blower vs. turbo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jaketin, 16.10.2003.

  1. jaketin

    jaketin Gearhead

    taitaapi tuo turbo olla parempi virityskeino (?), mutta blowerissa on enemmän kikkeliä. mitäs mieltä olette??

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: jaketin 2003-10-20 22:23 ]</font>
     
  2. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Just noinhan se taitaa olla, vaikka kyllä kai blowerillakin saa ihan riittäviä tehoja, ainakin katuvehkeeseen. Itelläkin on käynyt mielessä että meitin isolohkokin olis vielä enempi show, kun muuttais sen blowerikoneeks, mut kun se on nyt luonteeltaan kireähkö ja melkosen korkeapuristeinen vapari niin olis turhan iso ja kallis homma alkaa muuttelemaan sitä ainakaan nyt heti semmoseks. Vaan tekis se blowerin soundi ja olemus vielä extragutaa tollasessa häijynnäköisessä katuautossa, joka on kuitenkin enempi show kuin go. Eli kun silläkin keksinnöllä on päätarkoitus pitää kadulla kivaa niin eiköhän ne blowerilla höystetyn isolohkokoneen tehotkin riittäis siihen leikkiin.
     
  3. aurinko

    aurinko 1st gear

    mielipideasioista ei sovi kiistellä mutta kyllä remmiahdin hakkaa pakokaasuahtimen 6-0,en noista tehojutuista niin tiiä mut fiiliksessä ja saundeissa ainakin."just suck my blower".ps.en kylläkään itse omista minkäänlaista ahdinta.
     
  4. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Olinpahan vasta vieressä kattomassa kun katu pikkukorollasta jarrutettiin 710 hp ja yli 800nm , en kyllä keksi miten tuon tekis remmiahtimella 2litrasesta moottorista. Eli kyllä minä oon enemmän tuon pakoputkenmutkan puolella...
     
  5. Roadrunner

    Roadrunner 1st gear

    Itekki oon alottamassa 2.0 turbo ohc motin rakentamista taunukseen.
     
  6. tomimk

    tomimk 1st gear

    Bloverikoneessa tehokäyrä nousee likipitäen lineaarisesti kierroslukurajoittimella rajoitettuun arvoon.

    Suurin ero turhoon on että siinä teho on käytössä heti eikä turhoviiveen jälkeen.

    Bloveri lisää kulutusta n.3%, Turho n.1.5%

    Kiihdytysvehkeissä bloveri saattaa viedä n.500hp mutta koneesta tulee ulos yli 2000...
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kerran kuulin jotain semmosta, että Top fuel-kilpurissa remmiahdin toisi koneeseen noin 800hp lisää. Eikö niissä oo jotain 4000hp kokonaisuudessaan?

    Kannattaa muuten lukea Hot Rod- magazinestä(taisi olla toiseksi uusin numero kannessa fb mustang) hyvä vertailuartikkeli eri ahtamismuotojen välillä. Pakokaasuahtimen vääntökäyrä oli omaa luokkaansa, vaikka puhutaan aina viiveestä. Sopivan kokoisella ahtimella (lue pieni) viive on aika olematon.
     
  8. mg

    mg Gearhead

    kyllähän ahdin muutaman heposen tuopi lisää.
    ja vähän 'näsäviisasteluna' sanoisin, että tf-putkessa on jotakuinkin 6000hv. :smile:
     
  9. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Jenkeissähän "top alcohol" luokassa noi perinteiset mäskimoottorit on syrjäytymässä kovaa vauhtia ja tilalle tullut "ahtamattomat top fuel vehkeet", eli vapaasti hengittäviä nitromotteja. Säännöt TF:n ei oo ihan yhtenevät koneen kokojen ja painojen puolesta, A/FD:ssä pienemmät koneet, mutta aika kivasti nuokin kulkee vaikka ovat vielä kehityksensä suht alkuvaiheessa.

