Oikeastiko tarvitaan teräskytkinkoppaa kadulla?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja KiRu, 20.3.2008.

  1. KiRu

    KiRu Gearhead

    Siis oletteko yhtään vauhtipyörää nähneet että oikeesti olisi hajonnut palasiksi tai irronnut akselista, katukäytössä? :eek: :eek:
    Jos olette niin minkälaiset vauriot?

    Tämä kysymys siksi että olen kuitenkin päätymässä tilaamaan ulkoisesti alkuperäisen näköistä alu-kytkinkoppaa valunumeroita myöden, kuitenkin hiukan paksummasta tavarasta (materiaali A356 ja T6 lämpökäsittely).
    Jalathan tossa on kyllä pahasti vaaravyöhykkeessa jos onnettomasti käy, koska ilmeisesti alumiini ei tota vauhtipyörää pidättele? eikä kai sitten pohjapeltikään? Mulla siis alu-vauhtipyörä, kone BBC ja kierrokset tulee pysymään alta 6000.
    En kuitenkaan välttämättä halua uhrata jalkojani alkuperäis/museolook ja painonsäästön alttarille. Teräskoppakin on jo mutta ei se mikään kaunistus ole :-? ja painaa niin helv..

    Itse muistan harvat tapaukset kuulleeni ainoastaan kisaolosuhteissa tapahtuneeksi, eli siellä noi sfi jutut on ihan asiaa.
     
  2. black label

    black label 1st gear

    Työkaverini kadetissa kyllä. Auton pohja oli kuin tykillä ammuttu. Ilmeisesti kytkimestä irtosi yksi lapa, ja seurauksena koko paineasetelma ja osa vaihhdelaatikosta tuli kabiiniin ja joitain palasia vielä katostakin läpi. Jengaa tapahtumahetkellä oli n. 8000 rpm, ja erittäin ripeä neloskone kyseessä. Sellaista tuuria ei toiste käy että moisesta selviäisi vahingoittumattomana.
     
  3. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Vastasit ihan itse kysymykseesi. Mulla on ollut melkein joka huussissa manuaalit ja on riivattu ja kiusattu. Ikinä ei ole ollut ongelmia.Tietekin kannattaa aina pistää laadukas aftermarket vauhtipyörä,tasapainoittaa ja käyttää varmasti laadukkaita(arp) pultteja. Ainakin korneteissa ne nöhkäleiset lakewoodit tekee paikat ahtaaksi.Ja nehän ei koskaan ole sitten kampuran kanssa linjassa.Eli joutuu pelaa offset kytkinkopan ohjaustappien kanssa.

    Myös uusimmat tehtaan tekeleet tuntuu kestävän kivuttomasti alumiinikopilla.Tehoahan niissä on enemmän kuin yhdessäkään jeesuksenajan hemiisolohkoLS-6sixpackgeeteessä.
     
  4. black label

    black label 1st gear

    Korjaus edelliseen: Ei ollutkaan menny katosta läpi, vain kattoverhoilusta. Taas tuli liioiteltua :oops:
     
  5. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Valurautapyörät pyrkivät räjähtämään kun max.kierrosluku kasvaa,noi rallipenat (siis eskorttikadetti-miehet)entisaikaan "säästi" ja räjäytteli niitä.
    Teräs-tai alskapyörällä ei tasapainotettuna tule ongelmia!Oli motti mikä hyvänsä.
     
  6. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Mikä lie sitten totuus noin käyttöautojen osalta? Kun vaihdoin vanhaan Toyotaan kytkinlevyn, varoitettiin sen pakkauksessa ettei se kestäisi kilpakäyttöä eikä edes "high perfomance drivingiä", ja että tavallinen kytkinkoppa ei noita osasia pidättelisi. Tuntuu vähän liioittelulta. Jos tuo olisi totta, kävisi viikonloppuiltaisin kaupungeissa melkoinen pauke kun tarvikekytkimet jysähtelisivät nuorten kollien revitellessä (hi-performance drivin?) riisikuppejaan.

    Isot ja todella nopeasti kiertävät vauhtipyörät ovat tietysti asia erikseen. Muistanpa kun Nastolassa joku ukko revitti Zetorilla ja vähäsylinterisen koneen kymmeniä kiloja painava vauhtipyörä karkasi kytkinkopan läpi. Ja kun kytkinkoppa on traktorissa osa runkoa, pysähtyi traktorin keula vauhdin loputtua yli kahdenkymmenen metrin päähän perästä. Kuski ilmeisesti loukkaantui aika vakavasti, toivottavasti on selvinnyt.
     
  7. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    No ei kai se mitään liioittelua ole jos ei vakioon tarkoitettua suositella laitettavaks kilpapeliin??!!Sitähän mä koitin sanoa tossa äskenkin kun eskorttiukot just laittoi sen vakiopyörän kilpapeliin!
    Ja ei noi näppynaamojen tuninki-ihmeet vakiota enempää kierrä;rajottajathan niissä almeeroissa on?!
    Kierrosluku noi räjäyttää.
     
  8. cuda69

    cuda69 Gearhead

    kaverilla oli aikoinaan caprissa lotuksen kone ja kerran ripeästi kiihdyttäessä missas vaihteen ja kone kiekas täysille ,vauhtipyörä räjähti ja osat meni kopasta ja konepellistä läpi.eli kannattaa sijoittaa kunnon vauhtipyörään jos meinaa kierrättää reilummin .
     
