12 bolt perä ja steeffani

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja tuurna, 25.5.2008.

  1. tuurna

    tuurna 1st gear

    juu tierän ei varmaan oo eka kerta kun tätä kysytään. Haun kautta löysin ympäripyöreet ohjeet vuodelta 2003 kun eilen vaihdoin pinionin stefan perään, kun vanha oli mennyt 2 osaan ja vuoti öljyä pihalle.
    No 11 kierrosta aukes, stefa pois, uus tilalle 11 kierrosta takas(hiukan tiukka se vika kierros :lol: sai vääntää ihan oikeesti) sitten pikkasen alle 1/8 osaa päälle. Noh tossa äsken kattelin että... Perkele! halpa öljyäminen tullu pohjalle! on hiukan öljyt lennelly pitkin pohjaa. Perä toimi hyvin. Tota tietäjät neuvokaa! mä toden näköisesti koitan naputella stefan paremmin pohjaan, mikäli siitä kiinni(epäilen) ja kiristän saman kaavan mukaan vai.. onko jollain ihan oikeita ohjeitä tähän mutterin kiristykseen. Momenttia? jne.. Mulle höpöteltiin jossain et pitäis laittaa mutterin alle shimmi levy joka on alle 0,5mm levee ja sit vetää kireelle,, onko järkee vai ei? :mad:
     
  2. tuurna

    tuurna 1st gear

    ömm.. asiallahan "ei ole" mikään kiire mutta mutta.. :rotfl:
     
  3. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    muistitko öljytä stefan huulen/ yoken liukupinnan ennen yoken asennusta?
     
  4. tuurna

    tuurna 1st gear

    No juurikin näin eipä mulle välähtänyt pieneen päähän et se akseli kannattais öljytä kun se liukuu stefan läpitte.. nyt turhaa. Otin äsken vanhan pois.. sama juttu kuin edellisessä 2 osassa(repeytynyt kumi irti). Hmm, voi olla et tuli sit hiukan liian tiukalle ja olis pitäny öljytä se aksel/tappi. :lol: No onneksi ei ole mitään vahinkoa sattunut, tai kovinkaan hintavia.. Laipassa ei kummempia jälkiä. No pitää hakea uusi stefa.

    Mutta onko jollakulla nyt niitä asennus vinkkejä? Mikä on se virallinen ja oikea tapa kiristää se mutteri? ja taas maagiset 11 kierrosta aukesi.

    Ai niin, jakolaatikon puoleinen stefa vuotaa samal visiin. En ottanu viä irti kartaania kokonaan(taka-akselin puoleinen pääty) Eli uudet stefat kartaanin molempiin päihin. tuota onkos jakoloodan pääs samajuttu kuin perämurikankin? Ja jos helpottaa niin loota on np208.
     
  5. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Toi kuullostaa aika hurjalta että kumi repeää irti. onko stefa varmasti oikealle halkaisijalle ja oikein päin?
     
  6. tuurna

    tuurna 1st gear

    Kyl oli oikein päin..
    Niin ja tuossa laipan akselissa näytti olevan 2 uraa.
    Pitää pyyhkästä sorvissa poijes ja muutenkin kiillottaa/jälki silottaa pinta(tosin tarkkana ettei lähe liikaa tavaraa. Toivottavasti stefa tän jälkeen pitää. voi olla et noi urat edesauttaa tuota stefojen syömistä :eek:
    En ole kylläkään mitannut stefan halkaisijaa ja tapin paksuutta, mutta vahvasti uskoisin että on oikea sillä luotto paikalliseen kauppiaaseen on kova :odroll:
     
  7. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    stefan kiinnitys

    Ja sitte se oikea tapa:stefan "sisempi" tiivistys-huuli ja "pölyhuulen" väli täytetään vaseliinilla(laakeri-tai vastaava -vaseliini,eli se niiden välinen ura täyteen vaseliinia,ja ylimääränen kyllä lentelee sitte pois.
    ps.näin ne on ollu paremmilla auton osatoimittajilla rasvattuna 27 vuoden autoalalla duunailun aikana nähtynä.
    Niin ja kannattaa kyl varmistaa et toi on todella oikeilla mitoilla ja juuri noin,et yoken pinta on riittävän silee, ja jos on mahdollista kohdistaa stefa vielä pois niistä urista,muuten menee kyllä yoke uusiks.
     
  8. tuurna

    tuurna 1st gear

    jees nyt on laippaa koneistettu ja stefat uudet+ mutteri. Pitäis vaan läjätä. Oorait mää läväytän sen uran täytehen laakerirasvaa niin sit varmaan luistaakin jo ihan eriviisiin. Kiitoksia erittäinpaljon ohjeista/vinkeistä. Toivottavasti joku muukin hyötyi tästä topicista.
    Niin ja se jakoloota stefa varmaankin ihan normisti kiinni, kiristys sopivasti Huomenna varmaan öljy lentää ja perä räjähtää--- :eek:
     
  9. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ja taas pakko kysyä, mikä auto ja mikä vuosimalli??

    Nykyautoissa ei jakolaatikon takastefaa vaihtaessa tarvii kirrata mitään muttereita, slip-yoke sukeltaa stefasta jakolaatikon pääakselille suoraan...
     
  10. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Tuo tuurnan autohan on -82 GMC 4x4 pick-up.

    Pikaisen googletuksen mukaan 208:ia on ollut kiinteällä joukilla joissain Dodgen malleissa, ja Jeepin Wagoissa ja J-truckeissa.
     
  11. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Juu, mutta ei GM:n tuotteissa, jonka arvelinkin auton olevan!! Tarkennuskysymys olikin vain muistuttamaan, että olisi hyvä kertoa se ekassa viestissa, että tietäis muutkin, mistä kyse!!
     
  12. tuurna

    tuurna 1st gear

    Joo pitäs hieman tarkkaavaisempi olla. Sitä kun kiireessä pukkaa unohtumaan monta asiaa. Ensikerralla viisaampia. Kiitoksia ja Anteeks 8)
     

Kerro tästä muillekin!