Pienien tuotantomäärien autoja?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja PauliP, 19.7.2008.

  1. Anselmi

    Anselmi Gearhead

    En nyt löydä tuotantomääriä, mutta kaipa tuota ex-käyttistä, Suomi-Moparia, Talbot 1510 GLD:tä on tehty vähemmän kuin nykyään tallissa olevia harrasteautoja.
     
  2. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Näyttäisi tehdyn myös Sal.. eikun Solaraa ja 1510.
    Eikö kukaan muistanut kotimaisista Teijo-pakua? Siinä on myös tänä päivänä harvinainen ajopeli, tosin ei sillä silti rikastu... :rotfl:
     
  3. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear


    Sellaisen Teijon bongasin liikenteessä tänä kesänä PK-seudulla.

    Toinen superharvinaisuus ovat Petro-Saabit ja Petro-Horizonit. Thedasvalmisteisia, eikä muualla moisia ole tehty. Euro-Samara on myös tuleva harvinaisuus. Hyvä Talbot Horizon/1510 /Solara kannattaisi kerätä talteen..

    Samoin Saab 900 Uudenkaupungin limo;

    Pidennettyjä CD/Finlandia-malleja valmistettiin kaikkiaan 590 kappaletta, kaikki Uudessakaupungissa.

    Vain Suomessa 1985-6 tuotettu Saab 90... Kaikki 99 Turbot. Tuotettu vain noin 10 000 kpl yhteensä/ noin 600 000 valmistettua 99.ä yhteensä.
     
  4. Simo

    Simo 1st gear

    Imperial LeBaron Southampton (eli 4d Ht) '60 999 kpl
    Imperial Crown convertible '67 577 kpl
    Dodge Aspen Coupe 360 koneella ja M52 koodilla (kattoluukku) = > erittäin harvinainen
     
  5. Dragonfly

    Dragonfly 1st gear

    Se vihreäpohjainen laatta näiden Kuplien bensaluukussa oli Wiima koritehtaan logo. Merenneito on ilmeisesti perua Wihurin laivanvarustaja historiasta.

    Vanhat miehet, jotka silloin näitä kuplia kasaili Wihurinkosken panimon tehdashallissa, Heinolassa, kertoilivat, ettei siitä työstä sitten tullut mitään, kun olivat komennusmiehiä VW-korjaamoilta eripuolilta Suomea. Kaukana kotoa, eikä iltaisin töiden jälkeen muuta tekemistä vieraassa kaupungissa, kuin istua iltaa viihteen merkeissä. Siinä olisi sitten pitänyt autoja kasata seuraavan päivänä kädet täristen pää kipeänä. Oli osasyy pieneen tuotantomäärään. :)
     
  6. Käkö

    Käkö Gearhead

    Mainio kirjootus.

    En tunne herra tuntematonta mutta tämä kirjootus sotii itseään vastaan , jälleen kerran.

    Jaa että ei se ole sen erikoisempi auto jos värin vaihtaa...

    Mä en täysin ymmärtynyt tätä mut se ei haittaa millään muotoa, tuntematon tässä todistelee että euroautojen varustetaso ja vanteiden väri tekee autosta harvinaisen ja samaan kirjootuksen laittaa että se ei ole yenkkarissa sama asia, kaikillahan on samanlaisia '71 avocudia manuaalilla...

    Voi hyvää päivää!

    Värit ja varusteet nimenomaan tekee autosta erikoisen!

    Jos jotain fiiattia on tehty kaxpaikkasena kikertävänkukertavana niin mikä sen erottaa vastaavasta yenkkarista?

    Molemmat ovat harvinaisia väittäisin minä.

    Ehkä olis parempi mennä folkkari kauppaan ja kysyä mitä mallia on myyty eniten ja ostaa semmoonen, eipä miettis onx se harvinainen vai ei.
     
  7. unknown

    unknown 3rd gear

    Ei noissa autossa olekkaan mitään erikoista, lukuun ottamatta että ne on käsin tehtyjä ja pienillä valmistusmäärillä. Siis jos harvinaisuutta ei väkisin hae, sillä että joku aikoinaan on tilannut "Ameriikan mosseen" jostain syystä ihmeelliset varusteet.
    Syy on siinä että Euroopassa ei ole koskaan ollut tarvetta tehdä jostain autosta harvinaisempaa, koska autossa on vaikka harvinainen väri. Tällä mantereella on niin paljon eksoottisia autoja että ei ketään kiinnosta jos joku on tilannut Volkkarinsa ylimääräisillä tuhkakupeilla tai vaalean punaisena sinisillä puskureilla. Se ei muuta autoa ominaisuuksiltaan miksikään.
    Varusteilla auton tekeminen erikoiseksi on vain Amerikkalainen juttu, koska sieltä puuttuu oikeasti erikoiset autot muutamaa poikkeusta lukuunottamatta: Ford GT40, Shelby Cobra ja Corvette. Siksi sisämarkkinoiden on etsittävä jotain eroa niihin Amerikan volkkareihin, tavallisiin käyttöautoihin.
     
