Autotallin suunnittelu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Temppu, 9.9.2003.

  1. tomimk

    tomimk 1st gear

    Aivan ehdottomasti nosturi! Kaksipilari on erittäin sopiva. Minulla on 2500kg nosturi ja chevrolet 1500 pickup. Ne on hyvin tasapainossa. Paineilma ehdottomasti putkistona pikaliittimin ja riittävin vedenerottajin. Tein 110m2 tilan ja 47m hyllyä seinille. Hyllyt täyttyivät kahdessa päivässä kun siivosin nurkat. Lattia täytyy jättää vapaaksi tavaroista jotta sen voi pestä painepesurilla aina tarvittaessa. Lattiakaivoiksi kannattanee harkita ainakin jonkinlaista öljynerotusta, lakikin vaatii nykyään ainakin yritystoiminnassa öljynerotusta jos auton kanssa pelataan. Itse jaoin tilaa kevytpressuseinillä ja isolla imurilla maalaustilaksi ja rälläköintititilaksi ettei koko halli paskaannu. Toimi hyvin. Teräskaarihalli harjalla olevalla nosturilla on kova sana muuhunkin käyttöön kuin autohommaan. Ovet ajattelin tehdä päätyyn koska tarvitsen korkeita ovia esim erikoiskoneiden lastaukseen rekkaan(Taitto-ovet). Tee EHDOTTOMASTI lämmitetty iso laatta (n.4*6m) oven eteen pihalle!!! vaikka sähkölämmitys niin saa talvella vartin lämmityksen jälkeen heitellä jäät pois ja pestä suolakurat autosta! kesällä on kiva maata auton alla varjossa auringonpaisteelta ja tehdä pölysiä hommia pihalla:) Varmasti kannattaa!!! )
     
  2. Tapi

    Tapi Gearhead

    Laadukas epoksilattia on ilo käytölle. Huonolaatuiset ja väärin tehdyt lähtevät sitten kumipyörän mukana ulos. Nykyään näyttää olevan vallalla sellainen imubetonityyppinen pinnoite, joka on ikäänkuin osa betonia, mutta niin tiivis, ettei pölyä tai likaannu. Sellaisen hankkisin, jos nyt rakentelisin.

    Toisaalta epoksiin on helppo taiteilla omat kuviot..
     
  3. mg

    mg Gearhead

    nostureiden hintaa olen tässä jo jonnin aikaa seurannut, kun omaan talliin pitää sellanen ostaa; yhtään en auton alla rupee säätämään.. ja hintaa: jotain 2000-2500e. ni saa jo 2 pilari nosturin.

    ja nosto-ovi: oma on k:235*l:310cm+käyntiovi, ni hintaa tulee jotain 2200e asennettuna, ilman moottoria :sad:.

    mä katoin crawford tai mesvac ovea. muitakin valmistajia on, mutta ne jääköön muille.
     
  4. dnaarnis

    dnaarnis 1st gear

    Meillä päin rakennustarkastaja vaatii ns.öljynerottelukaivon jos tallissa tehdään remonttia,mutta jos ei tehdä niin säästää n.1600€(kaivon hinta).
    Tuttu rakennuspiirtäjä sanoi et kannattaa tehdä harkoista.
    Tulee eristys ja paloturvallisuus samalla ja mahdollinen lautavuoraus edullinen kuten mulla.
     
  5. tomimk

    tomimk 1st gear

    Lattiaan saa nykyään sellaisen valuvaiheessa hierrettävän pinnoitteen, joka ei vaadi mitään maaleja yms. Se levitetään jauheena märän valun päälle ja hierretään ennenkuin valu täysin jässähtää. On kovempi kuin imubetoni tai epoksi.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onko tarkempaa tietoa tästä hierrettävästä pinnoitteesta esim. kauppanimeä. Jos on vähänkään samantyyppistä kuin teollisuusrakentamisessa käytetty, niin on todella pätevä aine.
    Lisätieto kiinnostais, noin hinta m3?
     
  7. tomimk

    tomimk 1st gear

    Noniin!

    Eli aine on Master Top. laatu 100 ainakin on hyvä. On olemassa kovempiakin, jos tarvis.
    400m2 hallissa Määrä n. 77 säkkiä (ehkä 25 kg/säkki) ja hinta yhteensä n.1784 euroa sis alv.

    Nimenomaan teollisuuskäyttöön tarkoitettu aine
     
  8. 55&64

    55&64 1st gear

    Itsekkin pistin ton MasterTopin ja olen ollut
    tyytyväinen. Sitä on myös saatavilla eri vä-
    reissä, mutta värillisillä hinta ja menekki
    ovat suuremmat.
    Pitää myös muistaa, että MasterTopin jälkeen
    lattiaa ei kannata (eikä tietysti tarvi)epok-
    soida, ei pysy ilman pinnan jyrsintää.
    Suosittelen myös ammattilaista lattian tekijää ja konehiertämistä, ei mene rahat
    hukkaan, itsellä muistaakseni vajaa 100 neliöö jotain 1600 mk.
     
  9. mg

    mg Gearhead

    jepsis, mutta onko tässä vaiheessa järkeä säästää. omaani laitoin lattiakaivot, ompi kivempi pestä/vahata auto talvellakin!.

    ja se erottelukaivo maksaa mitä maksaa. en rupee ite ainakaan tässäkohdassa säästämään.

    niin. tuo riippuu mistä roikkuu. omani on harkoista kokonaan; ei tarvi eristellä jne..
    eikä ollut puutavaraa omastatakaa.

    mutta. katotaan toiselta kantilta; laudat+runkotarpeet maksaa 0euroa, kun ite on sahattu. onko sitten enää järkeä tilata harkkoja kuin maansisälle menvään osaan. ja jos sattuu olemaan tasamaata, ni ei harkkoja paljoa mene.
     
