Meikäläisen kokemuksia, Wisconsin.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Moppe, 13.7.2008.

  1. Moppe

    Moppe 1st gear

    Siirsin tämän kirjoitukseni tänne

    Heti alkuun sanon, ettei ole tarkoitus mustamaalata Akia, kiitos hyvin toimineesta auton hankinnasta, toimitus meni kuten kerroitkin, ja vielä onneksi olkoon uudesta perheenjäsenestä.

    Mutta, täytyy todella suhtautua (kuten aina) Akin kertomiin auton kuntoasioihin, eihän kaikkea päältäpäin näe, mutta ei luvata sellaisia asioita joita ei tiedä. No meikäläisen auton kohdalla tarkoittaa, että helpolla museoleimaan, niin runko melkein poikki, ja enään 10cm matkalta kiinni 3mm hitsatulla pellinpalalla (ei ollut Akin tekosia, mutta olisi nähnyt jos katsoi auton alle) ja monia muitakin asioita.

    Herra Poikonen on herkkä lupaamaan kaikkia osia mukaan, ja auttavansa niiden hankinnassa. Minä en ole saanut mitään osia hänen kauttaan hankittua, vaikka niistä sovittiin, eikä kaksi kaveriakaan joille auto on häneen kauttaan tullut.
    En nyt katkerana vuodattele täällä maailman pahuutta, mutta aina kaikkien puheet ei pidä paikkaansa, sehän jo tiedetään.
    Useita kertoja kun kyselin Akilta, että mikä mahtaa olla osatilauksen laita, "en ole vielä ehtinyt" ja kertoi myös että jos häntä moitin tällä foorumilla, niin sillä ei ole mitään merkitystä, koska joka päivä tulee niin paljon tiedusteluita, ettei paljon vaikuta
    Olen nyt hänelle ilmoittanut, ettei vuoden odottelun jälkeen tarvitse minulle osia enään hankkia.
    Yllätyin kyllä hieman, koska Aki vaikutti asiamieheltä, suunniteltiin kaikenlaisia hankintoja, mutta auton tulon jälkeen homma tyssäsi täysin.
    Ymmärrän senkin, että tämä autojenvälitys on Akille vain sivubisnes, mutta ei kannattaisi antaa niin paljon katteettomia lupauksia, ja liian optimistisia arvioita autoista.
    Olen pahoillani että joudun tälläisen kirjoittamaan, olen kuullut paljon pahaa, viimeksi tänään Kangasalan restaurannassa, mutta nämä ovat minun ja kahden kaverin kokemukset kahden vuoden ajalta.

    Aki olet varmasti hieno mies, mutta älä lupaa liikoja.
    Halusin kertoa nämä kokemukset sen takia, koska hän kuitenkin kokoajan kaupittelee täällä autoja, ja yllätyksekseni myös vastaili erään kirjoittajan osatiedusteluun

    Kerron kyllä lisää yv:nä kysyttäessä, mutta kertaan vielä että toimitus meni hienosti kuten oli luvattukin. Kiitos Jusulle Suomen päässä ja Ramille sinne Jenkkeihin.

    Autolleni oli muuten sattunut kuljetuksen aikana haaveri (keulan maalivaurio), jonka jäljet on tänäänkin nähtävissä, mutta niistä ei Aki kertonut mitään, ja se jäi meikäläisen tappioksi
     
  2. El 60

    El 60 Gearhead

    Hienoa! Kokemukset julki muiden kanssa eikä vaan nuolla haavoja kaikessa hiljaisuudessa. Tälläkin hetkellä moni OD:n lukia miettii että keneen uskaltaa luottaa näissä asioissa.
     
  3. Aako

    Aako 1st gear

    Ja nimenomaan tällä tavalla, asiallisesti perustellen. Ei tyyliin se on paskajätkä elä tilaa siltä.
     
  4. misshudson

    misshudson 3rd gear

    Hyvä kun kokemuksia tosiaan jaetaan täällä, kaiken kaikkiaan kuitenkin Aki on sieltä luotettavimmasta päästä.

    Kuten sanottu homma on sivubisnestä eikä päivätyötä, ei varmaan ehdi ihan kaikkia osia etsiskellä itse. Osia myö on osittain itsekin etsitty ja osan Aki löytänyt ja hoidellut sitten kamat tänne päin. Meillä ainakin toiminut hienosti kaikki, tälläkin hetkellä rompetta tulossa.

