Röyhkeä -71 SS Chevelle 454 alkoi härnäämään.....

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja C5_Z06, 12.6.2007.

  1. studio57

    studio57 Gearhead

    ei tietenkään ... aattelin se kuorruttaa korppujauholla ja paistaa pihviksi sen ------ taikka jauhaa ja tehdä raikas sukka kylmä pasta :rotfl:
     
  2. 63S88

    63S88 Gearhead

    Syvä kumarrukseni Alavetelin suuntaan lähtee nyt!! Mies joka hoitaa hommat näin mallikkaasti, että jopa itse muistuttaa toista osapuolta sukan lähettämisestä...niin ansaitsee kyllä haluamansa juoman kun joku päivä tavataan!!
     
  3. VesaR

    VesaR 1st gear

    Vaikka sukan joudutkin syömään...niin miehekästä menoahan tuo on ollut 8)
     
  4. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Työ vei saksanmaalle, joten ei ole tullut lueskeltua tätä palstaa juurikaan. Kunnes vasta nyt. Joten ihan offtopiccina, laitetaas pieni provonpoikanen tähän alle, tää on kopsattu toiselta foorumilta jonne alunperin jutun kirjoitin:

    Isolohkoruno

    Mickey meidän, joka olet bannissa.

    Pyhitetty olkoot sinun El Caminosi.

    Tulkoon sinun dynosi.

    Tapahtukoon sinun tahtosi,

    myös maan päällä niinkuin taruissa.

    Anna meillä tänä päivänä

    meidän jokapäiväinen trollisi.

    Ja anna meille meidän pikkulohkomme anteeksi,

    niinkuin mekin annamme anteeksi niille,

    jotka ovat meidän pikkulohkomme rikkoneet.

    Aläkä saata meitä kiusaukseen,

    vaan hauku meidän suunnitelmat.

    Sillä sinun on stroukattu isolohko

    ja voima ja kunnia iankaikkisesti.

    Aamen.
     
  5. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    No katto p*rkele.

    Komia on aika, ei siinä mitään.

    Mun sukat on ny väliaikaisesti lopussa, kun kaikki rahat menee asevarusteluun. Veten ahtimen laakerit tarttee vaihtaa keraamisiksi (ei taida muuten kestää), ja voi voi, paljon muutakin rahareikää riittää, joten ilman sukkia tässä ollaan itsekin.

    Sevverran voin sanoa lohdutukseksi, että ensi vuoden syksyksi olen suunnitellut ostaa seuraavan sukkaparin, no, katotaan ny miten tässä rahat riittää ja pysytäänkö suunnitelmissa.
     
  6. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Mopo.

    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .

    .
    .
    .
    .
    .
    .


    No VITSI se oli vaan! Älkää ny heti ottako tosissanne!
     
  7. VesaR

    VesaR 1st gear

    :D :D :rotfl: :rotfl:
     
  8. MadMike

    MadMike Gearhead

    Hajotkoon sinun pikkulohkosi.

    Ugh-olen puhunut.

    :poff:
     
  9. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Hahah, ai luulitteko te tosiaan, että meikäläisestä noin vaan pääsee eroon. Ei pääse. Nimittäin tarina jatkuu.

    Silloin joskus aikanaan kun Neuvostoliitto oli vielä voimissaan, tekivät siperialaiset lääkärit sydänleikkauksia jäähdyttämällä potilaan kehonlämpötilan jäällä ja kylmällä vedellä reilusti alle normaalilämpötilan. Ideana oli, että elintoimintojen hidastuessa myös erilaisten komplikaatioitten mahdollisuus vähenisi. No, väkisinhän pakkasessa kaikki hidastuu. Ja sama taitaa päteä myös autoihin, kuten jokainen kirpeänä pakkasaamuna autoaan käynnistänyt tietää.

    Henkilöauton moottoria sanotaan joskus auton sydämeksi. Mutta jos moottori on sydän, niin ahdin lienee valtimo. Mikäpä olisikaan parempi hetki valtimoremontille kuin kirpeä pakkassää, sellainen reilu -10 astetta. En tiedä tiesikö Z06 mihin oli joutumassa kun syksyllä annoin niskalaukauksen irroittamalla akunkengän, mutta vähän ennen kengän irtoamista olin kuulevinani tallin hiljaisuudessa: ”pakasta mua”. Ja minähän poika pakastin, koko kylmän loppusyksyn ja alkutalven. Olot olivat suotuisat pakastamiselle kylmässä tallissa pohjanmaalla, vaikka itse karkasinkin jo syyskuussa vieraille maille tienaamaan. Kunnes joulun jälkeen oli aika palata maalle. Ja talliin. Vaikka kylmähän siellä oli kuin haudassa konsanaan...


