moparin öljypumpun akseli

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja black label, 23.5.2008.

  1. black label

    black label 1st gear

    Käytin pikkulohkon koneistamossa ja siellä asensivat öljypumpun akselin helan, ja rotsasivat sen oikeen kokoseks. Suunnitelmat muuttuivat nokan osilta ja nyt koneessa on uusi pronssirattaalla oleva akseli. Kysymys kuuluuki että kuin hereesti ton akselin kuuluu tuolla helassa pyörii? Mun mielestä tuntuu aika nihkeeltä, mut pyörii kuitenkin sormin, kun mulla oli siellä koneistamossa mukana x määrän ajettu akseli mallina, jonka mukaan ne ton helan asensi. Onko kokemuksii voiko tossa käydä jotain kiinnileikautumisjuttuja ym??
     
  2. Fireball

    Fireball Gearhead

    Ei se leivo vaikka vähän nahistaakin, sormin pyöriminen ei kuulosta lainkaan pahalta, mut onko ne sit pianistin sormet vai kuustoistakertasen Siperian voimamiesmittelöiden sormikoukkuosuuden voittajan sormet...

    Hipase uutta akselia nelisatasella vesissä niin etton rasvattuna herkkä siihen puslaan, ni ei jää kaiveleen uniin.
     
  3. black label

    black label 1st gear

    thanks. kaipa toi paikkansa hakee ku antaa koneelle vähä happea
     
  4. DeSotoFinland

    DeSotoFinland 3rd gear

    Onko sulla muuten siellä akselin alapäässä metallinen holkki? Mulla se nimittäin leikkasi kiinni ja pitäisi varmaan viedä koneistamoon että saa ne kiinni palaneet holkin jämät pois sieltä reiästä. Itse en oikein käsitä tuon holkin funktiota, koska ei ole mikään itsestään voiteleva ja akselihan pysyy paikallaa sen yläpään pronssisen holkin avulla.
     
  5. black label

    black label 1st gear

    toi akseli on laakeroitu yläpäästään pronssihelalla, ja alapää uppoaa öljypumppuun pyörittäen sitä. Siellä ei la moottorissa muita heloja ookkaan. Sulla lienee ryppyreuna moottori?
     
  6. black label

    black label 1st gear

    Nonii...heitetääs ylös. Koneella on nyt ajettu se sata kilsaa ja otin jakajan irti hypistelyä varten. No: jakajan akseli oli jumahtanut alapäästään ö-pumpun akseliin, ja akselin mukana tuli myöskin toi lohkoon prässätty holkki. Pitäiskö nyt ostaa uus holkki ja prässäyttää lohkoon? vai onko toi ihan normaalia? Miten se voi olla noin löysällä sovitteella?? Käyttöakseli pyörii kyl tosi hereesti tohon holkkiin.
     
  7. Fireball

    Fireball Gearhead

    Ei se hela normaalisti sieltä noin herkästi nouse, lyöntisovitushan siinä kumminki on. Taitaa olla se lohkon helareikä kulunut niin ettei uusikaan hela sinne kovin tiukkaan asetu. Liimaa väliin jos akseli/hela kerran on herkkä.

    Eipä pitäs sen ö-pumpun akselinkaan nousta jakajan mukana, että sekin hahlo tuntus olevan vähän turhan pinkeä. Anna viilaa varovasti sille jakajan knöölille ettei pure tolleen kiinni. Ei väljäks vaan sopivaksi.
     
  8. black label

    black label 1st gear

    Jep. Täytyy jotain tököttiä sinne tunkea. Kyllä sen vanhan helan sieltä sai ainaki ihan lyömällä lyödä veke. Onkohan ne koneistamossa rotsannu väärää reikää :poff:
     
  9. SC 285

    SC 285 1st gear

    Ja kyllä se akseli pitää herkästi sormin pyöriä rotsauksen jälkeen. Mä olen noi aina kotikonstein rotsannu. Sen jälkeen kun on ollu heree niin alapäästä reikä tukkoon ja kanava täyteen öljyä. Sit sormella painanu holkin päältä öljylle painetta että imeytyisi tohon laakeri helaan. Yleensä jätän vielä kanavan yöksi täyteen öljyä ja sit seuraavana päivänä tulppa veke ja pumppu paikoilleen ja akseli. Liian tiukka sovite akselille ja huono voitelu ennen käyttöä niin varmasti pyörii mukana...
     
  10. black label

    black label 1st gear

    Ok. No kiitos neuvoista. Ootteko muuten saanu dynotusaikoja minkälaisella aikataululla? ja mikä ois pk seudulla (tai lähimaastossa)semmonen paikka mihin kannattais moottori viedä? Hannu Santalaa on ainakin monet kehuneet. Ja eikö se jonkun 400€ maksanut säätöineen? Varmaankin ihan hintansa arvoinen juttu.
     
  11. kotr

    kotr 3rd gear


    Perverssin olonen kirjotus :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  12. SC 285

    SC 285 1st gear

    Santalaa suosittelen.
     

Kerro tästä muillekin!