mopar 318 ryppyreuna

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja steelofamerica, 5.10.2008.

  1. steelofamerica

    steelofamerica Gearhead

    kestääkö moparin 318 ryppyreuna mitään. eli onko se hyvä vai huano moottori. ja mikä on sen heikkous. kokemusperäinen tieto olis tervetullutta. :pinup:
     
  2. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Kestää, on hyvä moottori. Se on vaan vähän painava ja fyysisesti aika iso. Alakertahan on pitkälti samaa kun uudemmissakin LA-moottoreissa, kampurat on takokamaa, veivit tukevat uivilla tapeilla, nokka mekaaninen ja perinteisesti mopar tyyliin kuppipäisillä työntötangoilla johon kitkalukitteinen säätöruuvi uppoaa. '64 vuonna tosta tuli sitten "modernimpi" versio, eli LA motti ekaks 273 kokosena, '67 ryppiksen korvas 318 LA, '68 tuli 340 ja 1971 360. Alakerran perusdisaini on pitkälti sama, eli vaikkapa uudempien mottien stroukkikamat käy myös ryppikseen. Aika tavallista onkin jenkeissä porata ryppis 4" ja laittaa 4" akseli, jolloin päästään 400 kuutiotuuman hujakoille. Samaten 360 akselin sinne voi sovittaa. Tolla modernisoinnilla pyrittiin lähinnä kustannus-, materiaali- ja tilasäästöihin, mikään suuri "parannus" se ei sinänsä ollut. Ryppiksen suurin ongelma taitaa olla joidenkin osien saaatavuus, etenkin jos haluaa viritellä. Tällä hetkellä esimerkiks imusarjat on kortilla ja joissain muissakin palikoissa kuten venttiileissä ja männissä voi joutua soveltamaan tai tilaamaan kustomia.
     
  3. DeSotoFinland

    DeSotoFinland 3rd gear

    Männät ainakin löytyi kesällä suoraan US-Partsin hyllystä, 47 eur/kpl. Jos suunnittelee remonttia, niin kannattaa kyllä tilata kaikki osat suoraan jenkeistä, tulee paljon halvemmaksi.

    Itsellä ollut 318 ryppyreuna paksukuonossa 19 vuotta. Laatikkona on 3 lovinen manuaali. Moottorissa on niin hyvä vääntö, että 3 vaihteella voi ajaa ihan hyvin vauhdista 40kmh->.

    Linkissä kuvia omasta ryppyreuna projekstista.

    http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/29hfs+tide-mopar-318-poly-engine-rebuild.html
     
  4. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Joo, uusia vakiomäntiä löytyy kyllä, mut jos haluu kevyempää/korkeempaa puristussuhdetta, niin sitte tarvii ruveta soveltaa tai tilailee. Ei sekään oo sinäsnä paha, custom taotut maksaa about 100$ kappale, eli suunnilleen tuplat noihin vakiomäntiin verrattuna.
     
  5. steelofamerica

    steelofamerica Gearhead

    318

    kiitoksia tiedoista. valastuin taas aikapaljon. tarkotus olis vaan tehä melko vakio motti. :pinup:
     
  6. gremlin

    gremlin Gearhead

    Ukolla oli tommonen '55 Chrylerissa parikyt vuotta ja kuljettaa raskata hyttia oikeen mukavasti. Hieno moottori muutenkin :D

    Muistasin kyllakin semmosta kun se niitten kanssa enemman peuhas etta jotain onkelmia oli sillon tallon lohkojen kanssa mita oli porattu .060 (ja joskus jopa vaan .030) ylikokoon. Vesi pakkas tulemaan sylintereista lapitte tai niihin tuli halkeemia tjs.
    En tia kuin yleista tommonen noissa oikeesti on mutta vaan jaany mieleen etta tommosia tuli vastaan.

    Just kaverin koneeseen tilattiin korjaus satsi tuolta -> http://stores.ebay.com/Falcon-Sales-e-Store
    Tilasin suoraan tolta Falconin Don Ausband nimiselta kaiffarilta kun ei ollu tota e-gay tilia just sillon kasilla.
    Hyvin toimi juttu ja noilla on muuten hyvin kaikkea vintage kamaa.
     
  7. gremlin

    gremlin Gearhead

    Jos muuten jollain olis tommosen ryppiksen marine nokkaa niin kaveri haluis ostaa tai vaihtaa semmosen uuteen h-a nokkaan.
    Onko muuten tietoa mitahan eroa noilla marine ja auto nokilla on ryppiksessa?
     
  8. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    taitaa venenokat olla aika matalille kierroksille tarkotettuja, hyvä veto alhaalta asti, tosi hyvä ja matala tyhjäkäynti, että menee vaihteet päälle rusahtelematta.
     
  9. kingsway

    kingsway Gearhead

    Kyllä ryppis hyvin kestää. Omassani on marine-versio ja nokka antaa kyllä mukavasti vääntöä. 2004 teetin konerempan ja sillon siihen laitettiin vakionokka. Ens talvena on kyllä aikomus pistää merinokka takasin. Väännössä oli nimittäin huomattava ero. Polttoaineen kulutus on kuitenkin samaa luokkaa.
    Marinessa on myös matalapuristemännät.
    Monet osat on yhteensopivia uudempien 318 ja 273 kanssa. Jotain sivustoja netistä löytyykin näistä vaihtokelposista osista.
    Eikä rempan hintaa kannata säikkyä, eihän sitä tarvi yhtenään aukoa. Mulla se makso alta kaks tonnia. Edellinen remppa tehty 1978 ja välissä on kilometrejä tullu aika paljo. Viimeisin remppa tehtiin, kun kone alako huohottaan jo kovasti. Sisuskalut oli säilyny kohtuullisesti. Lähes kaikki kuitenki vaihdettiin.
     
