Pakosarja hehkuu punaisena joutokäynnillä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja ohc205, 3.12.2008.

  1. ohc205

    ohc205 1st gear

    En ole aikaisemmin törmännyt tämmöiseen ongelmaan:

    Kun auton käynnistää kylmänä ja jättää käymään joutokäyntiä, niin muutaman minuutin päästä pakosarja alkaa hehkumaan punaisena.
    Myös pakoputken alkuosa hehkuu samoin.

    Moottorista kuuluu outo kolkutus, kuin se nakuttaisi.

    Sytytystulppien sivuelektrodit menevät valkoisiksi.

    Eriste on musta.

    Ajoitusmerkit, nokan ja sytkän ovat molemmat kohdallaan.

    Puristukset on mitattu eilen, tasaiset 11-11,5 kaikissa pytyissä.

    Bensaa on kokeiltu 95 ja 98 oktaanista.

    Lähtee hyvin käyntiiin.
    Auto liikkuu kyllä, mutta tuntuu tehottomalta.
     
  2. speedy

    speedy Double Gearhead

    Jaa mikäs moottori kyseessä? Sytytys melkolailla myöhäisellä :eek:
     
  3. Jza

    Jza Double Gearhead

    Käy laihalla ja/tai sytty liika aikaisella?
     
  4. Hai

    Hai Double Gearhead

    Kattiauto? Katti tukossa?
    Näin ainakin oli mulla kerran.
     
  5. apuwoima

    apuwoima 1st gear

    Sytkä myöhäisellä aika rankasti. Palaa putkessa. Kannattaa olla varovainen ettei pohjan maalit ja massat syty palamaan

    Tarkista ajoitusmerkkien paikat

    -Apu-
     
  6. tapio

    tapio Gearhead

    Sytytys myöhäisellä, kuten edellä jo tuli esille.

    Kun seos syttyy myöhässä, sen palamisenergia ei kulu männän alaspäin työntämiseen vaan osa siitä menee suoraan harakoille eli tässä tapauksessa pakosarjan ja -putken lämmittämiseen.
     
  7. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Mikä auto??
    Toisissa sytytys säädetään ottamalla tietokoneen ennakonsäätötöpseli irti jolloin ennakonsäätö ei toimi ja säädetään sytytys esim nollaan, ja liitin kiinni, tietokone hoitaa säädön. Nyt ilmeisesti olet säätänyt ja tarkastanut ennakon liitin kiinni, säätö pielessä jo aloittaessa!!!
     
  8. rkr

    rkr Gearhead

    Dampperikin voi olla pyörähtänyt. Ykkönen yläkuolokohtaan ja tarkistus. Tietysti voihan se olla vaikka kulunut nokkaketjun ratas ja ketju joka on hypännyt hiukan pois paikoiltaan jos kyseessä on 80 luvun GM:n tekele.
     
  9. hukkis

    hukkis Gearhead

    Jos toi sytkähomma on kunnossa,ni kannattaa syventyä siihen pakoputkeen.Onko putken päästä tuleva ääni vaimea ja pihisevä,vois olla putki tukossa.Jos pääset auton alle,kannattaa kopeloida varovasti,mistä kohti putki viilenee voimakkaasti,tukos on siinä.Ja jos on katti ja se helisee kädellä paukuttaessa,sieltä on sisukset irti tukkien putken.
     
  10. ohc205

    ohc205 1st gear

    Ei oo kattia tässä autossa. Se on jakohihna vetonen fordin 2,0 kaasari nelonen.
    Pakoputki tuntuu myös virtaavan.

    Tässä on jokin eec- boksi, joka ohjaa sytkää. Olen miettiny, voisko se olla jotenkin viallinen, puola on vaihettu johonkin tarvikepuolaan.

    Kun puolan + ja - johot vaihtaa toisinpäin, niin sillä ei ole mitään vaikutusta käyntiin.

    Tulpissa on keskielektrodi ja sen eriste ihan mustat, niinkun kävis rikkaalla, mutta sivuelektrodi ihan valkonen, niin kun se kuumenis hirveeesti.
     
  11. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    kato lampulla sytytys.. Saa olla sen 10-12 astetta.
     
  12. taata

    taata 3rd gear

    Mulla oli vastaava homma aikanaan -89 2.0is Sierrassa. Oli sytkän ohjaus jotenkin seonnut ja päästänyt sytytyksen liian myöhäiselle. Komea näky kun aamu hämärissä pysähdyin katsomaan pellin alle. Sytytys säädettiin ja pelasi ihan hyvin sen aikaa mitä se mulla oli.
     
  13. taunusstyle

    taunusstyle Gearhead

    tukkeutuneet tyhjäkäynti kanavat tekee tota kannatta käyttää kaasari ihan suosiolla irti ja putsata kunnolla ja tehä seos tarkistukset.tossa kaasarissa kuitenki seokset sääjetään ihan manuaalisesti.sähkösesti säätyy ainoostaan tyhjäkäynti vivusto ja sytytys ennakko.ja neki kaasarissa olevat säädöt on yleensä sinetöity ellei joku ole niitä aukassu
     
  14. kimple

    kimple 1st gear

    Ensimmäitteks kiinnostaa, ainakin mua, että onko auto toiminut , vai onko tämä ongelma tullut jonkun remontin yhteydessä ?. Sytkä jos on/olis myöhästynyt noin paljon, niin varmasti sitten on myös tyhjäkäynti pudonnut todella alas !?.
     
  15. Röle

    Röle 3rd gear

    mulla oli ooppelin tekeleessä sama juttu aikoinaan oli jakohihnan alapyörän kiila hajonnut ja kääntänyt pyörää. auto kiihty niinkun juna eikä ollut kaukana että olis palanu koko auto
     
  16. ohc205

    ohc205 1st gear

    Se oli tämmönen kun sain sen. Vois tosiaan olla, että kaasarissa jotain häikkää, pitää tutkia.

    Mutta voisko tarvikepuola aiheuttaa tolle sytkän ohjaus yksikölle jotain häikkää?

    Sillä ei ole käyntiin mitään vaikutusta, kun puolan + ja - johot kytkee toisinpäin.
     
  17. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Juu ei sil ookkaa käyntiin vaikutusta kuin päin + ja - puolassa on, tulppien kulumisesta näkee jos navat väärinpäin. Teoriassa pieni tehonlasku on mahdollinen jos napaisuus väärä.

    Ootko strobolla kattonu ennakkoo?? Tahi varovaisesti käännelly jakajaa??
    Jakaja siihen asentoon missä kovin tyhmäkäynti ja kattoo vieläkö hehkuu :)
     
  18. f34

    f34 Double Gearhead

    Joko sytytys myöhäisellä tai joku sylinteri ei joka kerralla polta bensaa, vaan laskee sitä sarjaan palamaan.
     
  19. speedy

    speedy Double Gearhead

    Usko vaan mitä on kirjoitettu, ja pistä se sytytys kohdilleen.
     
  20. petke

    petke 1st gear

    - "sytkä boxi" voi tosiaan tehdä tuon ilmiön, omassa kärryssä lähes vastaava ilmiö, tosin teki sen että tyhjäkäynnillä sytty ok, mutta boxi ei antanut kierroksilla ennakkoa yhtään ( kiinteä jakaja ilman keskipako ym. säätöjä )
     

Kerro tästä muillekin!