Cee-ryhmä kaudella 2009?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja maverick, 26.8.2008.

  1. maverick

    maverick Gearhead

    Käykö Cee-kuskeja täällä foorumilla ollenkaa? Hyvä että edes muut kirjottelee. Tossa mun ehdottamassa 2 katuluokassa , Yli 10sec autot luokassa olis tällä kaudella ainakin ollu hyvät kisat= monta 10-11sec autoa.
    Jos semmonen vahinko tapahtuu että auto menee liian lujaa esim. 9.9sec
    niin hyvä hommahan se vaan on että on oma auto ruvennu kulkemaan, eihän tää niin vakavaa ole, kai?
    Alle 10sekan autoilla olis myös ollu hyvät kahinat ainakin tällä kaudella jos
    mukaan lasketaan Bee,Cee ja Dee autot olis ollu mielenkiintoset ja tasaset kisat, 9-10sec aikoja ajavia autoja on aika paljon ja olisi varmaan mielenkiintosempaa ajaa tiukkoja lähtöjä tasavertasia kilpailijoita vastaan.
    Kieltämättä toi mun ehdottama hitaampi luokkaa haiskahtaa hieman bracetilta, mitä siitä ei kuiteskaan olisi tarkotus tehdä. Millä se estetään niin sitä en tiedä. Tää nyt on vaan yksi ehdotus jonka saa vapaasti tyrmätä, parempiakin ideoita varmaan löytyy!
    :D

    t.Juho Yijälä
     
  2. duster70

    duster70 1st gear

    kyllä täältä c-ryhmäläisiä löytyy.. Mulle on melkein ihan sama miten ajetaan kunhan nyt vaan ajetaan.. tietysti nykyinen tilanne on nyt vähän vaikea c-ryhmäläisten kannalta koska d:ssä voi olla ahtimet niin vapari pikkulohkolla on aika vaikea/kallista päästä sellaisiin lukemiin.. Itse en tiedä tulevasta kaudesta vielä mitään, että onko edes c-ryhmän autoa jäljellä millä ajaa.. mutta jos on niin kyllä varmaankin ajetaan.
     
  3. vode131

    vode131 1st gear

    Bracketti luokka siitä kuitenkin tulis ja sitä ei voi estää millään jos aikaraja asetetaan. Eikös sitä voi ajella ihan samantien spetissä, jos haluaa tasan kymppiä päästellä tai ihan mitä aikaa vaan haluaa. :odroll: Eikä tarvii vaihtaa luokkaa jos auto kulkee kovempaa, vaan muuttaa indeksiään.
     
  4. mopster

    mopster Gearhead

    Mietintämyssyä käytin päässä ja tämmönen ehdotelma syntyi.

    Lasketaan autoille pisteitä painon, koneen tilavuuden, renkaiden ja mahdollisten ahtimien ja ilokaasujen mukaan, ja jaetaan sen mukaan eri luokkiin. Pisteet laskettais esim. näin:

    -koneen tilavuus(cc) / auton paino x 10
    esim. 6000/1250x10 =48p
    tai 7865/1400x10 =56p

    -roots ahdin +10p

    -centrifugal tai ilokaasu +20p

    -turboahdettu +30p

    -renkaat 11,5" 0p
    jokaiselta yli menevältä tuumalta +2p

    luokkia vois olla vaikka kolme
    55p ja alle
    56-65p
    66-??

    Tohon ylimpään luokkaan sijottus käytännössä ainakin kaikki turbot ja useimmat centrifugalit/ilokaasut, keskimmäinen olis lähinnä nykystä Deetä vastaava, ja alin vois mahdollisesti olla semmonen enempi kadunmiehen luokka vähän tiukennetuilla säännöillä ja ehkä leimapakolla. Siihen pääsis siis mukaan isolohkoillakin kunhan ei mene pisteet yli.

    B-ryhmän kalusto ei tohon luokkajakoon sovi ainakaan samalla laskutavalla, enkä tiedä onko beeläisillä edes kiinnostusta ajaa muiden kanssa yhdessä. Osallistuja määrien perusteella B tuntus kyllä pärjäävän omillaankin.

