Voyacerin käyntihäiriö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Fairlane66, 12.12.2008.

  1. Fairlane66

    Fairlane66 Gearhead

    No ny se sitte iski. Molemmat vosut rikki. :( Toisella" menkat" nesteet menee öljyn sekaan. Toisella merkillinen ,ilmeisesti sytytys puolen vika. Kauppa reissusta kokolaan tuli aika pitkä ku viimeset viimeset kolkyt kilometriä tultiin joka toiselle linjaauto pysäkille pysähtyen. Auto käy tyhjäkäyntiä kohtu hyvin mutta ku lähtee vedättään niin hyytyy ja alkaa paukkua pakoputkessa ja välillä imusarjassa "Omistajallaki paukkuu sentään vain pakoputkessa" Menomatkalla jo oli pientä nikottelua ja oireet sopi mun mielestä virranjakajan keskihiilen juuttumiseen, joka oli kyllä jumissa. No sen sain liikkumaan ja ajattelin että ny se toimii. No tomi noin kolkyt kilometriä. Sitte sama vaiva jatku entistä pahempana.Vika koodi ei anna ku sen vanhan 37. kan, joka ei mun mielestä liity tähän mitenkään. Virranjakajan kannen koitin jo vaihtaa toisesta,ei auttanu. Auto oli 96 3litran koneella 3v aut. Auto toimii kylmänä ihan ok mutta pari kilometrin ajon jälkeen alkaa hyytyy. Koittakaas keksiä jotain tai mulla on kohta kaks varaosa autoa :wink:
     
  2. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

  3. voijaggeri

    voijaggeri Gearhead

    Tommosia selityksiä code 37

    1. An open or shorted condition detected in the torque converter part throtte unlock solenoid control circuit (3 speed auto RH trans only).

    2.Inncorrect input state detected for the Park/Neutral switch. (auto trans only.)

    3.Relation between engine speed and vehicle speed indicates no torque converter clutch engagement.(auto trans only.)
     
  4. lotvonen

    lotvonen 1st gear

    Polttoainepumppu vetelee viimesiään.
    Jaksaa pelata tyhjäkäynnillä mut tuotto ei riitä kierroksilla ja rasitettaessa.
     
  5. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    Noin arvauksena tulee mieleen että MAP-anturi rikki?

    Eli anturi joka mittaa imusarjan alipainetta ei toimi. Tyhjäkäynnilla seos ilmeisesti suurinpiirtein kohdallaan (tai kun ei ole rasitusta niin käy "hyvin" vaikka seos virheellinen), mutta kun kaasuläppää avataan niin seos menee aivan liian laihalle kun MAP-anturi ei anna oikeaa arvoa ecu:lle. Ecu ei siis tajua lisätä polttoaineen määrää vaikka ilmanmäärä lisääntyy.

    Toisaalta tuon ei pitäisi aiheuttaa ainakaan kovin helposti "ampumista" imusarjaan/pakosarjaan. Toinen mahdollisuus on että kierroksilla sytytyskohta hyppii minne sattuu, Onkos tuossa triggeri jakajan kannen alla vaiko onko siinä jo kampiakselin asentotunnistin joka määrittelee sytytysajankohdan?
     
  6. Fairlane66

    Fairlane66 Gearhead

    Kyllä tässä on mun mielestä jakajassa triggeri. Täytyypä tutkia se map anturi.Helpoimmin onnistuu vaihtamalla se tosta toisesta autosta.Se on vain kumma ku se pelaa kylmänä ihan hyvin .. korvaisko kylmä käyntipiiri jotenki bensan puutetta. Siihen bensapumppu vikaan mä en kyllä ensimmäisenä uskois.Mutta kaikkihan lasketaan..
     
  7. virta

    virta Gearhead

    Ääni bensapumpulle.Se on tankissa sisällä,melko arvokas osa.
     
  8. M-ajuri

    M-ajuri 3rd gear

    tarkista bensapumppu.
    melkein samat temput teki transsportti kun pumppu hajos.
     
  9. Fairlane66

    Fairlane66 Gearhead

    Mitebnhän sen tollasesta vehkeestä bensapumpun helpoiten tarkastas.
     