  10. tomimk

    tomimk 1st gear

    Väitän että susi tulee jos käsin hiertää. Se vaatii niin paljon hiertämistä että ei kerkee ennenkun valu jässähtää liikaa. Eli kannattaa ottaa lattian valuun hienohko valmisbetoni ja valutöihin pätevä porukka. Kaatoja ei välttämättä tarvi tehdä koko lattian alueelle vaan saattaa riittää esim oven kohdalle autonpesua varten "allas" jonka keskelle lattiakaivo. Muualla lattialla ei yleensä läträtä veden kanssa ja jos läträtään niin sen saa liipillä nätisti siivottua.
     
  11. fire

    fire Gearhead

    itse juuri hiersin tallin lattian (83 m2) ja kyllä siitä aivan välttävä tuli ! laitettiin ensin 2,5" putket latttialle n. 3m välein ja siitä päältä lankulla tasottaen karumpi tasoitus sitten putket pois ja urat täyteen vähän lapiolla taputtaen ja sen jälkeen pari tuntia kuivuttuaan tyroksilevyn päältä liipaten .ja nyt on polvet ruvella (muistakaa käyttää polvisuojia)
     
  12. tomimk

    tomimk 1st gear

    Tarkoitin että hiertäminen mastertopin kanssa ei käsin onnistu ainakaan isoon valuun.
     
  13. blazer

    blazer 1st gear

    meillä ainakin töissä meni toi imubetoni lattia pilalle,laskut seiniin päin ja epätasainen pinta ja pölisi aivan mielettömästi(1000m2. epoksi lattia on hyvän näköinen ja kallis eikä kestä hitsailla siinä päällä kun palaa pinta pilalle roiskeista. itse mietin ihan betoni maalia kun on kalliin puoleisia nuo muut pinnoitteet.sais nuo suunnitelmatarveratkaisun kunnasta hyväksyttynä niin pääsis viemään rakennusluvat.
     
  14. tomimk

    tomimk 1st gear

    Toi mastertop kestää hitsausta ja on kovempi kuin mikään maali. Ei pitäis hirveesti pölistä.
     
  15. Ford F350

    Ford F350 1st gear

    Töissä hallin lattiaan tuli ilmeisesti toi hierrettävä aine(jos ei ole kovin montaa samanlaista ainetta). Muuten hyvä ei pölise ja kestää iskuja(16t telakaivuri kävi sisällä), mutta imee öljyä jos läikkyy.Aika rumannäkönen jo puolen vuoden jälkeen kun lattia on aivan kirjava.Muuten aivan hyvä pinnote.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mites tollaisella kaksipilari nosturilla nostaa vanin ilmaan?
     
  17. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    Ohi aiheen, mut kysyn silti: keltään jääny villaa yli/ tietää mistä saa halvalla?
    Tarttis n. 100m2 jotta tallis tarkenis..
     
  18. kostaja

    kostaja Gearhead

    rakensin verstaan toissa syksynä ja olin pitkään suunnitellut miten sen tekisi ja nyt kahden vuoden käytön perusteella "tuominnut"
    ratkaisut erittäin toimiviksi.Tilaa ei ikinä ole tarpeeksi joten sama onko se50 vai 300 neliötä,aina se on pieni.Itsellä siporex muurattu 9,9x9,9 m ,harjakatto peltikate
    sis.mitat 9,3x9,3 korkeus 4,3 m,ovi 3,9x4,3 taiteovi käyntiovella ja ikkunat ylä reunassa
    ovipielessä 1000 kg puominosturi joka kääntyy ovi aukosta 90 astetta pihalle,rasvamonttu 1,8x5 m ,ja parvi n.12 neliötä jonka alla 2 neliön koppi wc/kompuraa varten,viisi isoa ikkunaa 1,2x2,6 jaettuna kolmelle seinälle.Sisä katto kipsilevy ja puh.villa.Lattia master top 200,lämmitys putket myös montussa,lattiaan pintaan 40x40x3 rhs putkia sinne tänne niin saa hepattua/pultattua kiinni jos rakentelee jotain korkeempaa,montun pieli raudat 140 H palkki niin pysyy kiinni ja voi käyttää korirobotin runkona,lenkit montun lattia valussa molemmissa päissä niin saa vedettyä alaspäin tarvittaessa,lämpökanaali talosta.
    Talon mitat sovitin harkko jaolle niin ei tarvi turhia sahata,samoin kattopellin mitoitus huomioiden niin ei tarvi leikellä.
    Tulipa pitkä tarina mutta toivottavasti oli apua.Ai niin ja hintahan kaikkia kiinnostaa eli n. 130 000 mk ja 3 kk töitä isä ja äiti apulaisina.Jos joku tarttee "konsultointia" tai muuten kysyttävää autan mielelläni.Kyselkää täällä tai soittakaa 044-3736805
    ps.ja lohdutukses vielä että pitäs rännit laittaa,päätykolmion verhoukset ja seinien rappaus ja räystäs laudat ,mutta tahtoo aika mennä jo projektien kimpussa niin kerkiäähän nuo...
     
  19. tomimk

    tomimk 1st gear

    Mulla ongelmana oli saada sopivat jatkotötsät tassujen päihin koska vanissa runkopalkit ovat aika korkealla eikä tassujen säätövara riitä jos käytetään astinlautoja. Vanerikiekoista keskipultilla varustettuna tuli sopivat.
     
  20. 454SS

    454SS 3rd gear

    Onko joku löytänyt netistä toimivan näköistä tallin pohjapiirrosta? Sellainen 110-120 neliöinen neljälle autolle suunniteltu olisi hakusessa. Saisi vähän vaikutteita.
     

Kerro tästä muillekin!