    Mekaaninen ahdin, kuten vaikkapa keskipakoahtimiin kuuluva Vortech, ei kaasua nostettaessa lopeta ahtamista vaan tunkee ilmaa moottorille sen minkä ehtii. Ja kun kaasua nostettaessa kaasuläppä lähes sulkeutuu, on ilmiselvää, että johonkin sen ilman on mentävä. Jos muuta pakopaikkaa ei ole, ilma pyrkii virtaamaan ahtimessa takaisinpäin, siis väärään suuntaan. Ja sekös on huono juttu se. Siksi kaikissa ahdetuissa moottoreissa on ns. blow-off –venttiili. Joka on muuten keskipakoahdetussa moottorissa avoinna myös tyhjäkäynnillä. Mutta erityisesti kaasua nostettaessa.

    Syksyllä 2007 Vette oli säädettävänä Ruotsissa. Näin jälkeenpäin ajateltuna olis saanu sekin reissu jäärä tekemättä, mutta oli miten oli, sillä reissulla tuli selväksi, että ahdin tunkee aivan liikaa ilmaa moottorille silloin kun kaasu nostetaan. Tai oikeastaan, aivan liikaa silloiselle blow-off –venttiilille. Tämä oli helppo huomata erityisesti siitä, että MAF halkesi kahteen osaan. No, MAF on korjattu aikapäiviä sitten ja myös blow-off –venttiili eli BOV on vaihtunut alunperin tennispallon kokoisesta tuonne uransa loppupuolella olevan pornotähtösen silikonirinnan kokoiseksi. Luulisi riittävän. Ja riittääkin. Mutta ei tässä vielä kaikki.

    Kun ilmalla ei ole paikkaa minne mennä, rasittaa se ahtimen laakereita melkoisesti. Eipä siis ihme, että viime kesänä ahdin alkoi antamaan pieniä merkkejä siitä, että laakerit ovat ottaneet itseensä. En aluksi arvannut, että kyseessä olisi juuri ahtimen laakerit, vaan epäilin muita komponentteja. Mutta kun muista komponenteista ei löytynyt mitään vikaa, kävivät vaihtoehdot vähiin. Joten nyt vuoden vaihtuessa ei auttanut muu kuin mennä talliin. Kylmään sellaiseen. Ei siellä ihan -15 celsiusastetta ollut, koska onhan siinä seinät ympärillä, mutta täysin ilman lämmitystä oleva rakennus ei ole sisälämpötilaltaan plussan puolella talvella vaikka kuinka toivoisi. Mitäpäs siitä, onhan tässä maailmassa keksitty vaatteet. Eikun villapaitaa päälle ja talliin, jossa ensimmäinen ajatus oli: ”ei s***tana”.

    Ulkona paistoi aurinko siniseltä, pilvettömältä taivaalta eikä tallissa ainakaan lisää valoa tarvinnut. Harmi vaan että lenkkiavaimet tuntuivat aika kylmiltä. No, käsineet käteen niin eiköhän se siitä, ajattelin itsekseni, ja aloin hommiin. Pienen alkuverryttelyn jälkeen aloin tosissani hommiin ja eihän siinä mennyt kuin puoli tuntia kun ahdin oli nostettu keulalta pois ja vekotin oli puuveneen kannella:

    [​IMG]

    Ahtimessa on ilmeisesti jonkinlainen suodatin sisääntulevalle öljylle. Onneksi luin asiasta jokunen kuukausi sitten, muuten olisi jäänyt huomaamatta tämäkin. Kannattaa tarkistaa moottorin öljynvaihdon yhteydessä ettei ahtimen suodattimeen ole päässyt mitään ylimääräistä:

    [​IMG]

    Verrattuna talliin, keittiönpöydällä on verrattoman paljon mukavampaa värkätä ahtimen kanssa, varsinkin kun keittiössä on lämmintä:

    [​IMG]

    Mikä ihme siinä on, että aina vähintään yksi…:

    [​IMG]

    ...on eripituinen:

    [​IMG]

    Ahdin alkaa hiljalleen ”halkeamaan”...:

    [​IMG]

    …vielä vähän:

