6,2 MITÄ HELVETTIÄ???

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja IPI L, 14.7.2008.

  1. IPI L

    IPI L 1st gear

    Vanissa kun laskee naku viisari varttitankin kohalle ja kääntyy vasemmalle, ni minkä ihmeen takia se alkaa säntäilemään ihan ku löis kaasun pohjaan??? Tuolla jossain on arvuuteltu siirtopumppua, letku/putki vuotoa, mutta miks ei sitte täydemmällä tankilla oireile millään tavalla?? Kylmä eikä kuuma käynnistys ongelmia ole, tankista imuputki on katteltu, kuten myös silmämääräsesti vuotoja etitty...tuloksetta!!!! Välillä kun kuuntelee kontissa ku auto käy ni kuuluu semmonen naksuttava ääni, joka tulee niinku edestäpäin, käy siellä tankin kohdalla ja häipyy raas...Kummitteleekin siis!!!!!
    Muutanko mä sinne konttiin kohta asumaan et alkaa se vika löytymään vai mitä helvettiä????
    Kiitos etukäteen vastauksista.
    TERVE! :cry:
     
  2. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Faijan 6.2 vanissa oli ihan sama ominaisuus. Joku sano että ilmaa menee polttoöljyn sekaan tankista ja kone hyppää riemusta kun saa kunnon kaasua eikä nestettä.

    Ei sitä koskaan "korjattu". En sitten tiedä miksei sinne löpöputkeen koko ajan truutata ilmaa, sais lisäheppoja helposti. Mut kaiketikin kone ei sitä kauaa kestäis...
     
  3. IPI L

    IPI L 1st gear

    Just Just!!

    Joo, no mä nyt en ajele polttoöljyllä :rotfl: Enkä alkaa truuttaile ilmaa mihinkään muualle ku renkaisiin :poff:
     
  4. wili

    wili 3rd gear

    Siirtopumppu vetää välistä ilmaa. Aiheesta noin miljoona keskustelua jo olemassa... :wc:
     
  5. IPI L

    IPI L 1st gear

    MITÄ IHMETTÄ!!!!!!


    MINKÄ HELVETIN TAKIA SE EI VEDÄ SITÄ TÄYDEMMÄLLÄ TANKILLA, MISTÄ SE PUMPPU TIETÄÄ MILLO ON VARTTITANKKI JÄLJELLÄ????? :argue:
     
  6. tnt73

    tnt73 1st gear

    tuo polttoainemäärä viittaisi edelleen siihen tankissa olevaan teräksiseen imuputkeen, millä on taipumus ruostua puhki. kun puhkiruostunut kohta on nestepinnan alapuolella, homma toimii. kun tankki vajenee ja reikä on nestepinnan yläpuolella, alkaa kone hyökkimään. yleensä aloittaa mutkissa tuon vehkeilyn... olinhan tarpeeksi epäselvä?
     
  7. IPI L

    IPI L 1st gear

    Niin minäkin luulin


    Mut jos meinaat sitä putkea mikä on mittarin anturin kanssa samassa, niin eipäs ole ruostunut ei sitte pätkääkään, senpä takia vaikuttaakin niin oudolta. Ja tosiaan mitään muuta oiretta ei esiinny, paitsi pari kertaa sammunut sillee et löpöö vähän vajaa vartti ja pysähdyin risteykseen ja toinen kerta sillee et oli löpö melkee alaviivalla ja kävin tankkaa, auto kävi puol minsaa ja sammu, lähti noin viiden sekunnin sahaamisella käyntiin molemmilla kerroilla ja toimi taas ihan ok.
     
  8. Taneli

    Taneli 3rd gear

    Mul on kans frendil 6.2 Vani joka myös välil Ryntäilee :cry: Ollaan tutkittu kans löytämättä vikaa :-? Kaveri alkaa oleen kypsyny jo tohon :mad: Ihmetyttää kans toi ku se tekee alle vartti tankin, et miten se olis toi siirtopumppu?? Mitäs se muute maksaa ja mistä kannattaa hommata?? Keksikää ny joku ratkasu tähä ku pitäs vk-loppuna lähtee Vaasaan ja jos se sinne simahtaa ni pitää varmaan myydä se jollekki Pervolle 1000e :poff:
     
  9. tnt73

    tnt73 1st gear

    vuoto imulinjassa jokatapauksessa. oma sippas kerran, kun oli tuon anturin kanssa kimpassa olevan metalliputken ja eteen vievän metallilinjan välinen kumiletku haurastunut. sieltä hörppäs kuivat, eikä löytynyt vikapaikka ennen tankin pudotusta... siirtopumppujahan myy ainakin us-parts ja south-west trade, eikä vissiin oo maankalliita, n. 50 egee???
     
