet? Pitäisi siis harkita Indyn tahi Brodixin kansia?
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tuo alulohkon käyttö jää useille meistä nimeenomaan haaveilun tasolle. En tiedä tarkkaan mitä Keith Blackin lohkot tänä päivänä maksaa, mutta luulenpa että pelkkä lohko ja jotkut hyvät kannet niin 10.000$ on jo palanut rahaa. Sitten kun pitäisi ostaa vielä jotain sisuksiakin sinne. Varmaan halvempi olisi tilata valmis paketti jenkeistä, mutta ei sekään täys aluna halvaksi tule.
     
  14. triniemi

    triniemi Gearhead

    Ei tollasilla tehoilla vielä alsalohkoa tarvita, rautanen jälkituotantolohko kestää varmasti sen 600hp ja rahat niihin osiin jotka sitä tehoa tuo vähän reippaamin kuin se pelkkä lohko.
     
  15. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Noissa alsalohkoissa on kyllä teräspukit. Ja samaa mieltä triniemen kanssa, ei tollasta alsalohkoa ihan heti tarvitse. Ellei sitten sellaista TARVITSE, mutta kauheesti järkisyitä sille on hyvä keksiä. Mulla järkisyyks käyköön, ettei rautalohkoja ollut satavilla kun sitä tarvitsi, muuten olisin taatusti hommannut rautasen ja säästänyt jonkun tonnin.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei tolle alsa lohkolle oikein muuta perustetta ole kuin keveys, kyllä se siamesed-lohko kanssa kestää. Mäski- ja nitrokoneissa se lohko menee joka tapauksessa vaihtoon jossain vaiheessa.
     
  17. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    ....ja sen takia niitä on markkinoilla suht edullisesti koko ajan. Siihen näennäiseen edullisuuteen on syynsä.
     

Kerro tästä muillekin!