    V8 luokkia tossa olis siis yks lisää, mikä ei ehkä osallistujamäärien perusteella tunnu järkevältä. Kumminkin jos luokista haluaa vähän tasasempia niin niitä varmaan tarvitaan ne kolme. Lisäks toi alin luokka pitäs tosiaan olla semmonen mihin vois kadunmies nopealla katurassilla osallistua ilman että tarvii kilpuria rakentaa, sponsoreita hommata ja liimailla tekstejä kylkeen. Vipottajan 10sek kaariehdotus olis suuri helpotus, ne tutustumishinnat myös, ja ehkä tutustumislisenssikin takasin käyttöön tähän ryhmään, niin jokohan rupeis uusia kiihdytyskuskin alkuja ilmaantumaan radoille :odroll:
     
  5. jussi308

    jussi308 1st gear

    l

    Kaksi luokkaa:

    1.Mun ehdotus on että cee vaparit, cee roots-ahdetut ja dee vaparit sekä dee roots ahdetut samaan luokkaan. Painorajat isolohkoilla ja pikkulohkoilla ennallaan ja kuutiotuumarajat myös ennallaan. Käyttövoimana bensiini. Luokan nimeksi Street. Rekisteripaperit oltava, ei vuosikatsastusta.

    2. Sitten dee ja cee turbokoneet toiseen luokkaan ja lisäksi kemiallisesti nauravat vaparit eli naurukaasu sallittu mutta ei ahtimen kanssa. Lisäksi tähän luokaan pääsis/joutuis jos ajais roots ahtimella ja viinalla. Koneenkoko ja painorajat ennallaan. Ei lisäpainoja ahtimista eikä suuremmasta renkaanleveydestä.Käyttövoimana bensiini. Luokan nimeksi Modified Street. Rekisteripaperit oltava, ei vuosikatsastusta.

    Keskustellaan perjantaina.

    Juha
     
  6. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Stockerikin on täysi kilpa-auto. Toi raja mikä on katu- ja mikä kilpa-auto, missä se raja kulkee, on jokaisella päässään ihan omansa. Kyseessä on katuautokilpailut, ei entisöinti- tai vakioautokilpailut. Tarkoituksena on suoriutua tosta kiihdytyksestä nopeasti, ja ne on enempivähempi kompromissein rakennettu sitä tarkoitusta varten.. Katsatuslainsäädäntö sallii periaatteessa hyvinkin suuria muutoksia katuautoille, etenkin vanhemmille. Osia saa riisua vapaasti, peltitöitä ja rakennemuutoksia saa tehdä; joiltain osilta katuautosäännöt ovat jopa tiukemmat kuin liikennekatsastussäännöt. Teoriassa rajoittavina tekijöinä sillä puolella on tuo maksimi teho 7 kg/kw ei saa alittaa, ja muutosprosentit joissa ei 50:tä saisi ylittää. Kumpikin raja todellisuudessa ylittyy paitsi lähes jokaiselta kilpailuun osallistuvalta autolta, niin myös aivan sairaan monelta katuautolta, jotka eivät osallistu kilpailuihin. Meillä nykyinen auto, joka on tähänastisista nopein, on ensimmäinen joka rehellisesti laskien jäi alle 50% muutoksissa. Jopa lähinnä entisöity "löijy" oli sen yli. Tätä nykyistä lukuunottamatta kaikkia on käytetty siviililiikenteessä, ja kunhan aika riittää paperien kuntoon saattamiseksi, nähdään tämä nykyinenkin satunnaisesti Helsingin työmatkaruuhkassa muiden kotteroiden joukossa.

    Mä muuten oon C:n EM 2. vuodelta 2005. :poff:
     
  7. cuda 72

    cuda 72 1st gear

    Asia harvinaisen selvä,anteeksi tyhmät kysymykseni :D
     
  8. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ei ne suinkaan oo tyhmiä kysymyksiä, toivottavasti vastaukset pikkasen selvittää tota käytäntöä. Noi sääntöjen suomat mahdollisuudet on sellasia, ettei niitä suinkaan tarvitse käyttää. Esimerkiks tänä kautena yhdistetyn C:n ja D:n voiton todennäköisesti vie auto, jossa ei ole juurikaan hyödynnetty noita vapauksia, etu ja takaripustukset sekä ohjaus ovat alkuperäistyyppisiä, renkaat ei oo sieluttoman leveitä jne. Ja taitaapa auto olla käytännössä tossa kuosissa ollut ihan leimassakin. Siinä on vaan paljon voimaa, auto on muuten toimiva sekä tekijät osaavia, eli ainakin näennäisesti yksinkertaisella reseptillä on mahdollista menestyä. Kenties jopa helpommin, kuin jos "kaikki on tehty ja suuniteltu ihe", ja joka asiaa joutuu hakemaan. Mut menestyviä toteutusmahdollisuuksia on siis monia, katto korkeella ja seinät leveellä, et siltä kannalta kynnyksen olla mukana ei pitäis olla hirveen korkee.
     
