takajarrut(levy sellaiset) hukassa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Rytari, 22.10.2008.

  1. Rytari

    Rytari Gearhead

    joo, ajatuksen omainen pääsee nyt hieman katkeamaan ton mun laitteen kanssa kun en saa taakse jarruja aikaseksi lainkaan, vaikka kuinka pohjaan polkee niin hidastimet ei pure kiinni levyyn.

    tohon on laitettu alkuperäisten rumpujen tilalle levyt ja mm. paineensäätö/jakopalikka on vanhasta joten jarrujen etu/taka suhde ei varmaan ole ihan oikea... mutta tarvis sen nyt silti jotain takanakin tehdä, moneen kertaan olen niitä tässä jo ilmaillut ja säätänyt, palat on säädetty niin lähelle että hinkkaa levyä, käsijarrut kattottu ja säädetty mutta ei silti vain ole hidastimia... olisko muilla kokemusta mitä kannattais vielä muuttaa tai katsoa.

    niin joo, satulat on caddyn eldoradosta mekaanisellä käsijarrulla.
     
  2. NymiS

    NymiS Gearhead

    Ongelma taitaa olla nyt siinä pääsylinterissä tai paineensäätimessä.

    Mikä on rumpujarrujen sylinterin halkaisija ja iskun pituus?
    Entä mikä on jarrusatuloiden mäntien halkaisija ja iskun pituus?

    Jos satulassa paljonkin isompi mäntä/männät kuin rumpujarrujen sylinterissä, mäntä ei silloin liiku riittävästi ja jarrut eivät toimi.

    Onko paineen säätimessä oma ilmaruuvi, jos ei ole niin oletko yrittänyt ilmata
    paineensäätimestä putken liitoksesta ilmoja pois?
    Joskus ollut Landcruiserissa tiukassa saada ilma pois paineensäätimestä.

    Liikkuuko jarruneste satulassa männälle asti? Liikkuuko männät yhtään?
    Roska jossain väärässä paikassa, putkessä tai letkussa?

    Siinä nyt aluksi, mitä tuli mieleen.
     
  3. Rytari

    Rytari Gearhead

    juu, tuota sylinterien halkasijaeroahan noissa on, mutta kuvittelin mielessäni sen kyllä olevan levyjarrujen eduksi koska niissä on toki isompi männän pinta-ala mutta reilusti lyhyempi isku... käytännössä en tiedä rumpujarrun iskun pituutta, mutta levyissä se tällä hetkellä tarvis olla alta puolen millin ja jarrujen pitäis jo ottaa kiinni, paineensäädin on ilmatu kyllä niistä putkistaan aukoen ja neste tulee myös satuloiden ilmausruuveista niitä aukoessa. männät ei kyllä liiku yhtään
     
  4. NymiS

    NymiS Gearhead

    Ja putket on oikeassa järjestyksessä siellä paineensäätimessä?

    Tuleeko neste oikeasti paineella satuloiden ilmaruuveista vai lirumalla?
    Jos neste tulee paineella ilmaruuvista niin sitten on satulassa jotain häikkää,
    roska neste kanavassa, männät jumissa tms.
    Satulat pystyy testaamaan hyvin esim paineilmalla kun ottaa letkun irti satulasta. Jos silloin jarru nappaa kiinni levystä niin neste määrä ei yksinkertaisesti riitä.
    Kyllähän siellä pitäisi jonkin moista liikettä tapahtua männässä jos sinne
    nestettä menee, jos täysin liikkumaton niin neste ei kulje.

    Halkaisija vaikuttaa juuri tuossa männän liikkeessä.
    Pienellä halkaisijalla oleva mäntä liikkuu enemmän kuin isolla halkaisijalla oleva samalla neste määrällä. Isolla halkaisijalla olevassa on vain suurempi voima koska liike on lyhyempi.
     
  5. CJ-57

    CJ-57 Gearhead

    Oletko huomannu katsoa, onko satulat oikeilla puolilla? Elikkä ilmausruuvi on korkeimmalla kohdalla satulassa. Jos näin ei ole, ei kaikki ilmakaan pääse pois sylinteristä.
     
  6. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Mulla on samanlaiset Cadillacin jarrusatulat takana alkuperäisellä levy/rumpu pääsylkällä ja proportionaaliventtiilillä. Jarrut toimii moitteetta, mutta poljintuntuma on hiukan kumilankamainen....

    Jarrusatulat käsijarruilla on vähän kinkkiset koota. Itse niputtelin pari päivää enkä saanut niitä toimimaan kunnolla. Sitten autonasentajakaveri näytti pari vinkkiä ja johan alkoi pelittämään. Mm. männän sisällä on ruuvi jonka päähän tulee vipu vaijerilta. Mäntää täytyy pitää paikallaan tai pyöritellä kun sitä säädetään oikealle etäisyydelle jne. Olen neljässä vuodessa jo unohtanut menetelmän, mutta nykyautojen samantyyppiset satulat toimii samalla periaatteella, joten niiltä tuntevilta löytyy apuja. Ohjeistusta löytyy varmasti myös kyseisen malliset satulat sisältävästä korjaamokäsikirjasta. Satuloita on löytynyt Cadillacin lisäksi mm. turbo Trans Amista ('79-'81)

    Edit: listaa malleista joissa em. satuloita (listaus vuodelta 1982)

    76-'78 Eldorado (iso satula, satulat taakse päin, iso levy, 5x5 jako)
    77-'78 Big Cadillac and Big Buick (iso satula, lh taakse rh eteen päin, iso levy, 5x5)
    79-'81 Big Cadillac and Big Buick (pieni satula, lh taakse rh eteen päin, iso levy, 5x5)
    77-'78 Seville (iso satula, lh eteen rh taakse päin, iso levy, 5x5)
    79 Seville (pieni satula, lh eteen rh taakse päin, iso levy, 5x5)
    80-'81 Seville (pieni satula, taakse päin, pieni levy, 5x4,75)
    79-'81 Eldorado,Riviera, Toronado (pieni satula, taakse päin, pieni levy, 5x4,75)
    79 Firebird (pieni satula, lh eteen rh taakse päin, iso levy, 5x4,75)
    80-'81 Firebird (pieni satula, lh eteen rh taakse päin, iso levy, 5x4,75)
     
  7. Rytari

    Rytari Gearhead

    noissa satuloissa mäntää ei tarvi pitää paikallaan säädettäessä, paloissa on mäntään vastaavat nystyrät joilla sen pyöriminen estyy, riittää että kääntelee käsijarru vivusta ja männät on säädetty jo valmiiksi lähelle, käsijarru myös pelaa mutta tuo käytöjarru ei, ilmausruvit on melko ylhäällä jo paikallaan ollessa, mutta ilmatessa oon kääntänyt ne ylimmäksi, mäntien halkasijaeroahan noissa on varmaan pari tuumaa vanhaan verrattuna
     
  8. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    No just, noin helpostihan se säätö käy. Minun autossa alunperin edellisen omistajan jäljiltä takajarrut toimi heikosti eikä käsijarru toiminut lainkaan, koska palautusjouset puuttuivat! Satulat oli irrallaan osina kun laitoin uudet tiivisteet ym. ja selkisi siinä ohessa niiden nystyröiden ja kolojen merkityskin.
     

Kerro tästä muillekin!