    Saattaahan tuolla matkalla tulla vaurioita, omasta Hornetista takavalon linssi poksahtanut jossain vaiheessa. Eipä noille mitään voi... Kuitenkin yhtä ja toista on tullut ja siinä on ainoa vaurio jota on ollut. Ja autokin ihan sitä mistä oli puhe, oikeastaan parempi kun odotettiin. Toinen tullut auto oli tiedossakin että projekti on tulossa ja sitä myös tuli.
     
  5. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Kiitos mopelle kiittämisestä, asiallisten kavereiden kanssa on kiva touhuta näitä juttuja.

    Mut tosiasiahan on että noita autoja on Akilta tullut aika monta ja kyllä joskus käy työtapaturma kelle tahansa. Kun tiedetään missä päin amerikkaa Aki touhuaa niin ruostevauriot alustassa ovat kyllä enemmän kuin todennäköisiä.
    Eli paska juttu mut vahinkoja sattuu ja pelin henki on se että yllätyksiä noissa on kun postimyynnistä autoja ostaa, joskus jopa positiivisia.

    Noita pieniä vaurioita noihin saattaa joskus tulla, varsinkin projektiautoihin joissa ei ole jarruja. Rekkarahti tuollaiselle ei ole kovin helppo nakki ja jos autoja joutuu mulkaamaan rekasta toiseen matkan aikana niin jonkun pikkukolhun mahdollisuus on aina olemassa. Normijenkit eivät pidä omiakaan autoja kuin kukkaa kämmenellä ja vaikka tuo rekkafirma on kyllä kärkipäästä saattaa lipsahduksia aina tapahtua. Ja avotrailerilla saattaa tulla osumia pikkukivistä tai mistä vaan.

    Kuten tuossa sanottiin ei Aki ole ollenkaan huonoimmasta päästä näitä välittäjiä. Kuvittelisin et aika iso osa noista autojen tiedoista on peräisin autojen myyjiltä ja jenkit osaa kyllä myyntipuheet. Siellä ei monellekaan merkkaa muu kuin kiiltävä ulkokuori ja siisti sisusta, loppu voi olla aika pa*kaa.
     
  6. Mokaman

    Mokaman Double Gearhead

    Jusu puhuu asiaa, näissä on aina riskinsä, sitä ei vaan voi välttää. Niitä voi kyllä pienentää/vähentää. Jos on kyse vähänkään paremmasta kärrystä, kannattaa kyllä pyytää pohjakuvat. Jos myyjä ei suostu/kerkeä ottamaan niitä, homma kannattaa jättää sikseen. Eihän pohjakuvatkaan nyt kaikkea kerro, aina pitäis olla itse ruuvarin kanssa sohimassa että vois olla varma, mutta kyllä ne nyt antaa osviittaa ainakin mitä autosta kannattaa maksaa. Tai kannattaako autoa edes ostaa.

    Toisaalta, niin kuin Jusu sanoi, positiivisiakin yllätyksiä on tullut aika monesti, varsinkin halvempien autojen kohdalla. Ostat p..kan, saatkin melkein helmen. Mikäs sen mukavampaa. Vaikka tää homma tuntuu joskus lottoarvonnalta, suurin osa autoista vastaa enempi tai vähempi ennakkokäsitystä kuitenkin. Jos kaikki kauhukokemukset listattais ja viereiselle listalle pistettäs ne onnistuneet auton ostot/tuottamiset, eiköhän se kauhulista näyttäis aika mitättömältä, niin paljon tuota tavaraa tuolta kuitenkin tulee. :D
     
  7. make_110

    make_110 3rd gear

    Ite tilasin tuossa reilu vuos sitten Akin kautta osia ja kaikki sujui todella hyvin.
    Ainut vika oli että tuli osittain väärät osat ja sekin johtui tavaran toimittajasta, joka ei ollut lukenut tilausta tarpeeksi huolella. Mutta sain sitten oikeatkin osat ja ei tarvinnu ees vääriä osia lähetellä takas.
    Eli lopulta kaikki meni niinku pitikin.
    Itellä ainakin vaan positiivista sanottavaa/palautetta. :D
     
