DOT valot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja atobee, 6.3.2008.

  1. atobee

    atobee Gearhead

    Aina luullut että DOT tai SAE merkityt valot on normaalisti kielletty mutta onhan niitä jopa laillisesti sallittukin:
    "10 §
    Valoja ja heijastimia koskevat yleiset määräykset ja määritelmät

    11. Milloin E-hyväksyttyjä valaisimia ja heijastimia ei ole ajoneuvomalliin saatavilla, katsotaan pakollisissa valaisimissa ja heijastimissa e-hyväksyttyjen valaisimien ja heijastimien vastaavan samaan käyttöön tarkoitettuja E-hyväksyttyjä valaisimia ja heijastimia. Samoin edellytyksin katsotaan Pohjois-Amerikan Yhdysvaltojen määräysten mukaisten, kirjaimilla SAE ja SAE-suosituksen J759-1983 tai vastaavan myöhemmän mukaisella merkinnällä varustettujen pakollisten valaisimien ja heijastimien ja merkinnällä DOT sekä tunnistenumeroltaan 9004, tyyppiä HB2, tunnistenumeroltaan 9005, tyyppiä HB3 tai tunnistenumeroltaan 9006, tyyppiä HB4 olevilla lampuilla varustettujen lähi- ja kaukovalojen vastaavan E-hyväksyttyjä valaisimia ja heijastimia."
    http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1989/19890875

    Itse etsin pykäliä henkilöauton sivuvaloista ja niiden nykyisestä hyväksynnästä mutten löytänyt, jos joku viisaampi vois pistää linkkiä.
     
  2. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Nii mitä uutta? Tuo koskee henkilöautoissa 97 ja vanhempia ja kuorkeissa 14.6.95 vanhempia, ihan kuten tähänkin asti. Uudemmissa e-valopakko.
     
  3. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Niinhän me olemme tottuneet käytännössä tekemään, mutta missä se lukee mustaa valkoisella...? :eek:

    Ja eiköhän tuo pykälä koske paketti- ja kuorma-autojakin... Ainakin uud.kuin -95 dodge rameissakin pitää hankkia E-valot...
     
  4. mke77

    mke77 Gearhead

    se löytyy tuolta eu-alueen "yhtenäisyys- tieliikennelaista"... ei noi kaik koukerot olekaan vielä jokapaikassa näkyvissä!! kyl ne katsastus konttorilla sulle "mustaavalkosella" näyttää........

    täs on käyty kysymässä....ja taas jouduin lähtee häntäkoipien välissä pois!!

    ja kyllä niitä valoja on maailman sivuun joutu laittamaan kaiken maailman "perävaunuvaloja" kun autot on tänne pohjolaan tulle!! mustaks oma-alkuperäinen ja yleismalli puskurinpäälle...
     
  5. Jees , tää on tätä Suoami herkkua , vaikka autosi olisi hyväkytty esim saksaan ja rekisteröity siellä (samaa EU:ta) ja erehdyt sen tänne tuomaan niin johan vaatimustaso tiukkenee... Eli todistat kaikki vastaavuudet yms uudemmissa kuin tuo 14.6.95(kuorkeissa) , mitenkähän muuten täysin samanlaiset eli mallisarjan sisällä olevat autot muuttuu vaarallisiksi tuolla päivämäärällä . äly hoi! Muissa maissa on virkamiehillä kanttia käyttää järkeään ja kattoa muualle kun leimailevat niitä propuskoja mutta suomessa viilataan pilkut toosi teräviksi ,ja vielä rinta rottingilla kun pääsee kyykyttämään kansalaista joka haluaisi ajaa jollain muullakin kuin kolhoosikieseillä :mad:

    Ite jouduin just maksamaan 1500€ ! Paskapaperista jolla autoni saa kilpiin kun typeryyttäni ostin 8/96 käyttöönotetun auton ,kun taas 6/96 olis päässy pelkillä valomuutoksilla ja väliseinällä(jolla auton monikäyttöisyys saadaan pilattua melko tarkkaan)Niin ja se 6/96 olis ollu täsmälleen samanlainen ,samaa mallisarjaa... tu hyvä Suomi!!!!
     
  6. mke77

    mke77 Gearhead

    jep......

    pari vuotta aikaa Suomi oli kärkitailastoissa "pokkuroiden......kyllä EU kylläEU" ja sitä rataa...ja perustaja jäsenyt Saksa ja Ranska oli häntäpäässä "toteutuneista" eu-direktiiveistä/säännöistä........et näin meil....

    sisko on asunu saksassa 13vuotta ja omaa kaksois kansalaisuuden......

    esim. äänestys menee siellä kuten suomessa 50-60luvulla:"täytä kaavake A...täytä kaavake B....äänestä......ja sit viel C......ja ajokortti on kuten 50luvun suomessa....semmonen kolmesivunen mihin kerätään leimoja ja "virhepisteitä"......vittu mitä pysähtyneen Breesnewin aikaa ne siellä elää???

