Runkonumero

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja mistermadcar, 1.6.2008.

  1. mistermadcar

    mistermadcar 1st gear

    Kuka mahtanee tietää mistä vois löytyy buick le sabre 1985 mallista runkonumero auto on tutkittu eikä mistään löydy tieto olis kultaakin kalliimpi :D
     
  2. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Ymmärtääkseni maahantuoja tai joku muu taho on usein stanssanut runkonumeron vasemman runkopalkin yläpinnalle jotakuinkin simpukan kohdalle. Riippuu tietty siitä kuka auton on maahantuonut, mutta toi on aika yleinen paikka.

    Omassa Olds Deltassa on ainakin stanssattu siihen ja jälki on amatöörin näköistä, vaikka kyseessä onkin suomiauto. Runkoa kunnostaessa löysin sitten ihan tehtaan runkonumeronkin. Se löytyi taas oikeasta etupyöränkotelosta tukivarsien etupuolelta. Eli numero löytyy omasta rungosta kahteen kertaan. Buickista en sitten tiedä.
     
  3. SpW66

    SpW66 Gearhead

    Useasti löytyvät oikean (repsikan) etupyörän edestä, rungon "kyljestä".
    Omassa näkyy todella huonosti ja kaikki merkit ovat tuplana = merkki ja "varjo".
    Katsuri totesi näiden runkojen metalliseoksen olevan sellaista ettei siihen mitään jälkeä tahdo saada.
    Mutta samasta paikasta tuo numero on löytynyt monissa muissakin laitteissa.
     
  4. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Eli minulla noissa pitkäkattoisissa on ollut tuolla kuvatusti apparin puolella...
    Mutta on ollut kuskinpuolellakin...
    Ja siinä runkopalkin päällä simpukan vieressä letkujen alla "piilossa"...

    Onnea etsintään :D

    ps. kun löytyy, niin putsaa kunnolla esim. teräsharjalla, ja ruuttaa päälle erottuvaa kilikali-väriä, niin on seuraavalla kerralla helpompi löytää.
     
  5. Aaltospoika

    Aaltospoika 1st gear

    Moro!

    Mulla se numero oli lyöty 1987 vuoden Caminossa kuskinpuolen takarenkaan etupuolelle ja todennettu siihen edellisen omistajan toimesta. Nyt itse katsastaneena löysin sen teipin alta virheettömässä kunnossa. Camino on uutena Suomeen tuotu ja tuo numero löytyi myös hieman huonona kojelaudan päältä kuskinpuolelta ja konetilasta vasemmalta puolelta edestä rungosta.

    Elikäs riippuu mihin se on kulloinkin lyöty ja todennettu. Jotain yleisiä paikkoja on, mutta katsastusmiehen kannalta vissiin piisaa, että se on rungossa jossakin. =)

    -Mikko
     
  6. eekoo

    eekoo Gearhead

    -87 puick centurysta ei löydy rungosta muualta kuin korin nostettuani rungon yläpinnalta apparin alta. Se ei näy ehjässä autossa kun lattian ja rungon väli on n.10 mm.

    Vähemmällä pääsee kun lyö sen itse jos ei orkkista löydy.
     
  7. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Se minkä olet löytänyt EI OLE tehtaan runkonumero. Varsinkin, jos se on VIN.
    Vain Suomessa on moisia meistetty lakisääteisesti 1964> eteenpäin.
     
  8. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Lue se numero uudestaan ja vertaa VIN-tunnukseen, ei täsmää. Se on rungon sarjanumero, ei se runkonumero, eli Vin, joka Suomessa vaaditaan hakkaamaan runkoon.
     
  9. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Runkonumeroa ei kannata lyödä ennenkuin katsastaja antaa luvan.

    Juuri itse asian kanssa puuhailin keväällä.

    Katsottiin yhdessä katsastajan kanssa sopiva paikka. Sellainen mihin pääsee kunnolla lyömään isolla moskalla YHDELLÄ ISKULLA.

    Joskus numerostanssiin joutuu tekemään jatkovarren. Itse käytin hylsysarjan jatkovartta jonka kuoppaan kiilasin stanssit, yhden kerrallaan.

    Ja metallipinta pitää hioa paljaaksi ennen meistausta.
    Eikä myöskään kannata lyödä palkin keskelle, vaan kantin lähelle jolloin palkki ei jousta ja numero jää kunnolla näkyviin.

    Ja numeron on oltava min. 7 mm korkuinen.
     
  10. eekoo

    eekoo Gearhead

    en tiedä VIN:istä mutta tuo piilosta löytynyt on sama kuin rek.otteen valmistenumero..
     
