menee maku harrastukseen...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Perniö, 2.5.2008.

  1. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Ja siitä huolimatta fiilikset on lämpöiset :rotfl: :rotfl:
     
  2. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    No jos on lämmintä paskaa..
     
  3. Perniö

    Perniö 1st gear

    Pitäis olla tosi tietäjä, kun noita autoja ostaa, tai sit olla tietäjä mukana :odroll:
     
  4. Lepakko

    Lepakko Gearhead

    Ei se tietäjyys auta. Moni munkin vehje on toiminut hyvin ostohetkelä, mutta en tiedä millaista voodoota on hetkeä ennen myyntiä harjoitettu, kun tuppaavat usein viat ilmenemään vasta oston jälkeen, yleensä aika nopeasti. Rahaa noihin romuihin palaa aivan tasan niin paljon kun asuntovelkaisella heikkopalkkaisella on ikinä varaa pistää.

    Mutta ne päivät kun kasilotkotin sattuu toimimaan niin kuin pitää, olet itse oivaltaen löytänyt ja (muutaman johdonpätkän/liittimen/pultin yms. pätä itse) hinnalla korjannut vian, niin onhan siitä matkaa vaikka edes siihen 12 000€ Puntoon, jonka joutisit huollattamaan merkkikorjaamolla. Puntoon, jonka arvo 10 vuoden päästä on sama kuin jalassasi olevien pesemättömien kalsareiden. Jos tuon leppäkylkesi pidät edes nykyisessä kunnossa, niin arvonalenemasta tuskin joudut kärsimään. Ja harrastuksen ja teknisen tietämyksen, lukuisien oivalluksen ilojen päälle se on jo aika hyvin, eikö??

    Että piece vaan taas ja meikä ottaa lisää kuppia 8)
     
  5. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Kannattaa aina henkisesti varautua ainakin laatikko ja/tai koneremppaan, ja maksaa sen mukaan, sano myyjä mitä hyvänsä. Ei tossa autossa ylihintaa ainakaan voinut olla, tolla rahalla ei saa jenkeistäkään mitään. Jos remppaa ei tule niin aina parempi. Mun subustakin myyjä sanoi että loota rempattu pari tuhatta mailia aiemmin ja ittekseni meinasin että joo joo, niin varmaan on, mutta kas yli 110 tkm ajettu ja loota pelaa vieläkin (kop kop). Kardaani ja perän yoke oli tosin ajettu kieroks johonkin kiveen ja meni molemmat uusiks ja meinasin että ahaa tais selvitä miks se oli myynnissä. Ei kai kukaan 100% kunnossa olevaa autoa ainakaan halvalla myy, mutta ei se pahemmin veetuttanut kun oli se henkinen varautuminen kunnossa. Onhan siihen rahaa mennyt muutenkin, vanha mikä vanha. Yleensäkin jenkeissä jos mainostetaan "as is" taikka "cash", niin tietää että hommaa on edessä.
     
  6. Perniö

    Perniö 1st gear

    No toi kyllä pitää varmaan paikkansa. Tuskin noita Puntoja kovin moni arvostaa 18 vuoden ikäisenä. Tosin ne ei varmaan kestä siihen ikään :rotfl: Ja ajomukavuus on kyl ihan toista, kuin eurooppa tai japsi vehkeissä. Harmi vaan et noi jenkitkin on nykyään liian fiinejä tavallisen punaniskan ymmärrykselle :eek:
     
  7. tomperi

    tomperi Gearhead

    JJaa en mää vaan tiedä,mut 4,5 sitten ostin Astron 2donalla.
    Koppa ei ruosteessa edelleekään,vuasimalli 86,ON TOIMINU KU JUNAN VESSA, normi kulutus osia vaihdeltu,ei mitään sähkö himmeleitä=ei vikoja.
    Nykyään maali hilseilee ja on ruma mut ei haittaa kun ei oo mikään harraste auto mulle.(ne on paljon vanhenpia)
     
  8. Aako

    Aako 1st gear

    mullo vissii sitte hannu hanhen tuuri, muutamia jameksia ostanu tonnilla, parilla ja aina ne muutaman vuojen on leimattu ilman remonttia :rotfl:
     
  9. CandyBee

    CandyBee Gearhead


    pieni sisäinen moparisti minussa kysyy miksi vaihdoit merkkiä ? :poff:
     
  10. GM-Cruiser

    GM-Cruiser 1st gear

    Harrasteutoina on viime vuosina ollut Fordia, Moparia ja GM:ää, mutta käyttiksinä vain 80-luvun lopun Cheva pick-uppeja.
    Vekottimet ovat toimineet teknisesti erittäin hyvin, mutta viimeisin kuljetin vaatii jatkuvasti ruostevaurioiden korjausta.