    .....helpottaa muuten huomattavasti josostaa EU:n sisältä auton missä on voimassa oleva vuosikatsastus...... saa huomattavasti helpommalla ei dot valoisin/yms. läpi......ja vielä halvempi rekisteröinti maksukin.....
     
  7. Helpottaa jos helpottaa , katsuri puheli että heille annettujen ohjeiden mukaisesti eu:n sisältä ostettu auto kelpaa ENSIMMÄISESSÄ eli rekisteröintikatsastuksessa teknisesti sellaisenaan ,jos esim. saksan katsastus on voimassa ,mutta sitten seuraava vuosikatsastus on erikseen.... Mikä näitä meidän virkamiehiä ja pykälien viilaajia oikeen risoo etteivät anna ihmisten edes valita mieleisiään autoja , ollaan kuitenkin aika marginaaliryhmä ,useimmat ihmisistä tyytyy siihen ennaltamäärättyyn Tojota varikseen tai vastaavaan. Aina pitää jotain pikkukiusaa kuitenkin keksiä ,hymyssäsuin kehotetaan vaan hankkimaan uudet lasit ja turvavyöt muutenkin virheettömien tilalle joista puuttuu euvostoliitto-merkki :wc:
     
  8. sincere 51

    sincere 51 1st gear

    Valot EU alueella...

    Hi!

    Niimpä... tuohon tarvitaan taas joku sitkeän viitseliäs yksilö,joka hakee sen päätöksen EU:sta,jolla noi meidän "virkapellet" saadaan uskomaan tuo asia.

    On tää uskomaton maa ... miten kauan meidän vielä tarvii tuota viranhaltijoiden mielivaltaa kestää. :mad:
     
  9. liteFun

    liteFun 1st gear

    Sivuvaloista? Siis näistä SM1 tai SM2 merkityistä e-hyväksytyistä sivuhuomiovaloista joita saa laittaa auton kylkeen?
    Muuta ku laittaa kiinni, kytkee sähköt vaikka parkeilta.
    Takana kyljessä jos valo on takavalojen yhteydessä, elikkä ihan vieressä, saa olla punanen valo. Jos on vaikka sormen verran väliä takavalon reunasta sivuhuomiovaloon, pitää olla keltanen/oranssi.
     
  10. julang

    julang 1st gear

    Noin asia pitkälti on, mutta muutama korjaus.

    Vaikka auto on hyväksytty/katsastettu esim Saksassa tai muussa Eu maassa se ei tarkoita että auto voidaan katsastaa Suomessa.

    Koska ajoneuvosta puuttuu TÄYDELLINEN tyyppihyväksyntä niin em maat antavat KANSALLISEN poikkeuksen ajoneuvolle. Mutta yllätys yllätys kansallinen poikkeus ei ole sama kun tyyppihyväksyntä!

    Eli vaikka auto on hyväsytty ja leimattu Saksassa sitä ei saa Suomessa leimaan samoilla papereilla.
    Koska kysymys on 2 eri hyväksynnästä.

    Toinen asia on kokonaan onko hommassa järkeä? Mutta koska liikkenne lakia ja säännöksiä rinnastetaan aina päästöihin ja liikenneturvallisuuteen tuntuu hullulta että 1995 saat leimalle ja 2006 et saa yhtä helposti ja jokainen tajuaa paljonko turvallisuus ja päästöt ovat kehittyneet tuosta?

    Mutta kun noita lakeja laaditaan esitellään lausunnot pyydetään ensin autojen maahantuojilta yms sidosryhmilta onhan se selvää miten homma etenee...


    Nimimerkillä "paljon asiaa tutkinut"
     
  11. KALE

    KALE Gearhead

    Olettekos törmänny jo noihin jälkiasennus zenox valoihin?
    Tänään ekaa kertaa tuli törmättyä siihen kun ei katsastusmies ollu hyväksyny, vaan vaatinut umpiosta DC merkintää. Puhelin kyselyllä
    ei ainakaan heti tärpänny, soittelin isommat maahantuojat läpi/ muutaman
    pienemmänkin. Asiakkaalla 1-kuukausi aikaa korjata asia kun tuli
    merkintä rekisteriotteeseen. Apuuva :D onneksi itsellä ei ole noita
    ongelmia.
    Kaikkia perkeleen merkintöjä ne vaatiikiin estääkseen hyvät valot,
    että olis turvallisempaa ajella pimeällä näkis jotain ja tulis nähdyksi.
     
