4.3 ja uudempi 4.3 V6

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja tanari, 14.12.2008.

  1. tanari

    tanari 1st gear

    mitä eroja moottoreissa on?

    onko uudempi vain monipisteruiskulla?

    hevosvoimamäärällisesti ainakin eroavat :lol:
     
  2. rasse

    rasse 1st gear

    Mikäli olen oikein ymmärtänyt niin imusarja erillainen ja on ns "monipiste ruuta"
    >>> MFI-lyhenne tulee normaalisti sanoista Multipoint Fuel Injection. Kyseessä on monipisteruisku, jossa moottorin jokaisessa sylinterille menevässä imusarjan kanavassa on oma ruiskusuutin.

    TBI tarkoittaa Throttle body injection eli suomeksi yksipisteruisku. Yksipisteruisku on sähköisesti ohjattu polttoaineensyöttöjärjestelmä, jossa on yksi ruiskusuutin imusarjassa kaasuläpän lähettyvillä. Joissain autoissa suuttimia on kaksi vierekkäin, mutta ne toimivat yhtä aikaa samassa tahdissa, ikäänkuin yhtenä isompana ruiskuna.

    Aluksi GM:llä kutsutiin tuota vorteccia MFI nimellä ja myöhemmin CPI nimellä jolloin otettiin tuo Vortec nimitys käytöön.
    Imusarja erillainen luonnollisesti ja kansi taitaa olla hiukkasen paremmin virtaava josta ero noihin hepoihin....
    Näköjään -94 on jo ollut noita CPI Vortec (200hp) >>>omani...

    Jossain oli juttua että eroa olisi myös:
    -Plastic valve covers
    -Bottle neck rocker studs (non adjustable valvetrain)
    -Engine has a balance shaft


    The Vortec 4.3 started in '92. It has the throttle body in the front of the intake. Vin codes W & Z. These motors had EGR problems but that was easily fixed by a new prom on OBDI systems and flashing the PCM on OBDII systems. These ran until early '96.

    Then in '96 they came out with the second generation 4.3. These had a top mount throttle body. These also included vin code W,Z, & X. These are all OBDII systems and they are all rated at 200 to 210 hp depending on if the transmission was automatic or stick.


    These are both multiport fuel injection motors. The are called CMFI motors which means central multiport fuel injection. The injector assembly is underneath the upper intake manifold. They have a "spider" looking injector assembly with little injector tubes with pintles on the ends which shoot the fuel into the cylinders. It's not your "ordinary" port fuel injection set up.
     
  3. tanari

    tanari 1st gear

    eli jos vaihtaisin omaan TBI moottoriini vortec mallin imusarjan, saisin siitä lähestulkoon vastaavain kuin vortec malli, moottorinohjaukseksihan voisi laittaa vaikka megasquirtin?
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Pelkän imusatsin vaihto ei auta, kun kannet on erilaiset. Ja tossa uudemmassa on myös tasapainoakseli imusatsin alla!!
     
  5. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Noi "vortec" kannet lienee suurempi syy tehon nousuun kuin monipisteruutta.
     
  6. WTF

    WTF Gearhead

    Tuota CPI ruuttaakin on erilaisia.
    Taitaa vaihtua toisenlaisieksi -96 -> up
     
  7. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Et saisi edes toimivaa. Vortec-imari kun ei pulttaudu kuin Vortec-kansiin. Kanavat ovat ihan eri paikoissa Vortecissa kuin perinteisissä kansissa. Sama ihan 8 pyttyisen SBC:n kanssa. Jos haluat koneestasi Vortecin, tarvitset sekä kannet, että imarin. Sitten vaikka se mega ja kone vastaa karkeasti virtauksiltaan ja ruiskultaan vortecia..
     
  8. tanari

    tanari 1st gear

    juuri tämä oli se tieto mitä hain, kiitos. :wink:
     

Kerro tästä muillekin!