Kuvia; 1996 McLaren F1 GTR #016R

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja S.A, 2.1.2009.

  1. S.A

    S.A 1st gear

    Tässä oli ottamiani kuvia lähes 13 vuoden takaa. Filmiltä skannattuina.
    Ajattelin, jos jota kuta sattuu kiinnostamaan tällänen harvinaisempi kilpa-auto Suomessa nähtynä. 8)

    http://kuvablogi.com/blog/1949/48/

    -Sami-
     
  2. Make2

    Make2 3rd gear

    No kiinnostaapa hyvinkin. Olen muuten nähnyt tuon auton tosi toimissa jos tuo oli Le Mansissa -96.
     
  3. S.A

    S.A 1st gear

    Kyllähän tuo oli! LeMans 1996, sijoitus maalissa 11. 8)
    Aivan mieletöntä, että olet sen nähnyt ihan niin kun paikan päällä.
    Upea muisto! :eek:
     
  4. apuwoima

    apuwoima 1st gear

    Noita katiskoja oli parikin kappaletta Hesassa Thunderissa -97. Toista ajoi JJ Schnitzerin tiimissä.

    Samoissa kisoissa oli muitakin suhteellisen harvinaisia ja kalliita laitteita mm. M-B CLK GT Le Mans (Suomen hinta aikanaan 20 milj. mk eli 3,4m€. Tiimipäällikkö Mersiulla oli N. Haug), Lotus Elise GT, Porsche GT ja tietty Morgan GT (siinä oli alkuperöäisen mallin mukaan puurunkoinen lattia), Marcos GT jne.

    http://www.racingimages.fi/gallery.php?eid=202&page=1

    Pääsin tutkimaan laitteita aika läheltä. Olin katsastamassa pääluokkien autoja kaikkina kolmena vuotena (-95-97). Kahtena ekan vuotena kun pääluokkina ajettiin DTM ja ITC, oli sarjan katsastuksen kakkosmiehenä nykyinen F1:sten tekniikkaykkönen Jo Bauer.
     
  5. S.A

    S.A 1st gear

    Joo itsekin olin katsomossa paikalla. Näin jälkeen päin olen kiitellyt luojaa, että menin sinne silloin katsomaan. Tuli nähtyä ja kuultuja autoja, jotka ovat nyt GT autojen Legendoja. :eek: McLareneita oli tosiaan tuo JJ/Soper lisäksi muistaakseni Gulffin väreissä olleet McLarenit. Eli käsittääkseni yhteensä 4 kappaletta. Korjatkaa mikäli olen väärässä.

    Mersu ja Porchehan tekivät autot McLarenin kilpailijaksi, erona oli vaan se, että McLarenin kilpuri oli katuautoista jatkokehitetty ja muokattu kaudelle 1997 kuten säännöt vaativat, perustua katuautoon. Mersu ja Porchse, etenkin Mersu käsittääkseni teki päin vastoin. Ensiksi kilpurin, sitten katuauton, joka on käsittämätöntä että se meni FIA:lla läpi säännöissä.

    Tätä pointtia kun katsoo, on käsittämätöntä, että pidennetyllä peräpään aerodynaamiikalla ja muokatulla keulalla ajaneet McLarenit pystyivät Mersulle pistämään kampoihin kunnolla, autolla jota ei kilpa-autoksi oltu rakennettu alunperin. Tämä Longtailhan pohjautui F1 katuautoon, joka oli esitelty jo useita vuosia takaperin, jossa ei ollut mitään ylimääräistä levikettä tai spoileria.

    Mutta se ehkä teki FIA GT kaudesta niin upean, McLaren hallitsi ja Mersu taktikoi kuljettajia vaihtamalla autokuntien sisällä väkisin Mersu kuljettajan mestariksi. JJ ja Soperin jäädessä niukasti kakkosiksi kauen päätteeksi. Ratkaisevat 2 keskeytystä osuivat JJ ja Soperille juuri kahteen viimiseen kisaan, joissa mestaruus meni muualle. Ehkä ilman Mersun vehkeilyä, kausi olisi saattanut olla tylsä, mutta säännötkin ovat sääntöjä......

    Joka tapaukessa, McLarenilla JJ:stä tuli uudelleen tunnettu kuljettaja. 1995 LeMansin legendaarinen voitto McLaren GTR:llä yhdessä Dalmasin ja Sekiyan kanssa toi jo nimen takasin ihmisten huulille, mutta kausi 1997 oli JJ:lle kyllä onnenpotku, unohdetusta miehestä tuli viimistään nyt erittäin arvostettu ja haluttu kuljettaja ja senhän historia tästä kaudesta eteenpäin on näyttänyt. 8)

    Ja osa Suomalaista moottoriurheiluhistoriaa tehtiin, Mclaren F1 GTR:n ohjaimissa. Todella fantastinen suoritus JJ!! Moni ei tätä edes ymmärrä, miten käsittämätön voitto tuo LeMans oli loppuenlopuksi.
     