  9. CH3OH

    CH3OH 1st gear

    Niissä muovikipoissa on n. 90-luvun alusta alkaen ollut melkolailla järjestään teräsvauhtiksia, jotka kestää aika huoletta nostaa rajoitinta vakiostakin (ainakin BMW:ssä on näitä ollut). Sitäpaitsi jos jostain kireestä vaparicivicistä nostaa huippukierroksia vaikka 8k->9k rpm, niin muutos ei ole kovin suuri. Jos jonkun US-kasin vauhtiksen on tehtaan inssi suunnitellu kiertävän 5k rpm ja siihen varmuuskerrointa vaikka 50% päälle, niin 8 tonnia on jo ulkona haarukasta.
     
  10. jus57

    jus57 Gearhead

    Ostin aikoinaan jostain swapista räjähdysmaton jonka laitoin chevyn kytkinkopan ja tulipellin väliin .Eipä ole onneksi vielä tarvinnu vaikka aikoinaan tuli radallakin riivattua. Suht halpa vakuutus jos sattuu jaloistaan pitämään.
     
  11. Holley

    Holley Gearhead

    Jos nyt en pahemmin valehtele, niin kaverilla hajos nimenomaan kytkin '90-luvulla. Tuli asvalttiin reikä. 289+T10. Tehkää itte mitä lystäätte. Ajoinhan minäkin tämän jälkeen vielä alumiinikopalla, mutta teetin tosin uuden aluvauhtipyörän Suomessa. Amerikkalaiset limput on surkeita vakiona. Eipä sillä nyt 6000 rpm asti paljon väliä ole ja luultavasti moni 7000+ rpm kaveri kyllä huolehtii tämänkin asian joka tapauksessa kohdalleen, vai?
     
  12. -TH-

    -TH- Gearhead

    hanki kunnon roippeet autoos, siinä vaiheessa kun rojut tulee koppiin, nii näät nopeen vilmin silmissäs ,loput tarinasta jokainen voipi kuvitella ihan ite.

    jos on ees ajatus tuolasesta vaarasta, niin tuskin kukaan on niin typerä että ei vaikuttaisi asian estämiseen.

    tiijän tapauksen,jossa täysin vakiopaskanissanin vp päätti hajota ja palaset meni läpi kopasta,kyljestä, akusta,ym. mitä konehuoneessa oli, lopuksi kytkimen palikoita löytyi konehallista, joka on jonkin matkan päässä....oli mennyt siitäkin peltiseinästä läpi :eek:
     
  13. servo54

    servo54 1st gear

    Näin on

    Mietippä kranaattia konehuoneessa, on asioita joiden kannssa on syytä olla
    liikkeellä vaikka mieluummin hieman ylimitoitetuin turva ominaisuuksin.
     
  14. kotr

    kotr 3rd gear




    tommosen zetkan vauhtipyörä painaa muuten perkeleesti.naapurin äijällä oli tommonen zetka(en muista mallia)niin se vpyärä paino jota 200kg!!!
     
  15. Ford Roadsport

    Ford Roadsport 1st gear

    Näin "rallipenana" kylla sanois kans että jos nauttii oikean nilkan suoristamisesta niin ennemmin teräksinen vauihtipyörä kuin teräksinen kytkinkoppa. Uudet vauhtipyörän pultit, mieluummin ARP, olis kans terveellistä vaihtaa. Tasapainoitus on kans helvetin halpa henkivakuutus, mutta lienee monelle liian työläs ellei kone ole jo pöydällä.

    Olen kanssa radalla nähnyt Cortinan hylkivän vauhtipyöräänsä ja jälki oli rumaa.
     
  16. coupemopar

    coupemopar 1st gear

    Kyllä oon kans nähny rumia kuvia kuinka mustangin lattian ja jopa etulokareiden läpi oli lentäny kytkin levystä paloja ku levy oli räjähtänyt, mitä vaurioita sit vauhtipyörä saa aikaan!!!??? noi kuvat säikäytti mut ainakin niin et hommasin pilletti teräsvauhtipyörän ja teräksisen kytkinkopan.
     
  17. chevy.

    chevy. 1st gear

    tää nyt ei taas liity mihinkää ja oon ennenki asiasta tainnu mainita mut mulla päsähti hornetin flektin siipi konepellistä läpi frendi viel nojaili peltiin kun ihasteltiin uutta hankintaa loppu ihastus lyhyeen kun siipi meni 5cm kaverin naamasta syylärin teräspunos letkuki oli kun veitsellä leikattu osu enste siihen
    tästä voidaan kiittää entistä omistajaa joka oli survonu milliset pultit flektiin ja yhen vääntäny poikki siltä kohalta se lapa sitten lähti.. :mad:
     
  18. Tweety-81

    Tweety-81 Gearhead

    Niin ja läpäisee muuten muovinenkin flektin siipi konepellin nätisti kun on tarpeeksi kierroksia... Ei ole paljon tehnyt mieli kurkotella käyvän koneen päälle sen jälkeen. Sori ot...
     
  19. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Eikä ne kytkimet hajoile pelkistä kierroksista vaan kierrosten ja vastuksen yhdistelmästä. Eli jos lipsautat kytkimen ylös vaikka 8000 rpm taulussa niin siinä on aika iso ero rasituksessa onko alla liimattu dragstrippi ja sliksit vai kaksysivitosetgeneraalit ja liukas katu... :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!