Muunnos 110 -> 230v

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja magi, 20.8.2008.

  1. magi

    magi 1st gear

    Auto on matkavani, sähkölaitteet on ilmeisesti jenkkiasennuksen perua 110/12v. Voiko jännitteen muuttaa vain pistorasiat vaihtamalla 230v.? Autossa on konvertteri 110/12 v. jonka takana on ainakin jääkaappi ja sisävalaistus. Kiitos jeesistä etukäteen!
     
  2. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    ymmärrät kai että kun muuntaja muuntaa sähkön 12 voltista 110 volttiin niin ei se sähkö tiedä minkä näköisen pistorasian läpi se menee eli kyllä se pysyy 110 volttina vaikka vaihtaisit suomalais mallisen pistorasian sinne.

    eli ei muuta kuin hankkimaan uusi invertteri 12v -> 230V tai sitten käytät vaan 110 voltin laitteita..
     
  3. kira

    kira 1st gear

    Tere,

    Duoda duoda?!

    Siis onko sun "jääkaappi" ja "valot" 110V:ssä vai 12V:ssä?
    eli muuttaako se sun "konvertteri" 12->110V vai onko se "110V akkulaturi"?

    Jos sulla on 110V:lla toimivat himmelit (siis mm. jääkaappi) jota ei hirveästi haluta vaihtaa, niin suosittelen vaikka hommaamaan 230V/110V alennusmuuntajan jotta saat syöttää kopperon kylkeen paikallista 230V:ia.

    No jos taas inspistä riittää niin voithan vaihtaa koko 110V paletin uusiksi (eli rasiat, kytkimet, kaapelit, valaisimet jne) koska jenkkien "eristykset ja sähköt" ovat vähän mitä ovat...

    - Kimmo
     
  4. magi

    magi 1st gear

    Kiitoksia perehtymisestä: Mun vähäiseen osaamiseen perustuva käsitykseni on se, että autossa on konvertteri, joka mahdollistaa sekä 12v että 110v käytön. Saman voi toki lukea jääkaapin seinästäkin. Takatilassa olevalla 12v. akulla kaikki laitteet pelittää, tosin pelitti ilman sitäkin eli taitaa tulla myös käyttöakulta virtaa.

    Konvertteri on samalla kytkentätaulu, josta sinkoaa piuhaa vähän joka suuntaan. Eli en ihan heti olisi repimässä sinällään asiallisen näköisiä johdotuksia pois (semminkin kun ovat syvällä verhoilujen ja panelointien syövereissä), mutta ilmeisesti tuolla alennusmuuntajalla voisi autoon sitten syöttää 230V? Pitääkö huomioida muuta, muut käkkylässä oleva pistorasiat voinee vaihtaa meikäläisiin sellaisenaan? Tarkoitus on muuten käyttää itseäni viisampaa sähkäriä apuna, hahmottelen vaan mitä voi tehdä.
     
  5. Jza

    Jza Double Gearhead

    Kyllä siellä aamenen varmasti on jossain nurkassa isohko laatikko, joka on siis se invertteri. Se tekee siitä auton akun 12v tasasähköstä 110 volttista vaihtosähköä.

    Vaikka löytäisikin jostain muuntajan 110v->230v, niin kannattaa muistaa että taajuus on eri jenkkilässä. Voi olla vähän telkkarit ja muut vehkeet ihmeissään kun tuupataan 60 hertsiä sisään :D

    Ja epäilen vahvasti, että se invertteri ei todellakaan ole missään sähkötaulussa, vaan jossain muualla. Iso invertteri on kooltaan oikeasti aika iso ja tuottaa lämpöä vallan julmetusti...

    Eli vaihdat sen invertterin täällä toimivaan ja rasiat kans, niin saat sen 230 volttia joka paikkaan. Tällöin ET vaan voi käyttää niitä alkuperäisiä 110 voltin laitteita... Voihan ne tietysti jättää molemmatkin toimimaan, mutta kyllä mä uusisin kaikki. Joku jääkaappi ei montaa kymppiä maksa.
     