    Ainoa matkan kekeyttänyt vika on ollut kannentiivisteen pettäminen, joka vain hidasti reissua, koska jäähdyttelyn ja veden lisäämisen jälkeen auto kuskasi matkustajat kotiin.

    Tiivareitten vaihdon yhteydessä teetätin seetityöt ymv. extraa ja silti kustannukset jäi alle 500€. Tälläinen summa on käsittääkseni normihinta kaikkien uusien autojen "määräaikaisvalohoidolle", joten ei paha.

    Ettei ne mun mielestä ihan paskoja vekottimia ole, kun useamman vuoden ovat kulkeneet minimaalisella huollolla ja toimivat edelleen.
     
  11. jviirret

    jviirret 1st gear

    Tuommonen vanhan auton korjaaminen on kyllä loputon suo. Ikäni olen ajanut joka mantereen 8-22v vanhoilla autoilla ja kaikissa sama homma. Tuohon 10v/150tkm ovat huolettomia pelejä eli pelkät määräaikais huollot riittää, 15v/250tkm ja alkaa olla "remonttia", iskaria, niveltä, stefaa, laturia, starttia, pientä sähkövikaa yms. "kuluvaa. Mutta auta armias ku lähestytään 20v/300tkm rajapyykkiä... On kolme vaihtoehtoa:
    -purkaa kokonaan osiksi ja pistää kaikki kerralla uusiksi
    -pitää auto ajossa ja korjata muutaman tuhannen välein
    -parsia ajokuntoon, myydä eteenpäin ja vaihtaa harrastusta...

    Jukka
     
  12. tähän yhdyn... omalla farkku capricella rullattu hiukan yli 400 000, no koneen olen tehnyt ja siinä samassa hävitin ei niinkään hyvin toimivat sekä rävelletyt saastelaiteet. kone rempan jälkeen on kylä kulkenut hienosti ja lähtenyt joka aamu käyntiin vaan sitten muuta pientä onkin vähän väliä, suurimmasta osasta en ole jaksanut edes heti välittää kunhan eteen päin mennään.... seuraavakin auto on kyllä melkoisella varmuudella farmari caprice jos löytyy terve runkoisempi, toki jokin chevyn lava vehjekkin voisi olla mukava, mutta katsotaan nyt ensin kuinka kauan tuo kuljettaa
    niin ja on minullakin mennyt auton osto hinta jo monin kertaisesti mutta yhtään ei ole harmittanut, moneen ei amerilkkalaiseen ei olisi tuo summa riittänyt millään
     
  13. puzzihouzu

    puzzihouzu 1st gear

    auton osto

    Sitä mä ihmettelen et joidenkin on hirveen vaikeeta auto ostoksille mennessään pyytää mukaan jotain vähän kokeneempaa "asiantuntijaa", toki vieläkin yllätyksiä voi tulla.

    Sit jos käyttöautoo ostaa, itse pidän tärkeimpänä korin kuntoa, ja jos löytää hyväkorisia autoja, niin niissäkin saattaa alle kympin hintaluokas olla ihan samat viat riipuen kilometreistä.

    Viimeksi 2v.sitten ostin 630 000 ajetun kuusamon taksin (vw transporter), johon oon ollut erittäin tyytyväinen. Yllättäviä vikoja ei oo tullu, kaikki mitä on ollu, oli jo ostovaiheessa odotettavissa.
     
  14. Perniö

    Perniö 1st gear

    No sitä ihmettelen kyl ittekkin :odroll:
     
  15. Maria

    Maria 1st gear

    Tää kävi mullakin eittämättä mielessä.. :lol:
    Mulla on käynyt hyvä flaksi mutta huono jenkkii mulle ei oo ikinä tullut..
    Mutta kai se johtuu siitä, että kärryt on tullut pitkän linjan harrastajilta.
     