  9. mopster

    mopster Gearhead

    Tossa mun ehdotuksessa se leimapakko sille hitaimmalle ryhmälle ei ollu ollenkaan olennainen asia, ja sen voi jättää pois jos se ei järkevältä tunnu. Olennainen asia oli se, että noin tulis aika tasasia ryhmiä ilman että tarvitsis erikseen autoja jaotella iso- ja pikkulohkoihin, eikä koneiden tarvitsis välttämättä olla tietyn kokosia vaan kaiken kokosille koneille löytyis sopiva luokka. Kokeiliko kukaan ynnäillä pisteitä erilaisille autoille? Karkeesti arvioituna hitaimmassa luokassa ajettas kymppejä, keskimmäisessä ysejä ja nopeimmassa kaseja.

    Jussin ehdotuksessa ajais sekaisin vapari pikkulohkot ja roots isolohkot, mikä ei välttämättä kauheen tasaselta kuulosta. Toisaalta jos pysytään kahdessa ryhmässä niin väkisinkin niistä jotain ton suuntasta tulis.

    Nykysäännöillä ei oo ollenkaan kiinnostavaa lähteä noihin kisoihin ajamaan tavallisella katurassilla, ei edes huumorimielellä. Mukaan lähteminen vaatii periaatteessa sen että rakennetaan noihin sääntöihin sopiva kilpuri, hommataan tiimi ja sponsorit, eli aika vakavissaan pitäis olla alusta lähtien. Jos homma halutaan pitääkkin tämmösenä niin eihän siinä mitään sitten, mut jos halutaan uusia kuskeja esim. tosta porukasta jotka ajaa kovaa jossain v8/gti päivillä tai lentokenttäkisoissa, niin jotain tarttis varmaan tehdä. Toi kolmas ja hitain luokka vois olla semmonen mihin kadunmiestä kiinnostais ehkä tulla, mikäli noita helpotuksia pystyis järjestämään ja EHKÄ sääntöjä tiukentamaan niin että ainakaan radikaaleimmat rakennelmat ei ajais samassa luokassa. Tai sitten ei kiinnosta, en tiedä. Sen tiedän että tilausta olis jonkinlaisille kadunmiehen kisoille etelä-suomessa, kun nyt niitä on vain kahdet, ja mielellään ajais enemmänkin.
     
  10. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    No, laskin tosta että esim. meitin REE Ryhmän pikkukakkonen menis tolla pisteytyksellä 60-62 pojoon, riippuen rengasvalinnasta kummilla ajettais. Mut siis keskelle tota keskimmäistä luokkaa.
    Vaan ongelmahan tossa pisteytyksessä on siinä että eihän toi aiheuttais muuta kuin REE:hen yhden luokan lisää eli yli ja alle 65 p. ja C:ssä ainooks muutokseks jäis ettei siellä enää vois ajaa blowerimotilla. Ja mitä se olis vaikuttanu esim. tän kesän osalta on se että sieltä olis siirtyny yks ainukainen auto luokkaa ylemmäs, kaikki muut (jopa nyt yhdistettyä C+D sarjaa johtava matalia ysejä menevä auto) olis kuitenkin yhä tuossa alimmassa luokassa. Eli ei vaikuttais tossa mielessä yhtään mitään siihen jos sinne mukaan ajamaan meno on liika hankalaa siellä nyt olevien "liika kovien" autojen takia kun samat autot mahtuu noihinkin kriteereihin.