  12. Noin asia pitkälti on, mutta muutama korjaus.

    Vaikka auto on hyväksytty/katsastettu esim Saksassa tai muussa Eu maassa se ei tarkoita että auto voidaan katsastaa Suomessa.

    Koska ajoneuvosta puuttuu TÄYDELLINEN tyyppihyväksyntä niin em maat antavat KANSALLISEN poikkeuksen ajoneuvolle. Mutta yllätys yllätys kansallinen poikkeus ei ole sama kun tyyppihyväksyntä!

    Eli vaikka auto on hyväsytty ja leimattu Saksassa sitä ei saa Suomessa leimaan samoilla papereilla.
    Koska kysymys on 2 eri hyväksynnästä.

    Toinen asia on kokonaan onko hommassa järkeä? Mutta koska liikkenne lakia ja säännöksiä rinnastetaan aina päästöihin ja liikenneturvallisuuteen tuntuu hullulta että 1995 saat leimalle ja 2006 et saa yhtä helposti ja jokainen tajuaa paljonko turvallisuus ja päästöt ovat kehittyneet tuosta?

    Mutta kun noita lakeja laaditaan esitellään lausunnot pyydetään ensin autojen maahantuojilta yms sidosryhmilta onhan se selvää miten homma etenee...



    nimimerkillä "paljon asiaa tutkinut


    Juu , tiedän että tuon eri maiden kansallisten poikkeuslupa-mumblen taakse virkamiehet mielellään piiloutuvat ,kyllä kyse on ennemminkin kiusanteosta ja kadehtivasta asenteesta , ettei vaan kukaan omalla toiminnallaan voisi hankkia jotain käyttöönsä / mielihaluihinsa sopivaa ajokkia... Turvallisuusasioihin myös aina vedotaan mutta jos ne tutkimustulokset yleensä jostain saa kaivettua niin lähes poikkeuksetta usa-vaatimukset täyttävät myös eu-vaatimukset(ovathan he vaatineet mm.päästönormit täyttäviä autoja jo paljon ennen meitä suomalaisia)

    Et vois niinku pikkuhiljaa löysätä krakaa että veri kiertäis myös yläpäässä että saatais kunnon autoja järkevämmillä ponnisteluilla liikenteeseen , olis ees kansalaisilla valinnanvapaus ,millä liikkuu!
     
  13. GMies

    GMies Gearhead

    liteFun kirjoitti:

    "Takana kyljessä jos valo on takavalojen yhteydessä, elikkä ihan vieressä, saa olla punanen valo. Jos on vaikka sormen verran väliä takavalon reunasta sivuhuomiovaloon, pitää olla keltanen/oranssi."

    Onko tuo mielipide?
    Joissakin uusissa Volvoissa näyttää olevan takana punainen, aivan erillinen sivuvalo. Autot Suomen rekisterissä.
     
  14. atobee

    atobee Gearhead

    Jos löytyis linkkiä noihin sivuvalosääntöihin, itse koitin finlex:istä etsiä tietoa henkilöauton sivuvaloista mutten löytänyt.
     
  15. julang

    julang 1st gear

    http://www.ake.fi/pdf/79-208-2004.pdf

    ja kohta äärivalot.
     
  16. chevrolee 4x4

    chevrolee 4x4 1st gear

    Mun auton on edellinen omistaja tuonut jenkeistä muuttoautona, ja siinä on DOT valot mennyt leimasta läpi. Autohan oli -98 k2500 pikkari.
     
  17. hara64

    hara64 1st gear

    käsittääkseni muuttoautoissa menee läpi dot-valot mutta ei ns.harmaatuoduissa.
     
  18. Porsas

    Porsas 3rd gear

    tämä kyllä kohtuullisen himmeää tarinaa mitä kaikkea voi joutua tekemään ei minkään vuoksi. Kun tätä keskustelua luen niin tulkitsenko oikein että tuossa pihassa kuleksiva/katsastusta odottava Dodge RAM Chrystar B250 (family van 1+6 paikkaa) vm 1993 jonka aion katsasta henkilöautoksi ei tarvitsisi mitään päivityksiä valoihin ? (siis koska siitä tulee H-A) ?
     
  19. Antti P

    Antti P Gearhead

    Sivuvilkut ja takasumari.

    Muuten kelpaa aivan loistavasti suomeen.. :D
     
  20. p.levonen

    p.levonen 1st gear

    mulla tuli sanomista keltaisista parkeista (väärä väri) ja ns cornering lights piti poistaa kun suomessa ei sellaisia tunneta, lisäksi se takasumari ja sivuvilkku piti asentaa
     

Kerro tästä muillekin!