  10. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Ei siellä mitään vikaa ole, alkaa vaan hörppimään ilmaa imuputkeen kun tankki alkaa olla tyhjä.
    Ja saattaa tankkauksen jälkeen oireilla kans jos sattuu pääsemään ilmakuplia syöttöpumppuun.
    Eli kannattaa tankata ennen kuin tankki pääsee liian tyhjäksi.
     
  11. Taneli

    Taneli 3rd gear

    Terve :soosoo: Meinaatko muka ettei ole mitään vikaa ku tekee tota?? Tankissa on kuitenki viel se 1/3 ainetta :argue:
     
  12. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Oliskohan niin, että se sohlo siirtopumppu jaksaa helpommin imeä sitä ylempänä olevaa nestemäärää, joka tulee tavallaan omalla painollaan, kuin että sen pitää imeä sitä nestetilkkaa sieltä tankin pohjalta ylöspäin.

    Eli siirtopumppu vaihtoon ja itkekää vasta sitten netissä lisää, kun olette sen kokeilleet. :mad:
     
  13. GMC-96

    GMC-96 1st gear

    Näin minäkin olettaisin asian olevan. Lisäksi voisi olla paikallaan vaihtaa tankilta pumpulle tulevaputki tai jos "siinäkään ei ole mitään vikaa" niin ainakin koeponnistaa se paineilmalla. Joskus ehjän näköinenkin ja ulospäin vuotamaton voi olla rakenteeltaan kuin pesusieni :wink: .
     
  14. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    No jos tankissa on noin paljon naftaa jäljellä, niin kyllä sitten taitaa olla joku imuvuoto letkuissa/putkissa.
    Mut tossa aikasemmin kyllä sanottiin että kun on alle 1/4 jäljellä, niin alkaa temppuileen :wink:
     
  15. IPI L

    IPI L 1st gear

    Mutta


    Osaatkos siihen sanoo mitää, et miks vaan ja ainoastaan vasemmalle kääntyessä vittuilee, muuten toi sun teorias kuulostaa ihan järkevälle??
     
  16. virta

    virta Gearhead

    No en tunne 6.5 TD :tä hyvin,mut muut dieselit kun ryntää niin polttavat yleensä moottoriöljyä jota pääsee palotilaan jostain syystä.moni kone on tohon hajonnutkin jos ei vaihteella tajua estää ryntäystä.Onko tos muuten välijäähdytintä johon vois öljyä kertyä vaikka huohotintoiminnon kautta.
     
  17. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Re: Mutta

    Mä veikkaan, että siellä tankissa on se imuputki vasemmalla puolella. :odroll:

    Kyllä se ryntäily johtuu DPA pumpun rakenteesta, eli se ilma siellä pumpussa muuttaa paineita ja sen kautta sekottaa ennakot ja ruiskutusmäärät.
     
  18. mä_vaan

    mä_vaan 1st gear

    Itellä oli pikkarissa -78 5.7d sama homma mutta oikealle kääntyessä mutta siina olikin tankki vasemmalla (ollu joskus tupla tankkinen).

    -vika poistui kun pidin tankkia yli 1/4 täynnä :rotfl:

    En sen tarkemmin tutkinut koko hommaa mutta tulin siihen tulokseen että kone kun piti semmosta terävempää ääntä ko. tilanteessa niin ilmaa jostain se sai ja veti väärille seoksille ensin (ryntää) ja sen jälkeen sai pelkkää ilmaa hetken (puutui) ennenkun siirtopumppu sai painettua naftaa syöttöpumpulle jolloin tilanne normalisoitui. :odroll:
     
  19. hanekki

    hanekki 3rd gear

    ilmavuoto,aiheuttaa juuri tuommoiset oireet, ON KOKEMUSTA :mad: ,vikaa etsittiin vitun pitkään,otti ilmoja tankin anturin läpiviennin juuresta,metalliputki oli nirhautunut puhki,ja oli saatanan hankala huomata,otin irti,vettä putkeen ja paineilmaa perään.
     
  20. kane

    kane 1st gear

    Onko anturi/imuputki tankin keskellä? Vai jommassa kummassa reunassa joka taas selittäis tuota vas. kääntymistä. Mahtaako tankissa olla väliseinä/väliseiniä estämässä koko tilavuuden hölskymistä... :odroll:
    Joskus noista siirtopumpuista oli puhetta että tarvikkeissa saattaa olla huonompi imu kuin AC Delcon. Samalla katso ja mittaa siirtopumpun käyttöakselin mitta josko kulahtanut.

    Ilma seassa ryntäilyttää, voisko tankkiin imuputken päähän jatkaa vaakatasossa putkea... ehkä ei ilma silloin ehtisi imuputkeen tms. :-?
     

Kerro tästä muillekin!