Jenkki-auton maalaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja jarin, 12.10.2008.

  1. kapa

    kapa 3rd gear

    kyllä maalaamot varmaan tämmösiä isoja hommia ottaa tehtäväks JOS ei muuta hommaa paljoo oo, mutta jos on semmonen maalaamo joka tekee vakuutusyhtiöiden hommia niin ne syöttää kalustoo sitä tahtia ovista sisään ettei oo toivookaan alkaa tommoseen projektiin. autoo on turha ottaa halliin seisoon tilaa viemään ajatuksella että, tehdään välitöinä.... ei valmistu koskaan.....
    parille frendille ylimaalaukset tehny kun ne ymmärsi kauanko aikaa tommonen työ ottaa, varsinkin kun sitä ei tee työnä vaan harrastuksena.
     
  2. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    En suinkaan omaa, ei mulla ole omia autoja kovinkaan montaa ollut, mutta kaikki omat autot jotka on ylimaalattu on luonnollisesti maalattu itse. Tuolta löytyy projektikuvaa vaikkapa tosta viimisimmästä: http://kuvablogi.com/blog/745/1/2/ En pitänyt ton tarvikkeista mitään kirjaa, mut arviona kittii meni ehkä 15 kiloa, ammattilaiselta olis mennyt varmaan puolet vähemmän, epoksia ja muita pohajvärejä viitisen litraa, hiontaväriä saman verran, värimassaa on mennyt nyt niin, että 20 litran pytty on tyhjä, mutta siinä on mm. konepellin ja ovien uudelleenmaalaus ja jotain muutakin pientä. Lakkaa mennyt kymmenisen litraa, siihen kovettajat ohenteet, pesuaineet jne päälle ja aletaan olla aika huomattavissa summissa. Hyvässä maalauksessa pitäis vielä antaa pohjien vetäytyä rauhassa, toikin auto oli maaluaksen jälkeen aika suora ja hyvä, mut ei oo enää kun on kitit ja kuituosat eläneet.

    Toi sata kaikenkaikkiaan oli arvio, eikä se varmasti ole ainakaan alakanttiin. Nää on pääosin "autotallimaalauksia", ehkä 10-20 on käyty maalaamassa Kaken TI maalaamossa klaukkalassa. 80-luvun puolvälissä rupesin noita tekemään, sit oli vähän taukoo kunnes 90-luvulla aloin väsää noita uudelleen jolloin oli pidemmän aikaa tahti suunnilleen yks auto joka kolmas viikko. 2000 luvulla homma taas hiipu, ja toi VIPpi onkin muistaakseni vika ylimaalaus jonka oon tehnyt.
     
  3. MASI9

    MASI9 Gearhead

    Mun mielestä 5000€ olis halpa hinta jos ajatellaan vaikka sitä velipojan Caddy projektia. Ainakaan hänen kohdalla kun ei ollut siitä rahasta kiinni, eikä aikataulusta. Sehän se veljeä sillon pari vuotta sitten kaivelikin, kun maalaamot ei suostuneet edes keskustelemaan asiasta eikä näkemään koko autoa. Olis ollu valmis viemään auton näytillekkin, mutta kun tuli suoraan jyrkkää EI vastausta. Sitä ihmettelin silon minäkin. Olisko sinä kevät talvena sitten maalaamoissa ollut sellaien vakuutusyhtiöiden työpiikki? Mene ja tiedä?
    Itsellä on kyllä relistinen käsitys työhön menevästä ajasta ja materiaalien hinnoista. Sanoinkin sillon veljelle että varautuu 4000€-7000€.
    En minäkään maalais 500€-1000€ edes ilman kuittia mömöineen, jos ollaan edes kohtuullista maalipintaa tekemässä, ellei kyseessä oo joku tosi hyvä kaveri. Koska niihin mömmöihin ja papereihin, ym,ym...menee jo sen verran. Viikon loppuna vedin värin kaverin Commodoreen ja vaikka tehtiin raskaankaluston väreillä, se makso kaverille jo likelle sitä 500€ ja pinta ei ollu kuin kohtuullnen. Tein pohjia viikon töiden jälkeen, ennen värin vetoa. Palkaks sain oikeuden käyttää ko. kaverin tallia tämän talven, mikä on mulle oikein hyvä palkka. Näin se meee hyvien kaveriden kesken, kun kumpikin on köyhiä :rotfl:
     
