Cee-ryhmä kaudella 2009?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja maverick, 26.8.2008.

  1. 509

    509 Gearhead

    Tälläsenä wannabe kiihdytyskuljettajana sitä tietysti ajattelee asiaa lähinnä omalta näkökannaltaan kun ei kokemusta ole jotta vois muuten asiaa tarkastella.
    Aikanaan tuli ostettua toi moottori kun ei nyt muuta keksinyt. Siinä olis sinänsä ihan hyvä pohja lähteä kilpailuihin mukaan. Tollaisena ei todellakaan pärjää edes lähellekään, mutta pienillä muutoksilla vois olla ihan kiva olla mukana. Voittaja moottoriksi sen tekeminen maksaa sen verran et aivan sama mikä on vaadittu tilavuus.
    Kun kuitenkin on jo jonkimmoinen patti olemassa niin saattaisi olla pienempi kynnys ostaa joku rullaava kilpuri ja ruuvata kone siihen kiinni ja tulla kisoihin. Nyt ei viitti tolla tulla ees yrittämään sinne, koska kaikki näkee jo päältä että kone on Partsin tarvikemoottoreita ja siten liian iso.
    Omalta kohdaltani en osaa loppujen lopuksi sanoa et suurenisiko todennäköisyys osallistua kisoihin jos moottori olisi sääntöjen sisällä, mutta on muitakin "liian" ison koneen omistajia ja jos tilavuusrajaa nostettaisiin niin ainakin mahdollisuus osallistujien määrän nousuun lisääntyisi. Ai miten niin? No ei noi moottorit enää niin kivoja katumotteja ole ja parempi paikka niille olis kilparata.
    Niin ja miksi olen kiinnostunut tästä keskustelusta. Siksi että jos joskus osallistun kilpailuihin on luokka street D, OL tai Pro Mod. Ne nyt vaan on ainoot jotka herättä intohimoja.

    TULEVAISUUDEN KANNALTA ON KUITENKIN KAIKKEIN TÄRKEINTÄ ET AKTIIVI KILPAILIJAT TEKEVÄT SÄÄNTÖEHDOTUKSET.
    Lukekaa kuitenkin nää wannabeiden ajatukset, niin saattaa sieltä joku hyvä asia nousta esiin.
     
  2. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Mun mielestä on nimenomaan tärkeetä, että ne jotka eivät aja, mutta ovat joko tulossa tai harkitsevat ajamista tuovat näkemyksiään esille. Kyllä noi akttivit tietää aikalailla toistensa mielipiteet kun ovat toistensa kanssa kisoissa tekemisissä, mutta nää potentiaaliset uudet tulokkaat, niiden mielipiteet kiinnostaa ainakin minua.

    Oon ton tilavuusarajan noston kannalla vapareissa tulevaisuudessa vaikka ihan rajoittamattomaan, mutta se täytyy tehdä niin, ettei nykyisten sääntöjen mukaisten autojen asema heikkene. Tarkoittaa, isompi moottori = painavampi auto. Siitä voi sitten vaikka laskeskella sen, että kun 1633 kiloa on maksimipaino jolla saa ajaa alle 8.5 sekunnin, niin ei kannata järjettömän nopeeta älyttömän isomottista vehjettä kaavailla rakentavansa, tollanen seikka vois olla ihan luonnollisena rajoittajana, et aja vaan vaikka 650:llä, mut sit on painoo etkä aja missään tapauksessa tota kovempaa.
     
  3. omega16

    omega16 1st gear

    Juu, kyse ei ollut vipistä sen enempää kuin mistään muustakaan tietystä autosta vaan ihan noin yleisesti.

    Nuo moottorikoot on yksi syy mikä estää monen ajamisen. Toinen on muutettu eturipustus ja esim. hammastanko joka on vaihdettu simpukan tilalle. Molemmat muutoksethan ovat mahdollisia nykypäivänä muutoskatsastuksella mutta eivät salli ajamista katukisoissa ellei muutosta ole tehty jo ajat sitten.

    Yksi syy on myös se että jos putkikeula ei ole tehty turvakaariputkesta vaan ihan normaalista saumallisesta putkesta. Tämäkin kelpaa muutoskatsastuksessa mutta ei täytä katuauto luokkien turvallisuusmääräyksiä. Se toki on ymmärrettävääkin eikä niistä pidä tinkiäkään.

    Yksi on myös se että sylinteriluku on rajattu mallisarjasta löytyviin vaihtoehtoihin. Se jättää aika monen euro/japsiauton kilpailun ulkopuolelle vaikka onkin katsastettu jo paikallaan olevalle moottorille.

