hiekkapuhallus ja pohjamaali

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja retu10, 26.5.2008.

  1. retu10

    retu10 1st gear

    Nyt lähtee koppa hiekkapuhallukseen ja homma tapahtuu vähän väärin päin. Eli lattiat ja konetila puhalletaan ennen kun alan korjauspaloja vaihtamaan. Mitä pohjamaalia suosittelette puhalletun pinnan päälle? Tarkoitus olisi saada saumat vahvikehitsattua ilman että pitää poistaa hiki hatussa sitkeätä pohjamaalia. Kun kaikki on hitsattu niin pohja tullaan maalaamaan kokonaan yli uudelleen. Olisiko yksi vaihtoehto saumojen suojateippaus?
     
  2. magenta

    magenta 2nd gear

    Moi
    Happomaali
    Tarvitsee sitten hionta/pohjamaalin ennen kuin voi kitata.
    Juu toi teippaus voisikin olla hvyä idea =)
    Mika
     
  3. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Älä maalaa millään. Autohan menee varmaan talliin, niin kyllä se siellä peltipuhtaana säilyy. Mun entisessä kimppatallissa oli hiekan päälle vedetty asfalttilattia, ei lämmitystä eikä koneellista ilmanvaihtoa. Kuulostaa pahalta. Halli oli kuitenkin eristetty ja sen verran tehokkaasti ilma siellä kiersi, ettei kosteus tehnyt tuhojaan. Talvisin näki hyvin, että vaikka pakkasta saattoi olla sisällä reilusti, niin mihinkään ei muodostunut kuuraa. Tosiaan kavereiden projektit oli vuosikausia peltipuhtaana siellä ja jos siihen pintaan nyt pientä rusertavaa tulikin, sen saattoi pikaisesti karhentaa ja putsata ennen pohjatöiden alkua.
     
  4. live

    live 1st gear

    Epoksi...suojaukset hitsattaviin paikkoihin.
    Tuohon happoon sen verran että huonoin vaihtoehto koska kaipaa aina hionta/pohjamaalin ja pohjamaalin puhkihionnoissa aina ongelmia..
     
  5. retu10

    retu10 1st gear

    Eli epoksi ja saumojen teippaus. Kuinka tuo teippi lähtee epoksin alta kun maali on kuivunut? Ilmeisesti voidaan maalata uudestaan epoksilla yli kun on pinta karhennettu
     
  6. Gutless

    Gutless Gearhead

    Eli happomaali sellaisenaan on todella huono suoja väliaikaisestikin? Pitänee laittaa heti perään varsinainen pohjaväri?

    Puhalsin ja vedin ppg:n hapolla perämurikan. Eipä mennyt kauaa kun ruskettui, valukeskiö ensimmäisenä. Oli ihan sisäsäilytyksessä ja ajattelin pitää pelkässä happopohjassa, että olisi helppo jatkaa projektia korvakkeiden hitsaamisella. Pitänee tehdä korvakkeet ja sen jälkeen uudestaan puhaltaa kevyesti ja maalata kunnolla. Välttämättä en laita happoa lainkaan epoksin alle (todennäköisesti Inertaa seuraavaksi kun GPL-S loppuu).
     
  7. Buddy

    Buddy 1st gear

    Mä hiekkapuhalsin autoani alkutalvesta ja vedin päälle standoxin happarin. Ei ole ruskettunut, vaikka kylmässä tallissa säilytin talven yli ja kosteutta oli välillä ihan tarpeeksi. Tosin ei ole ruskettunu nekään kohdat merkittävästi, jotka ovat puhtaalla pellillä. Mä olen huomannu, että jos peltejä ei klähmi paljailla käsillä rakenteluvaiheen aikana, niin ne eivät juurikaan ruostu, vaikka vähän kosteuttakin olisikin. Käsihiki on suolaista... :lol:
     
  8. saminurminen89

    saminurminen89 1st gear

    menee hiukan off topic mutta kertokaapa tietämättömälle tollaisten happo ja epoksi maalien käytöstä ja hinnoista ja mitä kannattaa ostaa mitä ei. kun itsellä ei ole noista maaleista minkään näköistä käryä??
    voi pistää vaikka yv:llä tai ihan tänne.
    kiitoksia jo etukäteen 8)
     
  9. Gutless

    Gutless Gearhead

    ppg:n happo 1+1litraa eli perusosa + happokovete = yhteensä n. 40eur.