  8. pantera

    pantera Double Gearhead

    Aika asenteellista on toi sun ajattelu tasta harrastamisesta :eek:
    Meinasin kommentoida sun edellista kirjoitusta mutta maltoin pitaa turpani kiinni. en enaa malta.
    Jos sulla on onni ja etuoikeus omistaa laja fiiattipeltia , ei se nosta sua millekkaan jalustalle . Ei edes ameriikan mossejen vieressa.
    Ja ameriikasta loytyy myos kasinintehtyja superautoja, jos vaan haluu olla kiinnostunut muistakin kuin omasta jutusta. Tunnetuin ,lienee Vector ja Saleen.
    Ai niin on mullakin kasa fiiattipeltia
     
  9. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    No aikoinansa tämä autojen valmistus/myynti oli vähän erilaista euroopassa ja USA:ssa.
    Varsinkin täällä Suomessa kun auto ostettiin niin se oli jo valmiina odottamassa autoliikkeen tai muun välivaraston pihalla. Värin sai valita, muita erojapa ei suuremmin ollutkaan. Lisävarusteeksi sitten sai ostaa shakkiruutu kuraläppää tai sumuvaloa.
    Maahantuoja oli päättänyt varustetason asiakkaan puolesta.

    Niinpä sitten jos johonkin kuplaan oli sattunut kattoluukku tai jenkkipuskurit, riitti se tekemään täällä autosta harvinaisuuden.

    Samaan aikaan ameriikassa uuden amerikkalisen auton ostaja (sai sielläkin valmiin perusmallin) mutta jos halusi valkata varusteita, niin rupesi vain raksimaan lomakkeesta valtaisan määrän eri vaihtoehtoja. Auto tilattiin, valmistettiin ja toimitettiin parin kuukauden päästä asiakkaan tilaamassa kokoonpanossa. Näin ollen esim. satoja tuhansia yksilöitä valmistetusta -65 mussesta voi löytyä sattumalta yksilö joka on valmistettu vain sillä kokoonpanolla koska ko auton tilauslistassa on ainakin kolmekymmentä kohtaa.

    No tänä päivänä ostettaessa uutta autoa, voi myös valita voimavaihtoehdot, värejä ja eri verhoiluja ym. packejä.
    Myyjä katsoo koneelta ja sanoo asiakkaalle; punaista ja valkoista on satamassa saat 2 viikon päästä, mustan toimitusaika 3 kuukautta ja tuon metalliharmaan pojat laittaa sinulle huomiseksi...

    Eli vieläkin sitten ostetaan sitä massaa mitä valmistaja tai joku muu on aihelliseksi arvioinut. Auto kuume on kuitenkin ostajlla niin kova että uusi kulkine pitää saada heti alle.

    Mielestäni harvinaisuus on monesti rankasti yliarvostettua. Ymmärrän sen silloin kun on tehty syystä joku pieni sarja jotain Hitlerin mersua tai muuta vastaavaa tai ko autolla on joku oma historia (omistajana Elvis tai John Lennon). Mutta silloin kun harvinaisuuden syy on että ko rumilusta ei ostettu edes uutena tai harvinaisuus on tällaista matemaattista rasti ruutuun systeemillä syntynyttä, niin ei sillä ole muuta kuin se kultturihistorallinen lisäarvo ja ehkä omistajalleen mielihyvää mutta minnekkään sen ei pitäsi auton hintaa pompsauttaa.
     
  10. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Jep. Ihan nostalgia tulvahtaa mieleen. Olen isäni kanssa joskus 70/80-luvun taitteessa ollut valkkaamassa sopivaa väriä autokaupan uusien autojen laanilla. Siinä rivissä niitä uusia autoja tarkalleen samanlaisina seisoi odottamassa. valkattiin mukava väri siitä rivistä ja auto varusteltavaksi lattiamatoilla ja radiolla ;)
     
  11. PauliP

    PauliP 1st gear

    Jonkinlaista osviittaa vähäisestä tuontaomäärästä antaa se mitä esimerkiksi kohtalaisen luotettavina lähteinä pidetyt Encyclopecia of american cars ja Stadard cataloque of american cars listaavat. Jos jotkut autot on listattu omina mallinumeroinaan, tai jos esim. joistain erikoisesta väri/moottori/voimansiirtoyhdistelmästä on erikseen mainittu, niin siinä se on. Pienen tuotantomäärän auto.

    Se riittää erottamaan ne klooneista ja se on oleellista ainakin minulle.

    Sama varmaan pätee Ferrareihin ja Lamborgineihinkin, ja ne joilla niitä on, osaavat varmasti arvostaa autojaan, vaikkapa kullitetuilla orkkisvanteilla. Jos jotkut ei arvosta, niin so what?
     