  4. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Juu, kuulostaa ihan tutulle. Tai siis samoin tuo työkaveri asiasta puheli...että ei tuossa mitään uutta ole.
    Ehkä hieman kummallista, mut niin se vain asia laita tahtoo olla monessa maalaamossa.

    Olisko sitten eräänä syynä että on jäänyt pelko thermoplastisista maaleista (`70-`90 -lukujen jenkit + tietyt Opelit).
    Ei tuota tilaongelmaakaan kannata väheksyä, ovathan nämä Detroitilaiset yleensä pikkasen isompia kuin se vakutuusyhtiön piikkiin sepitettävä vekselivetoinen kikotin.
     
  5. MASI9

    MASI9 Gearhead

    No termoplastisen maalin sano maalauksenopettaja Rajamäellä syyks mulle kun ei saanu sillon koulussa edes omaa autoa maalata (-82 viilukylki), ei auttanu vaikka ehdotin että olisin raapassu sen pellille. Eikä eristemaalin vetokaan käyny päinsä. Sillon tuntu et se on vaan periaatteesta kiinni.
    Emäntä korjausmaalas muuten siellä sillon näyttötyöks -60 Letukan katon ja lokasuojan, se oli MR-kilvissä. Ihme että sen oli ottanu vastaan, se oli kyllä tosi siistissä kunnossa muuten. Mutta sillo -60 ei vielä termoplastista maalia tainnu tosiaaan olla käytössä? Voipi olla sellanen syy että sitä pelätään, mutta kyllä ihan aiheetta, koska siihen on kyllä konstit.
     
  6. MASI9

    MASI9 Gearhead

    Komee väri ton VIPn niskassa kyllä. Ihan mielenkiinnosta, minkä värikoodilla tehty, vaiko oma sotkos?
     
  7. GS

    GS Gearhead

    Tiedä siitä "ammattilaisesta", mutta esim.tuohon omaan
    kolhimattomaan/"suorakylkiseen" rättikattoiseen Buick GS:ään, menee takuulla kevyesti vähintään tuo 15-20kiloa kittiä, josta toki suurin osa päätyy tallin lattialle. Jos kuitenkin halutaan tehdä vanhasta
    pellille hiotusta "jenkkikyljestä" suoraa/sovittaa tasot+saumat, pitää se ehdottomasti kitata ja oikaista käytännössä kokonaan yli. Toki viimeistelyoikaisu+"betonointi" tehdään 3-4 kierroksella 2K hiontapohjaväriä, mutta täysin suoraa siitä ei oikein vähemmällä saa.
    Mikä hiontaväri sinulla on jos elämistä on tapahtunut? 2K Laatuhiomaväri ei kyllä pitäisi enään tallissa ilmakuivattunakaan elää yhtään mihinkään
    3-4vrk:n kuluttua? Pientä juuri havaittavaa aaltoilua voi toki tulla mikäli massaa joutuu vetämään paljon paikkokerroksia?
     
  8. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Kittiihän tossa on takakyljissä reilusti, sen vetäytymisestä kai siinä on kyse, ja loput on sitten aika normi kevyehköjen kuttaperkaosien elämistä mille ei kait oikeen mitään voi. Spies Heckerin/colornetin pohjakamoja tossa käytettiin. Väri on 2005 Valmetin traktorin sävy, sai kaks 20 litran kuljetusvaurioista pyttyä tosi sopivasti.
     
