Rätit konehuoneessa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja raggar, 12.8.2008.

  1. raggar

    raggar 3rd gear

    On tullu aina pidettyä öljyrättiä konehuoneessa, akun takana jemmassa tai jossain muussa "hyvässä" paikassa.

    No tänä aamuna ku mänin Sportsidellä töihin, kurvasin parkkiin ja menin leimaamaan itteni sisään. Kävelin pukuhuoneeseen päin nii työkaveri tulee sanomaan jotta sun auto on tulessa. Minä olin että mitä mitä vittua, niin se vaan sanoo että sun auto palaa. Minä juoksujalkaa kattomaan, sieltä lyö liekit oikeenpuolen etupyöräkotelosta. Jätkät siinä seisoo suu auki ja kattoo että siellä se palaa, minä lähen sisältä hakemaan sammutinta. Tuli varmaan maailmanennätys sataselle puutsit jalassa ja sammutin kainalossa.
    Pari kertaa tohautin ja sammuhan se siitä.

    Rupesin kahtelemaan jälkiä, niin oli rätti jotenki onnistunu hyppäämään akun takaa tukivarren päälle, siitä sitte oli pakosarja sytyttäny sen. Mitään vaurioo ei onneks tullu, sisälokarista pikkusen kyrvähti maali. Startin piuhat ja lämmityslaitteen letkukin menee vielä just siitä missä se rätti palo, ei kerenny ne sentäs kyrvähtämään.

    Meinas vähän säikäyttää, lokasuojakin oli jo mustana noesta, onneks sai pestyä pois.

    Tuli sitte kaikista autoista otettua ylimääräset tekstiilit pois konehuoneesta, tuo steppari on nimittäin ainut auto missä on palovakkuutus...
     
  2. chevyukko

    chevyukko 1st gear

    pitääkin huomenna kattoo!! itellä sama tapa...
     
  3. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Rätti

    Mulla käyttiksissä aina rätit pannuhuoneessa (Passat / Vento). Mutta paikkana joustintuen "kolo".
    Kyll maar tulee taas vakuutteneeksi siitä kun vallu valmistuu niin pieni sammutin kuuluu vakiovarusteisiin.
     
  4. Jantteri

    Jantteri 1st gear

    En ole pitänyt ja olen kaikista autoista oston jälkeen ne kerännyt pois. Vaikkei tulipaloa syttyisikään, niin ne on kuitenkin huonolla tuurilla pyyhkimen koneiston välissä tms. jumittamassa. Öljyt tarkastan kotona ennen ajoon lähtöä tai sen jälkeen :eek:
     
  5. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Kerran mulle sattui niin että maalasin pensselillä jarruteharin säiliöö, oli sanomalehti siinä alla suojana. Emännän veli poikkes ja kun sain maalauksen tehtyä, emäntä huuteli että tulkaas kaffelle. No se jäi kuivuun se maali siihen ja konepelti auki. Ehtoolla en sitte huomannu mitään vaan loksautin konepellin kii ja lähettiin ajeleen. Kilsan päässä kotoo tuli sauhut pellin alta ja aika kiirus...

    Mutta palokunta oli pian paikalla ja sankoruiskulla se hoitu sammutus, tulpanjohdot ja konepellin maalit vaan paloi, ei muuta. Pellin ku avasin niin muistu se sanomalehti mieleen, muutama musta hahtuva siitä vaan leijaili ilmassa... Muistaa loppuiän että moinen on aika tyhmä moka...ettei mielellään jätä palavia juttuja sinne konetilaan...
     
  6. impala67

    impala67 Double Gearhead

    olen kanssa ihmetellyt kuka tykkää rättejä konehuoneeseen levitellä.
    Tungen aina omaan autoon kuskin penkin reunaan halppis näppylähanskat joihin on hyvä pyyhkäistä öljyt ja viskaa hanskat taas kiertoon työkalulaatikkoon tultuaan tarpeeksi öljyisiksi.

    ja yhden laatikkoöljy-pakosarja episodin jälkeen on ollut tapana kuljetella mukana 2kg pikkusammutinta. ihan vain varalta.
     
