Peltisepät kertokaas mielipiteenne

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Selli, 7.9.2008.

  1. Selli

    Selli Gearhead

    Eli tossa ku vaihoin Camaroon saranat ni siinähän piti sitte purkaa lokarit pois että sai säädettyä ovet linjaan ja toimimaan. Tuli sitte vastaan tällanen kiva ku oli vesireijät tukittu ni eihän se pelti siitä tykkää. Eli kysymys kuuluu.

    Kannattako tätä enää yrittää kursia kasaan vai rupeenko ettii käytettyä lokaria? En oo juurikaan tehny peltitöitä joten treenaamiseksi menee kuiteski.

    Ja jos jollakin on nurkissa joutilas kuskinpuolen lokari 2geni Camaroon ni saa tarjota.Ja mielellään sellasta mallia jossa on se Z-28 ritilikköreikä jo valmiina.

    Tässä kuva nykyisestä

    http://personal.inet.fi/koti/sellis/Lokari.jpg
     
  2. menu*

    menu* Gearhead

    Peltiseppyydestä ei tietookaan mutta jos tuo lokari on muuten hyvä nin ilmanmuuta korjaa tuon. Sitäpaitsi jos pelti yhtään innostaa nin tuohan on paras mahdollinen kohde treenata, irtonainen osa, paikan sijainti ym.

    Toisen käytetyn hommaamisessa etenkin "postimyyntinä" on paitsi vaivaa nin myös hyvä mahdollisuus saada vielä huonompi..
     
  3. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Tuollaisesta mäkin peltihommat alottelin. On mun mielestä kyllä suht. helppo korjata, eli suosittelen lämpimästi kaivamaan rälläkän ja hitsausvehkeet naftaliinista. Tuolta kuvablogista löytyy kuvia mun viime talven ja tän kesän harjotteluista, jos kiinnostaa.
     
  4. Selli

    Selli Gearhead

    Kiitos tsempistä. Otin tänään rälläkän käteen ja sipasin kaikki pois mistä ei lentäny kipinää ja tein uudenpellin sähköliimanavulla. Ei se nyt helmi ole mutta ompahan tervettä peltiä. Paskahan tollasta peltiä on hitsata ku töissä on vähän järeähkö mig tohon hommaan tai saahan sen säädettyä mutta lanka on turhan jäyreetä.
     
  5. Vellu71

    Vellu71 Gearhead

    kuis paksulla langalla hitsasit?
     
  6. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Eipä kestä. Hirveän näköisiähän noi munkin hitaukset on, mutta toivottavasti tinalla ja pakkelilla saa pahimmat turaukset piiloon... :poff: Eikös sitä sanota, että minkä pelti heittää, sen pakkeli (tai tina) peittää? :rotfl: Ja tosiaan miten paksua lankaa käytit? Mulla oli 0,9mm, mutta se loppu kesken, niin jouduin vaihtamaan 0,7mm. Mutta molemmilla sai ihan kelpo jälkeä aikaan. Varsinkin kun kelan vaihdon jälkeen ihmettelin parin minuutin ajan kun räkii, eikä oikein täyttänyt, mutta sit tajusin vihdoin lisätä langan syöttöä... :poff:
     
  7. Tuli vaan mieleen semmoin vinkki et ennenkun leikkaa sen vanhan mädän pellin pois ni sitä ennen kannattaa pajottaa se korjauspala vailmiiks ni saa helpol oikean mallisen. Oon joskus joutunu mallailee osaa paikallee ja sit pajottaa uutta peltii ja taas sovittelee ku on aikasemmin leikelty valmiiks mädät pois.
     
  8. Buddy

    Buddy 1st gear

    Hyvältä noi sun hitsaukset näyttää! Ei noin hyvin tehty hitsaus mitään tinaa tartte. Pakkelii vaan päälle...
     
  9. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Hyvä vinkki, koitetaan..
     
  10. Buddy

    Buddy 1st gear

    Niin on! tota metodia olen käyttäny etenkin lattiapeltien tekemisessä. Olen leikannu uuden pellin pahimmista muotokohdista halki tarvittavan määrän ja sen jälkeen moukaroinu sitä kumivasaralla vanhan pellin päällä oikeeseen muotoon. Sit onkin helppoa piirtää uuden pellin reunoja myöden vanhaan pelliin viivat, jota pitkin leikkaan mädän lattian pois. Kannatta jättää sitä vanhaa lattiapeltiä muutama milli enempi, mihin se viiva piirtyy, sillä poistettuasi vanhan lattian se uusi pala laskeutuu alemmas ja piirtoviiva ei pidä ihan tarkalleen enää paikkaansa. :wink:
     
  11. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Kiitokset Buddy:lle kehuista! :D Pitänee minunkin kokeilla tuota tyyliä, että tekee ensin uuden palan valmiiks, ennenku leikkaa vanhan pois. Tähän asti olen ite tehnyt niin, että olen leikannu vanhan pois, piirtänyt ja leikellyt siitä pahvisapluunan, mitannut paljonko pokkauksia yms. varten tarttee jättää ylimääräistä jne. ja sen jälkeen väännellyt uuden palan välillä vanhaan verraten. Toi mun tyyli on ainakin melko aikaa vievää puuhastelua, mutta toisaalta, vaikka alottelija oonkin, ei yhtään palaa (ainakaan muistaakseni... :poff: ) oo vielä tarvinnu tehdä kahteen kertaan. Mutta varsinkin lattian kanssa mä kyllä huomasin, et ois ensin kannattanu leikata ja naputella se uus pelti ensin muotoonsa, ja vasta sen jälkeen rälläköidä vanha irti... :poff:
     