    Noista ylläolevista mikään ei ole tietenkään ongelma jos nyt lähtee rakentamaan katukilpuria koska säännöt ovat selkeät mutta jos joku meinaa lähteä osallistumaan kilpailuun jo olemassa olevalla autolla niin noiden sääntöjen mukaan joutuu käytännössä rakentamaan koko auton uusiksi. En usko että kovin moni on siihen valmis.

    Tiedän joitakin nopeita autoja joilla ei saa osallistua juuri noiden yllä olevien sääntöjen takia, vaikka luulen ettei niitä kisoissa nähtäisi muutenkaan.Osa noista ylläolevista koskee myös itseäni etten omallakaan autolla pääse osallistumaan, suurimmalta osin kyllä omasta syystänikin. Jos osallistuminen kisoihin olisi suunnitelmissa niin tässä vaiheessa muutama puute ja moottorisuunnitemat olisi vielä helppo muuttaa sääntöjen mukaiseksi koska auto on vielä tekeillä. Katuryhmistä tosin ei taida tällä hetkellä löytyä luokkaa mihin voisin osallistuakaan jos pysyn suunnitelmissa ajaa ahtamattomalla moottorilla.

    Sitä en tiedä toisiko se yhtään kilpailijaa lisää jos nuo yllä olevat kohdat säännöistä muutettaisiin, luulen että tuskin montakaan. Enemminkin väittäisin että jos jätetään lisenssin hankkiminen ja osallistumismaksu kokonaan pois vaikka yhdeltä kaudelta ja muistetaan myös mainostaa sitä joka paikassa niin kilpailijamäärät nousevat varmasti. Luultavasti seuraavallakin kaudella on ainakin muutama kilpailija mukana edelleen vaikka osallistumisesta joutuukin maksamaan ja lisenssin hankkimaan koska omasta kokemuksesta voin sanoa että lajiin todellakin jää koukkuun.

    Se vaan että kiinnostaako järjestäjää yhtään se vaikka katuryhmiin tulisikin osallistujia kun nykyisetkin tuntuu olevan vaan varikon tukkeena vaikka yleisön mielestä onkin edelleen kiinnostavimpia ryhmiä.
     
  4. jussi308

    jussi308 1st gear

    k

    Mä en myöskään vastusta tota tilavuusrajan muuttamista mutta toi siirtymäkausi täytyy olla (enkä kirjoita tätä siksi että me tehtiin motti joka on laillinen vaan myös niiden muiden puolesta jotka on satsannut rahallisesti vielä enemmän kuin me alle 480 cid tekemiseen tälle kaudelle). Meidän on sitä paitsi aivan liian pieni eli 461cid :( nykyisiinkin sääntöihin mutta koitetaan jalostaa sitä taas kaudelle 2009. Jos tulee sääntömuutoksia niin ne tulee ilmoittaa hyvissä ajoin eli 2010 muutokset on hyvä tietää ennen 2009 kisakauden aloitusta. Mun puolesta 2010 saa mun puolesta vaikka 800cid olla raja vai 1000cid / minne raja vedetään vai vedetäänkö ollenkaan :poff: Mut vuosi ennen muutosten voimaantuloa täytyy tietää koska se vaikuttaa siihen missä luokassa ajetaan ja ajetaanko ollenkaan.

    Juha
     
  5. danettiracing

    danettiracing 1st gear

    Mitä c-luokalla on hävittavää kun muuttuu 410:neen?
    Osanottaja määrä nousee kun meitä ei ole niin montaa nyt.
    Mutta koittakaa tulla sääntöjen kanssa nyt eikää huhtikuussa koska me
    rakennamme autoja nyt!

    Terv.Dan Räfsbäck C303
     
  6. DS306

    DS306 Gearhead

    säänöt

    vipottaja on ihan oikein, jos d:ssa saa käytää 480+cid ne autot pitää olla painavampi kuin alle 480cid! Jos 800+cid sallitaan kyllä FHRA pian siirtä koko D ryhmä OL luokkaan sitten! Ja kaikki street luokkat ovat "headsup" jos joku haluaa tasaisempi luokka sirtää sitten bracket luokaan, "headsup" luokkassa löytyy aina joku kuka on nopeammin kuin muut!
    En sanoo mitää C luokkasta mutta jos joudumme ajaa C ja D yhdessä ehkä se 410cid ei on niin huono muutos????sitten cid/kg on aikaa lähellä!?
     
