volvoasiaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja juha_1976, 19.11.2001.

  1. juha_1976

    juha_1976 1st gear

    Onko jollain tietoa...?
    Minulla on volvo 240 -86 2-litraisella koneella.
    Mikä on sähköpuolella vikana, kun auton valot "värisevät" sen käydessä?
    Laturin valo ei pala.Joku kaveri puhui että kyse olisi valojen säätäjästä.
    Missä tämä säätäjä sijaitsee?
    Joskus tätä värinää ilmenee vain tyhjäkäynnillä, joskus myös isommilla kierroksilla.Silloin myös mittarivalot värisevät samaan tahtiin.
    Laturin hiilistä tämän ei pitäisi johtua.
     
  2. heh heh©

    heh heh© Gearhead

    Tasasuuntaaja eli diodisilta taitaapi olla vialla, laturi lykkää katkonaista tasavirtaa.
     
  3. ana57

    ana57 1st gear

    Perus syyhän on tietysti jännitteen vaihtelu, joka voi johtua jopa huonoista liitoksista. Diodin käryäminen aiheuttaa usein latausvalon hehkumista ja värinä on jo tyhjäkäynnillä tuhansia hertsejä, jota ei silmällä näe. Mikäli värinä kiihtyy kierrosten mukaan syy vois olla soikeat lukurenkaat (laturissa se osa johon hiilet painavat). Mikäli värinä on kierroksista riipumaton, johtuu joko jänniteen säätimestä tai huonosta kosketuksesta esim virtalukon pohjassa, moottorin ja korin välillä, tai jossain muualla. Jännitteensäädin saa sähkönsä (pienten) diodien ja latauksen merkkivalon kautta, mikäli jompikumpi jännite heiluu, myös latausjännite heiluu.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: ana57 2001-11-22 16:05 ]</font>
     
  4. heh heh©

    heh heh© Gearhead

    Niin, itsekin ajattelin tuon taajuuden olevan sen verran korkea, ettei sen pitäisi noin vaikuttaa, mutta käytännössä tuontapainen vika on tullut korjattua juuri tasasuuntaajan vaihdolla.

    Soikeaksi kulunut "kollektori" taas aiheutti ainoastaan latausjännitteen alenemisen ja nopean hiilen kulumisen, minkään näköistä värinää valoissa ei ollut havaittavissa.

    Latausvalon toiminta useassa autossa on suorastaan p.....stä. Useamman kerran on hiilien kulumisen takia tullut ajettua akku tyhjäksi, kun valo ei reagoi tapahtuneeseen mitenkään, kunnes tajusin, että jännitemittari on se josta parhaiten kunnon toteaa.

    Nämä siis ihan käytännössä vastaan tulleita vikoja.
     
  5. juha_1976

    juha_1976 1st gear

    Kiitos tiedoista.Yritän selvittää asian.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Erittäin yleinen vika. Tulee yleensä n.250tkm nurkissa volvoon. Johtuu siitä että liukupinta johon hiilet koskevat, on kulunut epätasaiseksi. Eli hiili "pomppaa" liukupinnalla. Kannattaa vaihtaa se liukupinta/laturi pikapuoliin; muuten pääset vaihtelemaan montaa muuta sähkövempelettä kun epätasainen virta särkee ne.
     
  7. SHIVA

    SHIVA 1st gear

    Kannattaa sorvauttaa liukupinta suoraksi,vain aavistus pois..huomattavasti halvempaa...
     

Kerro tästä muillekin!