AKE:n selitys miksi liikennekäytöstä poistoa ei voi.........

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Mudracer, 10.11.2008.

  1. Jonssi

    Jonssi 3rd gear

    Tarkoittaako tämä myös sitä, että vaikka ajoneuvo on poistettu liikenteestä, niin siinä on silti PAKKO olla liikennevakuutus?

    TheJonssi
     
  2. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Kyllä, vakuutusta ei saa pois muuten kuin romuttamalla auton. Toi 14 eur taitaa olla minimimaksu vuodessa, joten ei sitä takaisin saa.
     
  3. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    Onhan tämä uusi systeemi siinä mielessä hyvä että käyttömaksu katkeaa kesäkäytössäolevilta kärrryiltä ja periaatteessa kolmen kuukauden seisotus tuo takaisin jo nämä käsittelymaksut eli tilanne ei ole muuttunut. Vakuutuksistahan seisontaikana on voimassa palo, varkaus ja ilkivalta jos kaskoa pitää. Tuo nettihomma helpottaa ettei tartte konttorilla käydä. Ja voihan nämä hommat hoitaa vakuutusyhtiössäkin...Mulla on 4 autoa nyt seisonnassa ja ihan ok systeemi tämä on ollut. Ja kokonaan vakuutuksista pääsee eroon kun palauttaa kilvet.
     
  4. Jonssi

    Jonssi 3rd gear

    Aika mielenkiintoista, ettet voi irtisanoa palvelua, jota et pysty käyttämään. Esimerkiksi venyneen projektin vuoksi.
    Mielenkiintoista omistamisen sakottamista ja vielä yksityissektorin hyväksi. Sen vielä voisi jotenkin mieltää, täällä kekkoslovakiassa, että valtio kerää itselleen rahaa, mutta että se kerää rahaa yrityksille.

    Sanookohan vakuutusyhtiö sitä missään vaiheessa irti, jos jättää laskut maksamatta??

    Periaatteessa samalla tavalla vuosimaksun voisi kerätä kaikki muutkin yritykset, miehiltä urologit, naisilta gynekologit, parturit ja niin edelleen, lista on loputon...
     
  5. audiq

    audiq Gearhead

    Ei tarkoita. Autossa ei ole silloin liikennevakuutusta. Käytännössä tuolla 14 eurolla saa sen laskun. -Eli laskutus/käsittelykuluihin menee, mitään muuta et saa. :lol:

    Ennenhän sen 14e pystyi ajamaan. Eli kun kävi vaikka vain leimalla, niin sai autolla ajeltua tuolla nykyisellä 14 maksulla noin yhdeksän päivää.
    Nyt ei taida sekään onnistua.
    Nykyään tosin ei tarvitse vissiin leimalle ottaa vakuutuksiin, mutta häviää siinä silti.
    Mukava oli jaloitella jotain autoa viikko leiman jälkeen samaan rahaan.
     
  6. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

  7. Dna Kerma

    Dna Kerma Gearhead

    o_O jaa'ah onkohan mulla sitte vaa ollu jotenki jännästi vakuutuskausi meneillään että sillon ei oo vaan tullu laskua tms, tai nyt veikkaan että ku on toisen auton vakuutukset ollu monessa erässä niin se ekan auton 14e tulee sitte yhdessä niistä tms...? tuli vaan kontrastia ku vuodenvaihteesta pari kk nii tuli 14e lasku... :F

    Tietääkö kukaan onko IFissä tollasta perusmaksua? nimim. muut autot on jo IFissä mutta...
     
  8. audiq

    audiq Gearhead

    Muistaakseni on. If, Tapiola, Pohjola. Summa hieman vaihteli, kun kysyin. Kuulin myöhemmin, että ihan kaikki yhtiöt eivät maksua perisi? -Siis näistä Pohjantähdistä ja vastaavista, vieraammista yhtiöistä.
     
  9. tha022

    tha022 Gearhead

    Mitenkähän kun oli semmoset ajatukset mulla että laitan kevään tullen ton mun talvi kinnerin (88 sierra) paaliksi, eikä todellakaan ole tarkoitus viedä sitä viralliselle taholle jolta saa romutus todistuksen ja 300e lahjakortin uutta honda civicciä varten.
    aion viedä sen romu rautana jolloin saan siitä rahaakin hieman.
    Mahtaako kärry poistua kirjoista ja kansista jos vien kilvet ja runkonumero palan rungosta konttorille ja sanon ettei ole autosta enempää jäljellä.

