Moniurahihnapyörä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja 4d sedan, 29.2.2008.

  1. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Tarkoitus olis veistellä alumiinistä 2kpl 8-uraisia hihnapyöriä. Mitkähän mahtaa olla tarkat asteluvut urien kyljille ja mikä on urien tarkka jako? Mittaamalla tehdastekosesta saa tietty aika tarkasti mutta kai ne vois tehdä oikeen mitoillakin?
    Onks jollain tietoo :eek:
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    tein kerran pistonterän mallin mukaan, astekulmaa en muista koska tein
    sen sovittamalla,mutta harjojen väli oli 1,77 mm.
     
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Joo, harjojen välin taitaa saada kellolla tsekattua tai ainakin näin vois ajatella? Oon yrittänyt kuuklettaa noista pyöristä mittatietoja kun kuitenkin varmaan ovat jollain standardilla? Tähän mennessä en oo löytänyt oikeen mitään mittoja joista ainakin toi kulma olis kiva tietää. Tietysti jos ei löydy mittoja niin sitten täytyy vaan sovittaa terä niin tarkkaan kun pystyy ja kokeilla että pitääkö remeli...
     
  4. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Mitäs remmissä lukee? Siitähän voisi remmikatalookin kautta kaivaa hihnapyörän mitat?
     
  5. buick8791

    buick8791 1st gear

  6. buick8791

    buick8791 1st gear

    Taisipa olla eri tsydeemille. eli googleta.
     
  7. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Autorotorin ahtimen ainakin GM-autoihin sopiva hihnapyörä 6-uraiselle hihnalle:

    -Harjalta harjalle mitattuna 3.56mm (+/- 0,07 (x5))

    -Urankulma 40 ast. (+/- 20´ minuuttia)

    -Uran pohjan muoto pyöreä, säde r = 0,5mm (+/-0,2)

    -Harjan kulman pyöristus r = 0.3mm (+/- 0,1)

    Ura voidaan tarkistaa halkaisijaltaan 2,5mm (+/- 0,01) kuulalla,jolloin kuulan pitäisi jäädä 0,7mm (+/- 0,25) harjan yläpuolelle.

    Lähde: Autorotor,member of the Opcon Group
     
  8. Suomirock

    Suomirock 1st gear

  9. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Jees, luulempa että tämä profiili on juurikin se autokäytössä oleva jota kaipasinkin. Esim. Korja-kumissa esiintyvät tuulettajan hihna nimellä joten päättelin siitä että montaa erilaista profiilia ei liene autoissa merkistä riippumatta käytössä.
    Suomirockin sivuilta löytyi teollisuuskäytössä olevat hihnat ja niiden tiedot. Luulempa että pysyttelen autokäyttöön sunnitelluissa hihnoissa helpon saatavuuden takia. Joko sitten 2kpl 4-uraisia rinnakkain tai sitten 1kpl 6-uraisia hihnoja.
     
  10. p.levonen

    p.levonen 1st gear

    Scania käyttää 8-uraista hihnaa, jos vain mitta sopii
     
  11. dalton

    dalton Gearhead

    alumiinista tehdyt moniurahihnapyörät tuppaavat kulumaan suht nopeesti. alkavat harjalta pohjaamaan ja sitten luistaa. saattas eloksointi auttaa asiaa jonni verran. itellä ollu simmosia onkelmia.
     
  12. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Joo, välityksiä laskiessani vaihtui toi materiaali alumiinistä teräkseen :rotfl:
    Ei näköjään ollut riittävän isoa limppua alumiinia...
    Uskoisin kuitenkin että alumiini olis kestänyt nämä kohtuullisen pienet kilometrit.
     
  13. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    "pyöröt 2-500mm"
     
  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Hyvä tietää alumamiinin saatavuudesta, en nyt tähän rojektiin kuitenkaan lähde ostoksille.
     

Kerro tästä muillekin!