  12. Selli

    Selli Gearhead

    Iltaa. Meillä oli pajalla 0,9 lankaa ja jouduin käyttää 2mm peltiä ku ei ollu ohkasempaa.Sitä oli vähän hankala taivutella kaarelle mutta onneksi on koneet ja vasara. Ja joo ite tein ton uudenpalan ekaksi ennenku leikkasin vanhan irti.Tohon kaarevaan oli helpompi se niin tehä.
     
  13. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    No eipähän ruostu ihan heti uudestaan, ku vääntää sen 2mm pellistä. :wink: Ite oon käyttäny millistä, ku saan sitä kaverin kautta ilmaiseksi, ja siks että mun ainut "taivutus" kone on mun kädet ja jalat, joten 2mm ei oikein tahdo taipua ... :rotfl: Eniten tykkäisin 1,25millisestä, mut sitä pitäis mennä ostamaan sitte ihan kaupasta, joten olen tyytynyt tohon milliseen. 8) Pistähän Selli jotain kuvia johonkin nähtäville, ku oot edistynyt/saanut prokkiksen valmiiks. :D
     
  14. Selli

    Selli Gearhead

    heh heh ja heh :) Vai näytille.. Kyllä mää tänään jo massasin sen kokolokarin ja heitin sen kii. Melkeen istu hyvin.Kyllä sille vielä piti vasaraa näyttää että lähelle ovilinjaa sen sai. Tuokin projekti tuli vastaan vain ja ainoastaan siksi että vaihoin ne ovien saranat ja camarossa se säätö tapahtuu ilman loksuja.En varmaan olis ees huomannu koko ongelmaa tänäsyksynä jos tota ei olis tarvinnu tehä ja jos olisin tienny millaset talkoot tuli saranoitten takia niin olisin jättänt kevääseen suosiolla :)
     
  15. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Sähän oot päässy helpolla! Jos mä oisin omaani ostaessa malttanut kattella muuallekin ku konepellin alle, niin ois jääny ostamati. :poff: Mutta senhän tietää mitä käy kun autokuumeessa lähtee kaupoille... :odroll: Ja runkopalkkeja en oo edes viittiny vielä koputella. :rotfl:
     
  16. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    kaksmillisestä ne paikkaukset tehdää, vähintään :p
     
  17. Selli

    Selli Gearhead

    Juu kyllä 2mm kivaa saumaa sai ku palo nätisti ;) mutta auton omapelti olikin sitte räkimistä.

    Auto on kasassa mutta aijemmin konepelti ei oikeen istunu apparinpuolelta ja aattelin että saranat on entiset. Ostin uudet tuossa aikoinaan ja nyt samalla vaihoin ne. Ongelma siirty vaan nätisti kuskinpuolelle. Mää en vaan käsitä mitä mää enää säädän ku se irvistää tuulilasin päästä sentillä ylös. Kaikki asennot on konepellin säädöstä kokeiltu ja aina vaan jää koholleen tuolta yhestäreunasta. Mihkään se ei ota kii muttei vaan laskeudu uomaansa. Onko tohon mitään vinkkiä kellään vai otanko vingun käteen ja kairaan saranoiden reijät niinisoiksi että tippuu varmasti alas.
     
  18. roku65

    roku65 Gearhead

    GM:n käyttämä saranakompleksi on aika konstikas säädettävä. Oletko koettanut säätää saranan takaosan aika alas ja etuosa keikautetaan lähes yläasentoonsa? Sarana ei laskostu kunnolla jos se jätetään ala-asentoonsa molemmista päistä. Yleensäkin kannattaa löysätä reilummin vain toista pulttia , toinen löysätään säädön aikana vain sen verran että sarana pääsee kippaamaan. Jousen ja niittien on myös syytä olla kunnossa.
     
  19. tnt73

    tnt73 1st gear

    tänään löysin käyttöpaska eskortin helmasta jonkun edellisen sepän jäljiltä 30x30x3 millistä kulmarautaa metrin pätkän . en tiiä uskaltaako tota kaasukammiota leikellä enää enempää. löytyypi vielä puoli ruukin varastoa :poff: :wc:
     
  20. Selli

    Selli Gearhead

    Saranat on siis ihkauudet.Jouset on noi orggikset mutta tuntus olevan kyllä vielä vedossa. Mielestäni oon säätäny myös noin ristiin mutta voihan se olla että tarviin siihen toisen ruuvaamaan samalla ku ite murjoo peltiä. Nyt oon käyttäny katto kraanaa apuna :) se ainakin jaksaa pidättää peltiä :)
    Tuntuu tosiaan konstikkaalta säätää noi. Niinku sanoit. Pitää tosissaan miettiä mihinsuuntaan mitäkin ruuvia voi löysätä
     

Kerro tästä muillekin!