  7. jussi308

    jussi308 1st gear

    Re: säänöt

    Hei Mikael, se mun heitto kuutiotuumista oli ihan vitsi :D Kyllä olen sillä kannalla että ei mitään monstermottoreita streettiin. Johonkin se raja sitten on vedettävä 2010 eli olisko se sitten 540cid (sellaisia nyt saa kaupan hyllyltä). Minulle passaa paremmin kuin hyvin että pidetään d-luokassa koneitten koot ennallaan 2010 ja siitä eteenpäinkin. Tässä yritin vain problematisoida tota kuutiotuumarajaa eli kun jotkut aiemmat kirjoittajat haluavat tulla ajaan 509+ koneilla niin olisko se sitten 2010 mahdollista :eek: vaikka sillä lailla että yli 480cid koneilla varustetuille tulee jonkinlainen painosanktio esim. jos kone 500cid eli 20 kuutiotuumaa suurempi niin 20 kiloa painoa enemmän. 540cid koneella varustettu sais sitten lisäpainoa 60kg :eek: Nää on vaikeita asioita, onneksi luokkien edustajat saavat :rotfl: miettiä noita asioita ja ilmaista kantansa sääntövaliokunnalle.

    Ceessä näyttäisi olevan ainakin finaalikisan perusteella riittävästi kuskeja eli toivottavasti ne sais ajaa omassa luokassaan.

    Juha
    DS 333
     
  8. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Mun mielipide on, että ahdetutu euroautojen tapaan omaan luokkaansa ja ilokaasu ahtamismetodina sallituksi. Vaparit sitten omaansa, ja tilvauusrajaa ylöspäin, mutta tilavuudet kautta linjan painoon jollain kaavalla sidottuna, vaikka niin, että tän hetken maksimi 480 olis toi 1400, ylittävältä vaikka 100cm3:lta tulis aina joku määrä lisää, ja alittavalta vähempi.

    Etuakseliston osalta sanotaan, että ennen vuotta 2002 muutoskatsastetut eutjousitusmuutokset ja hammastangot kelpaa. Samaten "kyseiseen automalliin jälkituotantona valmistettu ohjausjärjestelmä"


    Tää ei mun nähdäkseni pidä paikkaansa. Pakolliset putket pitää olla sääntöjen mukaiset, muut saa olla versijohtoa tai vaikka muoviputkea. Keulan putket ei oo (pakollinen) osa turvakaarta tai kehikkoa, ja mun käsittääkseni ne voi tehdä vaikka pakoputkesta.


    Tässä varmaan halutaan estää puhtaasti kiihdytyskisakäyttöön rajattujen isolohkocorolla katuautojen mukaan tulo. Muutenkin noita sääntöjä miettiessä täytyy mun mielestä pitää mielessä jonkinlainen diversiteetti, eli se, että luokat erottuu toisistaan. Jos sallitaan vapaat eturipustukset ja ohjaukset sekä vaikkapa isolohkon tunkeminen daihatsuun, niin ruvetaan puhumaan outlaw vehkeestä. Siinä kyllä jää ulkopuolelle joitain laitteita joilla ei tuon säännön takia saa FHRA kisoissa ajaa, oliskohan tollaseen sitten ratkaisuna se, että ko autot pitäis myös olla muutoskatsastettuja sille tekniikalle jolla ne esiintyy? Eli motti pitäis löytyy otteesta ja lupapaperit myös?


    Mun käsityksen ja vakuuttelujen mukaan kiinnostaa. Toi on kuitenkin politiikkaa paitsi FHRA:n johtokunnan ja kilpailijoiden, niin myös eri kilpailijaryhmien välillä. Jos toinen maksaa jotain, ei toinen voi päästä hirveesti halvemmalla jne. Nämäkin on asioita joita käsitellään FHRA:n kokouksisssa (muistaakseni, en oo muutamaan vuotten käyny), eli kantsii pitää mielessä myös tuota kautta vaikuttamisen mahdollisuus, osallistuu kokouksiin, äänestää ja vaikuttaa.

    Hyviä pointteja, näitä lisää muiltakin.
     
  9. joteam1

    joteam1 Gearhead

    Käsi ylös kellä on / on rakentamassa, tuollainen iso pikkulohko. Ja ajaisi varmasti yhden tai useamman kisan ensikaudella, jos tilavuusrajaa nostettaisiin.

    Jos en ihan väärin muista, niin tuo isolohkon tilavuusraja asetettiin, ettei valmiit/tehokkaat/kalliit promoottorit voisi osallistua? Onko tuo uhka jo poistunut?

    Itse en aio ajaa ainakaan ensikaudella näissä ryhmissä, kunhan kyselen :odroll:
     
  10. DS306

    DS306 Gearhead

    säänöt

    jussi, kyllä sitä vähän ymmärsin, haluisin vaan sanoa että joku isot/rajut muutokset vois siirtä D ryhmä vielä lähempi OL:luokkaan, että tuo vipottajan ehdotus vaparit/rootsit yhden luokka ja muut toinen olis aikaa hyvä sitten luokka määrä pysyy entisestä! joku kg/cid siihen vapari luokkaan ja vaikapa eri min. painot toiseen luokka riipuen konesta turbo,ilokaas. tai ISO vapari??? :)
    Mick
     
  11. Chevy ll -65

    Chevy ll -65 1st gear

    Toi koneen tilavuuden nosto tuli yhteisellä päätöksellä.
    koska länsirannikon sännöt salli 410cid miksei meillä?
    Jos sais edes tuleen sen yhden kilpailian!
    katsastus pakko ei saanut kannatusta eikä ilokaasut kun
    sit taas paloturvallisuus nostaa kuluja ajopuku ja sammutus-
    järjestelmä.
    painon purotus oli puheena mut tuleeko vaarallisia pommeja
    kun kaikki paikat on reikiä täynnä.

