Octavia -99, mystinen vika

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jupe, 3.9.2008.

  1. Jupe

    Jupe Gearhead

    No nyt pukkas mamman käyttöautoon sellaisen vian jota ei ihan hevillä taida löytää.

    Eli auto on Octavia 1.8 bensa vm '99. Vika on ilmentynyt neljä - viisi kertaa siten että kun ajat maantiellä tasakaasulla niin yhtä-äkkiä koko auto nyykähtää, varoitusvalot eivät syty eikä mitään muutakaan omituista näe, alkaa vain täysi moottorijarrutus. Viimeksi itselle tapahtuessa kerkisin hädin tuskin kokeilla kaasun pumppausta kun kaikki hyppäsi peliin ihan kuin mitään ihmeellistä ei olisi tapahtunutkaan. Katkeaako ruiskutus ja jos näin voisi olla niin miksi ihmeessä?? Kaasupoljin on vielä tuossa ihan vaijerilla, ei potikalla sähköisenä ja vikakoodejakaan ei ilmesty. Lisäksi oikeastaan koko ajan tuntuu tasakaasulla sellaista pientä nykimistä, ihan kuin jäisi yksi pytty välistä.


    ...näitä nykyisiä härpättimiä kukaan ymmärrä...
     
  2. (iso)Arska

    (iso)Arska 3rd gear

    Voisinpa veikata happitunnistinta. Viallisena aiheuttaa nykimistä ja tehottomuutta.
     
  3. Jupe

    Jupe Gearhead

    Luulisi että tuon viallisuudesta jäisi vikakoodi muistiin?
     
  4. (iso)Arska

    (iso)Arska 3rd gear

    Siitä en ole varma. Oletko kysynyt neuvoa paikallisesta merkkiliikkeestä.
     
  5. D 51

    D 51 1st gear

    Kaasuläpälle ääni,lambda ei juurikaan oo aiheuttanu tollasia murheita.
    Läppä on tosiaan vaijerivälitteinen mutta siellä on kuitenkin sähköä
    läppäyksiköllä.
     
  6. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Mä veikkaan kans kaasuläpän asentotunnistimia.
    Ihan kuin se luulisi kesken ajon että kaasu on ylhäällä ja katkaisee syötön.
    Eli siinähän on läpällä katkasia joka ilmottaa että nyt ollaan tyhjäkäynnillä ja jos kierrokset on tietyn rajan yli, syöttö katkaistaan (moottorijarrutuksessa).
     
  7. JJ65

    JJ65 Gearhead

    Pari kuukautta sitten asiakas toi meille duuniin (olen autonasentaja) vähän
    vastaavanlaisen tapauksen,skoda sekin ja jotakuinkin samanikäinen.
    Oireet olivat moottorin pätkimistä ja yhtäkkiä vedon katoamista ikäänkuin sytkä/ruisku pimeäksi kokonaan varsinkin kiihdytettäessä....lisämausteena
    auto vilkutteli samaan aikaan ajovaloja samaan tahtiin.Uskomatonta mutta totta!
    Ei myöskään vikakoodeja minkäänlaisia.
    Muuten,aikaisemmissa viesteissä mainitut Lambda ja kaasuläppäanturi ollessaan vialliset,jättävät ECU:n muistiin vikakoodin ellei ECU itse ole rikki.

    No joo,asiakkaan auto korjautui vaihtamalla starttimoottorille tuleva Ns.herätejohto joka oli melkein poikki,toimi kuitenkin vielä niin että auto starttasi normaalisti. :eek:
    Ilmeisesti ECU vahtii skodassa jollai oudolla logiikalla miten virta kulkee missäkin,täytyy kyllä myöntää että minäkin ,joka olen asentajan töitä tehnyt yli 20 v. en olisi ikinä voinut kuvitellakaan että startin herätejohdolla on mitään tekemistä auton käymisen/valojen kanssa mutta
    tulihan tämmöinenkin tapaus eteen.
    Mekin etsittiin vikaa melkein 2 päivää ja oltiin melkein pappia hätiin kutsumassa... :D

    Eli tsekkaappa herätejohto ja samalla moottorin maadoitus.
     
  8. D 51

    D 51 1st gear

    Ei välttämättä aina esim.vanha lambda jonka toiminta on hidastunut harvemmin jättää mitään muistiin.
    Oikosulut ja katkokset kyllä tallentuvat muistiin.Ja jos ääriarvot ylitetään
    riittävän monta kertaa.