    [​IMG]

    No niin, ruumiinavaus on alkanut. Kyllä nyt on kivaa. Kuvassa vasemmalla on pikkuakseli joka pyörii parhaimmillaan 60.000 rpm. Akselin alapuolella ”ammeessa” näkyy ahtimen kantta nostettaessa tipahtanut littana teräsrengas, jonka tarkoitus on pitää laakeri paikallaan niin ettei se rämise kantta vasten. Vastaava teräsrengas näkyy oikeanpuoleisen isoakselin yläosassa, heti laakerin päällä. Itse rattaat eivät ole suorahampaisia ja ahdin on siksi varsin hiljainen:

    [​IMG]

    Ahtimen ”kansi” alla. Kuvassa vasemmalla näkyy kolo mihin pikkuakselin pää menee ja oikealla sitten isoakselin läpivienti – ahtimen hihnapyörä sijoittuu tuonne kannen toiselle puolelle:

    [​IMG]

    Ahtimen kannessa näkyy koneistetut kolot, joiden kautta räminää estävät teräsrenkaat saa irroitettua, jos ne ovat jostain syystä jämähtäneet kiinni kanteen:

    [​IMG]

    Isonakselin laakeri. Tämä tuntui olevan priimakunnossa kun sitä pyöritti käsin:

    [​IMG]

    Pikkuakselin laakeri. Tässä tuntui sellaista pientä…ööh…aivankuin rohinaa. Toki vaan pientä, eikä akselissa tuntunut ”klappia”. Mutta tuntuma oli toisenlainen kuin tuon toisen akselin laakerissa. Juuri tähän pikkuakseliin ja sen laakereihin liian pieni blow-off -venttiili iskee:

    [​IMG]

    Nuo pikkuakselin laakerit menevät siis vaihtoon. Vuoremmaalta toivottavasti löytyy keraamisia, 65.000 kierrosta kestäviä SKF:n laakereita. Pitääpä alkaa soittelemaan.

    Ai niin, yksi juttu vielä. Ne sukat. Ne on tässä näin. Vaikka tallissa oli kylmä, niin toki sukat olivat olleet jalassa aamusta lähtien ja sisätiloissa lenkkareissa päässeet hieman kostumaan...:

    [​IMG]
     
  10. studio57

    studio57 Gearhead

    kiva kuulla että sielläkin homma edistyypi, noita vortech ahtimia on moitittu alimittaisista osista suhteessa esim prochargeriin... mulla bovia ei ollu ja kiilahihna hoiteli sitä virkaa, eihän sitä tullut edes sarjan mukana. noh hyvähän se on olla !!

    meillä tosiaan 632 motti chevellessä ja tarkoitus räjäyttää se vielä tälläviikolla käytiin ja ajella toiseen talliin... ilmajousi sarja joka asennettiin on vaatinut perkeleesti ylimääräistä työtä ja ohjeet on puuttuneet oikeastaan kokonaan... onneksi muiden valmistajien sivuilta on saanut hiukan suuntaa antavia ohjeita.
    saas nähdä miten tuo matalaviritteinen 632:n autoa liikuttaa... 769hp/1080nm vääntyä 8)

    muutenkin muuteltu enemmän katulle autoa ja alustaa paranneltu juuri jokapäiväistä ajoa silmällä pitäen.

    juu pidetään kesällä grillijuhlat niin pistelen sukan poskeen salaisen reseptin kera :rotfl:
     
  11. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Mikäs tää ilmajousijuttu on? Alustaan?

    Voi sissus siunakkohon, tätä se mun painajaisuneni tiesi...Rauhallisesti nyt, kuul daun, en minä yllyttänyt, nyt vaan sitä ahtopainetta pienemmälle, ei sentään nyt noin paljoa tarvitse, hyvänen aika!

    No just näin kannattaakin tehdä. Jos autosta tulee liian "raaka", niin helposti se jää pölyttymään sinne talliin.

    Eipäs nyt hätäillä. Tässä on vielä vaikka minkälaisia haasteita ja vastahaasteita mahdollista tehdä. Meikäläisellä on nyt pallo, joten katsotaan nyt, katsotaan nyt...
     
  12. studio57

    studio57 Gearhead

    niin kierrejousien tilalla on nyt sellaiset pussukat joilla voipi auton korkeutta säädellä sopivan korkuiseksi eri tilanteihin... katellaan nyt miten hyvä siitä tulee...
     
