chevrolet malibusta laikka-avo?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja outroadrebels, 10.11.2008.

  1. outroadrebels

    outroadrebels Gearhead

    Juu alotetaampas taas keskustelua katonpilkkomisesta. topikkeja laikka-avoistahan kyllä on mutta virkistetäämpä hieman muistia ja pohditaan olisiko tälläinen mahdollista tänäpäivänä.

    Lähtökohtana chevy chevelle malibu -74 auto on 4door sportcoupe. ideaa taas auton haku reissulla pukkasi sen verran että kun ei ole tullut ennen laikka-avoa tehtyä niin tämähän olisi oiva aihio siihen hommaan. sehän kuulostaa ainakin helpolta, muutos 2 oviseksi ja turvakaari ikkunankarmiin. mitä olette mieltä onnistuuko tämä enään täällä kekkoslovakiassa?
    tietty täytyy esittää papereita ikkunankarmin kestävyydestä yms. mutta tuleeko muita ongelmia leiman suhteen? malibuahan ei ole enää saanut 1974 tehdas avona joten käykö joku muu "vastaava" vertailukohteeksi?

    vapaata keskustelua

    kiitos!

    Outroadrebels/Jouni
     
  2. puavo the baboon

    puavo the baboon Gearhead

    joutunee vissiin anomaan luvat jos eio tehty avona? :odroll: ja jos eio tehty avona ni taitaa joutua tekemään sen turvakaari häkkyränkin? mut kysy ensin insinööriltä,ne kun on nii vitun viisaita.. :poff:
     
  3. Ongelmaksi taitaa tulla vinotuen sijoitus pääkaareen , olikohan max 100mm pääkaaren laelta vinotuen lähtökohtaan , valitettavasti tänäpäivänä ei riitä alkuperäisen karmin "vahvistaminen" vaan vaativat putkesta tehdyn erillisen kaaren. Itse joskus hain avomuutoslupaa korinvaihtoautooni ja piirrustelin turvakaaren kallistettuna etulasin karmin sisään ja vinotuen pystyyn saranalinjaan , niin tuohon mittaan se sitten kaatu + että takamatkustajat vaarantuvat auton kaatuessa katolleen... eikö sitten alkup. avossa vaarannu?
     
  4. outroadrebels

    outroadrebels Gearhead

    juu turvakaari pitää kyllä tehdä jokatapauksessa mutta ajattelin sen integroida siihen tuulilasin karmiin ni ei tartteis niitä takakaaria enää tehdä kun ne tahtoo olla aika paskannäköisiä laitoksia, ei kyllä sillä että tuosta malibustakaan mikään kaunis tulisi mutta kumminkin. ymmärrätte mitä tarkoitan. konttorilta tiedustelin jo asiaa mutta he eivät ilman papereita pystyneet sen kummemmin asiaa kommentoimaan...sanoivat vaan että onhan noita joskus joku johonkin tehnyt. vaatinee jokatapauksessa akelta lupahakemuksen.

    Outroadrebels/Jouni
     
  5. outroadrebels

    outroadrebels Gearhead

    niinpä! kuinka moni normiavo suojaa takamatkustajia? ei mitenkään!! juu samoin meinailin hommaa suunnitella että turvakaari on sijoitettuna karmiin tai läheisyyteen siten että se ei silmiinpistävästi erottuisi autosta. vinotuen pystyisi ehkä jakamaan auton sivuille siten että putket kiertäisivät myös takamatkustajille jotenkin näkymättömissä, ainoa missä putket näkyisivät olisi kun ovet ovat auki...lasketut voimat jakautuisivat myös takamatkustajia "suojaavaan" kaareen ja näin ehto täyttyisi vai onko näissäkin jotain korkeusvaatimuksia??
     
  6. En tiedä tarviiko enää (?)AKE:n lupaa jos mallisarjassa on ollut k.o vuonna avoa tarjolla , ennen ei tarvinnut , mutta kaaren vaativat muutoskatsastuksessa.
    Jos mallisarjassa ei k.o vuonna ole ollut avoa tarjolla , täytyy osoittaa esim kiertojäykyyskokeella auton rakenteen jäykkyyden säilyminen , eli mittaus ennen ja jälkeen muutoksen. Kannattaa sopia katsurin kanssa etukäteen jos meinaa leiman saada.
     
