Putken levitin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja HarriS, 31.3.2008.

  1. HarriS

    HarriS 1st gear

    Tommosella tuurnalla kokeilin tehdä 45/48mm alumiiniputkestä imutorvia ja yllättävän hyvin onnistui painaminen jopa sorvissa. Välillä lämmittelin putken kuumaksi ja voitelin vaseliinilla. Eikä maksa paljoa verrattuna valmiisiin Weber tötteröihin.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. CH3OH

    CH3OH 1st gear

    Tällaista oon hakenutkin, eli kiitoksia vaan loistavasta ideasta. alumiinisen plenium-tyyppisen imusarjan aattelin pakertaa, ja tollaset trötöt olis ihan omiaan sinne sisään.. muutama tyhmä kysymys: painoitko ihan vaan pakka pysäksissä kärkipiikillä, vai pyörikö sorvi samalla? jos näin, niin pyörikö kappale suhteessa lestiin? 4kk NC-koneistamohommia takana mut painosorvauksesta en o haaveillukaan. Himassa on kyllä vanha kärkisorvi, jolla vois kokeilla..
     
  3. saminurminen89

    saminurminen89 1st gear

    pirun hieno keksintö :eek: tässä säästää taas moni kymmeniä euroja! täällä pitäis olla jonkinlainen "ideanurkka" mihin pääsee kaikki tämmöset joko rahaa, vaivaa tai aikaa säästävät keksinnöt 8)
     
  4. HarriS

    HarriS 1st gear

    Ihan paikallaan kärkipiikillä. Seuraavaksi pitää kokeilla prässillä samaa muottia.
     
  5. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Ja prässistä päästään siihen pullotunkki rakennelmaan, ja taas säästyy ;)
     
  6. kasipallo

    kasipallo Gearhead

    ja tos sorvis voi vielä kiillottaa
     
  7. laakkius

    laakkius Gearhead

    Mä olen painanu vastaavia prässissä, juurikin tuollaisessa omatekoisessa pullotunkkiversiossa... :rotfl:
     
  8. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Heh, itse kans olen pari kertaa käyttänyt tuota metodia. Tosin tuurnan sorvasin hirrenpätkästä ja levitettävä putki oli 110mm muovista viemäriputkea. Tuli subbarin refleksiputkeksi, kun suoralla päällä suhisi niin maan perusteellisesti... Kai siinä muutaman euron säästi tai ainakin aikaa kun olisi muuten pitänyt jostain biilteemasta tilata.

    OT, joskus luin lehtijutun jossa ruotsalainen thyyningsankari sorvasi volvoonsa refleksiputket täydestä alumiinista :eek: Siis about 200mm halkaisijan umpitangosta tuli muutaman millin paksuiset putket, juuri tuollaiset mitä HarriS teki mutta levennys molemmissa päissä.

    Mut mitä muuta voi odottaa ruotsalaiselta tupperware-kerholaiselta. :poff:
     
  9. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Yritin aikoinaan kans levittää n. 60mm alumiini putkee vastaavalla työkalulla siinä onnistumatta, putki aina repes halki. Multa tais silloin puuttua se lämpö siitä levityksestä tai sitten tuurnani oli vaan väärän muotoinen?
    Pakosarjan mutkia varten tein joskus lestit joilla saa painettua 1-1,5mm peltiä mutta en niilläkään saanut alumiiniä painettua vaan sekin repesi :eek:
    Mikähän siinä on ettei toi alumiinin muokkaus onnistu multa?
     
  10. rysty

    rysty 1st gear

    No kun onnistuminen riippuu niin pirusti siitä, että mitä alsaa käyttää.
    Ja jos se on jotain romiksen nurkista tongittua, niin homma on tuurista kiinni.
     
  11. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    No sitähän se. Toinen pätkä putkesta oli hyvinkin hitsattavaa ja toinen ei onnistunut kunnolla. Seostettua ja ei seostettua tai mistä sen tietää...sorvailin silloin kans ihan umpitangosta sitten vaikka se melkoista haaskuuta onkin :odroll:
     
  12. jylhä

    jylhä 1st gear

    Mulla oli refleksiputkena ihan tehtaalainen kiihdytyssuoppilo!
    On muuten ihan uuden kaupan alumiineissakin eroja, vaikka pitäs olla laadultaan samaa. töissä kantataan 10mm alumiinilatasta astinrappuja, toiset latat taipuu nätisti ja toiset napsahtaa heti pasaks.
     
  13. Alumiinin voi pehmentaa kayttamalla esim kaasupilleja , se loijaantyy kuten kuparikin ja muokatessa taas kovenee. vittu kun tasta koneesta puuttuu skandinaaviset nappaimet.
     
  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Tota täytyy ainakin koittaa kun seuraavan kerran yrittää alumiiniä muokata...
     
  15. rysty

    rysty 1st gear

  16. Smokie

    Smokie 1st gear

    Joskus tarvii kutistaa putkenpäätä, se hoituu "maljalla" melkein yhtä kätevästi kuin tuo levittäminen.

    Kuparitahnaspray on ollu aika hyvää noihin hommiin.
     
  17. Juntti#

    Juntti# 1st gear

    Onnistuu näköjään ohut RST-putki samalla metodilla. Voisi kokeilla tehdä isomman kartion ja painaa prässissä lämmön kera. :-? http://kuvablogi.com/nayta/1015983/
     

Kerro tästä muillekin!