diesel 8 käynnistymis ongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja toma, 30.12.2008.

  1. toma

    toma 2nd gear

    mikähän voisi olla onkelmana kun auto lähtee kyllä kylmänä hyvin käyntiin varsinkin jos on ollu lohkossa. Lämpimänä taas sitten ei lähe ollenkaan.. Käyntiinlähtö vaikeus on jos auto seisoo esim. 15minuuttia. Heti lähtee kyllä käyntiin jos on justiinsa sammuttanu moottorin ja starttaa siitä sitten.. nappihehku on käytössä ja hehkurele toimii ja hehkut...
     
  2. tincup

    tincup 1st gear

    Ilmeisesti 6.2D mekaanisella polttoainepumpulla? Mä olisin melko varma että siirtopumppu prakaa, ei anna kuuman koneen kyljessä tarpeeksi painetta että jaksaisi käynnistyä. Tuttu oire :)
     
  3. toma

    toma 2nd gear

    mekaaninen pumppu on tosiaan kiinni.. motori on 5,7dx.
    itsekkin epäilin siirtopumppua ja nyt vahvistuu epäilys.. pitää vaihtaa tilalle uus mutta kannattaako laittaa vielä mekaaninen vai oisko järkevämpää laittaa sähköpumppu?
     
  4. tincup

    tincup 1st gear

    Itse laitoin sähköisen, kun tarvikkeena ostettu mekaaninen alkoi oireilla kahden kuukauden jälkeen samalla lailla, eikä sittemmin ole ongelmia ollut.

    6.5:sen dieselin pumppu vaan kaupasta kainaloon ja sijoitus mahdollisimman lähelle tankkia. Ei maksakaan juurikaan sen enempää kuin tarvike-mekaaninen. Mikä tahansa sähköinen pumppu ei tuohon käsittääkseni käy, vaan syöttöpumppu vaatii 0.3-0.5 barin paineen tyhjäkäynnillä ja sen pitää pitää se yli 0.2 barin ajon aikana tai muuten syöttöpumppu sekoaa. Bensavehkeisiin tarkoitetut pumput ilmeisesti puskee siis liikaa painetta(?). Tämä ainakin 6.2/6.5 dieseleissä, mutta 5.7DX.ssä taitaa olla sama suurinpiirtein sama syöttöpumppu, eli lie samat kuviot.
     
  5. vesaku

    vesaku 3rd gear

    Jotenkin on tuttua toimintaa ,lue omat kokemukseni tuolta ja lopuksi vika löytyi !!!!!!!!!
    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... highlight=
     
  6. toma

    toma 2nd gear

    paljo muuten makso syöttöpumppu koskisella?
    Kiitos näistä avuista!
     
  7. PauliP

    PauliP 1st gear

    Saattaa olla myös starttivika. Mulla oli vastaava ongelma 5,7:ssa aikoinaan, startti ei jaksanut antaa kuumana kunnon potkua, kuulosti kyllä ihan normaalilta starttaukselta. Eli kannattaa tarkastaa myös startti, nuo vaati ehdotamasti hyvä startin ja kaapelitt.

    Startin vahtaminen auttoi mulla.
     
  8. PauliP

    PauliP 1st gear

    Saattaa olla myös starttivika. Mulla oli vastaava ongelma 5,7:ssa aikoinaan, startti ei jaksanut antaa kuumana kunnon potkua, kuulosti kyllä ihan normaalilta starttaukselta. Eli kannattaa tarkastaa myös startti, nuo vaati ehdotamasti hyvä startin ja kaapelitt.

    Startin vaihtaminen auttoi mulla.
     
  9. JKF

    JKF Gearhead

    Yhdyn tuohon. Ruiskupumppu alkaa olla kulunut ja ei enään toimi kun lämpö ehtii siirtyyn siihen kun moottori ollut stopissa jonkunaikaa. Hyvällä ruiskupumpulla kone käynnistyy ja käy hyvin jopa ilman siirtopumppua. Sähkönen siirtopumppu helpottaa tilannetta sikäli, että se ruiskupumppu jäähtyy nopeammin, kun polttoaine virtaa sen läpi.
     
