Pohjat selviksi nyt kerralla ???

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja 460ford, 23.11.2008.

  1. 460ford

    460ford 1st gear

    Eli selvyyttä kaipaisin seuraaviin:

    Peltipuhtaaksi hiottupinta.

    Mitä pintaan?
    Happomaalia? Miksi? Miksi ei heti hiontamaalia?
    Mihinkäs pintaan pakkelit? Pelti,happo vai hiontamaalille?
    Mitä pakkelia mihinkäkin reikään?
    Entäpä kun jenkkilässä porattu pieniä noin 6mm reikiä oikaisua varten
    koriin. Millä paikataan kun en haluaiai alkaa tinaa opettelee?

    Että tälläsiä perus kyssäreitä.

    Kiitti vastauksistanne :D
     
  2. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    Jos et tykkää tinata, niin hitsaa. Reikä on aina riski.
     
  3. Buddy

    Buddy 1st gear

    Mä hitsasin kerran sellaset oikaisureijät umpeen, mitkä jenkkipoika oli porannu.
    Mä en osaa tinata, joten olen sen homman jättäny suosiolla tekemättä. Mulla jää tinaukseen aina sellasia huokosia, jotka tuppaa ruostumaan ajan kuluessa, vaikka mitä pistäis päälle.
    Kittaustavoista on miljoona mielipidettä.
    Ammattilaiset eivät suosittele happarin päälle kittausta. Se kuulemma muuttuu sellaseks kuivumattomaks puuroks kitin alle.
    Jos sen haluaa kuitenkin esim hitsaussauman päälle laittaa, niin on kuulemma pare, jos vetää happarin päälle jonkun kakskomponenttimaalin ennen kittausta. Sen kuivuttua hionta karkealla paperilla ja kittaus.
    Olen vetäny hiontapohjamaalin suoraan pellille ja hyvin on pysyny, eikä ole ruostunu.

    Puhtaalle pellille olen kittaillu, jos alle ei jää hitsaussaumoja.
    Kait sen pakkelin vois vetää suoraan hitsisaumankin päälle. Tiedä häntä.
    "Makuasia sanoi mäyräkoira, kun muniaan nuoli" :wink:
    Pakkeleista sen verran, et kannattaa käyttä pakkelia, jossa lukee soft päällä, niin hionta on helpompaa. Softia löytyy nykyään myös lasikuitupakkelina, jos oikeen tuunaajaks rupee. :rotfl:
    Nää on taas tällaisia harrastelijan mielipiteitä, joten paremmin tietävät oikaiskaa...
     
  4. rainbow6

    rainbow6 3rd gear

    Min ´en juur mistään mitään tiedä, mutta paljaalle pellille on kitattu mitä on kitattu ja siihen pohjat päälle. Happaria kun en ole käyttänyt niin en tiedä miten se reagoi kitin kanssa. Pikku reiät on hitsattu, ei täälläkään mitään tinaa käytetä, osata käyttää. Korikittiä kylläkin.
     
  5. 460ford

    460ford 1st gear

    mutta...

    niin...eikö ole riski, että hitsatussa saumassa olisi huokosia/reikiä ja näin ollen kosteus pääsisi pellin takapuolellata kuplauttamaan maalin taikka pakkelit lattialle?
    Eikö kukaan viisas ole tehnyt hyvää kotisivua pohjatöistä jotka toimivat?
    Olis kyllä meille tee se itse harrastajille hyvää oppia... :eek:
     
  6. kime2

    kime2 Gearhead

    Jos en tinaisi niin reikien päälle Robelco:n metallikitti,sitten muualta korista pahimmat kittaukset myös jollain hyvälaatuisella kitillä ja sitten ruiskuttaisin Inertan primer 5:n(Epoksi) yli asti ettei paljas pelti ehdi ottaa pinta ruostetta ja sen päälle sit kittaisin kaiken tarvittavan ja kun alkais oleen hyvä niin uusi kierros samaa epoksia pintaan ja sit mielen mukaan tämän päälle vielä jokin hiomamaali ja sitten pintaväri tai pinta suoraan epoksin päälle!
     
  7. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Ammattimaalaamossa tehtiin näin:

    -Kirkkaalle pellille, hitsattuihin paikkoihin harso epoksia.
    -Vetokittaus.
    -Koko korin yli epoksikerros.
    -Ruiskukitti. (jakaa mielipiteitä, mutta uskon vakaasti, että kuivissa olosuhteissa vedettynä ja kunnolla uunitettuna on toimivaa ainetta.)
    -Ruiskukitti hiotaan ohueksi harsoksi.
    -Paljaisiin metallikohtiin happoa.
    -Hiontaväri.
    -Hiontavärin hiomisen jälkeen, jos on vielä rautaa näkyvissä, niin kevyesti happoa.
    -Pintaväri.

    Ruosteensuojamaalit, kuten 1k happoväri on ihan turhaa ainetta pakkelin päällä. Sitä ei mene normaalisti autoon kuin pieni tilkka. Eikä se kyllä kestä pakkelin allakaan, kun kitti pehmentää sen puuroksi. Ainoa väri, minkä päälle kittaisin, on 2k epoksi. Jos se maali lähtee tinnerillä pyyhkimällä, niin kyllä sen pakkelinkin liuottimet pehmentää.
     
  8. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    Re: mutta...

    jos ees joskus
    klikk..
     
  9. roki

    roki 1st gear

    reiät hitsaamalla kaikkihitsatut paikat epoksilla vaikkapensselillä sitten kittaus+epoksilla koko auto hionta+pohjamaalaus +hionta tarvittaessa lisää 2k pohjaa .peltiä ei saa näkyä .happoa ei käytetä jos kaikki ruosteet on poistettu.
     
