Äänieristystä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja JP-350, 8.1.2009.

  1. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Onko porukalla kokemuksia korin äänieristämisestä,minkälaisin toimenpitein kabiinia sais vähän hiljennettyä? Oisko tuonne takakonttiosastolle syytä laittaa jonkin sortin mattoa,firebirdissähän se on yhtä tilaa matkustamon kanssa.
     
  2. breezeri999

    breezeri999 1st gear

    Ite oon laitellu sekä massoja että mattoja. Motonetistä sai jotain kohtuuhintasa ruiskutettavaa äänieristemassaa, joka pelasi ihan OK kun teki sopivan (2-4mm) kerroksen.

    Nykyisen auton lattiamaton alle taas heitin bilteman äänieristelevyä, sekin toimi ihan OK, tosin pohjalle vedin hiukan korimassaa ettei vaan rupea vesi kondensoitumaan sinne ja ruostuttamaan. Jenkkilän Dynamat on niin kallista tavaraa etten oo koskaan raaskinut sitä kokeilla.

    Sit on toki bitumilevy, raskasta ja kiinnittyy vähän vaihtelevasti mutta varmasti vaimentaa ääntä.

    Riippuu hiukan että kuinka näkyvän haluat siitä asennuksesta, massalla varmaan saa kaikkein huomaamattomimman.
     
  3. Buddy

    Buddy 1st gear

    Onk se dynamat sellasta foliopintasta mattoa? Sellasella ne vuoraa koko kopan noissa discoveryn autonrakenteluohjelmissa. Mahtaaks se olla jotakin vettä imemätöntä ainetta? :-? Perkele, kun sais sellasta ainetta jossa olis hyvä tarrapinta, muotoutuis joka koloon, eristäis hyvin ääntä eikä imis vettä...
    Niin ja eikä maksais paljon! :wink:
     
  4. Fireball

    Fireball Gearhead

  5. breezeri999

    breezeri999 1st gear

    Dynamattia ne aina käyttää amerikkalaisis auto-ohjelmissa. Siitä en osaa sanoa et pitääkö se folio kosteuden poissa, mut senverran vahva liima niis on että ei se haittaa vaikka alle vetäis jotain suojaavaa massaa estämään kosteutta, varmasti tarttuu silti.

    Kyllä täällä on varmasti henkilöitä ketkä on noita dynamattoja käyttäny, he kertokoon lisää.

    Ebayssa on sitten myös iso liuta kopio dynamattia, mm. fatmat, r-blox, jne. en osaa niistä kuitenkaan sanoa että toimiiko ja miten hyvin..
     
  6. JP-350

    JP-350 Gearhead

    ideana olis tosiaan saada mahdollisimman näkymätön eristys,auton oman maton alle..Sen verran isosta hommasta on kuitenkin kyse että kuulisin mieluusti kommentteja siitä kuinka paljon se loppupeleissä auttaa ennenku alkaa tekemään :) . Ei nuo 255 leveät Hankookin umpikovat renkaatkaan kyllä auta tilannetta mutta jos sitä vähän sais hiljennettyä...
     
  7. VRC

    VRC 1st gear

    Olen käyttänyt kaikenlaisia aineita ja levyjä, viimeksi kesällä ostin muutaman paketin Vibroplastia ovien ja peräkontin vuoraukseen (lisätietoa ja mainosta esim Powersetin sivuilta) ja olen siihen kovinkin tyytyväinen. Se on noin 2 mm paksua alumiinipintaista bitumilevyä, helppo leikata vaikka tavallisilla saksilla, muokkaantuu kevyesti sormin painelemalla alustan muotoihin ja liimakin tuntuu pitävän.

    Olen käyttänyt myös bilteman ja muiden halpahallien levyjä, mutta ne on olleet vaikeammin liimattavia (jäykkiä, vaativat kuumailmapuhaltimen käyttöä), joskin neliöhinnaltaan halvempia.

    Folion tehtävä noissa levyissä on suojata verhoilumattoja tarttumasta kiinni itse bitumiin tai butyyliin (tai mitä se mömmö sitten onkaan) joka on ikuisesti pehmeänsorttista tavaraa. En ole erityisesti testannut mutta minusta se massa on semmoista ettei se vettä itseensä ota.

    Ja on noista hyötyä, tosin se riippuu aika paljon lähtötilanteesta. Pyörän holveihin kannattaa harkita tuplakerrosta.
     
  8. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Tarkotat siis ulkopuolelle?
     
  9. Fireball

    Fireball Gearhead

    Ei sitä dynamaattia voi ulkopuolelle laittaa, sinne sit ihan pensseli tai ruiskutavaraa. Sisäpuolelle esim. takapäätä tossa valmaan kaveli talkotti.
     
  10. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Tietämättä mitä meteliä kysyjä haluaa vaimentaa, niin voi offtopicina myös todeta että jos pakoputket päättyvät hieman liian aikaisin takahelman sisäpuolelle, niin jyminä on helvetillinen sisätiloihin.

    Huomasin sen aikoinaan omassa kärryssä, kun ajelin hetken ilman pakoputkien koristepäitä. Putkien 15 cm pidennys pudotti sisämelun olemattomiin.

    Tuollainen eristematto ei juuri vaimenna matalia taajuuksia jota nuo pakoäänet tuottavat ohjaamoon.
     
  11. jjh82

    jjh82 1st gear

    no kyllä se dynamat ainakin kaiken soran rapinan yms. vaimentaa.
    todella helppoa laittaa ja muotoilla pohjan mukaan.
    onhan se tietty vähän arvokasta mutta paljon parempaa ja helpompaa muotoilla muihin verrattuna ja varsinkin niihin hirveen paksuihin bitumi mattoihin jota ei saa taipumaan ku kuumailma puhaltimella ja leikkaus on pirun hankalaa.
    dynamat:ia voi leikata ihan tavallisilla saksilla ja taipuu helposti korin muotoihin.
    dynamat:ilta löytyy myös monenlaista muuta vaimennus ainetta ja mattoa.

    dynamat:ia ja muita vaimennus aineita löytyy osoitteesta:
    http://www.audioimport.fi/?tuotteet&mer ... ti=Dynamat
     
  12. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Tai jos se meteli on tyyliä > aja hiljempaa<, >varo nyt tuota edessä ajavaa<, :argue: yms. :pinup: :n tai muun vastaavan olion aiheuttamaa, niin paras massa on maamassa...
    Sitä pari metriä päällä melu vaimenee... :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!