    T Jouni Nokkala
    CS244
     
  12. Ck

    Ck Gearhead

    Eikö toi painon pudotus oo aika turhaa nykysestä. Nykyisinkin on jo kaikki melkolailla lasikuitukippoja pl. VIP
    Lisää tehoa koneeseen tai läskimahat lenkille siitä. :rotfl:

    Joo muut menee kuitenkin paljon nopeampaa kuin me ja jos vielä olis ilokaasut mihin ei oo varaa niin häviää vielä enempi. En kannata. :rotfl:

    Jos ny jotain siellä kokouksessa keksitte ja vaikka mikään ei edes koskaan muuttuisi niin on ainakin yritetty.
     
  13. Ck

    Ck Gearhead

    Ainiin, en tiedä onko muilla ollu tällästä mielessä mutta voisi myös siellä kokouksessa mainita että olisko mahdollista ostaa RAHALLA toinen tai jopa kolmas sellanen Team-kortti jolla pääsee siihen Line-uppiin. Toi mosse on saatanan raskas työntää eikä huonoo tekisi muutenkin yksi silmäpari kun nää vehkeet on vähän semmosia "viritettyjä".
     
  14. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Mitä, onks sun auto viritetty :eek: Eihän sellasta saa mennä tekemään katuautoluokassa, karkoittaa pian pois joitain jotka muuten ilman muuta tulis ajamaan mut jos siellä on sit vastassa tollasia viritettyjä vehkeitä niin eihän ne sit tuu :soosoo:
    Ja samallahan tossa tais nyt paljastua että ei sekään taida sittenkään olla mikään vaan normaalia vahvempi laturin hihna mikä sulla siinä koneen edessä näkyy vaikka sellasta kesällä tuolla varikolla väititkin :poff:
     
  15. tha022

    tha022 Gearhead

    Okei, en tuu Enskaudella ajaan teidän kans jos sielä on viritettyjä autoja! :rotfl:

    Noista valmiista/kalliista koneista niin pongailin netistä jo ihan D-laillisen koneen hintaan 57 000 dollaria. 454cid ja pitkälle toista tuhatta heppaa, jos kori toimii niin sillä mennään tosi lujaa.
    Jos vain rahaa on niin kyllä sallituillakin kuutiotuumilla tehoa saa ihan riittävästi.
     
  16. Jza

    Jza Double Gearhead

  17. Ck

    Ck Gearhead

    Mää vähän huijasin, ei se oo laturin hihna. Se levee remmi pyörittää ilmapumppua jolla saadaan päästöt kuriin katsastuksessa. 8)
     
  18. kime2

    kime2 Gearhead

    Sika,viilaat silmään siis vielä katsastusmiestäkin :soosoo:
    Niin ja greenpeacea,kohtahan tästä tulee :argue:
    :lol: :rotfl: :poff:
     
  19. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Ai sulla on siinä tollanen systeemi :D
    Meillä päästöt on saatu sopiviks tossa kuvassa pakosarjojen jatkona näkyvillä katalysaattoreilla:
    http://bbchevy.suntuubi.com/?cat=5&img=363
    Ja sit niissä on vielä noi tollatteet jutut joihin saadaan huohotusletkut kiinni jotta päästöjen öljypitoisuuskin pysyy sitte kohdillaan :wink:
    Tosin jotenkin tuntuu siltä että jos niitä tulis joskus haistelemaan joku greenpeacen villapipopää niin siltä saattais lähteä taju kun ittelläkin tekee välillä tiukkaa, etenkin kisaviikonloppuisin heti siinä heräämisen jälkeen aamusella :poff:
     
  20. Jza

    Jza Double Gearhead

    Sun pitää mennä istuskelemaan sinne autoon, niin siellä ei mene taju, eikä tuu edes pää kipeäksi, vaikka käry on aika kamala välillä! Mutta enempi se vissiin ottaa noiden mekaanikkojen nenään, kun ne on aina aamulla ihan naama valkoisena ja itellä ei oo mitään ongelmia :rotfl:

    Sille greenpeacen ituhipille vois itte kyllä tietysti sanoa, että osasta autoja ei tuu päästöjä olleskaan, kun ei niissä ole edes pakoputkia :D
     

Kerro tästä muillekin!