  13. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Tosta vortechista, eikö ne pellistä prässätyt renkaat ole sopivaa preloadia varten ja vastaanottamassa osien lämpölaajenemista jolloin esim. siipi pysyy oikealla etäisyydellä koteloon nähden? Ja ne urat, eikös ne ole öljyn poistumista varten kun keskipakovoima estää sitä valumasta laakerin läpi? Laakerit siinä vortechissa on 15 asteen viistokuulalaakereita, just ton kovan pyörimsinopeuden takia. Laakerikaupasta saa kyllä tilattua noita viistokuulalaakereita mutta hinta on(oli?) kovempi kuin ahtimen korjaussarjan. Korjuusarjassa sitten tulee se tefloninen stefa toisioakselillellekin joka voi olla kans kärsinyt laakerien ohella. Jos nyt satut tilaamaan korjaussarjan ja toi kys. pikku stefa jää ylimääräiseksi, laita vaikka yyvee :wink:

    Mulle tulee tollanen vortech joka oli menettänyt hampaansa, nyt vähän järeemmät hammaspyörän tilalla.
     
  14. studio57

    studio57 Gearhead


    niin itte en oo noita purkanut vaikka kumpiakin oon omistanut, eräs kuitenkin asiaan todella paljonkin vihkiytynyt kertoi vaan oma kohtaisista kokemuksista ja rempoista.
     
  15. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Mistäs minä sen tietäisin? :) Eli näin vaan oletin kun en muutakaan keksinyt ja koska olen vain vaihtamassa laakereita enkä niinkään pohtimassa osien merkitystä.

    Aina parempi toki että ymmärtää miksi osat ovat mitä ovat. Ahtimen siiven toleranssia, tai liikkuvuutta "pikkuakselilla" en kokeillut, enkä myöskään tuon "isonakselin".

    Kuulostaa loogiselta. En tullut ajatelleeksi ettei öljy voisi valua laakerin kautta.

    Olettaisin että vain sillä toisella akselilla?

    Ebayssakin näitä on, sieltä löytyy viimeisimmät hinnat. Kysyn kuitenkin ensiksi Suomesta.

    Tiesin kyllä. Tulee nimittäin luettua muitakin ketjuja kuin tätä ja "vanhoja valokuvia".
     
  16. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

  17. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Joo, ei ollut tarkoitus pilata päivääsi, pahoitteluni.
    Aikasemmin löytämäni paikka mistä olisin saanut korjaussarjan/tiivistesarjan piti ihan eri hintoja osille, siitä johtuen pidin sitä stefaa arvokkaana.
    Täytyykin alkaa tota vaihteistoropelli yhdistelmää opiskella että ymmärrän olla kommentoimatta :poff:
     
  18. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Joo, ei ollut tarkoitus pilata päivääsi, pahoitteluni.
    Aikasemmin löytämäni paikka mistä olisin saanut korjaussarjan/tiivistesarjan piti ihan eri hintoja osille, siitä johtuen pidin sitä stefaa arvokkaana.
    Täytyykin alkaa tota vaihteistoropelli yhdistelmää opiskella että ymmärrän olla kommentoimatta :poff:
     
  19. studio57

    studio57 Gearhead

    mun päivä ei noista rattaista pilalle mee ja tuskin Pekankaan :rotfl:
    tänään taas tuusattiin sitä ilmajousitusta... ei ooo ihan helpoin homma... noh jos se huomenna valmistuis niin sit enään sytkä vehkeet ja syylärit yms.. kiinni ja menox
     
  20. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Karseeta on lukia herrojen touhua.Maha niin perkkuleellisen kipiä nauramisesta.
    Tuu kahvin juomisesta mitään.
    Koskas tuo sukan syömisen pääsis näkemään?
    Kun ei sitä taidän "mittelöä" päässyt näkemään sittenkään.
    Paha flaksi sinänsä se loodan halkeeminen,mutta pääasia että syy löytyi miksi meni.

    Ei tässä uskalla kohta vanhankansan ja veturimiesten hyväksymällä GMC-ilmapumpulla pian ajella ihmisten ilmoilla ollenkaan.Kaiken maailman vortekit ja elämää suuremmat motoorit jymistelee ja viheltää niin että pienimmät juokkee lujaa piiloon.

    Kovat luvut on studio57:lla tuloksena.Onnittelut.

    Koskas se pekan vette piipahtaa stripillä?
     

Kerro tästä muillekin!