    2.4+0.6l Inerta = n. 40eur (laadukas epoksipohja) Teknos

    16+4l GPL-S Tikkurila (perusepoksia tämäkin) = n. 120eur (voi olla hieman enempikin, en muista tarkkaan nyt)

    Spies Heckerillä on muistaakseni 1k happoakin, olisko ollut reilu 20eur litra

    Itse olen maalaillut rautarakenteita GPL-S:llä + uretaanipintaväreillä. Seuraavaksi ehkä kokeillaan Inertaa taas. Muistaakseni Inerta tuoksuu paljon pahemmalta mitä GPL-S :rotfl: Siis sekoittaessa tälläistä aistinut, ennenkuin puen maskin 8)
     
  10. saminurminen89

    saminurminen89 1st gear

    kiitoksia näistä :D viitsitkö hiukan vielä valaista noista uretaanipintaväreistä?? :odroll:
     
  11. ´71 formula

    ´71 formula Gearhead

    4d:een kanssa samoilla linjoilla. jos paikka on vähänkin kuiva, niin ei mitään maalausta ennen pohjapalojen vaihtoa.
     
  12. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Tosiaan, kun tuo valurauta tuli esille, niin se kannattanee maalata jollain tuoreeltaan. Puhalsin taannoin traktorin peräkärryn, jossa oli julmetut valurautarummut. Vajaa viikko myöhemmin omistaja kysyi, että koska puhallat noi rummut, että saa sen siten maalaamoon? :eek: Ihan varmana puhalsin jo rummut! No otettiin uudestaan ja 2 päivää myöhemmin ne oli taas ruosteessa.
     
  13. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Valuraudassa se ruoste jo "asuu sisällä"... Eli siksi siitä nopeasti myös uudistuu rusketus...
    Ehkä joku happo-kylpy voi sen kokonaan puhdistaa...
     
  14. Quest

    Quest Gearhead

    Kokeiltu sitruunalla sekä fosforilla, lyhyellä (24h) ja pitkällä (viikko) liotuksella. Puolen tunnin sisään alkaa ruskistumaan, vaikka kuinka kuivaa hyvin. Riippuu toki myös valuraudan laadusta ja valmistukseen käytetystä seoksesta.
    Saa ottaa maalipurkin auki ennenkuin huuhtelee puhtaaksi.
     
  15. Gutless

    Gutless Gearhead

    Teknoksella Teknodur ja Tikkurilan tuottteet Temadur.

    Kiiltoasteita saatavana; himmeä, puolikiiltävä, täyskiiltävä.

    2k maaleja, 1:5 kovetetta. Hinta tietysti kova pienissä 1l ja 2.7l purkeissa. Jos menekkiä yhtään (kannattaa suosia yleiskäyttöisiä värejä esim vaaleat sävyt), niin 7,5l + 1,5l hinta siinä satasen paikkeilla. Ohenne tietysti lisää käytettävän maalin määrää.

    http://www.tikkurilacoatings.fi/

    http://www.teknos.fi/tseloste.nsf/ts_tm ... D?OpenView

    Nor-maalin tuotteista ei tietoa eikä kokemusta, päteviä varmasti myös.

    http://www.nor-maali.fi/fp_kirsi/index.htm
     
  16. saminurminen89

    saminurminen89 1st gear

    kiitän tiedoista!!! 8)
     
  17. Tribis

    Tribis 1st gear

    Hitsattava pohjamaali?

    Mun korin puhaltanut äijä pohjamaalasi hylsyn hitsattavalla pohjamaalilla. Jännä fiilis hitsata maalataulle pellille.
     
  18. MikaelT

    MikaelT Gearhead

    Ite oon käyttäny vanin pellityksissä Debeerin epoksi primeriä. Suosittelivat sitä että toimii metallin päällä, maalin päällä ja myös käy termoplastisen maalin eristeenä.
    Värivaihtoehtoja ei tainnu olla kun beige ja joku harmaa...
    Tossa beigellä maalattua
    http://kuvablogi.com/nayta/1329282/

    Ai nii ja noita jossakin viestissä mainittuja uretaanimaaleja ei taida enää saada kun on tuo VOC direktiivi, eli haihtuvia liuottimia valmiissa litkussa saa olla enintään 500g kilossa...vai olikohan se niin...no kuitenkin.
     
  19. Gutless

    Gutless Gearhead

    aijaa, eilen just hain 7.5l Temadur 20:stä. Ei puhettakaan voc-rajoituksista. Oisko automaalipuolella pelkästään tämä rajoitus??
     
  20. GMC-96

    GMC-96 1st gear

    Minulle suositeltiin paikallisesta maaliliikkeestä hiekkapuhalletulle pinnalle Temacoat RM40. Tämä on 2K Epoksimaali joka ei tarvitse erikseen pohjustusta ja hintaa kovettajineen alle 60e/3l.
     

Kerro tästä muillekin!