  7. puavo the baboon

    puavo the baboon Gearhead

    ei tarvi,menee muutoskatsastuxella kunhan on tehty tarvittavat muutoxet,vahvistuxet ja tuulilasin karmi vastaa vahvuudeltaan avon alkuperäistä ja jos tätä ei pysty todistamaan ni sillo joutuu tekemään sen turvakaaren 50*2putkesta, paljopa se huonekaluputki hyödyttää jos se romu heittäytyy selälleen :-? ja turvavyöt on lisättävä vaikkei alunperin ole ollu,kuskille ja vänkärille 3-pistevyöt ja muille lantio vyöt.. ja maahantuojalta todistuxet et on tehty avona,erot avon ja kovakattosen koreista/rungoista ja todistus siitä vitun karmista.. :wc: mää voisin myyvä karmia vaille valmiin 66coronetin ni ei tarvi asioixeen rueta autoa pilkkomaan? :poff:
     
  8. herrakani

    herrakani 1st gear

    A-body malibussa ei oo ollu avoa 73-76 mut poikkeuslupahakemukseen varmaan voi käyttää oldsmobile cutlassia josta mun käsityksen mukaan oli avoversio.
     
  9. outroadrebels

    outroadrebels Gearhead

    Taitaa olla sillai että mitään gm a-bodyä ei ole saanut avona...vai onko sittenkin? vertailukohteenahan pitäisi käydä samalle pohjalevylle valmistettu laitos.
     
  10. outroadrebels

    outroadrebels Gearhead

    [/quote] :wc: mää voisin myyvä karmia vaille valmiin 66coronetin ni ei tarvi asioixeen rueta autoa pilkkomaan? :poff:[/quote]

    kiitti tarjouksesta mut mieluiten pilkon jonkun laitoksen ihan ite...ompahan jotain tekemistä taas talveksi ja tuo malibu on senverta lintta kuosissa ni ei haittaa enää vaikka siitä kattokin lähtis vex ;).
     
  11. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Joo pitäisi, mutta uuden Ake tulkinnan mukaan vain saman mallimerkinnän omaava kelpaa vertailu-autoksi. Tapaus Taunus-Cortina..

    Eli jos on Cuttlas, on Cutlaas ja jos on Malibu on Malibu.. Menee kai nykyään Aken älynväläys.
     
  12. herrakani

    herrakani 1st gear

    Ainakin mulle on myyty joskus '76 avo cuttya.
     
  13. GMC-96

    GMC-96 1st gear

    Minulla on työn alla kuplaprojekti "kovakattoisesta avoksi" ilman poikkeuslupaa. Ja näinhän se menee

    AUTON RAKENTEEN MUUTTAMINEN 779_1998
    5. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton korin muuttaminen vastaamaan mallisarjaan kuuluvaa avoautoversiota seuraavin edellytyksin:
    a) kori ja mahdollinen runko tai pohjalevy muutetaan kaikilta osin vastaamaan avoautoversiota; tällöin umpi- ja avoautoversioiden teknisistä eroista on esitettävä luotettava selvitys;
    b) tuulilasinkehys vastaa lujuudeltaan avoautoversion tuulilasinkehystä; jollei tätä voida osoittaa tai jos avoautoversiossa on ollut turvakaari, turvakaari on asennettava myös muutettuun autoon, jolloin turvakaaren on oltava alkuperäisen tai 24 §:ssä säädetyn mukainen; ja
    c) etuistuimen reunimmaisilla istumapaikoilla tulee olla kolmipisteturvavyöt ja muilla istumapaikoilla vähintään lantiovyöt; jos autossa on ollut kolmipisteturvavyöt myös takaistuimella, sellaiset tulee olla myös muutetussa autossa.

    Ainut ongelma on tuo "luotettava selvitys". Teettää vähän töitä kerätä riittävät dokumentit avon vahvistuksista verrattuan kovakattoiseen :-? .
     
  14. outroadrebels

    outroadrebels Gearhead

    no niin nyt on malibussa jo leimakin valmiina vuoteen 2010asti, olisin teettänyt korin jäykkyyden mittauksen konttorilla mutta eivät ruvenneet moista tekemään?? levittelivät vaan käsiään ja kysyivät että mikä se sellainen on!. no selitin että mitattaisiin korinjäykkyys nurkista nostelemalla että saisin virallisen paperin jäykkyydestä. ei onnistu, ei kuulu kuulemma heille!?? pitääkö tääkin tehdä jossain merkkiliikkeessä ennen ja jälkeen muutoksen kun oma mittaus ei kuulemma riitä. :eek:

    ihme touhuu!!! mutta onneksi kuitenkin leiman antoivat! :rotfl:

    Outroadrebels/Jouni
     
  15. GMC-96

    GMC-96 1st gear

    Tuo korin jäykkyys ei sinällään taida kertoa paljoakaan materiaalien/rakenteiden "nyrjähdyslujuudesta" (vai mikähän tässä olisi oikea termi). Jotta saisit riittävästi tietoa nykyisen rakenteen kestävyydestä niin mielestäni autoa pitäisi taivuttaa niin suurella voimalla, että pelti nyrjähtää. Avon valmistusta ajatellen voisi olla helpompiakin konsteja selvittää rakenteiden lujuutta :D
     

Kerro tästä muillekin!