  10. Buddy

    Buddy 1st gear

    Aika hyvältä tavalta kuulostaa toi edellämainittu. Kittasko ne nahkeaksi kuivuneen epoksin päälle, vai hioiko ne sen ennen kittausta? Mä olen kokeillu kumpaakin tyyliä enkä tiedä kumpi olis parempi tapa. Mäkin käytin ennen ruiskukittiä, mutta 2-k hiontapohjamaalit ovat nykyään niin täyttäviä etten ole enää käyttäny. Ensmäisen jenkkini pohjat tein seuraavalla tavalla...

    -Standox 2-k primeri hitsaussaumoihin pensselillä (se jonka päälle voi kitata ja jota ei ole enää markkinoilla :( )
    -Vetokittaus
    -Koko auto yli edellämainitulla primerillä
    -Ruiskukitti nahkean primerin päälle
    -Hionnan jälkeen ylimaalaus epoxilla
    -Reilu kerros 2-k hiontapohjamaalia nahkean epoksin päälle.
    -Hionnan jälkeen maalari veti siihen vielä jonkun välivärin ennen pintamaaleja, joten erilaisia mömmöjä tuli käytettyä enemmän, kuin tarpeeks. :rotfl:

    Periaatteessa pelkällä korkealaatuisella 2-k hiontapohjamaalilla pärjää.

    Anopin bemarin hitsasin kuntoon ja pohjamaalina käytin pelkkää PPG hiontapohjamaalia. (Tais olla silloin vielä Kobaa). Yli viis vuotta on auto ollu ulkosäilytyksessä. Ei koskaan pesty saatikka vahattu eikä yhtään ruostekukkasta ole pinnassa vieläkään, koska hiekkapuhalsin kaikki ruostekohdat puhtaaksi. Jos hiekkapuhallusta ei suorita ruostekohtiin niin varmasti ruostuu vaikka mitä maaleja käyttäisit.
     
  11. jorke

    jorke Gearhead

    Happoväriä on kahdenlaista eli 2K eli siis kakskomponentti (kovettajalla) käy pakkelin alle ja 1K jos ei tarvi pakkeloida. Ja happomaalia ainoastaan tarvii paikkoihin joissa pelti näkyy.
     
  12. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Onks noin? Ainakin se mitä mä käytin, spies hecker oli 50/50 suhteessa sekotettavaa, eikä sen päällä kitti pysynyt ilman välivärii, jon akäytin epoksii..
     
  13. Buddy

    Buddy 1st gear

    Eiks se litku ole juur sitä happoa eikä kovettajaa? Sellasta standoxin happaria olen käyttäny, johon tulee se litku joukkoon, eikä kuulemma sais paklata päälle.
     
  14. kärrypoika

    kärrypoika 3rd gear

    Re: mutta...

    Valtavan hyvät kotisivut löytyvät täältä:

    http://www.torinoproject.com/

    erinomaista!
     
  15. 460ford

    460ford 1st gear

    näin varmaan

    eli siis tuon 2K hapon kun vetäsen peltipuhtaaksi hiottuun musseen ja siihen pakeliitit + hiontaväri + 2k maali = toimii ?
     
  16. jorke

    jorke Gearhead

    On ehkä erilaisia kamoja eri maalivalmistajilla varmaankin. Ite käytettiin Glasuritin maaleja. Me käytettiin tuota 2K kamaa eli kovettajalla olevaa happomaalia pakkelin alla jos oli esim hitsattu tai oiottu nyppimällä, annettu kuumia pellille ym. kun tarvi pakkelia. Se menee pellin huokosiin, toisin kuin pakkeli.

    Toiset on ehdottomasti sitä mieltä et kittaus puhtaalle pellille, toiset taas sitä mieltä et happomaali alle jolloin estää paremmin ruostumista.

    En sit tiedä mikä on loppupelissä paras.
     
  17. 460ford

    460ford 1st gear

    kittiä

    Kuinkas tuollaiset muovailtavat epoksi kitit joita esim. biltema myy.
    Voisiko kuvitella sillä täyttävän hitsaus saumoja???
     
  18. MASI9

    MASI9 Gearhead

    Siks ei heti hiontamaalia, koska hiontamaalissa ei oo ruosteensuoja ominaisuutta. Kitata voipi pellille tahi hiontavärin päälle.
    Osa happoväreistä on päälle kitattavia ja osan semmosia minkä päällä kitti ei tuu kestää, että jos kittaatte hapovärin päälle varmistakaa et happo on semmosta minkä päälle voi kitata.
    Ja muistakaa sitten jos tinailette, niin tinauksen jälkeen tinaus kohdan pesu vain ja ainoastaan pelkällä vedellä, koska pohjustukseen käytetty happo ei lähde kuin vedellä.
    Jos pesee liuottimella tahi jollain muulla aineella, se on sitten varmaa että siitä kohtaa ruostuu sata varmasti vaikka maalattais millä maalilla päälle.
     
  19. MASI9

    MASI9 Gearhead

    Re: kittiä

    Mä kyllä maalaisin hitsisauman ennen kittausta, siksi että maali menee varmasti joka koloon, kun kittiä et välttämättä saa joka huokoseen varmuudella menemään.
     
  20. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Re: kittiä

    Ja mikäli mahdollista, niin mieluummin molemmille puolille peltiä saumankohtaan maalia...
     

Kerro tästä muillekin!