Ford traction -lok

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Ford Roadsport, 17.1.2008.

  1. Ford Roadsport

    Ford Roadsport 1st gear

    Kertokaas britti vehkeihin tottuneelle mikä kerpeleen idea tossa Traction lokissa on? Miten se pelaa ? Mikä kumma on sen jousen virka keskellä tasauspyörästöä ? Onko tuossa mitään eroa tavanomaiseen kitkalukkoon nähden?

    Tulipa sellanenkin mieleen onko jollakulla selitystä miksi pitää vaihtaa tasauspyörästön tappi kun asentaa Richmondin 5.13 välityksen ? Mä en sillekään keksi selitystä. Onko jollakulla muka katkennut noita ristitappeja. Kyse on siin 7,5" akselista.
     
  2. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Se tarjoaa sen pre-loadin. Mulla oli melko heikko pre-load, oliko edes jotain 40lbs ja kun olin ajellut ilman kitkalisäainetta vähän aikaa, niin kuvittelin, että levyt ehti kulumaan. Purussa huomattiin, ettei ne kuitenkaan olleet mitenkään kuluneita. Aloin kyselemään, että mites tuo pre-load spring, pitäisikö se vaihtaa. Muuten hyvä kysymys, mutta kun semmoista en varaosana mistään löytänyt, niin ei kait sitten.
     
  3. Ford Roadsport

    Ford Roadsport 1st gear

    Oletko kysyny Ihan Fordilta ? Ainakin 92-> Explorerin 8,8" akseliin Osanumero on 3440781 ja hinta 17,10 €. Muita amrikan herkkuja en tällä ohjelmalla nää mutta melkeen sanoisin että ex kivitila nykyinen Automaa Tampere Ford myy sulle uuden jousen.

    Lieko tuo sitten sama jousi kun esim mulla 7,5" aksilassa.

    Mulle ei kyllä toi pre loadkaan sano mitään. Mullakin escortissa oli salisbury lukko niin se jarrutti jokasuuntaan just sen kuin kireelle sen oli simmaillut.
     
  4. SM

    SM 1st gear

    Preload = esijännitys

    Esijännitystä tarvitaan mahdollistamaan lukon toiminta silloin kun pitoa eli vastamomenttia on heikosti. Tiukempi esijännitys tarjoaa paremman pidon, mutta jäykemmän ajotuntuman, koska "lukko" ei luista niin helposti esim. mutkassa. Tasausrattaat tarjoavat sitten lisää tuota jännitystä kytkinlevyille kun on vetoa päällä.
     
  5. Ford Roadsport

    Ford Roadsport 1st gear

    Eli ymmärsinkö nyt oikein: lukko kiristyy vedätettäessa ja rullaamalla lukossa vaikuttaa vain tuo esijännitys ?

    Kun taas Salisbury pakka tyyppinen levylukko jarruttaa aina sen verran, soudat tai huopaat, mihin tuo pakka on simmattu.

    Jos asia on niin niin tuo Trac - lok on ihan fiksu lukko.

    Olikos tuosta ristitapin vaihtamisesta 5,13:1 välityksen yhteydessä kellään tietoa? Lieko se jossain kiihkeissä äkkilähtö pikku Fordeissa noita katkennut tuolla vällärillä.
     
  6. SM

    SM 1st gear

    Jotakuinkin näin.
     
  7. Ford Roadsport

    Ford Roadsport 1st gear

    Ok, no hyvähän tuokin on tietää. Jahka radat kuivuu, tai lähinnä sulaa, niin tietää enemmän miten tuo käyttäytyy radalla. Näkyy drive train specialist myyvän Torsen tyyppistäkin lukkoa 7,5" akseliin.
     

Kerro tästä muillekin!