  10. duel

    duel 3rd gear

    Onko kaikissa ryppiksissä sama laatikon pulttikehä? Oon vaihtanut 66 furyyn orggis ryppiksen tilalle 360LAan, se meni samaan 727 laatikkoon muistaakseni heittämällä.
    Mutta onnistuuko yhdistää LA sekä vuoden 1960 ryppiksen nappi TF?
     
    Muokattu: 11.2.2018
  11. hantta

    hantta Double Gearhead

    Laitoin ryppiksen vm 71 318 tilalle ja kohta taas takaisin, kaikki sopi ilman taistelua, laatikko tf 904.
     
  12. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Vuosimalli ratkasee. Lohkon pulttikehä sinänsä on sama. '63-'66 on bolt on.'62 ja vanhemmissa valurautalaatikollisissa on aivan erilainen turbiinikkiinnitys ja myös kamipakseli. Kampuran laippa tulee ulommas lohkosta, vetolevyä ei ole vaan turbiinissa on studit ja kiinnitetään kahdeksalla muttereilla kampuran laippaan. En tiedä käykö jos vaan heittää tuoreemman turbiinin lootaan mut epäilen. Ja siinäkin tapauksessa TF:n sisäänmenoakelin rihlotus muuttui vuonna 1968, eli vois kuvitella et mikäli ylipäätään sopii vanhaan TF:n, niin pitäis olla toi '63-'68 turbiini.
     
    duel tykkää tästä.
  13. kingsway

    kingsway Gearhead

    Kuinka ollakaan, juurikin eilen otin tallilla hieman kuvia 1960 ryppiksen vaihteiston pulttikehästä. Vm 57-61 ryppiksissä on hieman erilainen tuo pulttikehä. Mulla on ollut vaihteistona A500 1990 Dodge Ramista ja välissä adapteri, joka noissa kuvissa näkyy.

    Eka kuva ilman adapteria. Pulttikehällä on neljä yhteistä reikää uudemman kehän kanssa. Kohdistustapit ovat eri kohdissa. Jonkin verran haastetta tuo startti, joka on rautalaatikossa alempana ja kauempana. Sen vuoksi uuden laatikon startille on pitänyt työstää hieman tilaa, kuten kuvasta näkyy. Nyt paikalleen menee Moparin vakio startti.
    [​IMG]

    Toisessa kuvassa adapterin osat. Pulttikehän adapteri on 22 millisestä alumiinilevystä. Kampiakselin adapteri on käytännössä pakollinen uuden turbiinin keskittämiseksi ja etäisyyden oikeaksi saamiseksi. Vanhan ryppiksen kampiakseli on muistaakseni puoli tuumaa pidempi kuin uudessa. Vetolevy on B&M:n tuote.
    [​IMG]

    No joo siinäpä akselin adapterista lähikuva. Vetolevyn kiinnittämiseksi akselin laipan reikiin piti tehdä kierteet.
    [​IMG]

    Ja siinä adapterin osat paikallaan. Adapteri on kiinnitetty moottoriin kolmella pultilla. Vaihteisto tulee tuohon kuudella pultilla joista neljä ylintä adapterin läpi ja kaksi alinta helmasta vaihteistoon päin. Ja sitten on myös paikat vaihteiston kohdistustapeille.
    [​IMG]

    Summa summarum: Uusi aski vanhaan ryppikseen ei mene ihan heittämällä mutta kyllä siitä toimivan saa. Ja varmaan onnistuu myös rautalaatikko yhdistää uudempaan moottoriin.
    Tässä minun versio, muilla voi olla muita.
     
    Muokattu: 12.2.2018
    duel tykkää tästä.
  14. rb

    rb Double Gearhead

    Veneen mosista ei koskaan tiedä, koska siellä on ollut "opposite rotation" moottoreita ja ties mitä.

    Hantta varmaan muistaa, kun vanhoissa Rivoissa oli ryppyreunoja, joiden veto oli otettu damperin puolelta ja muutenkin ne oli tosi hämäriä.

    Tää vetää oikeesta päästä, mutta hyvä kuva imusarja hässäkästä:

    [​IMG]
     
    Muokattu: 12.2.2018
    hantta tykkää tästä.
  15. DD6

    DD6 Gearhead

    Kuinkas hätäiseen tuo 318 ryppis pyrkii muuttamaan muotoaan, jos ihan perus-hoonausta ajattelee? Toisin sanoen, tartteeko hommata stressilevyjä?
     
  16. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ikävä kyllä en ole koskaan päässyt Rivan konehuoneeseen, ja viimeksi olen törmännyt Moparin v8 veneenkoneeseen pitkälle viimevuosituhannen puolella, joten minkäänlaista faktatietoa ei minulla ole, mutta sanoisin, tuohon toiseen kysymykseen, ettei hoonaus vaadi stressilevyjä.
     

Kerro tästä muillekin!