  9. GS

    GS Gearhead

    Sen kitin ei kyllä pitäisi painua mihinkään, niin että sen päällä oleva 2K-hiontaväri "betonointi" eläisi? Eli kait sinulla on ehyt 2K hiontavärikerros pintavärin alla tartuntapohjana?
    Myöskään noiden kuttaperkkaosien kanssa näin ei tapahdu, kunhan pidetään huoli oikeasta kovettimen määrästä. Eli yli tai alikovettunut polyesterihartsi, jossa siis liikaa tai liian vähän kovetinta, päästää styreeniä vuosikausia aiheuttaen pinnassa ongelmia(rajoja/painumia). Eli tämä jos on kunnossa, niin kunnon 2K hiontapohja kyllä sulkee alleen ko.rakenteen niin että vuosikausienkaan aikana ei painumista/elämistä tapahdu. Itse käytän Debeerin hiontavärituotteita, eikä näiden kanssa ole milloinkaan ole ollut pienintäkään ongelmaa, eikä pelkoa jälkipainumisista .
     
  10. human62

    human62 1st gear

    Mulla -91 maalattu impala jossa (ulkona-säilytystä) on kylkien pakkelit "imeneet " kosteutta, ja jonkin verran peilaa jos osaa katsoa.

    Auto on peltiin asti hiottu ja käytetty kaikkia eristeaineita ja hiontaväri jota ei hiottu puhki mistään ennen pintä-väriä.

    Käsittääkseni ajan kanssa voi vuosien saatossa syntyä "peilaus"-kohtia.
    Auto menossa nyt uudelleen maalaukseen.
     
  11. GS

    GS Gearhead

    Nuo pakkelit ei kyllä mitenkään voi "imeä kosteutta", joten siitä ko.painuminen ei missään tapauksessa voi johtua. Siis mikäli ei ole käytetty mitään 1K puukittiä tms., vaan ihan autokäyttöön tarkoitettua 2K polyesterikittiä.
    Jokin muu luuranko pitää kaapissa olla mikäli tuota jälkipainumista on tapahtunut. Eli todennäköisesti pohjiin on jossain vaiheessa laitettu jotain 1K tavaraa, tai liikaa värimassaa, mikäli kaksikerrosväri?
    Eli kaikki yksi komponenttinen ilmakuivuva tavara....on ilmakuivuvaa, joka myös vuoden/kaksi kuivuessaan painuu, aiheuttaen ko.ongelmia.
     
  12. MASI9

    MASI9 Gearhead

    GS ,sori en tarkoituksella oo sun kanssa taas "törmäyskurssilla" mutta miten niin ei pakkelit ime kosteutta? Huokosia täynnä, kapillaari-ilmiö. Pakkelit ja pohjamaalit ainakin mun käsityksen mukaan just imee kosteutta, ja nimen omaan kondensio kosteutta. Sateessa seisomisesta puhumattakaan.
    Jos esim. jollakin jää projekti syystä tai toisesta kesken ja joutuu siirtämään vähäksi aikaa auton ulos, niin kyllä mä ainakin neuvoisin pakkeln suojaksi vetämään vähintään pohjamaalin, ja jos joutuu seisottelee pitkään niin jotain pintaväriä vielä päälle, vaikka spraytä väliaikaisesti.
    Ja jos pintamaali jonka yksi tehtävä on toimia pohjamaalin ja pohjien suojana, menee jostain syystä rikki, kiveniskeymät, naarmut, ym... voi kosteus päästä tekemään tuhojaan.
    Tässä tapauksessahan on voinut käydä vaikka niin että on maalattu liian kosteassa, niin oireet voi johtua siitä. En muista nyt mitä ilman suhteellinen kosteus saa maalatessa olla, mahdollisimman kuivassa kuitenkin.
     
