MIG-juottaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja mjo33400, 18.12.2003.

  1. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Pistin seuraavan kyselyn osastolle"yleistä harrastuksesta",
    "Onko kukaan hitsannut MIG-juottotekniikalla? Haluaisin kommentteja aiheesta. Helpottaako auton hitsausta, niikuin itse kuvittelen".
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    eikös se ole kaasuhitsausta eikä mig? migillähän ei juoteta vaan hitsataan pillillä missä on valmis juotto
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Voi pylly-yskä...
    Juottaminen ja hitsaaminen on tasan kaksi eri asiaa.Juottamisessa ei lisäaine sotkeennu perusaineen kanssa.Kun taas hitsauksessa perusaine ja lisäaine fuusioituvat keskenään.
    Pillillä missä on juotto...ei tana.Siitä mig polttimen päästä tunkee suuttimesta ulos lankaa ja työkappaleeseen osuessaan oikosulku aiheuttaa valokaaren joka sitten sulattaa lankaa ja perusainetta.

    [/quote]


    Oho nyt on joku insinööri oikein kimpaantunut.

    Voin kertoa että nykysin esim. minä käytän harva se päivä MIG-juotinta töissä kun korjailen näitä OPELin miinoja. Eli sellasia on tehty. =)

    Se toimii perjaatteessa kun migi, eli painat liipasinta ja lankaa alkaa tulemaan. Perusaine ei sula kuten juottamisessa ei pidäkään, täyteaineena käytetään kupari seos lankaa jonka sulamispiste on alhaisesmpi kun raudan. Kappaleet pysyy huomattavasti viileämpänä kun hitsaamisessa ja näin ollen pellin venyminen on pienempää. Rako täyttyy ja osat pysyy yhdessä. Vaikka osat olis päällekäin niin saumasta tulee todella pitävä kun omistamme ilmiön nimeltä kapilaari.

    Nim. Provosoiva dorka. =)
     
  4. Poro-Jussi

    Poro-Jussi 1st gear

    Jep. Pitää paikkansa. Nykyään migillä voidaan tehdä muutakin kuin hitsata. Käytännössä puhutaan kaarijuotosta, jolloin lisäaineena on oma juotoslanka ja kaasuna argon. Parhaiten hommaan soveltuu pienet valovirtamigit, jos käyttö on vähäistä. Pro käytössä vaaditaan (autovalmistajan vaatimus) pulssimig, jossa on valmiiksi ohjelmoidut asetukset eri korjaustöitä varten. Juotos ei sulata perusmateriaalia lainkaan ja pitää sen lämpötilan pienenä. Lämmön tuottaminen perusmateriaaliin vähenee ja se on yksi syy miksi tätä tekniikkaa on alettu vaatia. Sinkittyjen korirakenteiden korroosiosuojaus katsos palaa pois pellin takapuolelta kun hitsataan - juottaessa sinkitys ei katoa! Toinen syy on se, että liitettävät rakenteet eivät enää ole aina samaa "peltiä" vaan esim. suurluujuusteräs yhdistetään "tavalliseen" peltiin. Harrastehommia ajatellen juotos voisi olla tietyissä liitoksissa aika hyvä ratkaisu, koska lämpöveteleminen on pienenmpää. Toisaalta sauma ei aina ole hiottavissa yhtä siistiksi. Itse juotoksen lujuus oikein tehtynä on reilusti hitsiliitosta lujempi...usko tai älä mutta näin se homma etenee.
     
  5. molopaa

    molopaa 1st gear

    Siis miten se hitsi sauma oikein on lujempi kuin mighitsauksella tehty?

    Hitsauksessahan kuitenkin kappaleet sulavat "yhdeksi" .

    Osaisko joku valaista asiaa?
     
  6. Poro-Jussi

    Poro-Jussi 1st gear

    Jees. Väittävät noissa koulutustapahtumissa siitä lujuudesta että hitsatessa kovenee materiaalit ja sen takia todellisuudessa lujuus ainakin sauman vierestä heikkenee. Juotoksessa taas itse juotos on kuulemma luja perusaine taas ei ominaisuuksiltaan muutu mikskään. Kokeita on ehkä tehty myös autoteollisuudessa koska nää turvatestit ja turvallisuuden parantamisvaatimuksethan ne toi suurlujuuseträkset käyttöön. Eli ei tarvi niin painavia rakenteita saman tukevuuden saavuttamiseksi. Mä en muuten jaksanu vääntää millin paksusta (n 3cm leveetä palasta solmuun)
     
  7. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Enpä nyt hetimiten tunne tarkemmin tuota MIG-juoton etenemistä, mutta materiaalien osalta voisin väittää, että varmasti se juotos itsessään voi olla lujaa ja peltikin on lujaa, kun ei pääse kuumuus turhia sitä mikrorakennetta haurastuttamaan. Mutta sitä juotoksen ja pellin rajapintaa mä ihmettelen, tarttuuko se juotettu aine muka siihen peltiin niin lujasti, ilman että perusaine ja lisättävä aine sekoittuvat...?!

    -JJ-
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tarttuu se. Usko vaan.
     
  9. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    No jo näillä keskusteluilla sain sen mitä olin hakemassa. Sen voin sanoa, että MIG-juottaminen tulee olemaan tulevaisuuden peltikorjauksien ainoa hitsausmuoto.Siis korjaamotasolla ( ja tietenkin autoharrastajat käyttää siä ).
     
  10. DeS

    DeS Gearhead

    HMMM... nyt tuli ajatus mieleen viisaammat varmaan kertoo että: onnistuukos tuolla systeemillä täyttää kromipohjissa olevia koloja koska tuolla toisaalla olevat aineiden nimet vaikuttavat pronssiseoksilta ja pronssihan on kromattavissa. Ja mitä tuollainen ihme lanka kustantaa
     
  11. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    DeS! Olin jostain lukevinani, että täyttö kyllä onnistuu.
    Tässä Esabin sivuille ohjeet, josta löytyy tarkkaa tietoa aiheesta.
    Google-haulla, Esab
    -valitse maa/alue (Finland), oikea ylärivi.
    -Ratkaisut, vasemmasta valikosta
    -Kaarijuotto
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    migillä pystyy juottaan kun hommaa oikean langan, maksaa 1300 euroo!!!!! 10kg rulla. pari vuotta sitten kävi koulussa kempin esittelijä näyttämässä hommaa ja tarvii myös paremman hitsauskoneen maksaa 15000 euroo, joten eikannata hommata koti käyttöön. suurimmat autotehtaat käyttää niitä korien hitssamiseen, kun ei polta sinkiä pois.
     
  13. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Jouluna sattuu näitä ylilyöntejä.
     
  14. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Eiks kukaan ole kokeillut? Pitääkö mun tosiaan ostaa pullo ja lanka, sekä kokeilla miten toimii. "Ja toimiihan se".
     

Kerro tästä muillekin!