pro-lähtö katoautoluokissa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja vesapa, 9.6.2008.

  1. Iso V

    Iso V 1st gear

    Kommentoin tilannetta samoilla sanoilla kun Pakariselle itselleen hänen pyydettyään selvitystä sunnuntaina. Millään ajoneuvolla ei ole oikeutta asettua valoihin ennen kuin lähettäjä on antanut siihen luvan, siinä Paavola teki virheen. Samalla kun huomasin virheen niin olin antamassa lupaa asettua valoihin. Tein päätöksen olla ottamatta Paavolaa pois valoista, tietäen että Pakarisella on kohtuullinen aika asettua itse valoihin. Siinä ajassa Turbon paineita voi keräillä rauhassa ja näkisin että oikeastaan se ketä viimeisenä tulee valoihin saa etua siitä että tietää paremmin kauanko valojen vaihtumiseen menee. Ne ei kuitenkaan syty ennen kuin molemmat autot ovat valoissa.
    Olen myös miettinyt miksi Street ryhmissä pitää olla Pro kuusi? Jotenkin loogisempaa olisi (kuten liikennevaloissakin) että kaikki keltaiset ei syttyisi samaan aikaan.

    Jani Vaittinen
    Chief Starter
     
  2. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Oisko toi joskus tullut peräti kilpailijoiden omasta tahdosta? Tollanen katukikotin on kuitenkin alustaltaan niin hidas, ettei mun tiedossa oo ainuttakaan vehjestä jolla ehtii punavalon puolelle jos keltasen kerkee näkemään. Eli tolla 0.4 prokuusella aika lailla suljetaan yks elementti, punavalon mahdollisuus, pois.
     
  3. Putte

    Putte 1st gear

    Periaatteessa kait katuautoille oikeampi kuusi olisi sportsman kuusi, jossa kaikki keltaiset valot syttyisivät vuorollaan. Käsittääkseni tornista voidaan säädellä valojen syttymisaikaa muihinkin vaihtoehtoikin kuin pro 0,4 ja sportsman 0,5. Sopisiko katumiehille vaikkapa pitkä kuusi 0,1 lampuilla :rotfl: , niin ei ainakaan tulisi punavaloja tai sitten sama vaihtumis väli kuin liikennevaloissa on, jotta homma tuntuisi aidommalta. :poff:
     
  4. crt.rp

    crt.rp 3rd gear

    Moe!
    Mulle kyllä sopis se hitahampi kuusi!! Jos muille BS äijille kävis. Tilanne on todellakin tosiasiassa se,että mä en tule ikinä saamaan tätä sokatonta käsikranaattiani heräämään prokuuselle ja hyvä jos sportti kuuselle. Mä voin ajaa vaikkapa miten kovaa vaan,mut autoa en saa heräämään ajoissa. Ja anna tasotusta noin 1,3 sec oli vastassa kuka tahansa. Jos yritän lähteä vihreellä valolla on stumppaus 99% varma asia. Compissa sain juuri ja juuri vaivoin 0,8 lamppuja joilla pääsi ilman väli starttausta matkaan... Toki voinhan mä laittaa lisää paukkua ja katsella kuinka kauniissa kaaressa kanteni erkanee lohkosta...Ajat vaan taitaa huonontua...konkreettisesti!!
    Käykö muille paineenkerääjille hidas kuusi? Jos käy ja esim:Vaittinen saa ajettua muutoksen läpi,ni kahvi/pullat tarjoan!(ketään lahjomatta).Jos ei oo hyvä idea,jatketaan samaan malliin..Kaikki käy! Innostuin vaan kun lueskelin..Ois ollut joku mahdollisuus podium paikoista.T:Jani
     
  5. Kesäpoika

    Kesäpoika 1st gear

    Eikös autot jotka lähtee viivalta yhtäaikaa ajele pro-kuusella ja sit "tasotusluokkalaiset" sportsman-kuusella? Näin niinkuin maalaisjärjellä ajateltuna?
     
  6. Putte

    Putte 1st gear

    Joskus aikanaan pro ryhmät ajoivat pro kuusella ja sportsmanit pitkällä kuusella joko tasoitusten kanssa tai ilman. Pitkää kuusta ilman tasoituksia kutsuttiin heads up kuuseksi. Alun perin katuautosäännöissäkin lukea heads up kuusi, mutta käytössä taisi kuitenkin olla pro kuusi.
     