    Turbossa on kyllä enempi potentiaalia kun remmiahtimessa.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    blower koneen hinta/teho suhde on lyömätön.ja käyttöominaisuudet kadulla.tv.p.j
     
  11. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Mitenhän muuten todetaan että bloweri vie koneesta 500hp ja samalla tuo n. 2000? Lasketaan kaavalla -0.5=2?
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Maalaisjärjellä ajatellen: katsotaan kuinka paljon tarvitaan tehoa, jotta saadaan pelkkä blower "koneesta irroittettuna" pyörimään halutulla nopeudella.

    Tehon lisäyksen arvioitiin löytyy sitten luultavasti joitain kaavoja, joissa huomioidaan ahtopaine, imuilmanlämpö jne. Ja on varmaan testattu samoja koneitta pumpulla ja ilman.


    Ja tuskin se blower ihan turha vehje on kun mm. uusissa Meseissä käytetään sitä. Osasyynä on varmaan myös helpompi sovittaminen V-koneeseen ja massasta erottuminen (turbot yleisempiä).
     
  13. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    Kyllä se niin on, että harrastepeliin kuuluu pumppu. Mitä on v8 ilman roots ahtimen vinkunaa? Cruising vehkeisiin toi ääni ei kuulu, mut hätäsen näkönen saa myös kuulostaa siltä.
    Turbolla saa pienestä koneesta helpommin ja enemmän tehoja, kun ahtimen pyöritys ei ota voimaa. Esim rakensin inttiaikoina Fiat Uno:sta ns. rataohjuksen eli 1,5 litraa + turbo. Teoriassa tehoa oli 180hv, mut ajettavuus ei ollu kovin hyvä..
    Kun rikastun, käyn hakemassa Nokialta sen blowerilla varustetun C10:n
    TAI moppe muskelin bloveril..
     
  14. 68corvette

    68corvette Gearhead

    enpä tiedä tosta massasta erottumisesta.
    oletteko katsoneet minkänäkösiä noi uudet mekaaniset ahtimet on?
    ne ihan oikeasti ahtavat ilmaa eikä vaan pyöritä.
    vanha huuhtelupumppuhan perustuu pulssi ahtamiseen enemmän kuin puhtaan paineen tekemiseen niinkuin turbo tai centrifugaali.
    noissa uusissa ahdetuissa on myös välijäähdyttimiä tungettu ahtimen ja imusarjan väliin.
    netistä kun katselee niin 350 pikkulohkoista on turbotettu 1200+hp katukäyttöön..
    sama temppu rootsilla on jo aika hyvä suoritus.
    Mulla ei ole mitää rootsia vastaa ja onpahan itselläkin tallin nurkassa 671 kahdella 600 catterilla ja varmasti joskus tulee kiinnikkin. vääntöähän sillä saa niin että paikat paukkuu mutta turbo on ajanut jo pitkästi ohi.
    mä ainakin laitan ton ihan show mielessä.
     
  15. blazer

    blazer 1st gear

    ainakin itse suunnittelin laittavani paxtonin tai vastavan kun turbon kans teettää putki töitä(tilaa vähän sivuilla) ja roots ei mahdu pellin alle piiloon.voi myös laittaa välijäähdyttimen.onhan nuo jenkit menneet noilla ahtimilla lujaakin ja teijo lahtikin ajaa sillä 127 coswortilla ihan kiitettävän lujaa vaikka meneekin indeksi luokassa.
     
  16. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Taitaa se Teijo Lahti ajaa jotain ihan muuta. Joka tapauksessa, Timo siis ajaa tollasella centrifugaaliahtimella. Comp ei ole varsinainen indeksiryhmä, siinäkin on tosin indeksit koska kalusto on kaiken kirjavaa, mutta indeksin alittaminen ei johda hylkäykseen. jos indeksin alittaa tarpeeksi, se johtaa indeksin kiristymiseen. Cossu 127 pääsee pari kymppiä alle, pärjäämiseen ja indeksin kiristämiseen vaaditaan reilusti enemmän. Toi 127 kulkis toki reilusti kovempaa turboahtimella, mutta vastaavasti indeksi olis turbojen yleisyyden takia vielä reilusti tiukempi ja kilpailukyky sitä varten huonompi.
     

Kerro tästä muillekin!