  8. Moppe

    Moppe 1st gear

    Joo, meikäläinenkin sai paljon kyllä kuvia. Kysyin lisätietoa muutamista kohdista rungossa jotka askarrutti ja otti silmään, Aki kertoi että ei ruostetta ja runko ok.
    Noh, sormihan niistä paikoista sitten läpi meni kun täällä niitä alkoi tutkimaan, kori oli osittain irti rungosta, kun kiinnityskohdat hapantuneet pois :eek:
    Mutta autonhankinta myös välittäjän toimesta on aina arpapeliä, aina ei voi voittaa, riskit on olemassa. Mutta kun jotain asiaa kysyy, niin täytyisi vastata rehellisesti, vaikka se ei ostajaa kenties miellyttäisikään :-?

    Onneksi ei tullut syksyllä enempää ajeltua, niin tullut lisävahinkoa. Nyt runko puhallettu ja uutta vain hitsailemaan.
     
  9. Mokaman

    Mokaman Double Gearhead

    En ota kantaa tohon sun ja Akin väliseen keskusteluun kun en ole ollut paikalla kuulemassa, mutta se on totta että faktat täytyy kertoa, miellytti ne ostajaa tai ei. Kaikkea ei kuitenkaan voi hoksata jos olosuhteet/aikataulu ei anna myöten. Autohan pitäis nostaa ylös ja käydä koko pohja perusteellisesti läpi ennen kuin voi olla asiasta varma. Vuosi pari takaperin katsastusmies kehui mun silloisen lotjakkeen pohjaa erittäin hyväksi ja äijältä (ja multakin silloin, vaikka olin samaan aikaan montussa ihmettelemässä) jäi huomaamatta, että etulattiat oli kummaltakin puolelta ruostuneet puhki. Hoksasin asian ite vasta pari viikkoa myöhemmin kun piti asentaa vahvistimen piuhoja maton alle... Eli tohon hommaan pitäis varata rutkasti enemmän aikaa. Jos inssillä sattuu tommonen moka vaikka sillä on nosturit ja montut käytössä ja homman nimenä on huomata kaikki puutteet, kyllä meille tavallisille puusilmillekin voi joskus sattua.

    On tietysti ihan eri asia jos pyydetään tarkastamaan joku tietty kohta ja jättää sen tarkastamatta jä väittää että se on hyvä - eikä sitten olekaan. Siitä ei tartte silittää kenenkään päätä. En edelleenkään ota kantaa puoleen enkä toiseen, en edelleenkään ole ollut kärpäsenä seinällä keskustelua kuulemassa, mutta kyllä siitä pitää lähteä että jos jotain on luvattu, sen täytyy edes kohtuullisessa määrin päteä.
     
  10. Buddy

    Buddy 1st gear

    Mä sain Akilta perkeleesti kuvia. Auto näytti perin ruosteettomalta, mutta saatuani auton ja tutkittuani sitä tarkemmin se vaati koko pohjan teon penkkien alustoja myöten.
    En syytä häntä siitä ikinä, koska myyjän tekemät myyntifixaukset olivat niin hyvin tehtyjä, että olisivat menneet läpi täkäläisessä katsastuksessakin vähintään pari vuotta...

    Auto oli kuitenkin paras aihio, mitä olen rakenteluuni saanut! Sen ainut osapuute oli yksi etupenkistä puuttunut nappi!!!

    Mullakin on vielä pari osaa saamatta, mutta olen lähes varma, että nekin saapuvat joskus. :wink:

    Relax pojat. Relax...
     
  11. sami

    sami Gearhead


    Minkä takia sitten käyttää välittäjää joka ottaa siivun välistä jos siitä ei ole mitään hyötyä ostajalle? Sen takiahan tyypille maksetaan että se menee tsekkaamaan auton kunnon ja toteamaan pitääkö ne myyjän puheet hyvästä autosta paikkansa.
    Muutama auto tossa talven mittaan tuli ja viimeisen hankin suoraan puhelimessa keskustellen ja sähköpostia vaihdellen jenkkiläiseltä autodiileriltä. Ei ollut yhtään sen huonompi kuin muutkaan mutta halvemmaksi tuli.
    Ja jos jollekkin pitäisi auton hankkimisesta jenkeissä maksaa niin se olis
    Cambria motorsin Panu joka kävis itse katsomassa kulkineen.

    ugh.
     