  12. risuparta71

    risuparta71 1st gear

    Itsellä saman mallinen mutta -79vm. Montako tällaista turbo Regalia mahtaa Suomessa olla? Muita vastaavan omistavia? Laita oma jatkoksi "listaan" :wink:
     
  13. Holley

    Holley Gearhead

    Jos Countachia on tehty 16 vuoden aikana saman verran, kun jotain hemmetin Cudaa erillispenkeillä Hemillä Plum Crazy-värisenä 4-v manuaalilla ja 3:23-perällä, niin on se absoluuttisesti aika harvinainen, jos Cudaa on tehty esim. Plum Crazyna muilla moottoreilla 50'000 kpl ja muun värisinä 200'000kpl vuodessa muutaman vuoden ajan (vain maski ja takavalot erilaisina). Jos siis lähdetään viilaamaan pilkkua siitä mikä just on täsmävarustetaso verrattuna siihen että jotain korimallia on tehty alle 2000 kpl. Juu ja ettei tässä nyt ole oma lehmä ojassa, niin onhan mullakin hittovie '66 Full-size Mercury, joka on tasan varmasti harvinainen, kun on 2d ht 390 ja 3-lovisella manuaalilla mutta en näe sitä oikeasti "harvinaisena", kun Montclairia yleisesti on tehty yli 10'000 kpl.
    Tekisi mieli ostaa Iso Grifo 7 litre, tai Monteverdi 375L, mutta niissä oikeasti harvinaisuus (alle 100 kpl valmistussarjat) tekee niistä vähän harmittavan kalliita ostaa eikä ole kohdalle osunut vielä "kloonia". Olis kai vähän liikaa kloonattavaa vai mitä.
    Eikä millään pahalla kellekään, täähän on tällainen jäkäjäkä-topicci, jossa ei ole kuin oikeita mielipiteitä.
     
  14. unknown

    unknown 3rd gear

    Klooni on vain kauniimpi sana replicalle...

    Mutta kyllä Bizzarrini, Iso Grifo tai Monteverdi (urheilullisemmasta päästä) olisi hieno tallissa ja niissä autoissa puhutaan jo yksilöistä jotka tunnetaan rungon numeron perusteella ja jokainen yksilö on erillainen.
     
  15. rrauta

    rrauta 3rd gear

    voishan tota asiaa niinkin aatella, että kaikki autot mitä on saanu kuka vaan rahalla ostaa on tusina autoja.
    Sitten kun joku itse omin käsin rakentaa sellaisen, mitä ei ole saanut isollakaan rahalla tilattua tehtaalta voidaan puhua todellisista pienen valmistusmäärän harvinaisuudesta.

    No se taitaa olla toinen juttu, mutta ymmärtänette mitä tarkoitan.
     
  16. lumlum

    lumlum Gearhead

    Palatakseni takaisin alkuperäiseen aiheeseen, kuten joku jo mainitsikin, niin Suomeen on tuotu meidän ja alkuperäisten tuotantolukujen mittakaavassa merkittäviä eriä USA-autoja, joita ei aina tule miellettyä niin outolinnuiksi omalla maallaan. Esimerkiksi ´76 Coronet STW:t, ´80 Aspenit ja 90´GM-farmit eivät suhteessa olleet kovinkaan merkittävien tuotantolukujen autoja, vaan päätyivät erilaisten maahantuonti- yms. kuvioiden seurauksena tavallista runsaslukuisempina tänne Pohjolaan.

    Vai laitoinko nyt pakkaa entisestään sekaisin?
     
  17. stw307

    stw307 1st gear

    Hyvä pointti edellisessä...

    Oma Monaco on 4D tolppa, valmistettu n.6300 kpl. Ei näytä miltään, on jopa neliovinen eikä edes HT, mutta varmasti harvinainen.

    Mitä varusteisiin tulee, ei ne mun mielestä tee mallia sen harvinaisemmaksi. Esim itellä on lisävarusteina
    Brougham-pack, eli vinyylikatto ja erillispenkit yms
    440 mosa
    lukkoperä
    Export-pack, eli metriset mittarit

    Jos lasketaan korimalli, autoni on harvinainen.
    Jos lasketaan varusteet, saattaa olla jopa ainoa laatuaan?

    Tästä huolimatta "raiskaan" sen stroker-kitillä yms hilppeillä 8)
     
  18. Ahis

    Ahis Gearhead

    Belgiassa ainakin on tehty ramblereita, mulla on ollut belgian classic.
     
  19. CTS

    CTS Gearhead

    Minulla on Cadillac Town Sedan -62.

    Valmistusmäärästä on eri versioita lähteestä riippuen, mutta Encyclopedia of American cars:in mukaan 2600 kpl.

    Tosin nykyisessä kuosissaan taitaa olla ainoa...
     
  20. Jonssi

    Jonssi 3rd gear

    Yhäkö chopattuna, ilmajousilla, violettina??

    TheJonssi
     

Kerro tästä muillekin!