    Jos ei muu auta niin mä katsastan sen rungonpalan niin katotaan pysyykö kilvissä :rotfl:
     
  10. Jonssi

    Jonssi 3rd gear

    Millainenhan olis vikalista ko. tapauksessa :rotfl: :rotfl: :rotfl:

    TheJonssi
     
  11. Dna Kerma

    Dna Kerma Gearhead

    Eiköhän se normaali Rekisteristä poisto päde tuohon... eli kilvet konttorille, ei mee veroja eikä vakuutusmaksuja... :odroll:
     
  12. RB-440

    RB-440 1st gear

    Taitaas tulla autovero, kun ei ole esittää 50% kanta-autoa :poff:
     
  13. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Sellaista rekisteristä poistoa ei ole enää. Vakuutusmaksut katkeaa vain romuttamalla auton.
     
  14. Putte

    Putte 1st gear

    Kun auto on rekisterissä siinä täytyy olla liikennevakuutus. Koska se on poistettu liikennekäytöstä, siitä ei tarvitse maksaa koko vuodelta vakuutusta, ainoastaan siltä ajalta, jonka se on käytössä. Mikäli auto on seisonnassa eli tilapäisesti poistettuna liikenteestä koko vuoden kestävän vakuutuskauden, siitä joutuu maksamaan liikennevakuutuksen perusmaksun, joka oli Pohjolalla markka-aikana 60 markkaa ja nyt hivenen korkeampi eli 14 euroa. Muuten sinänsä harvinaisen pieni korotus.
     
  15. pile

    pile Gearhead

    viime viikolla on viety ihan normaalisti kilvet konttorille ja poistettu yks toyota rekisteristä lopullisesti ja onnistui ilman mitään ongelmia.
    romutustoristus ei ole pakollinen mutta suotavaa olisi että sellainen löytyy.
     
  16. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Jep, näin on. Yhen varaosaraato Volvon kilvet tossa pari kk takaperin palautin konttorille. Otteeseen tuli merkinnät "Ajoneuvo poistettu liikennekäytöstä. Tavallinen poisto. Kilvet palautettu *pvm*" Tiskillä vielä varmistin että katkeaahan nyt kaikki maksut, ja virkailija sanoi että katkeaa.
     
  17. cool

    cool 1st gear

    Jep, näin on. Yhen varaosaraato Volvon kilvet tossa pari kk takaperin palautin konttorille. Otteeseen tuli merkinnät "Ajoneuvo poistettu liikennekäytöstä. Tavallinen poisto. Kilvet palautettu *pvm*" Tiskillä vielä varmistin että katkeaahan nyt kaikki maksut, ja virkailija sanoi että katkeaa.[/quote]

    Jep, mulla tuo cutlasin poisto meni ilmatteeks.
    olin just ostanu sen ja menin poistaan kilvistä, konttoritäti rupes miettiin et mitenkä se menis ettei tarvi eka rekisteröidä ja maksaa, ja sitten poisto ja maksaa taas.
    Soitti akeen ja antoi sieltä ohjeet poistaa vanhan omistajan nimillä ja sitten tulostettiin suoraan otteet mun nimille joissa tuo liikenteestäpoisto ja lisä tietoina kilvet palautettu. kaikki katkes, mutta täti tuohon jotta paperit talteen vaikka purkuun menee, saattaa tarvita uudelleen rekisteröitäes joskus. :eek: :rotfl:
    joten kai sitä pitää runkonumero säilyttää papereitten kanssa.
     
  18. Jonssi

    Jonssi 3rd gear

    Jos siis vien kilvet pois, niin että vakuutuksetkin katkeaa, niin onko käyttöönottaessa lisämaksuna ainoastaan uusien rekisterikilpien hinta?

    Onko romutustodistuksen merkitys tai sen puuttuminen, että ajoneuvon joko saa takaisin liikenteeseen tai ei saa. Romutettu autohan poistuu kaikista tietokannoista ja sen saa ottaa käyttöön vain maksamalla verot uudestaan=auto syntyy uudelleen == uusi auto

    Lyhyemmin, onko mahdollista viedä kilpiä pois siten, että auto säilyy olemassa olevana?

    Onko tässä summa summarum, eli joko pidät autoasi liikenteestä poissa ja maksat 14€/á vaikka auto makaisi paikoillaan kymmenisen vuotta tai viet kilvet pois etkä saa sitä enää ikinä tieliikenteeseen...
    Mikäli on tuolla tavalla, niin tämä jos mikä pitäisi saattaa eu:n tietoon, että valtio pakkorahastaa auton omistajilta rahaa yksityissektorin tileille.

    TheJonssi
     
  19. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Minä oon käsittäny näin että auton saa vielä takasin liikenteeseen vaikka kilvetkin olis palautettu. Kilpien palautus on vain varmin tapa toimia jos auto laitetaan paaliin ilman romutustodistusta. Mutta auto jää vielä sinne tietokantoihin.
     
  20. Putte

    Putte 1st gear

    Itsekin olen ymmärtänyt asian näin.
     

Kerro tästä muillekin!