  7. CandyBee

    CandyBee Gearhead

    Minul ei oo rättejä mutta tovi sitten meinas coronetin pellin alla kärvähtää kun oli pelti ylläällä yks päivä ja käpy oli tippunu sopivaan väliin - tovi mietittiin mikä helvata siellä käryää / palaa mut onneks ei tuon kummempaa :poff:
     
  8. RB-440

    RB-440 1st gear

    Aikanaan tuli tavaksi säilyttää tikkurättiä konepellin alla jossain sopivassa kolossa. Useimmissa autoissa on tosi käteviä koloja tähän tarkoitukseen...

    Yllättävän hyvin rätit yleensä pysyikin, kunnes sitten kertaalleen moottoritiellä posotellessa nenään kävi palaneen käry ja nenä valkoisena parkkiin pientareelle ja tutkailemaan pellin alustaa. No, siellähän se ölkkirätti halasi pakosarjaa ja pariskunta suorastaan kärysi uudesta onnestaan.

    Siitä sitten rätti julmasti pientareen asvaltille, rivakasti saapasta päälle sadetanssin askelkuviolla ja samalla muotoutui letin alla tähän saakka pitänyt päätös, että ei enää koskaan, ei mitään irrallista kamaa konepellin alle.
     
  9. ursus2

    ursus2 Gearhead

    Mulla kanssa kerran ajossa Jeepistä yhtäkkiä veto hävisi ja ihmettelin että mitä helvattaa...rätti oli imeytynyt ilmansuodatinkoteloon ja tukkinut sen.Kyllä tulee silti edelleen rättejä konehuoneessa pidettyä,volkkarissa tosiaan on tuon joustintuen takunen erinomainen säilytyspaikka.
     
  10. Pyrre

    Pyrre 1st gear

    Ite koin mukavan ylikuumenemis efektin kuplalla kerran. Oli auto vanhempien talon pihalla säilössä, faija olikin sitten "avustanut" ja laittanut kaasarin suojaksi muovipussin ettei vettä mene kun konepelti raollaan. Ei vaan mulle muistanut sanoa. Onnessani lähdin ajamaan, ihmettelin miks niin pirun oudosti käyttäyty kone aluks, ihan kun tosi rikkaalla olis, no vähän matkaa jatkoin, alko lämmöt nouseen, oli pussi kehällä imeytyny puhaltimeen ja tukkinu sen. Ei niin kiva, ja sai faija huudot kyllä kun just kasattu kone ja vihdoin tielle saatu auto meinas heti hajota.

    Ja muutenkin aina pidän kyllä 2kg sammutinta penkin alla, ei vie tilaa paljon mitään mutta voi pelastaa auton, liian monta volkkaria on palanut sen takia ettei sammuttimmia ole ollut.
     
  11. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Piikkiaikoina reilu 15v sitten kaverin RD sammu lennosta. Siinä sitten ihmettelemään että mitä tapahtu... Kaveri oli viritys Dellorton putsariksi virittäny Omon pesupallon, josta sitten repes lopulta se verkko joka meni kaasariin... :poff:
    Noita öljyntarkastusrättejä löytyy sillointällöin hauskoista paikoista: Ilmanputsareista, lämppäristä, lokasuojien sisältä, ym. Montakohan autoa on Suomen maassa palanut noiden takia..?
     
  12. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    tuli joskus käyttöritsa korollassa pidettyä rättiä konehuoneessa, löysin mukamas hyvän paikan rpesikanpuoleisen umpion takaa. no siellä sijaitsi myös ilmanputsarille menevä putki ja katoavien rättien arvoitus ratkesi kun auto rupesi nykimään ja viemään hulluna bensaa, ilmanputsari aivan tukossa :D on mulla tuossa t-birdissäkin rätti mukana, kulkee kätevästi peräkontissa
     
  13. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    Tojo oli vasta kiskassu paksua paperia olevan öljyrätin ilmanputsarin koteloon.