    HEI,tuli muuten just mieleen niin vw-konsernin+skodassa on ollut rele vikoja
    joka katkaisee polttoaine syötön.Oliskohan releen nro. ollu 109.
    Käy kysymässä paikallisesta merkkipuulaakista niin tietävät varmasti mikä rele kyseessä.
     
  9. Jupe

    Jupe Gearhead

    Kiitos ja kumarrus kaikille tähän mennessä avustaneille. Näistä on hyvä lähteä liikkeelle.

    Lupaan kertoa mistä ongelma aikanaan löytyy. Monilta foorumeilta tätä olen koittanut etsiä, muutkin kun ovat näistä oireista valittaneet mutta ikävä kyllä kukaan ei sitten ole kertonut lopullista syytä. Osa on kai jo vaihtanut autonkin tuskastuttuaan.
     
  10. JJ65

    JJ65 Gearhead

    D 51,olet aivan oikeassa,nyt kun otit puheeksi niin muistin itsekin törmänneeni kyseisiin relevikoihin..näin se homma etenee kun kimpassa mietitään :D
     
  11. hmr66

    hmr66 Gearhead

    octavia -99 sähkövika

    -05 mallisessa octaviassa on CAM-väylätekniikalla rakennetut sähköt. Se mahdollistaa esim. lisäjarruvalo palaa yössä yksistään, ei muut jarruvalot.

    Tällä samalla logiikalla startin herätejohdon viallisuus vaikuttaa mihin vaan.

    -03 golfissa saman tyyppistä nukahtelua rekkaa ohittaessa, syy edelleen tuntematon, pitää kuitenkin mielen virkeänä kun ajaa paljon ja joutuu ohittelemaan. Eräs ammatilainen ehdotti yläkuolokohdan tunnistinta, joka sekoilisi satunnaisesti.

    Sähkövika tulee ja menee, mutta ei ilmaannu ikinä korjaamon läheisyydessä.
     
  12. JJ65

    JJ65 Gearhead

    Re: octavia -99 sähkövika

    Heh..niin totta...cam-väyläpelit on todella "mielenkiintoisia" logiikaltaan :eek:
    Yhdessäkin tapauksessa takavalot ei toimineet koska kuljettajan oven sisävalokatkaisin oli rikki....

    Tänä päivänä on melko mielenkiintoista painia näitten kanssa työkseen.. :D
     
  13. Aako

    Aako 1st gear

    Just vastaavan vian tänään etsin: vento 2.0 SAtunnaisesti nykinyt ja sammuillut jo pitkään, kunnes jäi kokonaan mykäksi, kaikki muu toimii, vaan ei käyttnisty, kipinä ja polttoainepumpun ohjaus uupuu, ei saa moottorinohjaimeen lukulaitteella yhteyttä. Vika: moottorinohjaimen releen käämissä katkos, uusi rele Paikallisessa merkkikaupassa 11.70, tarvikkeena 19€ :rotfl: , oli tuossa vehkeessä releen kuoressa merkintä 30.
     
  14. wiljo

    wiljo 1st gear

    Jos ei edellämainituista vikapaikoista vielä tärppää,tsekkkaa puola(t) jos on neljällä. Itse vaihtelin vag-kulkineeseen kaasuläppäkotelon tuossa sunnuntaina,oli satunnaista vikaa siinä potikassa mikä haistelee kaasuläpän asentoa. Nyki tietyllä kaasulla ja lopulta ei aina reagoinut kaasuun ollenkaan. Kaasuläppäpotikasta jää vikamuistiin merkintä mut puolaviasta ei.
     
  15. Jorrma

    Jorrma Gearhead

    Joskus vuonna-85 talvella Faijan Corsalla liikkeellä Lahden motarilla kun rupes ajovalot vilkkuu ja käynti heikkenee. No siinä hirvee hätä et jos tielle hyytyy kun tiineenä oleva eukko matkassa. Ei muuta kun hanaa et seuraavaan liittymään pääsis ihmisten ilmoille ja valaistulle tielle. Tietty poliisitkin sai mitattua ylinopeutta noin 50km/h satasen talvirajoitusten aika nääs. Kortti pois kun kiinni saivat, oli 80 lätkäkin takalasilta pois.
    Asiaan, vika mikä aiheutti kyseisen hyytyilyn löytyi laturille menevästä piuhasta, oli melkein poikki ja autolla ikää tuolloin pari vuotta.
     

Kerro tästä muillekin!