  13. GS

    GS Gearhead

    Olemmeko ihan asiasta keskustellessamme törmäyskurssilla?
    No, siis mikäli autoa on säilytetty ulkona vuositolkulla pelkästään puhtaaksi kitattuna ja pohjat+pinnat on vedetty heti sisälle työntämisen jälkeen, niin aivan varmasti alle jäävä kitti on niin kosteaa että aiheuttaa jälkikäteen ongelmia. Mitään yleistä painumisiliötä ei silti silloinkaan tapahdu, vaan syntyvät ongelmat ovat aivan toisen tyyppisiä.
    Kuitenkaan tuollainen autokäyttöön tarkoitettu polyesterikitti sulkevan maalipinnan alla ei mistään ime itseensä kosteutta niin että sen tilavuus muuttuisi miksikään ja siis aiheuttaisi painumista tms.
    Tokihan tämä painumisongelma aivan näyttää päällisin puolin siltä kuin ko.muutokset olisivat tapahtuneet kitissä, koska kitatut alueet ja varsinkin niiden rajapinnat nousevat 6-12kk:n kuluttua maalauksesta varsin selvästi näkyviin. Ongelma ihan aikuisten oikeasti ei ole siis kitissä, vaan tavarassa mitä kitin päälle on ladottu.
    Tämä 1K tai alikovettuneiden 2K värien painuminen tapahtuu siis erilailla, kun alla on kitti tai peltipinta, jolloin kitatut alueet jäävät yleensä korkealle ja peltipinnan alueet vetäytyvät alas. Samalla tietenkin kitin rajapinnalle syntyy murros, joka nostaa pintaan kitattujen alueiden rajat.
    Kaikelta tältä vältytään sillä että pohjat "betonoidaan" ehyellä
    riittävän vahvalla 2K-hiontavärikerroksella, joka hiomalla viimeistelyoikaistaan pitkiä tukevia hiontatukia käyttäen ennen pintavärikerrosten vetoa.
     
  14. MASI9

    MASI9 Gearhead

    Olemmeko ihan asiasta keskustellessamme törmäyskurssilla?

    No emme nyt sentään, siks laitoinkin sen lainausmerkkien väliin :rotfl:
     
  15. roki

    roki 1st gear

    Ongelma ihan aikuisten oikeasti ei ole siis kitissä, kyllä se pojat on niin että se painuminen on siinä kitissä. kaikki pakkelit kutistuvat noin 1-3% tilavuudestaan .pakkeli ei ole läpikuivaa silloin kun se on hiottavissa.+kaikki akryyli maalit ovat läpikuivia noin 7vrk,kuluttua maalauksesta riippumattasiitä millä on alkuun lämmitetty käsittelykuivaksi. mitäpaksumpikerros kittiä sen isommat ongelmat
     
  16. willalande

    willalande 2nd gear

    minunkin mielestä ne kitit kyllä turpoo ja kutistuu. itsekkin bondoo jonkin verran sotkenu ja yleensä kylmässä ja kosteassa tallissa, ei siis missään
    ideaali maalaushallissa jossa lämpöä on ja ei kosteutta. ja huom! joskus ne kitit jää viikoiksikin hiomatta ilman "betonointia" niin kyllä kun sitä kittii vetelee noissa huonoissa oloissa on siis
    mahdollista että ne kitit vetelee.
    sitten kun sen vie lämpöiseen ja kuivaan pariksi päiväks, niin jopa on rupua joka kitti paikassa kun kosteudet haihtuu ja pellit lämpenee. mutta silloinhan se on jo vedetty pinta väriin, jonka jälkeen näkyy ne virheet. mielestäni automaalarin tai itseänsä sellaiseksi kutsuvan
    kyllä pitäisi tuommoisen asian ymmärtävän/tietävän.
     