    Eikä tosiaan joku leimapakkokaan tois tohon muutosta, kuten vipottajakin tuolla jo kirjoitti niin toi matalia ysejä ajava C ryhmäläinen olis täysin leimattavissa kadulle (ellei ole nytkin?), samoin vaikkapa meitin auto tai jopa matalia kaseja menny Vippi eli toi muutos ei oikeesti aiheuttais mitään muuta kuin lisäkuluja niille kilpailijoille jotka ajelee cruisailut muilla laitteilla eikä juurikaan ajele kisoissa käytettävillä autoilla muuta kuin noita kisoja. Ja tosiaan, varmastikin puolet tän hetkisistäkin FHRA:n kisoissa pyörivistä C:n ja D:n autoista on kuitenkin ilman tota pakkoakin parhaillaankin leimattu myös kadulle :wink:
     
  11. Savis

    Savis Gearhead

    Rohkenen osallistua tähän keskusteluun vaikka en ole asioista kovin tietoinen. Tosihan on, että edellä mainituista "kilpa-autoista" jolla pärjäisi kisoissa tulee niin kalliita, että monikaan ei ole halukas tai kykenevä rahoittamaan sellaista. Siis tämä jää marginaalien "harrastukseksi". Tämä on tosiasia?
    Itselläni on katukelpoinen C-luokkaan menevä auto jolla olen ajanut 1/4 mailin 15.461. Monikaan ei ole valmis tälläisillä ajoilla kilpailemaan 10-11 sekan autoja vastaan. Olen sitä mieltä, että näistä n.15 sekunnin autoja olisi paljonkin jos niitä vain löytyisi vertailukelpoisia kanssakilpailijoita. Tosin nämä autot ei varmaankaan ilahduttaisi paljonkaan itse C-luokan varsinaisia kilpailojoita? On kyllä mahdollista, että osallistun ensikesänä sillä C-luokkaan?
    Itse en ole valmis laittamaan autooni turvakaaria. Haluan pitää sen puhtaasti katuautona. Asiaa tuntemattomana tiedustelisin vielä mikä tuosta bracetista tekee "vastenmielisen" luokan?
     
  12. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Se on se fiilis minkä hommasta saa, ei kai siinä muuta 8)
    Esimerkiks meilläkin fiilistä nostattaa aina se kun ite suunniteltu ja rakennettu auto kulkee kovempaa kuin ennen ja jos sillä ja nimenomaan sillä saa taas yhdenkin pykälän paremman sijoituksen niin oman ennätyksen lisäks se tuo tyydytystä ja iloa vaikkei rahkeet vielä riittäis lähellekään kärkikamppailuihin.
    Ja kyllä tossakin myös kuskin kehittyminen tulee esiin ihan niinkuin räketissäkin, etenkin kun tuollakin aika monet autot on viime aikoina menny ajallisesti kohtuu lähelle toisiaan ja aina vaan tärkeemmäks toi kuskin osuus ja osaaminen tulee mitä kovempaa auto alkaa kulkea :wink:
     
  13. Ck

    Ck Gearhead

    Eikai niitä sponsoreita pakko oo hankkia vaikka ajais 8sekan aikoja, vai mitä? :wink:

    Toi pistelaskusysteemi vois olla ihan hyvä mutta käytännössä ehkä vähän vaikea ja mielestäni 2 luokkaa riittää kun nähinkään ei oikein ole kuskeja.

    Pikkulohkot vaparina ja rootsilla omaan, isolohkot ja turbovermeet omaan.
    Ei kuutiotuumarajoja. Luulis tyhmemmänkin ymmärtävän.

    Tottakai saa tulla ja kuuluukin tulla ajamaan 15sekan autolla. Mun eka varttimailikokeilu oli 14.5s autolla ja siitä on lähdetty.

    Monen suusta on myös kuultua, "en viitsi tulla kun ei siellä pärjää".
    No mitä helvattua, ei siellä pärjätä tarvi, ja ihan sama kun ei kuitenkaan saa mitään palkintoa. Me ajetaan ainakin omaa aikaa eikä katota muiden kelloja. Sitäpaitsi jos joku tyyppi on ajanu 20vuotta kilpaa niin ei sille kuulu edes pärjätä. PRKLE.

    Varmasti monella, niinkuin myös mulla oli vielä keväällä epäilyksiä että millasta tiukkapiposakkia nää racing miehet on. Näin hurjalla melkein 1 kauden kokemuksella voin sanoa että ei tartte pelätä. Yhtä persaukisia moottoripäitä nää kaikki tuntuu olevan. :rotfl:

    Fhra:n sivuilla tai täällä tarvis olla oikeasti sellainen tietopaketti jossa kerrotaan miten pääsee ajamaan ja mihin pitää maksaa kuinka paljon ja koska. Ei riitä että joku vaan heittää. "Tuu sinne ajaan vaan lisenssiä jollain autolla ja mukaan kisoihin, maksaa satkun."
    Ei se niin mene. Kaikenlaista lappua ja lippua pitää lähettää ja maksuja maksaa sinne sun tänne. Mullakin meni varmasti 2työpäivää ennenkuin sain selville että mitä pitää tehdä, mitä lappuja täyttää, mihin ilmottautua, miten ilmottautua, kenelle soittaa ja missa ajetaan,kuinka paljon ja kuinka kovaa.
    Sääntökirjan linkkiä on turha linkittää, sitä ei jaksa kukaan lukea.