  10. voijaggeri

    voijaggeri Gearhead

    O2-tunnistin?
     
  11. rasse

    rasse 1st gear

    Mittarilla kannattaa tarkistaa bensanpaineet....
    Veikkaisin kyllä EGR vikaa tai sitten MAP vikaa kuten edellä mutta saattaapi olla kummassa vaan vika koska joissain autoissa juuri MAP perusteella säädetään ECU:n kautta EGR:ää...
    Tuossa jotain tarinaa MAP sensorista .....
    (lisää juttua >>> http://www.teoriakoe.net/mainosjakonen/ ... =11&t=4156)


    MAP SENSORI

    RAKENNE:
    MAP sensori muodostuu paketista mihin menee kaksi letkuliitosta ja paikka sähköiselle kytkennälle (liitin).
    MAP sensori voi sijaita esim. rintapellissä tai kiinteästi imusarjassa.

    Näistä sisään menevistä letkuliitoksista saadaan tieto imusarjan alipaineesta ja toisesta vallitseva ilmanpaine (referenssi/vertailupaine).
    Sensorin sisään on rakennettu ”sähköinen piiri” joka muuttaa paineen vaihtelut sähköiseen muotoon jotka ovat yhteydessä ECM:lle
    Liittimelle yleensä tulee kolme johdinta jotka ovat +5V referenssi jännite ECM:lta ,maajohdin ja paluusignaali ECM:lle.
    Tyhjäkäynnillä MAP sensori yleensä näyttää 1-2 volttia (n.70kPa) ja kaasuläppä täysin auki 4,5-5V. (0kPa)

    Tyypillinen MAP sensori>>> http://i135.photobucket.com/albums/q154 ... sensor.gif
    Toiminta-ajatus >>> http://i135.photobucket.com/albums/q154 ... veform.gif



    TEHTÄVÄ:
    Mittaa painetta imusarjassa ja on näin ollen tärkeimpiin kuuluvia sensoreita koska se antaa tietoa moottorin kuormituksesta. Sensori muodostaa signaalin joka kertoo alipaineen määrästä imusarjalla. Tätä saatua tietoa hyväksikäyttäen ECM säätää sytytyksen ajoitusta ja polttoaineen seossuhdetta.
    Kun moottoria kuormitetaan kovasti niin alipaine putoaa kaasuläppää avatessa.
    Moottorin imiessä lisää ilmaa MAP sensorin mittamaan alipaineen putoamisen takia syötetään lisää polttoainetta jotta seossuhde saataisiin pidettyä oikeassa arvossa.
    Kun ECM yksikölle tulee MAP sensorilta tieto että moottoria kuormitetaan lisää niin todellisuudessa seossuhdetta säädetään normaalista rikkaampaan suuntaan että saataisiin tarvittavaa tehoa lisää.
    Samaan aikaan ECM yksikkö muuttaa sytytysennakon ajoitusta jolla estetään turhat /vääränaikaiset syttymiset jotka voivat vahingoittaa moottoria (ilman sytytysennakon muutosta ei saada polttotapahtumaa oikeanlaiseksi).
    Kun ajo-olosuhteet muuttuvat keveämmäksi ja moottorin tarvittaessa vähemmän tehoa on myös kaasuläppä vähemmän auki tai miltei kiinni. Tuolloin myös MAP anturin mittaama alipaine nousee jolloin polttoaineen seossuhdetta laihennetaan ja sytytyksen ennakkoa muutetaan. Tällä tavalla päästään parempaan polttoainetalouteen.

