sota bensan hintaa vastaan...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja chevy88, 17.5.2008.

  1. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Laskeskeltiin tuossa erittäin epämääräisesti, että saataisiin tehtyä etanolia johonkin 1,7-2,0€/litrahintaan. Jossain vaiheessa lienee ihan harkitsemisen arvoinen vaihtoehto? Tosin laiton... :odroll:
     
  2. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    No jos hommat etenee kovin pitkään nykysuuntaan niin eiköhän yhä useampi haistata pitkät sille onko joku vähän laitonta vai ei :odroll:
    Ja oikeestaan ihan aiheesta :poff:
     
  3. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Niinpä... Jos minua syytetään rikolliseksi sittä, että ajan vanhalla autolla ja asun omakotitalossa, niin eikö se ole ihan oikeus ja kohtuus, että teen jotain ihan oikeasti rikollistakin?
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Täh? onko osakkeittes tuotto pudonnu noin paljo
    ? Jos niin hyvä, Suurin osa suomalaisista joutuu elämää palkalla!
     
  5. MudMax

    MudMax Gearhead

    Muutat sie sen öljylämmitykses bensalle, kun pölöhän maksaisi silloin noin 3.1 ? :D
    Eli osittain tuon suuren dieselmunauksen takia ammattikäyttäjät ovat kusessa:
    Ei totken 95;n bensalitran tankkaaminen ahdista yhtään, sehän maksaa "vain" 150 euroa ja sillä pääsee kauas, mutta rattorin 185 pölölitraa maksaa pitkälti yli vanhan tonnin ja sillä ei pääse yleensä edes tontilta pois :mad:

    riisselihenkilöautot ja öljylämmitys pitäisi kieltää heti tai välittömästi :poff:
     
  6. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Ja tuottaa hiilidioksidi- ja metaanipäästöjä. Olenkin ihmetellyt, etteivät idunpurijat ole hyökänneet hevostyttöjen kimppuun siinä kuin autolijoiden/autoharrastajien. Meidän harrasteet ei tuota saastetta muuta kuin silloin kun niitä harrastetaan. Konit saastuttaa 24/7 vaikka ei harrastaisi ollenkaan - ja syövät vielä tonneittain biopolttoaineen raaka-ainetta.

    Kukahan laskisi paljonko hevoinen tuottaa päästöjä verrattuna vaikka harrasteautoon, jolla ajetaan 2 000 km/v?
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyllä sen hevosen päästömäärä on aikas suuri ja helvetisti suurempi kuin auton, mutta kun se puree heinää niin se kierrättää sitä saastetta koko ajan. Lisäksi kun se paskoo niin paskan alla luonto kukoistaa ja se taas sitoo saasteita. Sitten kun se on romutuskunnossa niin sen voi heittää paistinpannuun :rotfl: .

    Eikös jossain just laskettu, että jos työmatka on 10km niin kävellen sillä matkalla ihminen tuottaa enemmän co2 kaasua kuin auto samalla matkalla :rotfl: .
     
  8. RB-440

    RB-440 1st gear

    Ja tossahan vois tietenkin ottaa huomioon myös kaiken sen hevosen ympärillä pyörivän touhun. Hevoisen safka viljellään ja korjataan traktorilla, tarpeelliset tarvikkeet niin maanviljelytarpeet kuin pollen rehutkin kuljetetaan paikalle rekalla, hevostytön tuo usein paikalle äityli autolla tai hevostelija päräyttää paikalle skootterilla, rahapollet kiskotaan vermoon hevosautolla jne jne. Melko vihreetä.
     
  9. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Toki toki. Mutta yhtä lailla pitää sitten huomioida autoharrastuksen "oheistoiminta". Tallille ajetaan käyttkiksellä muutaman kerran viikossa, varaosia ensi valmistetaan Kiinassa ja roudataan laivoilla Ameriikan kautta Suomeen. Puhumattakaan olutrekkarallista :rotfl:
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Muutkin juo kaljaa ku autoharrastajat? Ei mullakaan oo harraste autoa-
    enää :rahaa riittää enemmän kaljaan!
     
  11. RB-440

    RB-440 1st gear

    Jep jep. Koko hoito pitäis aina huomioida, sillä muuten päästään antaan sen kaltaisia asiantuntijalausuntoja, joiden mukaan sähköauto on täysin päästötön vaihtoehto.