    Joo, perjantaina sitten vissiin tunti lajittelun jälkeen suojasen vaunulle?


    EDIT: Jos sitä kolmatta luokkaa halutaan, nii tässä olis mun ehdotus.
    Street Ö
    Iso tai pikkulohko sallittu, turbot ja rootsit ja muut ahtimet sallittu. Ei leimapakkoa. Aikaraja 11.5s ja hitaammat.
     
  14. kotu

    kotu Gearhead

    ehdotan kahta katuautoluokkaa:

    1 - renkaan leveys max 10,5" ja kaupan bensa 98okt / diesel

    2 - renkaan leveys yli 10,5" ja kaupan bensa 98okt /diesel

    molemmissa vapaa moottorin tilavuus + viritys

    jos haluaa ajaa sääntöviidakossa, niin FHRA:lta löytyy ihan tarpeeksi rajoitettuja luokkia :rotfl:
     
  15. jt

    jt 3rd gear

    Mä en sitten ainakaan ala rakentaan uutta mottia tota 98 petroolia varten.Luulen että on muutama muukin ukko tai akka ,joka käyttää streetissä muuta kun kaupan bensaa,vai pitäskös diiselöidä toi vessa.
    T:Jarmo
     
  16. Ck

    Ck Gearhead

    Amerikassakin on jo päästelty 6sekunnin puolelle 10.5" renkailla että tuokaan sääntö ei välttämättä toimi. Että ei se ainakaan pidosta oo kiinni.

    Jt: Nostat vielä vähän ruttua niin eikö se jo mee diisselillä? :rotfl:
     
  17. kihe

    kihe 1st gear

    Niin no,10,5" 10,5"? noi 33x10.5w renkaat kun laitetaan 14"leveille vanteille ja ajetaan pari lähtöö, niin taitaa olla kulutus pinnan leveys lähempänä 12,5", tälläistä lueskelin joskus dragracinonline:sta,muistaakseni säännöt tossa NMCA:n super streetissa määrää että renkaan max kulutus pinnan leveys 12",mutta kuten mainittiin lujaa on menty....
     
  18. mopster

    mopster Gearhead

    Ei kahta REE luokkaa vaan uusi luokka mihin esim. turbot sijoittus, eikös niitä oo haluttu erilleen muutenkin. Lisäks olis mahdollista osallistua "ylisuurilla" moottoreilla ja ilokaasuilla.

    Kyllä alimmassa luokassa vois ajaa blowerilla, jopa 6 litrasella jos auto painais n. 1400kg, ja pienemmällä motilla kevyemmällä. Noi pisterajatkaan ei oo kiveen kirjotetut, ja jos on tarvetta niin voi niitä viilata. Mitäs Ck teidän autolle tulis pisteitä? Kai sekin tohon alempaan luokkaan sopis pienellä painon/renkaiden sovituksella?

    Nykysiä autoja ei olis tarkotuskaan kauheesti sotkea eri luokkiin, ja jos ryhmät pysyis suunnilleen samana niin sehän on hyvä vaan. Turbot sieltä kumminkin menis erilleen mikä on se olennaisin muutos nykytilanteeseen. Jatkon kannalta ja mahdollisten uusien tulokkaiden kannalta muutos olis kumminkin suuri, eli ei tarvis olla tietyn kokosia iso- ja pikkulohkoja tietyn painosissa autoissa, vaan olis mahdollista osallistua minkälaisella kone/paino/ahdin/ilokaasu yhdistelmällä tahansa ja sopiva luokka löytyis. Esim. tohon alimpaan luokkaan vois osallistua isolla pikkulohkolla tai normaali kokosella(ei kasvatetulla) isolohkolla. Yks luokka tulis lisää joo, mut kaikkien uusien mahdollisuuksien myötä vois tulla uusia kuskejakin, ja jos ei tuu niin sitte ajettas yhdessä niin kuin tähänkin asti. Jos tolle antais pari vuotta aikaa niin näkis ottaako se tuulta purjeisiin, ja tuskin se ainakaan nykysiä kuskeja mihinkään karkottaa jos kerran tilanne pysyis suurinpiirtein samana?
     
