Nyt selvisi "Mystisten" kameroiden merkitys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja tomimk, 12.5.2008.

  1. tomimk

    tomimk 1st gear

    Jopa selvisi näiden mystisten kameroiden merkitys:

    http://elisa.net/uutiset/kotimaa/?id=40490062

    Ihmettelin noita uusi ledivalaistuja digikameroita tien vieressä tolpissa.

    Ainakin seuraavat paikat havaittu: Ylöjärvi (Santamonttujen kohta),

    Ikaalinen ( Sammin huoltamon ja kylpylän välillä)

    Parkano (Hieman ennen Kuruntien liittymää).


    Näistä ei ainakaan mitään tietoa ole julkistettu, mutta ihmettelin näitä. Ainakin työpaikoilla on oltava merkintä kameravalvonnasta, jos tällainen on käytössä. Rikotaankohan tällä kohtaa lakia? Tietääkseni salakuvaus on Suomessa kiellettyä?
     
  2. Raimo Miettinen

    Raimo Miettinen 1st gear

    Uutisen mukaanhan kokeilu alkaa Etelä-Suomessa vuodenvaihteessa.
     
  3. tomimk

    tomimk 1st gear

    Sääkamerojako luulit noiden olevan

    Sääkamerojako luulit noiden olevan? Ei tollaisia vermeitä ihan huvin vuoksi kukaan asenna tien varteen. Kustannus on vähintään 5KE/kamera. Me sen joudumme maksamaan. Siksi olen jossain määrin kiinnostunut.

    Käyttöautoni, jolla ajelen väliä, on niin mopo (2l wanha wolvo) ettei sillä edes hädintuskin pääse ylinopeutta. Enkä muutenkaan aja ylinopeutta.

    Ajan toisinaan vuodessa jopa 80 000 km, joten kiinnitän uusiin asioihin huomiota...

    Sinällään varmaan ihan hyvä asia?
     
  4. TS

    TS 1st gear

    Taisivat asentaa tuommoset tuusulaankin. Ainakin motarin alkupäässä on yks ja lentokentanliittymän lähellä toinen uusi kamera.Voi olla enemmänkin pidemmällä. Semmonen huomaamaton :lol: pieni pyöreä tuplakamera missä IP ledit.
     
  5. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Millä ihmeellä ne sitten kuvailevat toisella kameralla vain ylinopeutta ensimmäiseen pisteeseen tulevat autot??
     
  6. tomimk

    tomimk 1st gear



    Oikeutta voi julkisesti tulkita, kuten Veli Venäläisen hokituomarin toimesta USA-Suomi pelissä. Toivottavasti Suomessa olisi vähän edes vähemmän röyhkeätä lain rikkomista...

    Varsinkin viranomaisten toimesta...
     
  7. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Ilmiselvää, että kun tolppien paikat tuli "myyntiin", täytyy jotain kehittää vastaavasti. Ihmettelen etteivät oo vielä ehdottaneet kaikkiin ajoneuvoihin paikannukseen perustuvaa seurantaa, joilla sais aina mitattua nopeudet ja laskutettua tiemaksut, parkkeeraukset yms. Sehän ois kolaritilanteissakin todisteena... :rotfl:
     
  8. gomopar

    gomopar Gearhead

    Re: Sääkamerojako luulit noiden olevan

     
  9. RB-440

    RB-440 1st gear

    Jos toi systeemi osaa kerran hahmottaa rekisterinumeron ja laskee siinä sivussa pirssille keskinopeuden, niin ei kai siitä enää pitkä matka ole varsinaiseen sakkomaattiin, kunhan vielä saadaan aikaan laki siitä, että auton omistaja/haltija vastaa autonsa liikkeistä.

    Tosin, kun tota liikenneturvallisuutta toitotetaan, niin mun mielestä noita kameroita sais mieluummin sijotella taajamissa risteyksiin ja filmata päin punaista ajavia, suojatiesäännöt unohtaneita tai muuten vaan väistämissääntöjä oman mielen mukaan soveltavia kansalaisia. Nopeuden kyttääminen moottoritiellä ei mun mielestä ihan niin tarpeellista ole.
     
  10. gomopar

    gomopar Gearhead

    Venäläinen sanonta...Luottamus hyvä, kontrolli parempi. Tulevaisuudesta ei tiedä. Tekniikat on olemassa ajoneuvokohtaiseen valvontaan ja jos liikennevaliokunta saa läpi esityksen että ajoneuvoveroa, tietulleja, ruuhkamaksuja ym sontaa ryhdytään keräämään auton käytön mukaan sateliitilla niin silloin ei tarvitse rakentaa älyttömän kalliita tullienkeräyspisteitä niinkuin esim. Tukholmassa, vaan autoilija maksaa sateliittilähettimen autoonsa. Ja jos lähetin puuttuu ratsiassa niin sakot rapsahtaa.
    Noh... mene ja tiedä.
    Noi matka-aika kameroiden kuvaamat reksiteritiedot säilyvät niin kauan kun numero on tunnistettu seuraavalla tolpalla. (Entäs sitten kun auto ei koskaan tulekkaan seuraavalle tolpalle???) Kuvamateriaalia ei kerätä, ainoastaan rekisteritunnusten kryptattuja koodeja joita ei pystyne muuttamaan kuvaksi. Järjestelmän toimittaja vastaa tiedoista noudattaen tietoturvan osalta Suomen lainsäädäntöä.