    TOIMINTA:
    MAP sensorin nimi viittaa myös sen erääseen toimintaan/ominaisuuteen
    joka liittyy sen kykyyn mitata absoluuttista eli sillä hetkellä vallitsevaa todellista painetta. Lyhyesti sanottuna se tarkoittaa sitä että se mittaa myös vallitsevaa ilmanpainetta sekä alipainetta imusarjassa.
    Tapoja ulkopuolisen paineen mittaukseen on useita riippuen sensorityypistä ja ECM:n toiminnasta. Jotkin mittaavat ulkopuolista painetta koko ajan ja jotkut vain kun auto käynnistetään. Tämän mittauksen perusteella saadaan ECM:lle oikea ns. absoluuttinen tieto että voidaan säätää polttotapahtuma optimaaliseksi.
    Tätä toiminnetta käytetään kun ajo-olosuhteet muuttuvat esim. sääolosuhteet (matala/korkeapaine) tai jos ajetaan korkeassa ilmanalassa (vuoristo).

    VIKAANTUMINEN:
    MAP sensorin vikaantuminen saattaa näkyä paineenmuutoksen takia seosuhteissa tai sytytyksenajoituksessa.
    Vika voi johtua MAP sensorista itsestään tai sensorin johdotusten maadoittumisen tai katkeamisen takia. Vikana voi myös olla vuodot alipaineletkuissa tai vika itse sensorin liittimessä (hapettuminen).

    Tyypillisiä oireita:
    -epätasainen/aaltoileva/käynti
    -huono tyhjäkäynti
    -rikas seossuhde (voi johtaa tulppien kastumiseen)
    -paukkuminen (ajoitus säätyy aikaiselle ja laiha seos)
    -tehottoman tuntuinen moottori ja polttoaineen suuri kulutus


    Mikäli MAP sensorin antamissa ”tiedoissa” ei tapahdu muutoksia kun EGR venttiili pitäisi olla auki niin on syytä epäillä EGR venttiilin viallisuutta.
    Kts. EGR venttiilin toiminta.
    Pitää muistaa myös vianhaussa/epäillessä MAP sensoria ettei se ole ainut mikä vaikuttaa seossuhteisiin/moottorin tasaiseen käyntiin.
    ECM laskee MAP anturin, moottorin kierrosluvun, TPS asentotunnistimen (kaasuläpän asento),moottorin lämpötilan ja ympäröivän lämpötilan (IAT- Intake Air Temperature) perusteella oikeanlaiset säätöarvot moottorille.
    ECM saa myös tietoa EGR venttiilin asennosta ja Lamda-anturilta (seossuhteesta)
    jotta se voisi tehdä tarkkoja säätöjä polttoaineen seossuhteen pitämiseksi oikeana kullekin eri hetkelle/ajotavalle.


    TARKISTAMINEN/KORJAUS:

    Aluksi kannattaa tarkistaa että tyhjäkäynnillä alipainetta edes on.
    Letku irti ja sormella kokeilemalla että imua on (imusarjalla).
    Jos alipaine on alhainen voi syynä olla vuoto letkuissa, imusarjan tiivisteissä tai jarrutehostimella. Pakokaasujen kulun estyminen (tukkeutunut katalysaattori) tai EGR:n vuotaminen (EGR ei sulkeudu tyhjäkäynnillä) voi aiheuttaa vääränlaisen alipaineen imupuolelle.
    Mikäli pakopaineen ja imupaineen suhde ei ole oikein (esim. tukkeutunut katalysaattori) niin MAP sensori ilmaisee tuolloin ECM:lle että moottori kuormittuneena jolloin seokset ECM:n toimesta menee liika rikkaalle.
    Mikäli alipaine on suuri esim. tukkeutunut ilmansuodatin niin MAP antaa tietoa ECM:lle että kuormitusta ei ole ja seokset saattavat olla liian laihat.
    MAP testaaminen esim. imaisemalla tuloputkesta ja samalla kieli eteen jolloin pitäisi kunnossa ollessaan jäädä kieleen kiinni….(säilyttää paineen)
    Tarkistaminen yleismittarilla voidaan myös tehdä jolloin tyhjäkäynnillä pitäisi näytää aikatarkaan 0 V ja kaasu läppä avautuu niin pitäisi tapahtua huomattava ja nopea muutos jännitteen nousussa. Mikäli jännite ei ole n. 5 V niin vika saattaa olla huonossa liitoksissa (maa/jännite).