  17. GS

    GS Gearhead

    Usko nyt vaan että se ei ole se kitti joka alla painuu, vaan se 1K tavara tai alikovettuneet 2K tavarat sen päällä. Kitit toki kutistuu kuivuessaan, mutta kun tuo 2K kovettumisreaktio on loppunut, ei kitti itsessään sen jälkeen mene enään miksikään....vaikka "kansan suussa" niiin kuvitellaankin.
    Toki ryssimällä kovettimien tai lämpötilojen kanssa tuo kovettumisprosessi saadaan turittua, mutta kertaalleen kovettunut kitti ei käytännössä enään painu yhtään mihinkään.
    Tai jos nyt halutaan halkoa hiuksia, niin kovettunut kitti hakee itseensä muutaman päivän sitä oikeaa kosteusprosenttia jolloin myös sen tilavuus voi aavistuksen muuttua, mutta tässä puhutaan jo niin pienistä muutoksista, että käytännössä ne on merkityksettömiä.
    Viallislla, väärillä tai väärin käytetyillä tuotteilla voi toki saada aikaiseksi ihan mitä tahansa, mutta nykyiset autokäyttöön tarkoitetut 2K-polyesterkitit ei kyllä kerran kovetuttuaan muutu enään miksikään,...tai sanotaan niin että tässä automaalarin hommassani en tällaiseen ilmiöön ole kohta pariinkymmeneen vuoteen törmännyt?
    Perseelleen tehtyjä 1K spraypullo pohjien räpellyksiin toki useinkin, jossa pohjat ovat eläneet/painuneet oikein huolella niin, että kaikki kitit, kittirajat ja skraadit ovat nousseet pintaan ja joissa syylliseksi on tuomittu alla oleva kitti.
     
  18. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Vuosi takaperin kittasin yhen pick-upin kattoa. Kitin päälle vedin täyttäväksi mainittua happopohjaväriä, samalla kun kopin muutenkin pohjamaalasin. Auto on seissyt sen jälkeen vuoden lämmittämättömässä, mutta niin kuivassa varastossa mitä lämmittämätön nyt voi olla. Nyt sitten projekti jatkuu, ja tämän keskustelun innoittamana mielenkiinnosta kokeilin kitattua kohtaa hioa pitkällä höylällä. Oli aikamoinen perunasäkki, kittilastan vedotkin näkyi painuneina raitoina. Jostani syystä oli kitti kutistunut tai turvonnut. Eikä sitä kittiäkään pari milliä paksummalti varmaan oo. GS puhuu tietysti ammattilaisena ihanteellisissa oloissa tehdyistä maalauksista, mut harrastelijan olosuhteissa tehtynä tääkin homma voi mennä poskelleen. Tai siis menee varmasti. :rotfl: Se myös ihmetyttää amatööriä, että miten kittiin verrattuna sangen ohut maalikerros voi kutistua niin paljon, että siitä aiheutuu monttuja maalipintaan. Vai olenko ymmärtänyt väärin koko "painumis"-termin merkityksen. :eek:
     
  19. Piisami

    Piisami Gearhead

    Asiasta mitään tietämättömänä, eikös se ollut niin, että happopohjaa ei saa koskaan laittaa suoraan kitin alle tai päälle. Ja eikös happopohjaa laiteta aina vaan ohut huntu, eikä täyttävää kerrosta?
     
  20. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Juu kitin alle saa laittaa happoväriä, mut sen päälle ei saa laittaa kittiä suoraan, vaan väliin pitää laittaa hiontaväri. Mä kittasin suoraan pellille, mut nyt tekisin toisin. Ja sitä happoväriä on monenlaista. Toisia laitetaan vain ohut huntu, mut toiset on paksumpia ja peittävämpiä. Ainakin johonkin PPG:n maaliin on tarjolla kahta eri happoa, joista voi valita sopivan, riippuen minkä paksuista kerrosta haluaa käyttää. Kitin päälle voi vetää happovärin, mitään hyötyä siitä tosin ei taida olla. Mä vedin sen kitin yli siinä toivossa, että se mahdollisesti vähän estäisi kosteuden pääsyä kittiin.
     

Kerro tästä muillekin!