  6. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Itse olen käynyt vain kerran Le Mansissa ja silloinkin museossa eli actionia ei ollut kovinkaan paljon. Kävi tuuri, olin nimittäin erään ryhmän ja saimme radan johtajan esittelemään autoja ja kertomaan paikasta. Itseasiassa vasta silloin tajusin kuinka kova juttu Le Mans on varsinkin Ranskassa. Kylläpä enemmän kuin hieman himottaisi päästä katsomaan sinne kisoja...
     
  7. Make2

    Make2 3rd gear

    Tullut käytyä paikalla 90-luvulla useamminkin. Olen nähnyt myös JJ:n ajavan siellä tuollaisella Mäkillä.

    Suurimman vaikutuksen teki kuitenkin Ferrari 333SP. Se kun tuli pimeässä jarrut punaisena Mulsanen suoralle ja lähti siitä kiihdyttämään V12:lla niin että koko takahelmassa paloi noin puolen metrin liekit pakoputkissa ja kuului sellainen kumea jymähdys, joka loittoni aina kun vaihdetta vaihtoi.

    Siinä oli fiilistä 30 asteen lämmössä puolenyön aikaan radan varressa pikku kaljoissaan katsellessa :eek:
     
  8. unknown

    unknown 3rd gear

  9. jaketin

    jaketin Gearhead

    lontoossa oli park lanella mclarenin myynti liike. silmät renkaina katselin ikkunan läpi tuota komistusta. oli hopean harmaa ja vieressä oli moottori pukissaan. bmw:n voimalähde näytti olevan. täytyypi skannata noi kuvat tänne..
     
  10. S.A

    S.A 1st gear

    Joo JJ:hän ajoi McLarenilla sielä myös vuonna 1997, tällä kertaa oli Longtail versio kyseessä. Muistaakseni keskeytys tuli tuonna vuonna. :cry:

    Varmasti oli fiilistä, upeita autoja nuo kaikki. AIvan uniikkeja. :eek:
    Itseä on tuo McLaren F1 GTR aina kiinnostanut, katu auto oli jo sillon esittelynsä aikoihin sellanen pysäyttävä tapaus, mutta tuo GTR versio sitten veti miehestä sanat täysin pois, kunnes kuvia alkoi satelemaan LM versiosta..... :eek: Rakkaus on ikuista joidenkin autojen kohdalla.
     
  11. S.A

    S.A 1st gear

    Skannaa ihmeessä ne kuvat tänne, todella mielelläni ainakin meikäläinen ne kuvat näkisi! 8)
     
  12. S.A

    S.A 1st gear

    Jooh sitä ei oikeen jostain syystä sinääsnä arvosteta kamalasti, joku Formula 1 on sen sijaan maailman kovin juttu. :-? Itse LeManssin kisoja aikonaan, sillon yli 10 vuotta sitten Eurosportilta katselin kuten myös GT kisoja, ja muistaakseni jopa BPR GT kisoja näyttivät aikoinaan, jos ihan oikein muistan.

    LeMans tosiaan sitten ihan omassa kastissaan. JJ:n kohdalla tuo 1995 vuoden kisa oli uran käänne kohta, uudelleen syntyminen, jos sen niin voi sanoa.
    Pistää miettimään kun kaveri oli ennen LeManssin aika-ajoja ajanut sellaisen yhden pidemmän testin, kun taas muut McLaren kuljettajat tänä vuonna olivat tahkonneet tuota BPR kilpa-sarjaa koko alku kauden. JJ siis tosiaan suhteellisen tuoreena tuohon autoon istui ja oli LeManssin aika-ajojen jälkeen nopein McLaren kuljettaja. :eek:
    Lopullisesti sitten näytti kaapin paikan ajamalla yöllä sateessa 20 sekunttia kovempaa kuin kukaan muu nostaen siten autokuntansa voitto taisteluun mukaan.
    Ja kun Belgian GT kisa 1997 ajettiin sateessa, sillon ne otsikot vasta repesivätkin...... 8)

    Mutta joka tapauksessa, se mitä tässä ehkäpä yritän sanoa; kaverin arvostus maailmalla on todella kovassa huudossa, vaikkei se tätä Suomen F1 huumaa koskaan taida ohittaa.....
     
  13. S.A

    S.A 1st gear

    Jooh tuo on vielä "ei niin kovin mukava katukäytössä" kuin tuo McLaren. Mutta varmasti sitäkin anteliaampi kuljettajalleen. Uskomatonta, että näitä saa katurekisteriin, koitappa tota asiaa Suomessa..... :odroll:
     
  14. Make2

    Make2 3rd gear

    Olin minä silloinkin paikalla kun JJ keskeytti. Ohitti muuten ensimmäisellä oikealla kierroksella komeasti pääsuoran päässä yhden proton.