  11. Aspenisti

    Aspenisti 1st gear

    Voi sen tehdä näinkin:
    1. otetaan pellinpala
    2. kaiverretaan siihen ne kirjaimet ja numerot jollain dremelillä
    3. hitsataan pellinpala runkopalkkiin
    4. ajetaan konttorille ja kerrotaan mitä on tehty
    5. kuunnellaan katsastusmiehen selityksiä, miksi noin ei saisi tehdä ja miten se virallisesti pitäisi tehdä.
    6. huokaistaan helpotuksesta, kun katsastusmies kuitenkin lopulta homman hyväksyy
    7. ja seurataan vierestä kun mies yrittää sohia jotain tähtiä siihen pellinpalaan siinä kovinkaan hyvin onnistumatta
    8. huokaistaan helpotuksesta toisen kerran, kun lopulta on "leima otteessa" (nykyäänhän ne ei lyö leimaa vaan tulostavat kokonaan uuden paprun... sitten kun kun tietokone sellaisen suvaitsee antaa, tuossa edellämainitussa operaatiossa jännittävin hetki oli, kun katsastusmies rupesi sitä tulostamaan ja tietokone esitti eriävän mielipiteen.)
     
  12. tovesala

    tovesala Gearhead

    Mun -86 LeSabressa oli numerot hakattu koriin, apukuskin oven kun avas niin b-pilarista löyty numerot...
     
  13. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Niin, no joo. Olen kuullut, että kyllä näissä ameriikan vehkeissäkin se löytyy tehtaanlyömänä muualtakin kuin tuulilasin alareunasta ja että tätä lyötyä ei vaan ole ihan joka katsastuksessa tarkoitettu katsottavaksi.

    Joskus jossain jonkun kanssa tuli puheeksi, että ei välttämättä kannatta ruveta leikkimään niiden runkonumeroiden kanssa, kun se tehtaan numerokin on tarvittaessa esiin löydettävissä ja jos se itselyöty ei sitten täsmääkään siihen piilonumeroon niin...
    Tämä henkilö ei silloin joskus siellä jossain halunnut kyllä vaan paljastaa mistä tämä numero tarvittaessa löytyy mutta sanoi vaan, että löytyy jos tarvitaan.
     
  14. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Joo katsurin kanssa tossa viime viikolla katottiin sitä ja se totes kanssa että ei se tehtaan jäljiltä siinä pitäis olla. En sitten tiedä, kuka on ennen alustamassausta sinne siisitisti vetänyt "OLDSMOBILE" ja perään VINin, varsinkin kun se on hakattu myös siihen ohjaussimpukan viereen ilman sitä Oldsmobile-tekstiä. Tosin massauskin lienee Suomessa maahantuojan toimesta aikanaan tehty. Mutta samoista paikoista noita tuntuu muiltakin löytyvän.
     
  15. live

    live 1st gear

    Joo

    Hakkaamisen sijaan kannattaa tehdä meistos sähkökynällä , köyhänä ja nöyränä näitä saa lainaan vakuutusyhtiöstä jos sattuu olemaan sellaisen palvelevan asiakas...
    Peltipuhtaalle pellille kun tuon vielä tekee ja peittää nätisti lakalla niin onpa sitä ihana näytellä vaikka naisille yön kähmyssä...
     
  16. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear


    Hmm 1987 Century ei ole rungollinen auto vaan etuvetoinen 4- tai v6 koneinen itsekantavakorinen.. Eli mistä rungosta mahdat puhua? Etupään apurungosta?

    Olisiko varkaiden varalle piilotettu VIN , muutettu identisen auton tunnistamiseksi mahdollisesti myöhemmin?

    Nyt puhutaan täysrungollisesta autosta, kuten viimeiset GM B- ja C-bodyt 1977-90-1996. Niissä rungoissa ei ainakaan näkyvällä paikalla ole ollut Vin-koodia. Jos joku numerosarja on löytynyt, se on ollut vain tehtaan kirjanpitoa varten oleva rungon sarjanumero.

    Tosin en tiedä onko tuoreemmisssa tuollaisia piilotettuja vin-numeroita? Noita kai alettiin lisäämään myös euroautoihin joskus 80-luvun lopulla autovarkeiden homman vaikeuttamiseksi. ?

    Tuollaisessa itsekantavakorisessa etuveto- Centuryssa piisaa koriin tehty meistoa, kuten kaikissa itsekantavakorisissa.
     
  17. eekoo

    eekoo Gearhead

    sorisorisori..nyt meni numerot väärin päin ---siis kyse on -78 farmista... alusta on "rodin" alla, koppa sulatettu..
     
  18. smuige

    smuige Gearhead

    Noita piilovinejä löytyy tehtaan jäljiltä yleensä kaikista isoista osakokonaisuuksista Moottorista, laatikosta, perästä, korista ja rungosta. Ja noi siis stanssattuina ja yleensä sellaisesta kohdasta mistä ei ihan helpolla löydy.
     

Kerro tästä muillekin!