chevy van 6.2d moottoriöljyn lauhdin/jäähdytin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja hara64, 18.5.2008.

  1. hara64

    hara64 1st gear

    kuinkas tarpeellinen tai tarpeeton otsikon mukainen zydeemi on?
    jos ei ole tarpeellinen niin riittääkö jos tulppaa pelkät lähdöt suodatinjalan juuresta vai täytyykö tehdä "lenkki"?
    nyt tietysti joku kysyy että miksi se pitäisi poistaa :odroll:
    no just sen takia kun joka liitos ja välissä olevat letkut vuotaa :mad: .
     
  2. GS RIVIERA 68

    GS RIVIERA 68 3rd gear

    Tulppaa ja käy teettämässä jossain hydrauliliikkeessä uudet.
     
  3. sub

    sub 1st gear

    jos vaan tulppaat noi letkulähdöt, niin sen jälkeen ei enään moottoriöljy kierräkkään suodattimen kautta, pitää poistaa suodattimen alta blommi. tääl oli asiasta aiemminki juttua muistaakseni oikeen kuvien kera, äkkiseltään en vaan löytäny...
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Joo tee suosiolla lenkki siihen jos voit. Kun tulppaat ja poistat sen prikan filtterin alta niin jäähyä on sen jälkeen turha enää laittaa uudestaan jos tulet katumapäälle kun siellä ei kierrä enää ölppä. Jos tulppaat etkä poista sitä prikkaa niin kyllä kone vielä saa öljyä mutta paljon pienemmistä reijistä kun siinä jäähykierrossakin on by-bass venttiili.
     
  5. Kartsu

    Kartsu Double Gearhead

    Moi.
    Ite köyhänä kikkailin niihin vuotaviin liitoksiin (niiden krympättyjen kumi/aluputki) würtin letkulemmarit päälle ja tiukkaan. Lakkas tihkumasta.
    Saa nauraa patentille :D . On pitänyt jo toista vuotta ja se riittää mulle. Ne "orkkistarvikeputkiletkut" on kyllä melko hepposta kamaa: Se kumiletku kovettuu nopeasti ja rupeaa nitkumaan siitä krymppäyksen alta ja sitten tietenkin vuotaa. Lemmariniksi ei vaikuta miltään hifi hommalta mutta on mulla toiminut....
     
  6. voittol

    voittol 2nd gear

    No saman tein yhelle liitokselle , kun rupes parivuotias letku vuotaan syksyllä,klemmari vaan päälle.
     
  7. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    jospa laittaisit uudet letkut?tulpat vaan sitten kohta luetaan hymiöiden kera kuinka paskoja chevyn diisselit on.
     
  8. käkkylä6364

    käkkylä6364 1st gear

    ei tod. tarvi lauhdutinta!!mulla on vedetty lyhyt kierto letkulla. vaihdelootalle ei sitten samaa viritystä kannata tehdä. mielummin lisälauhdutin, varsikin jos vetelee jotain vessaa perässä :wc: :rotfl:
     
  9. hara64

    hara64 1st gear

    kiitokset kaikille vastanneille tasapuolisesti :lol:
    taidan tehdä lenkin tai jos oikein innostun niin korjaan vuotavat liitokset.
    tulppaus on poistettu vaihtoehdoista.


    BTW mutta mitä virkaa sillä jäähdytyksellä on normikäytössä vai onko se joku trailerin vetoon tarkotettu lisä zydeemi?
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kiisselikoneen laakereilla on paljon enemmän "kuormaa" kannettavanaan ja mitä kuumempi ööli niin sen ohkaisempaa se on ja karkaa helpommin sieltä välistä?? Äskeinen perustui pelkkään maalaistollon logiikkaan :oops: .
    Vaikka veden lämmöt pysyisi ihan normilukemissa niin silti toi ööli saattaa olla liian kuumaa voidellaakseen kunnolla. Vesi jäähtyy paremmin kuin öljy noinniinkuin kokemuksella väitettynä.
     
  11. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Pitää öljyn parempana. Kaikissa on tuo tehtaalta, niin kaipa siinä on jokin syy ollut lisätä ihan rahaa maksava systeemi tehtaalla, joka on poissa viivan alta osinkoja maksettaessa..

    Joo ihan turhahan se varmaan on. Huvikseen eivät niitä jäähdytinrahojakaan jakaneet osakkeenomistajille..
     
  12. hara64

    hara64 1st gear

    minä en ainakaan ole sitä väittänyt turhaksi, luulin sen olevan joku osanen trailer paketista

    mulla on tallin nurkassa vanista peräisin oleva 305 ja myös siinä on kyseinen jäähdytys zydeemi. mikäs "taika" siinä sitten on? vai onko myös esim.BENSApiilofarkuissa ko.systeemiä?
    vai voisiko se johtua koneen sijainnista (vani=aika umpinainen kone tila, farkku=avonainen kone tila)?
    luulis että jos sillä on pelkästään kone tilasta riippuva lisä jäähdytys tarve niin se olis hoidettu monirivisemmällä syylärillä,tehokkaammalla flektillä tai jms.
    edellisessä vanissa joka oli 4,3 v6 ei kyseisiä systeemeitä ollu edes tehtaalta lähtiessä.

    sen verran on eroja, että bensa mallissa(305) putket lähtee suodatin jalalta suoraan eteen päin ja dieselissä lähtee koneeseen päin. eli ei käy ihan heittämällä vaihto päikseen.

    no joo, onhan ne tietysti tehtaalla asentaneet NIIN PALJON turhaa osaa noihin saaste bensa koneisiin,joilla ei muka ole mitään virkaa, suomalaisen roddarin mielestä :wink: :lol: :wink: :lol:
     
  13. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Ei bensakoneissa öljynjäähyjä ole ollut kuin poliisiversioissa yms. vaneista ei hajua.

    Dieselkoneissa 350D.stä alkaen öljynjäähy on ollut kaikissa GM diesel V8:ssa rovista riippumatta. Luulisin syyn olevan Mutakisaajan esittämä..

    50-luvulla kansiventtiilit olivat useimpien mielestä ihan turhaa kotkotusta, kun tarvittiin ihan turhat keinuvivut... Ihan hyvin sitä lättäpäälläkin.. :odroll: Ja osasta vieläkin, kun katselee harrasteautoja.

    Ja öljynsuodatin oli varuste snobeille. Tavalliselle koneen 50 000 km välein remppaavalle kansaliselle se pumpun pick upin verkko oli ihan riittävä..

    Joo mitäs noista hienouksista tuossa ei ole liikaa liikkuvaa puristeille:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Benz_Patent_Motorwagen

    [​IMG]
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Löytyy niitä jopa äf-koppaisista vehkeistä mutta älä kysy miksi :odroll: .
     
  15. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Rallimalleja. Kuski ja öljyt käyvät teinikuumina?
     
  16. hara64

    hara64 1st gear

    :rotfl: :rotfl: saipahan taas revetä :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!