  7. vesapa

    vesapa 1st gear

    yhdyn janin ajatukseen ja on paljolti samoja oireita useilla muillakin b-ryhmän koteloilla... ehkä tosta janin tekstistä saattaa ymmärtää minkä vuoksi sinne stageen saattaa olla kiire että... tai ainakin tasapuoliseen aikaan meinaan useissa b-autoissa on kova loota ja monilevykytkin jonka kanssa steissaaminen on aika lailla kalustoa rasittavaa ja ehkä vaikeaakin kun on paukku päällä ja kaasu pohjassa
     
  8. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Tossa on vaan se ongelma että hiukka outoa olis kai jos yks Street luokka ajais eri kuusella kuin muut eli nyt yhdistetty C ja D eli ei muutosta ainakaan mielellään kesken kauden kun noissa taas lootat yms. on nyt kaikilla ton nykysen pro-kuusen mukaan laitettuja.
    Mut toisaalta, eihän toi eri kuusisuuskaan eri luokien välillä olis kai mahdotonta toteuttaa.
     
  9. Raitakari

    Raitakari 1st gear

    yhdymme kans janin ja veskun ajutukseen kyllä hitaampi kuusi olisi parempi... haittaako se nyt jos luokkien välilä on eri kuusi ajetaan sit sen ryhmän mukaa jos niitä joutuu yhdistää....
     
  10. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    WCC:ssä ja etelän villeissä ajetaan sportsman kuusella kaikki streetit. Meille se on periaatteessa ihan sama, pro kuusella toki on helpompi ajaa just kun toi punavalon vaara on aivan olematon. Sitä mä tolla ajoin takaa, siinä erilaisten yllätysten mahdollisuus kasvaa kun toi punavalon vaara ilman aavistamista tulee mukaan kuvioihin, ja ne yllätykset mun mielestä on heads upissa mielekkäämmäks tekevä asia.

    Super Streetissähän ajetaan 0.5 sekunnin pro kuusella. Siis jos siellä olis kuskeja. Mut mun mielestä se ei juurikaan muuta tilannetta, vai kuinka moni streettihemmo ottaa alle 0.1 lamppuja nykyisellä 0.4:llä? Mä muistaakseni jarrua vasten lehtijousiautolla pääsin kaks kertaa alle 0.1 sekunnin, yleensä oli 0.1:n pinnassa. No katoin tosta vikan kisan pudotuskaaviosta, niin Tervosella oli yks .060 lamppu, muut oli tukevasti 0.1:n päällä. Tervosen lamppukin tuli (taaksepäin) punavaloa vastaan, joka saatto vaikuttaa tilanteeseen, tai sitten ei.
     
  11. BS105

    BS105 1st gear

    Siis jos en kauheesti väärin muista niin nimenomaan ns amerikanautokuskit eli c ja d ryhmäläiset ton pro kuusen halus eikä b ryhmäläiset....Meille on kuitenkin periaatteessa aivan sama mikä kuusi on käytössä kun toi meidän paskakasa ei tee muuta kun paukkuu mutta voisin kuvitella et esim Lindqvistin bemarille olis toi sportman kuusi parempi eli Vaittinenkin vois miettii et kuinka helppoo on steitsata kaasupohjassa paineita keräillen punttikytkimellä...kannatan kuitenkin vaihtoa sportman kuuseen
     
  12. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Näin mäkin luulen, että takavuosina toi toive tuli C:ltä ja D:ltä, ja syynä nimenomaan toi punavalon peikko. Muutos tais tulla 90 luvun puolvälin tienoilla, sitä ennen ajettiin sportsmanilla.
     
  13. Kuatro

    Kuatro 1st gear

    Kausihan on kohta jo puolivälissä, ei kai noita sääntöjä ole kovin mielekästä alkaa rustaamaan sen mukaan miten kilpailijat saa kukin paineensa kerättyä.
    Seuraavaksi ehdotetaan että jaetaan pisteet sen mukaan miten olisi mennyt jos vehkeet olisi pysynyt kasassa....tai että mä olisin voittanut jos ei olis tullut punavaloa jne. jne.
     
