'61-'63 vs '64- Buick

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja El kamina, 4.6.2008.

  1. El kamina

    El kamina 3rd gear

    Onko noissa 61-63 ja 64- Kompakti Buickeissa mitään yhteistä? (malli vuosi muuttui '64) Esim. Alusta?? Näes kun tuntuu kaikki oast alkavan aina tuosta '64 ylöspäin!

    :pinup:
     
  2. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Tää on offtopic mutta jostain syystä itse aikoinaan miellyin todella kovasti vuosimalli '62 buickiin. Sellaisen vois hankkia vielä.
     
  3. dart

    dart Gearhead

    niissä vanhemmissa taitaa olla moottorit jotain alumiinisia kokeiluja ja olisko voimansiirto vastaava kun on 61-63 pontiaceissa, eli vaihteisto ja taka-akseli samassa nipussa ja erillisjousitus takana. en oon ihan varma.
     
  4. JAWA

    JAWA 1st gear

    Itsellä oli 63 rätti Skylarkki useita vuosia 90-luvulla. Tekniikkana perinteiset: alu 215, 2 vaihteinen tomaatti ja jäykkä taka-akseli.
     
  5. El kamina

    El kamina 3rd gear

    Kertoiles JAWA kokemuksia tuosta '63 Skylark:ista!? Erityisesti tekniikan toimivuus/ominaisuudet noin käytännössä :wink:

    :pinup:
     
  6. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Monet 60-luvun alkupuoliskon autoista on eräänlaisia väliinputoajamalleja. Loisteliaan siipiaikakauden jälkimainingeissa tuo muotoilu ja kehitys haki vielä paikkaansa. Näin jälkikäteen voi todeta että upeita ja tyylikkäitä laitteita silloinkin tehtiin.
    60-luvun puolessa välissä myyntikäyrät lähti joidenkin merkkien ja mallien myötä nousemaan. Tuli kaikennäköisiä ponycareja ym geeteeoita eli tuo sporttisuus ja nuorekkuus oli kova sana.

    Tuollaisia 1963 skylarkeja ei ole kovin paljoa näkynyt täällä suomessa, vaikka niitä on tehty kovakattoisena kupeena 32109 kpl ja avona 10212.
    Akseliväli oli vuonna 1961 112 tuumaa, 1962-63 112,1 tuumaa.
    (Lähde:50 years of american automobiles).
    Vuonna 1964 gm alkoi tekemään yhteistä midsize autoperhettä jonka akseliväli kasvoi 115 tuumaan. Siis special/skylark, chevelle, 442/cutlass, tempest/gto/lemans käytti yhteistä runkoa, alustaa ja joitakin muitakin komponentteja. Sen vuoksi niihin malleihin taitaa olla paremmin palikkaa tarjolla.

    Tekniikan luulis olevan melko pomminvarmaa laatua? Tuon alumiinikasin lisenssit meni sittemmin englantiin jossa samaa konetta tehtiin rovereihin.
     
  7. JAWA

    JAWA 1st gear

    Ajelin sillä nelisen kesää. Mid size kokoiselle 215 antoi mukavan kyydin. Normi huoltojen lisäksi ainoat viat: kardaanin keskinivel ja kannentiiviste vaativat laittoa.
     
  8. MadMike

    MadMike Gearhead

    Kyllä täytyy sanoa että ainoa oikea Midsizeen on 401 naulapää ja tehtaan jäljiltä kun näiden vuosien Buickeista kyse.
     

Kerro tästä muillekin!