    Meinas kulkupuoli vähän hyytyä.
     
  14. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Eli minun tapani lienee sittenkin oikea ja turvallinen...
    Kaikki (paitsi anu saukko) pyyhitään housujen punttiin tai hihaan.... :D
     
  15. tnt73

    tnt73 1st gear

    940 volvo tuli taannoin hulluksi keskellä kylää, kulki miljoonaa, ei ollenkaan, miljoonaa, ei ollenkaan... sitten tukehtu. oli tuo kuuluisa öljyrätti jääny putsarin imuputken viereen ja siitä horassut nieluun. ilmamassamittarin langoista ei mitään jälellä ja filtteri täynnä omatekosta trasselia :rotfl:
     
  16. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Tää oli ihan hyvä vinkki! :wink: Myönnän että on tullut noita pikku rätin palasia tukittua konehuoneessas johonkin tiukkaan koloon. Koskaan ei ole sattunut mitään. Monta kertaa olen kyllä miettinyt millaisia ilmapyörteitä tuolla pannuhuoneessa käy kun vauhtia on toistasataa, pysyykö se vanha teepaidanpuolikas tuolla akun takana..? Nippelihanskat penkin alla on tosiaan hyvä käytännön vihje eli suoraan kuin niksipirkasta! Puntti tuollaisia ei maksa paljoa ja vanhemmiten käyvät vaikka hyvänä saunan/grillin sytykkeenä kun on sopivassa rasvamarinaadissa..! :rotfl:

    Ja todellakin, sammutin vois olla vaikka ihan pakollinen varuste kaikissa vanhemmissa harrasteautoissa! :soosoo: Ja miksei uudemmissakin?
     
  17. kelloooppeli

    kelloooppeli 1st gear

    Mulla meinasi käydä kerran krande katastrofi lämmöneristysriepujen kanssa.
    Kevään koeajolenkillä automaattilaatikon lauhdutin putket vuotivat ja tietysti suoraan tuliterille eristysnauhoille.Automaattilaatikkoöljy ei normaalisti syty,vaikka sittä valuisi tulikuumalle peltipakosarjalle,mutta kun siinä on lämmöneristyskangas niin kyllä roihahtaa komeasti.
    Onneksi oli mukana haloonisammutin,muuten olisi palanut koko hörskä.
     
  18. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Ja miksi vain harrasteautoissa?
    Ja vain vanhemmissa?
    Itsekkin jopa uudessa (-94) käyttis Vanissa tykkään sitä sammutinta mukana kuskata...
    Siis vaikka diisselihän on vaikeaa saada syttymäänkin, mutta joku muu voi myös tarvita sammutus-apua...
     
  19. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Joo, tuli onneks kokeiltua että kyllä se pakosarjoihin käärittävä lämpöeriste nauhakin palaa komiasti kun siihen imeytyy öljyä, että kannattaa kai olla ne venakopan tiivisteet kunnossa. :odroll:

    Sammutin kyllä löytyy ja tulee löytymään tulevistakin harrasteraadoista. Mikä jottei käyttiksistäki.
     
  20. narttu-wankkuri

    narttu-wankkuri 1st gear

    NONI!!!
    niin oli saatana tässäkin kärryssä keväällä, sen ostaessani, konehuoneen kolot rättiä täynnä ja mää hysteerisenä halusin ne poijjes sieltä ottaa, vaan toppuutteli nuo kaverit (hirveän FIKSUT mekaanikko-ystäväiseni), että annas nyt hitto olla siellä kun me niitä aina sitte tarvitaan. mut määpä mänin ja otin ne sieltä poijjes ja ähäkutti, mää se olinki siis FIKSU!!!!!
    no jumankauta, eipä männy hukkaan tääkää päivä!!
     

Kerro tästä muillekin!