  14. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    No, tarkotus on vissiin joillain ajella enskaudellakin. Jos jotain muutosta kattoo tarpeelliseks, niin niistä on syytä keskustella ja asiaa valmistella, niin tulee useempiakin näkökantoja kuin äänekkäimpien huomioitua. Eli jos on sitä mieltä, et toihan on ihan huono idea tulevaisuudessa tai jotain muita mielipiteitä, niin sanoo sen sit ihan suoraan, kun on toi ajatusten lukukurssi vielä useimmilla käymättä. Asioilla on aina useempia puolia, ja tollaset joidenkin kilpialukykyyn vaikuttavat asiat on etenkin sellaisia, eli selkeesti ja rohkeesti ne omat kannat, ja vaikka perustelutkin, esiin.
     
  15. Kuatro

    Kuatro 1st gear

    Niin, ensikaudelle voi tietysti yhteistuumin muuttaa mitä vaan mutta en kannata muutoksia kesken kauden. Varikolla voi kukin muuttaa säätöjään niin että boostit saa ylös vikkelästi....
     
  16. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Mun kantani tähän on, että ihan sama sinänsä. Tällä hetkellä noihin valoihin mennään, kytätään keltasta, ja kun se välähtää, mennään. Pelkoa punavalosta ei ole. Jos taas mentäis sportsman kuusella, joutuis lähtöä himmaamaan sen verran, että oltais turvallisella puolella, ja sitä kautta tapahtuis myös myöhästymisiä helposti kun joko otettais liian varman päälle tms. Paineista en osa sanoa mitään, kun ei niitä kauheesti oo ollut tapana ottaa, mut eiks tohon hommaan vaikuta vähän käytössä olevat bensa ja sytkykamat sun muutkin asiat? Onks se sitten oikein vai väärin, että ton kaltasesta teknisestä osaamisesta ja resursseista saa hyötyä, ainahan niitä kuitenkin jostain pyritään saamaan? Kuten sanottu, meille ei oo mitään merkitystä ajetaanko sportsmanilla vai prolla, ei me sen suuremmilla paineilla ainakaan vielä oltais liikkeelle päästy vaikka oltais odoteltu viikko. Mut noi C:n ja D:n vaparikuskit vois kyllä heittää omia näkemyksiään aiheesta?
     
  17. maverick

    maverick Gearhead

    Mun mielestä tän hetkinen systeemi on ainakin tällä hetkellä hyvä,
    Ei tarvi miettiä millon laittaa breikki napin pohjaan, ei tuu turhia
    huudatuksia breikkiä vasten hermoillessa.
    Nyt ei tosiaan tule punavaloja, hyvä homma ei kaadu lähtö ainakaan punavaloon helpolla, toisaalta se tois oman jännityksensä toi Sportmanlamppu. Eli kumpi tahansa käy. Varmaan olis sportti lampussa enemmän kuskista kiinni noi reaktiot, vois sitten selvitä paremmin kenellä hermo pitää ja vähän hitaammallakin autolla vois pestä huippu erektiolla nopiimman lintan.

    T. Juho Yijälä

    ps. REE ryhmän johdossa FJOORDILLA JA PIKKULOHKOLLA!:poff:
     
  18. SC 285

    SC 285 1st gear

    Muistaakseni pro kuusi tuli -97.
     
  19. vesapa

    vesapa 1st gear

    no nythän tultiin asian ytimeen. eli kova kiire steitsiin= kerkiää paineistaan... mutta reilu peli että kovalla kiireellä tseissiin lähettäjän merkistä= kummallakin samat mahdollisuudet. PISTE!!!
     
  20. crt.rp

    crt.rp 3rd gear

    Sori vaan,jos aiheutin hälyn prokuusesta sportti kuuseen siirtymisestä. Oletin väärin ilmeisesti että sen vois muuttaa vain street B ryhmälle ettei se tulisi kaikille street ryhmille. Mulle on ihan sama rynnätäänkö sinne merkistä vai ilman. Ainahan voi kuunnella prestagella kun toinen paukuttaa kannen irti ja siirtyy sit vasta stageen. Ei se kauaakaan kestä kun pahvi pettää. Mutta se olikin esimerkki ääripäästä. Ajamalla pitää selvitä eikä kikkailemalla. Mutta sen saa joku muu mulle säätää et paine nousee 40:n sisään tarpeeks ilman et tulee sielu ulos. Kokemuksella multa lähtee vaan kansi irti. Luettuani koko otsikon alla olevan kirjeenvaihdon jäi mieleen vain et FHRA:n ratahenkilökuntakin jo on tietoinen ja ymmärtää et nää B ryhmän kranaatit ei brake nappia painamalla lähe eteenpäin.Mutta mennää näin jos niin tahdotaan. Mulle ok!
     

Kerro tästä muillekin!