  19. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Aikoinaan tein fyyralle sääntöehdotelman, joka ainakaan silloin ei tuntunut mielestäni täysin idioottimaiselta. Onneks sitä ei ole enää mulla tallessa, ettei tarvi korjata näkemystään. :rotfl:

    Nyt ajaudutaan aika kauas otsikosta kenties, mut siis, periaatteessa itekin tykkäisin mopsterin ehdootteleman kaltaisesta pisteytyshommasta, joka määräis sitten luokan. Siihen tarvis tosin sisällyttää myös kori ja alustamuutokset moottorin lisäksi. Tän kaltainen luokitus oli käytössä Ahvenanmaalla ajetuissa katukisoissa taannoin, tiedä vaikka olis vieläkin. Kylmä totuus on, että vaikka toi väen osallistumistiheys ihan oleellisesti kasvaiskin, niin streetissä kaikenkaikkiaan tuskin on varaa kolmea luokkaa enempään. Ellei nyt ihmeitä satu.

    Mun mielestä kuitenkin pitää erilaisia mahdollisia sääntöhahmotelmia miettiessä pitää mielessä se, että niiden asema jotka tällä hetkellä ajaa, ei heikkene. Ketään ei oikeen olis varaaa menettää sääntömuutosten takia, koska uusien tulemisen takuut on kohtuu pienet.

    Kotullakin on mun mielestä pointtinsa, jotain syystä mulla ei oo tota pumppubensaa vastan mitään. :rotfl: Mut en kyllä ulottais sitä missään tapauksessa kaikkiin luokkiin, ihan siitä syystä minkä Jarmokin esille toi. Motivaatio lähteä toimivia autoja uudelleen rakentamaan ei oo järin suuri, kun ei tätä ihan täysin purjein välttämättä suurin osa muutenkaan tee.

    Ja siiten mahdollisilla sääntöremonteilla spekuloitaessa täytyy pitää tän kaltasessa hommassa mielessä se, että sitä sääntöä ei tehdä seuraavaks kaudeks, vaan seuraavaks kymmeneks kaudeks. Ehkä mä oon vähän ...., öh, keski-ikäinen, mut mun mielestä ei kaiken tarvi olla valmista huomiseks. Suurta muutosta ei tarvita pelkästään muutoksden takia, vaan pitää tarkkaan punnita ja selvittää sen mahdolliset hyödyt ja haitat ilman kiirettä. Eli sen kanssa ei kannata hosua ja pitää aina miettiä jo ajavien asemaa siinä. Nyt voimassa olevat säännöt on olleet voimassa kai kymmenen vuotta pääpiirteittään muuttumattomina. Mä en oikeen osaa nähdä, että autopula johtuis huonoista säännöistä. Vakaus ainakin on ollut taattu. Suurin osa sääntövetoajista ajamatomuuttaan selittäessään ei ajais, vaikka niillä olis jokaisella omat sääntönsä.

    Toinen tärkeä asia mikä täytyy pitää mielessä on sääntöjen noudattamisen toteamisen helppous. Katsastusmiehillä täytyy olla suht helposti todettavisa mikä auto kulluu mihnkin luokkaan tai aika ja sitä kautta vaadittava toimitsijoiden väkimäärä ja raha kasvaa.

    Mut joo, eiköhän huomenna lähetä ajaa kilpaa!.
     
  20. mopster

    mopster Gearhead

    Noinhan ton tietysti pitäskin olla että kori ja alustamuutoksista lasketaan pisteitä myös. Sillon voidaan unohtaa ne tiukemmat säännöt alimmasta ryhmästäkin, eli kaikille samat säännöt. Pisteytys systeemi hoitaa sitten automaattisesti että autot ajaa oikeassa luokassa ja vertaisessaan seurassa. Tottakai kirjoa tulis olemaan ajetuissa ajoissa eri ryhmien sisällä, mutta erot ei syntyis siitä että autot olis lähtökohtasesti eriarvosessa asemassa (esim. vapari SB vs. roots BB), vaan siitä kuka osaa ja kuka enemmän panostaa, ja näinhän sen pitäis olla.
     

Kerro tästä muillekin!