  12. heleha

    heleha Gearhead

    Itse tilasin muutama viikko sitten auton suoraan liikkeestä. Tämä on eka auton minkä olen tilannut. Kyllä sitä eka kertalaisena yritti löytää Suomalaista välikättä, jotta tuntuisi turvallisemmalta. Loppujen lopuksi välikäden löytäminen olikin hankalaa. Varsinkin, jos ostaa auton eBaysta, niin aikaa on noin viikko ja se on vähän. Muutenkin, kun laitat jonkun katsomaan ebayssa olevaa autoa, niin se voi olla jo myyty, kun kaveri pääsee paikalle. Yhden auton varsin ebaysta ja sovittiin hinnat jne. mutta kun laitoin Carchex:iin tilauksen auton tarkastuksesta, niin myyjä kertoikin jo myyneensä auton toiselle.
    Kuukauden kaksi jaksoin ebaysta yrittää ostaa ja alkoi tuntumaan erittäin turhauttavalta. Sitten löysin autoliikkeen, jossa oli haluamani auto ja ei muuta kuin tinkaamaan. Päästiin äkkiä yhteisymmärrykseen ja nyt ollaan siinä tilanteessa, että auto on heillä varastossa odottamassa haluamani osia. Tällä viikolla on tarkoitus lähteä tänne päin.

    Mutta kyllä mä näen, että ainakin ekalla kertaa on turvallisempaa siirtää rahat Suomalaiselle. Kyllä mua jännitti viikonlopun yli, että meneekö rahat perille jne. Toisaalta kyseisestä liikkeestä olen saanut kaikkiin kysymyksiin vastaukset mihin olen halunnut. Myös valokuvat pohjasta jne. Todella asiakasystävällistä ja erittäin hyvää palvelua olen saanut. Jos joskus tartten toisen auton, niin en epäile hetkeäkään ostaa suoraan liikkeestä. Jos ostaisin yksityiseltä, niin silloin laittaisin Suomalaisen välikäden paikan päälle.
     
  13. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Kun jotain +10 v autoa ostaa etänä, siis netin, huutokaupan ja väittäjän välityksellä niin perus lähtökohta on että tavara ei ole 100% sitä mitä pitäsi.
    Ulkopuolinen tavaran tarkastaja ei välttämättä tee asia turvallisemmaksi koska ei se pääse silmillään niihin piilossa oleviin ruostepesäkkeisiin siellä autolaanin pihalla. Kuten joku joku aiemmin mainitsikin niin katsastusinssikin erehtyy helposti ellei ala purkamaan rakenteita.
    Projekteissa taasen tulee se mittausstandardi tai sen puute. Ruoste helmassa on toiselle "piis öf keik" ja pikku homma toiselle taas valtaisa ponnistus ja maailmanloppu.
    TLC tai "vähän laittoa" voidaan tulkita niin monilla eri tavoilla.

    Eikä niitä vikoja löydä itsekkään vaikka koputtelisi ja tutkisi koslaa kolme tuntia.

    Kannattaa asennoitua niin, että kun netistä auton ostaa, että on tyytyväinen jos se on puoleksikaan niin hyvä kuin kuvissa ja puheissa, koska sitä ylimääräistä trabolia aina on.

    Jos se ei sovi, niin onhan näitä autoja kotimaassakin myynnissä ja niitä pääsee usein itse katsomaan ja koeajamaan.
     
  14. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Esimerkiksi siksi että välittäjä hoitaa kaupanteon ja rahtaamisen sekä huolehtii että saat edes jonkinlaisen auton eikä rahasi katoa amerikan kautta nigeriaan. Toi on mulle riittänyt toistaiseksi ja onhan noita joku rottelo tuolta tullut.
     
  15. Jack

    Jack Gearhead

    Joo, kyllähän se noin menee, aika harvalla on tietoa ja (kieli)taitoa alkaa ominpäin täältä Suomesta käsin kauppoja tekemään. Impala 1968 mainitsemista asioista kyllä välitysmiehelle mielellään kyllä maksaakin, byrokratian rattaat ne pyörivät varmasti tuolla jenkeissäkin :odroll:

    Välitysmiehen autotietämys ja totuudenmukaisuus onkin sitten toinen juttu, siitähän olikin sitten jo edellä juttua.
     