    Tietoja alkaa putkahtelemaan nettiin Kesäkuun aikana. Ja palvelu on ilmainen. Ja vielä. Järjestelmän tulee kattamaan yli 3200 km

    Ja vielä... Parasta aikaa kameroita asennetaan mm Imatralla, rajalle johtavalla tiellä Sekä Pitkänniemen liittymän tuntumassa 3-tiellä Tampereella.
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Enklannissa noilla "keskinopeus"kameroilla on jaettu jo kauan lottovoittoja autoilijoilta valtion suuntaan. Kohta tulee varmaan netissä myyntiin Bondkilvet joita voi pyöritellä kameran kohdalla :rotfl: .
     
  12. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    Eikös tuo ole tavallaan jo olemassa? Ellen väärin muista, niin kameroista tulevien kuvien perusteella tilisiirto lähetetään suoraan auton haltijalle? Siis nykyään. Olisiko joskus pari vuotta sitten muuttunut käytäntö tuohon nykyiseen... En varmaks sano.

    Ja vähän off-topiccia tuohon gomopar:n juttuun; satelliittilähettimiä ei sanan varsinaisessa merkityksessä taida vielä olla olemassa. GPS-paikantimet ainoastaan vastaanottavat satelliittien lähettämiä aikatietoja, joiden perusteella paikannin laskee sijaintinsa. Eli jos halutaan tietoa lähettää eteenpäin, tarvitaan siihen sitten erillinen viritys (ellei sisäänrakennettu) joka hyväksikäyttää esim. gprs:ää tai jotain näitä uudempia ja nopeampia GSM-verkkoon perustuvia datasiirtohässäköitä... Tai @450 -verkkoa.

    Kuulostipas tekniseltä... Ja kalliilta :D
     
  13. BlueVan

    BlueVan 1st gear

    Mää oon jo kauan oottanu systeemiä, jossa ajopeliin asennetaan gps-palikka, joka seuraa nopeutta ja tietokannasta rajoitusta mikä sillä tiellä on... ja jos viisari menee yli sallitun niin välittömästi kilahtaa almu valtion kassaan...

    tieliikenteen yksi perusongelma on se, että jos kuolemantapauksista haluttais päästä eroon, niin kaikkien teiden nopeusrajoitus pitäis olla 40km/h. Mut entäs sitten kun porukka alkais kuolla matkalla vanhuuteen :rotfl:
     
  14. Stance

    Stance Gearhead

    Eikö samantien voisi laittaa € mittarin, niin kuin taksissa? Tietäis aina paljon tämäkin kauppareissu maksoi. :rotfl:
     
  15. mercuryblues

    mercuryblues 1st gear

    Uusia kameroita on myös Tuusulantiellä välillä Koivukylänväylä - Vanha Tuusulantie, 4 kilometrin välein.

    Kannattaa varoa, jos olet tyypittämässä Sulan vaihtoautoliikkeestä saatua autoa, vapailla Autobahn - nopeuksilla.

    - Mano -
     
  16. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    Kaikenlasita ne tuonne laittaa. En lähe kohta autoilee mihinkään.
     
  17. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Eikös se ollut norjalaiset kun taannoin äänestivät menestyksekkäästi haulikolla tuota kameravalvontaa vastaan. Aina kun tuli kamerapönttö niin joku kävi laskemassa haulikolla läpi kunnes isoveli luovutti.

    Mitä tällä on suomen kameroiden kanssa tekemistä? No ei sitten yhtään mitään, kunhan muistelen vanhoja aikoja. En missään tapauksessa ole yllyttämässä laittomuuksiin, se voi tulla kalliiksi jollekin. Kyllä nämä asiat pitää osata hoitaa asiallisesti, kuten esim äänestämällä kaupunginvaaleissa. Kansalaistottelemattomuus on paha asia, sillä ei saada mitään aikaan.
     
  18. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Joskus vuosia sitten ykkästien varressa olevien telkänpönttöjen "asukit" oli koitettu lopettaa vissiin piekkarilla kun oli niin pieni jälki :rotfl: .
     
  19. Putte

    Putte 1st gear

    Toi on ihan totta, että punaisia päin ajamista ja suojatien eteen pysähtyneen ohittamista pitäisi valvoa tiukemmin ja samoin jalankulkijoitten punaisia päin kävelemistä. Ne ovat kuitenkin paljon vaarallisempia juttuja kuin lievä ylinopeus maanteillä. Jonkun keväisen moottorilehden mukaan muun muassa vain 2,4 prosenttia kuolonkolareista aiheutuu puhtaasti ylinopeuden seurauksena.

    Tosin usein tutkijalautakunta saa kolarin syyksi ylinopeuden ja jossain sitten ohimennen mainitaan, että kuskilla oli veressä 1,8 promillea alkoholia. Sehän ei sitten kuitenklaan ole se kolarin aiheuttaja.
     

Kerro tästä muillekin!