Kuparisista kansipahveista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Comet73, 5.6.2008.

  1. Comet73

    Comet73 Gearhead

    Moro

    Talven jälkeen saatiin vihdoin kone kasaan sekä tulille ja sisäänajot ajettua. Sitten vähän enempi runtua koneelle ja nestettä alko purskumaan syylarista ulos. Tutkittiin kaikki mahdollinen jäähdytysjärjestelmästä ja kaikki kunnossa. Seuraavaksi mitattiin löytyykö pakokaasuja syylarista ja löytyhän niitä. Kannet pois ja ihmettelemään kansipahveja. Ne olivat päästäneet läpi sylintereiden alareunoista ja sekä pyttyjen välistä ja tietty vesikanaviin. Kansitiivisteinä oli SCE:n kupariset 0,21'' paksut tiipparit. Välissä wurhtin tuubista kuparipastaa.

    Mahtaako olla asennusvirhe vai mikä? Tullu arvuuteltua pää puhki eikä ole oikeen mitään tullu vastaukseksi. Kansipultit ei jää kantamaan mihinkään eikä ohjurit. Kaikki pultit olivat piukassa. Kone oikeen hyvin tyhjäkäyntiä ja voimaa oli. Ainoona oireena kova paine jäähdytysjärjestelmässä.

    Kone on foordin stroukkattu 302, jossa kansina E7TE:et. Kaikki pinnat on koneistettu. SCE:n ohjeen mukaan tarvis laittaa rosteriset o-renkaat väliin, mutta voiko se olla kiinni niin pienestä? Samat pahvit pitäis käydä 8000hp nitrovehkeeseen. Eikö tälläsiä pelkkiä kuparipahveja ole käytetty iät ajat pelkän kuparisprein kanssa?

    Nuo tiivisteet on ainoot tarpeeksi ohuet jotka olen löytänyt foordiin. Ja tarvis olla ohuet, että saa puristuksia.

    Arvuutellen, Jani
     
  2. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Vaihda kannet, ei niillä E7:n ämpärin kokoisilla palotiloilla saa puristuksia.

    Sinänsä ikävä kuulla, että ei onnistunut. Itsekin harkitsin noita SCE:n paffeja, kun dekkikorkeus ei ole sama, mutta päädyin sitten lohkon dekkaamiseen.
     
  3. Hectori

    Hectori 1st gear

    Itse ainakin ajattelin ruiskutella kuparitiivisteet VHT:n Copper Cementillä.
     
  4. TMO

    TMO Gearhead

    Laita vaan ne teräsrenkaat sinne, niin ei tarvii taistella.
    Itsellä on käytössä kuparilevystä vamistetti tiiviste ja lohkotasoon upotettu rosteri mig lanka, joka on n. 0.3 mm tasosta yli. (tiiviste on 1.0 mm)
    tämmöisellä tiiviste combinaatiolla on pysyny 2.2 bar ahdot pytyssä ilman ongelmia, ja kyseessä on cossun 2 litranen alkoholikone.

    Noissa nitrokoneissa on teräsrengas upotettuna kanteen.
     
  5. Comet73

    Comet73 Gearhead

    Kiitti vastauksista. Nuo kannet lähtee heti hevon kuuseen, kun on nappulaa ostaa toiset. Tai jaksaa kairata noi vanhat pienipalotilaset. Syynä tohon palamiseen taitaa olla oma moka, laitettiin tiivisteainetta niin tautisesti liikaa. Kuparitahnaa tuli niin paljon, että kun kansi kirrattiin lohkoon, kansi jäi kellumaan tahnan päälle ja ei tullut metalli vastaan metallia liitosta. Samanlaista väittivät SCE:llä kun asiaa sieltä kysyin. Ja asia vielä korostuu kun tiiviste on noin ohut. Että näin. Kannattaa käyttää kuparispeitä erittäin säästeliäästi.

    Osaisko TMO sanoa minkälaisella laitteella tuo urin tekeminen onnistuu? Tarviiko olla esim CNC-sorvi? Jos kannet urittaisi, kun ei oikein nappais alkaa lohkoa purkamaan. Jos joutuu lohkon purkamaan, niin samalla ajais lohkoa matalammaksi, jotta männät tulis sopivasti dekistä yli ja käyttäis tavallista pahvia.

    Katotaan nytte...
     
  6. fordv628

    fordv628 1st gear

    Luin joskus overdrivelta että kuparitiivisteet vuotaa siihen asti kunnes kone on lämmin. Ei tosin auta sua mutta ajattelin vaan ilmottaa.
     
  7. 68corvette

    68corvette Gearhead

    Ainakin lohkoon tekivät liekkirenkaan urat GT-Motorsissa käsi Miralla.
     
  8. TMO

    TMO Gearhead

    Jos kannet haluat urittaa, niin se onnistuu CNC koneella, itselläni on noi urat lohkossa, itselläni on onmavalmisteinen "käsikäyttöinen kone" jolla teen urat lohkotasoon.

    Nitrokoneissa on urat kannessa, kun kulemma vaihtelevat putkia lohkossa usein, ja ne teräsrenkaat mitä ne noissa käyttävät on n.3 mm paksua lankaa, joka on n, 1.0mm "ylhäällä" kansitasosta, mut niitten kansipahvi on
    n. 3 mm paksu kuparilevy.
     
  9. JHa

    JHa 3rd gear

    ohjeita kaivataan

    Miten TMO asennat tiivisteen ja laitatko jotain liimaa?
    Kiristys tiukkuus ja kiristeletkö vaiheittain vai miten ja kuparin esikäsittely?
    Koitettiin tuota kuparitiivistettä ja teräsrenkaita mutta jotain tehtiin väärin kun ei saatu pitämään.
     

Kerro tästä muillekin!