    Tossa jenkkivaraosien roudaamisessa pitää toki ottaa huomioon, että esimerkiksi samassa laivassa tulee monta muutakin konttia täynnä jotain ekoloogista tarvekalua, joten jenkkiosien suhteellinen osuus saasteista pienenee. Ja jos harrastetallille ajetaan esimerkiks kaupan kautta ja tehdään samalla perheen ostokset, niin harrasteautoiluun hankitun kaljapussin (tietysti harrastaja juo vain ykköslaatua eli pilsneriä) ja tallille ajon ympäristökuorman osuus pienenee merkittävästi :rotfl:


    Ja tän uutisen jälkeen sitä sitten alkaakin olla jo sanaton :wink:

    http://www.iltalehti.fi/uutiset/2008060 ... 1_uu.shtml

    Kuinkahan lie kissojen laita :rotfl:
     
  12. No H2O

    No H2O Gearhead

    Jep jep... Tähän tämän mahdottoman ympäristövouhkaamisen kanssa on tultu :eek:

    Ajattele sitä jos kuvittelisit tekeväsi maapallolle palveluksen, tunkevasi korkin perseeseesi (ettei se kuuluisa kylmä pieru vapaudu) ja tekeväsi harakirin, niin eikö sittenkin mätänevästä ruumiistasi vapaudu haitallista hiilidioksiidia. Puhumattakaan siitä kun raatoasi kuskaillaan AUTOLLA ympäriinsä, arkkuun käytetään tapettua PUUTA, joka ei enää yhteytä ja muuta hiilidioksiidia hapeksi...

    Ja ihan varmasit joku vielä kirkossa pieraiseekin ns. kirkkopierun kun pappi lukee latinaansa kirstusi ääressä...

    Hullua touhua sanon minä, joku tolkku pitäisi olla älyttömyydelläkin :argue:
     
  13. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Jos tän maan kaikki autoharrastajat lopettais autoharrastuksensa ja ryhtyis viherpiiperöiden lailla valtaamaan tyhjiä taloja, spreijaamaan seiniä, osoittelemaan mieltänsä milloin minkäkin konttorin portteihin ittensä kahlittemalla, vaatimaan sitä ja tätä, uhkailemaan kansalaistoiminnan käynnistämisellä ja täyttäen kaikki mediat lörpötyksillään vääränlaisesta rahanjaosta jossa heidät on syrjäytetty kokonaan - niin arvakkaas pari kertaa tulisko halvemmaksi kuin se autoharrastus noin ympäristö- tai missä tahansa mielessä? Hä? :rotfl:
     
  14. tässä bensan hinnassa ihmetyttää että neste myy rajan tuolla puolen täysin samaa ainetta... kait luulis sielläkin jonkilainen verotus olevan hinnassa.
    syrjäkylilltä saa vielä 87 ja 92 oktaanista eikä ole hinnan kirous, ainakin chevy on sillä hyvin pyörinyt.
    tosin siitähän ei pääse mihinkään että valtiota on kiittäminen bensan hinnassa ja muutenkin autoilun halpuudesta
     
  15. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Se varmaan johtuu siitä että pörssihinta on pörssihinta ja markkinahinta semmoisissa paikoissa joissa ei oo pörssiä vaikuttamassa on markkinahinta... Eihän jalostamot varmaankaan pörssihinnalla oo ostaneet öljyä (poislukien ehkä satunnaiserät), vaan aivan muulla. Vähittäismyyntihinnan korottamiseen se pörssihinta on vain oiva konsti, sillä saa sitten tarkistettua paljonko kansa on valmis maksamaan tavarasta. Kun kulutus rupee laskemaan, hinnannousukin pysähtyy. Jos kulutus ei laske, hintaa voi nostella lisää.

    Luulen että nyt yhtiöt aattelee ajan olevan sopiva ja rautahan tarvii takoa kun se on kuuma... :D
     
  16. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    Se on just näin. Kipurajoja ylitellään mutta hinta on kaukana vielä siitä että sillä todellisuudessa olisi jotain merkitystä. Meidän onneksi maailmalla on paljojn köyhempiäkin ihmisiä joten hinta rajoittunee aikalailla nykyiseen. Jos nyt voi ajella letukalla 12 l/100 km niin kustannus on sama kuin 4 l kulutteisen Kaloksen kun bensa maksaa sen 4.5 E/l...Noh pitäähän hinnasta meuhkata vaikkei sillä mitään vaikutusta olekaan :poff:
     
  17. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Mutta katotaas ny mitä rekkakuskit saa aikaiseksi - pistävätkö rotestiksi tiet poikki... :D
     
  18. hevisevi

    hevisevi Gearhead

    Asia ei suinkaan ole noin , raakaöljyn hinnan nousun korjaavat tällä hetkellä taskuihinsa öljyntuottajamaat ja öljyfutuureilla kauppaa tekevät välittäjät.
    Ellei dollari olisi heikentynyt euroon nähden , maksaisimme bensasta vieläkin enemmän.
    Tuosta voi tarkistaa öljynjalostajien pussiin menevän marginaalin :
    http://www.nesteoil.fi/default.asp?path ... ,6683,6684

    Jokainen varmaan ymmätää että markkinataloudessa marginaalin täytyy olla plussalla jonkin verran että toiminta kannattaa ja voidaan tehdä investointeja.
     
  19. gintonicice

    gintonicice 3rd gear

    Dollahintaista öljyä pohdiskellessa täytyy ottaa huomioon sekin, että taala on laskenut ja osa tuosta raakaöljyn hinnannoususta on dollarikurssin kompensoimista. Jos vastakompensaatiota ei tule ja dollari sattuisi vahvistumaan alkaa raakaöljy kallistua ihan tosissaan.
     

Kerro tästä muillekin!