    Vikakoodina (Check Engine Light) näkyy yleensä
    GM KOODIT 31,33,34 (OBDII)
    DTC P0105-P0109 (uudemmat mallit/scan tools)


    MAP anturia voi yrittää elvyttää itse imemällä/puhaltelemalla ”sis.meno putkeen”
    Koskaan ei saa käyttää paineilmaa tai mitään nesteitä sen puhdistamiseen.
    Huom. Muista aina ennen MAP anturin vaihtoa tarkistaa ettei vuoto ole esim.
    jossain muualla letkussa tai jopa imusarjanliitoksessa/tiivisteissä
    (tiivisteen vuotaminen näkyy yleensä tummempana ”öljyisenä ”laikkuna vuotokohdassa.)
     
  12. Fairlane66

    Fairlane66 Gearhead

    Ei ole map anturi. koitin toisella.Mutta mikä on se toinen mötikkä johon tulee alipaineputki imusarjasta ja toinen putki lähtee auton alle. liitin jossa on kaks johtoo. Toiseen tilee 5v. siinä on jonkulainen solennoidi ja alla alipaine kalvo. Se naputtaa koko ajan, jota ei mun mielestä tehny ennen. Pystyykö happitunnistinta mittaan mitenkään yleismittarilla.
     
  13. Ana67

    Ana67 Gearhead


    Lämpösenä kun rikastus lakkaa, tuntus menevän laihalle, imuvuoto jostain päin?? Joku letku murtunu vanhuuttaan alipaine puolelta... Ja ne bensanpaineet?? Suodatin??
     
  14. Fairlane66

    Fairlane66 Gearhead

    Ei ole imuvuotoa.. hyvin tuntuu olevan imua. Löysin sille mutikalle nimen konehuoneessa olevasta kaaviosta. Dyty cycle purge solenoid....ja kaavion mukaan se toinen putki menee tankkiin..Se ERG on vielä tarkistamatta..Kesällä ku vaihoin Ais venttiilin niin kattoin että oli imusarja aika siivossa, että kyllä seki pitää kattoo.
     
  15. voijaggeri

    voijaggeri Gearhead

  16. Fairlane66

    Fairlane66 Gearhead

  17. rasse

    rasse 1st gear

    Periatteessa kyllä mutta käytäntö on sitten eri...
    Jos mittarin laittaa rinnalle niin pitäis kyllä periaattessa alkaa näkeen ainakin se että alkaako generoimaan jännitetä kun tuo riittävä lämpötila saavutetaan.... (n.500-600 C)...
    Jänniteen pitäis pyöriä jossain 0,45-0,9 V haarukassa riippuen siitä miten moottoria kuormitetaan ja ainahan se koko ajan elää jotta optimi palaminen saavutettaisiin..
    Se että pysyykö mittari perässä ja vaikutaako sitten mittari tuossa rinnalla siihen että impedanssi muuttuis ja ECU alkais säätään omiaan...(periaattessa ECU:n ei pitäis hoksata tuota)..
    Paras vaihtoehto olis jokin läppäri ja toimiva ohjelma siihen...
    Tuolla jotain ihan asiallista juttuakin aiheesta...
    http://www.autodiagnos.com/fileadmin/as ... ensors.pdf
     
  18. Fairlane66

    Fairlane66 Gearhead

    Vika löyty bensan paineista. Kylmänä oli kaks kiloo siitäkö lämpeni niin paineet putos alle kilon.Eipä se enää sillä käy. Paineen säätöventtiili on pumpussa. En tiedä voiko sille tehä mitään. Pumppu kyllä tuotti painetta viis kiloo. Tuossa tuli mieleen että voisko siihen laittaa paluuputkeen ulkosen säätö venttiilin... Olis varmaan halvempi ku koko pumppu. :wink:
     
  19. Fairlane66

    Fairlane66 Gearhead

    Kyllä se loppupelissä vika oli ite pumpussa.. Nyt vaihdettu ja pelaa :D
    Kiitoos kaikille hyvistä vinkeistä, tulihan siinä tutusttua tuohon vosun moottorin virta puoleen..Voi olla ettei menny hukkaan ku niitä itellä kerran kaks on.
     

Kerro tästä muillekin!