  10. toma

    toma 2nd gear

    laitoin viimeviikolla uuden startin tohon, joten ei pitäs siinä vikaa olla. AKut on hyvät ja silleen..
    pitää ruveta selvitämään vikaa..
     
  11. vesaku

    vesaku 3rd gear

    Siitä on jo todellakin 2.5 vuotta aikaa, silloin se maksoi 600 ecua ,mutta tuskin se on noussut kovinkaan paljoa ,ja entinen tietysti lähetetään vaihto-osana.
    Kannattaa soitella Koskiselle oman kokemuksen pohjalta siellä palvellaan ja ymmärretään noiden päälle !!
    Voihan niitä katsella tuolta Ebay:n kautta mutta melkein on tiedettävä mitä tilaa!

    -vesaku-
     
  12. kime2

    kime2 Gearhead

    Kas kummaa jos on ongelmia :rotfl:
     
  13. raggar

    raggar Gearhead

    :eek: Kerroppas tästä lisää, kuulostaa mielenkiintoselta :odroll:
     
  14. Deltapete

    Deltapete 1st gear

    Omassa autossa syy löytyi kaiken jälkeen startista, aivan samanlaista käyttäytymistä kuin sinun autossasi.
     
  15. jylppy

    jylppy Gearhead

    Ketäs tuo Koskinen on? Koetin kooklettaa mutten löytäny muutakuin sahattua puuta ja skaanioita kärrillä tai ilman...
     
  16. bobst

    bobst Gearhead

  17. hla

    hla Gearhead

    www.inoa.fi/Automaattivaihteistoja/Kosk ... to/217764/

    Lähes jokaisessa v8:n numerossa on mainos:

    Automaattivaihteistojen kunnostukset, Van/Stw/Pick-up uudet osat ja GM dieselien uudet/käytetyt/kunnostetut osat.

    Edit: joku tossa yllä ehti ensiks, mutta toi on eri firma, kuin mitä mä tarkoitin. Molemmat on Hartolassa ja samalla sukunimellä, mutta eri osoitteissa.
     
  18. jylppy

    jylppy Gearhead

    Okei. kattellaas tuolta. tänks!
     
  19. JKF

    JKF Gearhead


    Joo, tuossa taannoin ajelin huomaamattani muutaman vuoden 6.2 tiisselillä niin, että mekaaninen siirtopumppu oli pois toiminnasta. Oli pumppua vaihtaessa huomaamatta muljahtanut se nylkytintappi pihalle paikaltaan. Muuten toimi hyvin, mutta suodattimen vaihdon jälkeen vaati sahausta aika pitkään, ennen kuin käynnistyi.
    Ruiskutuspumpussahan on heti ensimmäisenä lamellipumppu, joka kyllä siirtää polttoainetta ja tekee tarvittavan sisäisen paineen sille.

    Purin kerran kolme ruiskutuspumppua, joista kahdessa oli ilmennyt tuota kuumakäynnistysongelmaa ja ne molemmat oli kyllä jo silminnähden kuluneita. Se rungon alaosassa oleva teräksinen ennakkoa saatävä mäntä oli kuluttanut alumiinirungossa olevaa pesäänsä aika pahasti. Tuon kohdan kuluma ei käsittääkseni aiheuta itse ongelmaa, mutta se kertoo, että kulumaa on jo varmasti muuallakin. Molemmilla pumpuilla oli myös jo huomattavaa tehonpuutetta havaittavissa ajossa.

    Eli ongelman ydin on siis se, että kun moottori sammutetaan loppuu polttoaineekierto ja pumppu alkaa kuumentua kun moottorista johtuu lämpöä. Ilmeisesti kuuma polttoaine on senverran notkeampaa, että se vuotaa korkeapainepuolella välyksistä ohi niin paljon, että suuttimille ei saada riittävästi painetta startatessa , että ne avautuisivat.
    Homma voi olla pienestä kiinni, eli esim. paremmin pyörittävä startti saattaakin käynnistää koneen ja homma toimii kunnes pumppu kuluu lisää ja sama ongelma on taas edessä.
    Sähköisen siirtopumpun hyöty tulee siinä, että sillä saadaan viileää polttoainetta ruiskutuspumppuun ilman, että tarvii jauhuuttaa starttia raivokkaasti.
     
  20. Deltapete

    Deltapete 1st gear

Kerro tästä muillekin!