  6. guru

    guru Gearhead

    no jos menee jääkaappi vaihtoon niin mä kyllä voin sen vanhan parilla kympillä halvimmat jääkaapit mitä oon löytäny= yli 200

    jos telkkari niin vaiha 12v ja pidä muut himmelit niin ei tarvii rakentaa koko autoa
     
  7. kira

    kira 1st gear

    Herps,

    Eli ehkä olen taas vaan tavallista hitaammalla päällä?! taikka sittien mulla on vaan pitkät piuhat?

    Eli en vieläkään käsitä mitä tässä ollaan haluamassa/tekemässä?!
    Siis onko majoitukseen (=matkavani) tarkoitus syöttää esimerkiksi leirintäaluella kotoisaa 230V:ia? eli tarvitaanko olemassaoleville vermeille 230V->110V muunnosta?
    Vai halutaanko sinne lisätä joitakin 230V:lla toimivia vermeitä siten että olemassaolevat käyttävät edelleen 110V?
    Tai ollaanko muuttamassa koko AC-sähköjärjestelmää 230V:iin?

    - Kimmo
     
  8. martiar

    martiar 1st gear

    Soo soo !!!!

    Sähkömääräykset !!!!
    Ei onnistu pelkällä muuntajalla !!!
    Tarkistettava kaapeloinnit ja muutettava määräyksien mukaiseksi niin kaapelit kuin kaikki rasiat , vikavirtasuojat ja jne !!!!
    Ota oikeaan sähköasentajaan yhteyttä ja selvitä laillisuus ensitilassa ja teetä suoraan märräyksien mukaiseksi kaikki !!!
    (Vältyt suurilta ongelmilta tulevaisuudessa !!!! PS.Tekijä on henkilökohtaisesti vastuussa muutoksista !!! )

    AM-Racing
     
  9. Jza

    Jza Double Gearhead

    Edelleen mä vaihtaisin koko systeemin toimimaan 230 voltilla. Joku toinen ehkä ei, mutta siinä vaiheessa kun se viimeinenkin jenkkilaitos on poksahtanut, niin ketuttaa kuin pientä oravaa ettiä kissojen ja koirien kanssa toimivia pelejä tilalle. Rasiat, liittimet ja piuhat ei maksa juuri mitään. Isoin investointi tossa on se uus invertteri ja sähkärin lasku.

    Jos alkaa tekemään, niin mä tekisin ainakin kerralla kuntoon sen systeemin. Ammattilainen sipaisee päivässä sen nippuun.
     
  10. magi

    magi 1st gear

    Kiitoksia kaikille taasen, ansiokkaita kommentteja.

    Kimmo on jäljillä, mun ajatus on syöttää kotoista virtaa niin, että 110/12v. jääkaappi toimisi, samoin autossa olevan konvertterin (lukeepi englanniksi sen kyljessä) takana oleva akkulaturi, valot ja sähkörasiat. Siinä on kaksi päätkaisijaa joilla mun englanninkielisen alan sanaston taidollani valitaan akku tai verkkovirta.

    Uskon suosiolla, että tekeminen täytyykin jättää ammattilaiselle, tarkoitus ei ole grillata ketään minkään valtakunnan virralla...
     
  11. Jza

    Jza Double Gearhead

  12. vespa68

    vespa68 Gearhead

    Jos kyseessä on matkailuvekotin, johon tarkoitus syöttää kyljessä olevaan liittimeen leirintäalueella sähköa 110 jenkkivoltin sijasta kotimaista 230 Voltin sähköä, niin ota yhteyttä henkilöön/firmaan jolla on asennusoikeudet. Asian osaava henkilö pystyy katsomaan, minkälainen laitteisto on kyseessä, ja mitä sieltä tarvitsee vaihtaa / tehdä muutoksia.
     
  13. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Toi edellisen viimenen lause on paras. Ei täällä kukaan osaa sulle mitään
    selittää, kun ei saa selvää mitä siellä on jo, eikä mitä haluat oikeasti
    tehtäväksi.
     

Kerro tästä muillekin!