    Se Mc Larenin voitto kyllä rehellisyyden nimissä täytyy laittaa muiden epäonnen ja yöllisen sateen piikkiin. Kun katsoo ko. vuoden kokonaismatkaa mikä 24 tunnin aikana ajettiin on se todella lyhtyt.

    Tuo Le Mans oli 90-luvulla hieno paikka kun varikko oli auki. Siellä pääsi edellisenä päivänä aivan legendojen joukkoon. Seisoin mm. Mario Andretin vieressä kun tiimi harjoitteli tankkausta ja kuskin vaihtoa.

    Samaa mieltä JJ:stä. Mainettaan parempi kuljettaja ja eteenkin yöllä.
     
  15. S.A

    S.A 1st gear

    Joo keli oli mitä oli ja kokonaismatka ei ollut pisimpiä, mutta se tyyli millä yöllä toi homma hoidettiin ja autokunnan yhteenpelaaminen. Kukaan ei sössinyt ja tekivät työnsä tasasen varmasti. JJ tosin näistä kahdesta toisesta kuljettajasta ehdottomasti se nopein mennen tullen.

    Mutta todella nuo sinun kokemukset on todella hienoja muistoja. Itse tosiaan vuonna 1996 tuola Helsinki Motor Show:ssa seisahduin tuon GTR:n viereen ja tiesin mitä näin. Ainoat filmi negatiivit mitä mulla on tosta näyttelystä jäljellä, oli ne 7 GTR:n kuvaa. :eek: Lopuista ei mitään havaintoa. Mutta ne 7 kuvaa löysin kun pengoin kaappeja..... Ja sitten vuosi 1997, Helsinki Thunder FIA GT..... :eek:

    En koskaan unohda sitä kun tuo valkoinen Longtail McLaren GTR saavutti meidän katsomon kohdan. Tuoli tärisi, sen tunsi selkänojassa sen moottorin pauhunnan ja tottakai sitä kautta sitten koko kehossa. Suu auki mollotin sielä katsomossa, että "ei voi tulla tollasta ääntä mistään autosta!" En koskaan unohda sitä päivää, vaikka liian vähän siitä muistakin kun liian nuori taas kerran olin. Mutta pääasia on, että olin sielä ja kuulin ja näin tämän legendaarisen auton. 8) Näitä on upeaa muistella, näin yli 10 vuoden jälkeen. :eek:
     
  16. S.A

    S.A 1st gear

    En eilen illalla tajunnut lisätä video linkkiä tuohon perään, joten tässä ehkä paras clippi siitä, millasta sieltä Stadissa oli sillon 1997 katsoa :eek: .
    Auto on #018R ja nykyään BMW:n omistama, samaa vuosimallia kuin topikissa kuvilla esitelty #016R.

    http://uk.youtube.com/watch?v=P1KmxJ6Daic&feature=related

    Make2: sulla on varmasti monia monia kuulopohjaisia muistoja näistä McLaren GTR'stä, joten tämä varmati on tutumpaakin tutumpaa rankkaa musiikkia. 8)
     
  17. jaketin

    jaketin Gearhead

    heti kun löytyy skannerin yhdysjohto. mihin helv..... :mad:
     
  18. Make2

    Make2 3rd gear

    Joo tollaisia pärisiöitähän ne on :rotfl:
     
  19. S.A

    S.A 1st gear

    Joo, jos tuo auto kuullostaisi joltain muunlaiselta, ei varmaan olisi yhtään niin hengenpysäyttävää meininkiä. Tuo Bemarin V12 on kultateos! 8)
     
  20. S.A

    S.A 1st gear

    Bemarin kultateoksesta puheenollen, Youtubesta löyty kuin löytykin kerrassaan fantastinen videoklippi vuodelta 1997 FIA GT kisasta Silverstonesta.

    Taustalla pauhaa kisaselostaja ja autot suhahtelevat ohi toinen toisensa perään... Ja mikä parasta. Jostain kumman syystä GTR:n ääniä on jäänyt videolle melkoisen paljon, eri kuvakulmista.

    Tuo GTR:n ääni on totaallisen tyrmäävä. Ei ole adjektiivejä kuvaamaan. :eek:

    Ne, jotka ovat sielä LeMansissa näinä vuosina olleet, muistavat varmasti enemmän kuin hyvin mitä tämä on livenä.....................................

    Video paranee loppua kohti, Brigde mutkasta on pätkää ja takasuoralta (Hangar straight?) jarrutukseen myöskin......

    http://www.youtube.com/watch?v=GWAf4L8hGt8

    -Sami-
     

Kerro tästä muillekin!