  16. Lassard

    Lassard Gearhead

    Oma laitos tuli Kimmo I:n kautta länsirannikolta. Keksintö haettiin Portlandista, Oregonista. 900 mailia LA:n terminaalille.

    Neuvottelin kaupan ja päättelin laitteen kunnon itse kuvien perusteella, koska tämän hintaluokan vehkeessä ei ollut järkeä lähteä LA:sta paikan päälle katsomaan.

    Laite haettiin, ja omaksi hommaksi jäi pulittaminen ja laitteen haku Hämeenlinnasta. Laite ei koneeltaan taida olla ihan sitä, kuin odotin, mutta se tasan oma vika.

    Homma pelasi täsmällisen vähäeleisesti ilman ylisanoja, jenkkijees-meininkiä ja muuta hässäköintiä. Jos vielä joskus jonkun laitteen löydän samalta suunnalta, otan yhteyttä samoihin miehiin.
     
  17. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    amercars

    raha asiat on mennyt juuri niinkuin on sovittu,
    rahti on mielestäni halpa.
    ja 2 kertaa oon tilannut osia suoraan sinne ja hakenut ite verstaalta.
    se on toiminut helvetin hienosti.
    ja aion jatkossakin käyttää marcon palveluita.
     
  18. kole

    kole 3rd gear

    Onpas herralla monta etunimeä, Aki, Marko ja Timo :lol:
    Mutta oma kokemukseni alkuperäiseen kysmykseen on että ei toiminut.
    Kaverin piti tuoda osia keväällä ja hän vielä pariin kertaa varmisti asiaa ja jopa soitti jenkeistä ja eipä tavaroita näkynyt. Joku meni pieleen. Se siitä
     
  19. MJN64

    MJN64 1st gear

    Ainakaan tähän saakka ei valittamista Poikosen Akin toiminnasta.
    Aki kävi koeajamassa löytämäni auton ja soitti paikan päältä ja kehui autoa hyväksi ja kaupathan siitä tehtiin. Laittoi kuvia e-mailiin myös.
    Lopullinen totuushan tietysti selviää auton kunnosta kunhan saan sen Suomeen.
    Mistä tulikin mieleen, liekö muilla ollut ongelmia venyneistä aikatauluista?
    Kaupat autostani tehtiin 2kk sitten, eikä vieläkään ole tietoa milloin kontti tulee Suomeen. Tämä rahtiin kohdistuva kritiikki ei ole Poikoselle vaan lähinnä Taskisen Timolle joka hoitaa rahtiasiat, kiven alla tuntuu olevan tieto missä kontti tälläkin hetkellä on.
    Taitaa kuitenkin olla että konttipulaa ja laivojen ylibuukkauksesta kärsii moni muukin välittäjä.
    Ja onhan sitä syksylläkin vielä hyviä ajokelejä, täytyy olla positiivisella mielellä!
     
  20. Mokaman

    Mokaman Double Gearhead

    Eiköhän melkein jokainen ole enempi tai vähempi kärsinyt tosta pulmasta kevään ja tämän kesänkin aikana, muutaman viikon odotus on saattanut yhtäkkiä muuttua muutaman kuukauden odotukseksi. Ainakin Houstonissa on nyt pahin ohi ja runsaasti on kontteja saatavilla, mutta yllätyksiä voi toki sattua nimenomaan laivayhtiöiden mahdollisten ylibuukkausten takia. Tälle ei keskiverto välittäjä voi mitään muuta kuin pureskella hiljaa stetsoninsa hikinauhaa. Onneksi tällainenkin kiusa on käytännössä ohitse, enää ei ole peruutuksia/siirtoja myöhäisempään ajankohtaan sattunut juuri lainkaan. Voi olla ettei joka paikassa ole vielä asiat näin hyvin, mutta eiköhän tämä anna jo suuntaa, kyllä tää homma tästä helpottuu...

    Jos sait tiedon että autosi on varmasti kontissa ainakin, saitko mitään tracking-koodia jolla voit itse seurata tilannetta?
     

Kerro tästä muillekin!