  16. Perniö

    Perniö 1st gear

    Niinpä. Ja jotenkin tuntui, et vaikka moparit ei oo niin hirveen arvostettuja, niin ne pelas kyl tekniikaltaan hyvin. Tänä päivänä kyl 1960-70 lukujen moppet on aika tyyriitä :eek:
     
  17. lumlum

    lumlum Gearhead

    Ite ostin autokuumeessa pari vuotta sitten Buickin piilofarkun, joka oli tuolloin selkeästi alle hintatason (hp. 1300 eur) ja kuvien ja puheiden perusteella hyväkuntoinen. Matkustin sitten Keski-Suomeen hakemaan autoa. TÄSSÄ KOHTAA MENI JO PIELEEN. Olin sisäisesti päättänyt ostaa auton, tuli mitä tuli. Virhevirhevirhe.

    No, eihän se ihan kuvien kaltaisessa kunnossa ollut, ruoste puski läpi sieltä täältä ja 307 naputti viimeisiä päiviään. Kabiinissakin oli liikaa virityksiä omaan makuun.

    "TÄN MÄ HALUAN."

    Soitin vielä broidille, jolla kokemusta ja näkemystä harrasteautoista pirusti mua enemmän. Viesti oli selvä, ÄLÄ osta, jos ei tunnu siltä.

    "TÄN MÄ HALUAN."

    Oikeasti jo koneen äänen olisi pitänyt pelottaa huitsin nevadaan koko ostotapahtumasta. Noinkohan sillä pääsisi Stadiin?

    "TÄN MÄ HALUAN."

    Rahat kouraan ja kohti Stadia. Motti laukes sitten 10 km himasta. Täystuho. Myin raadon puolen vuoden päästä 500 eurolla eteenpäin, kun ei vaan TUNTUNUT siltä...

    Auton hinauksen, koneen avaukseen käytettyjen tuntien ja osto- ja myyntihinnan erotuksen yhteenlasketuiksi kustannuksiksi tuli yhteensä reilun tonnin verran.

    Helvetin hyvä.

    Ihan omaa tyhmyyttä koko show, mutta opinpahan paljon kerrasta. Halpa hinta siitä, että jatkossa suhtaudun SIIHEN TUNTESEEN vähän eri tavalla. Kai näitä moni on maksellut jossain vaiheessa harrastusta.

    Pitkäkattoja arvostan edelleen. Hyvin pidettyinä hyviä laitteita.
     
  18. apukuski

    apukuski Gearhead

    En itekkään kaikkee aina tajua näistää vehkeistä ja siksipä on monasti joku kaveri mukana ko autoo mennään kattoon.

    Mutta kaikille kavereille kyllä muistan sanoo että elkää herranjestas menkö kattoon niitä autoja yksin, koska jos on mielessään päättänyt että mä haluun tän niin sen kyllä varmalla ostaa vaikka kyseessä ois millanen rytö..
     
  19. touhou

    touhou 1st gear

    No mutta se on harrastamista parhaimmillaan
    kun "autokuumeessa" bongaa minkä "edullisen" rytöläjän seuuraavax hankkii, ja kun se löytyy , niin haalit "fyrkat" ja se on sit koko aika kun haalit viikko tolkulla rahaa kasaan hankkiakseen sitä autoa itelles (vaikkei välttis ole ihan paras vaihtoehto) kerran päätettyä ostoa varten
    niin ei se enään voi olla huono , vaa sehän aina viikko viikolta vaan kaunistuu ja paranee silmissä ja mielessä , että "kohta se huippu edukas ja hyvä letukka on mun"

    :rotfl: :poff:

    .........kokemuksen rintaäänellä....... :rotfl: :rotfl:
     
  20. Maria

    Maria 1st gear

    Näinpä.
    Tai kysyy viisaammilta neuvoa, että mitä kannattaa katsoa.
    Mulla on paljosta kiittäminen esimerkiksi blazofferia joka aikoinaan ihan pyyteettömästi kirjoitti pitkät listat joita kannattaa esimerkiksi Blazerissa katsoa.


    Ja sitten käy sillai, että kyseistä kärryä pyydetään lainaksi reissulle A ja kohta B ja sitten omistaja katsoo vaan ikkunasta, että perskeles... tuolla se menee.. :poff: :rotfl:
    Kiitoksia vaan. 8)
     

Kerro tästä muillekin!